Na te zakazce kolem mytneho je nejzajimavejsi fakt, ze tech 22mld nakladu je cesky prispevek na evropskeho korupcnika. Z logiky veci je totiz jasne, ze zdaleka nejrozumnejsim resenim by bylo vybirat mytne na hranicnich prechodech podle vzdalenosti, kterou kamion ujel na nasich silnicich. Stacila by na to jedna centralni databaze a par lidi. Tato varianta ma ovsem ten zakladni problem, ze na ni neni mozne dostatecne vyrejzovat. Takze se zaridilo v Bruselu, aby tento postup neodpovidal narizeni EU. No a diky tomu cela Evropa blbne se superdrahymi slozitymi technickymi resenimi, ktere skoro nikde poradne nefunguji za to kapsicky se masti jak na bezicim pasu.
jenže mezinárodní variantu tímto způsobem rozjedete v řádech týdnů. Druhá věc je nefér přístup k placení cizinců od kilometru, když "domácí" by dál platili paušálem.
Výběr mýta musí být spravedlivý. Takže je potřeba zná také kudy kamióny jely. Stejně tak se systém bude používat také pro vnitrostátní dopravu, která jak známo přes hranice nejezdí.
Ano, toto je typický laický pohled někoho, kdo tomu vůbec nerozumí. Tenhle systém je totiž velmi snadno očůratelný - prostě za hranicemi přeložíte do jiného kamionu, ten přejede celé ČR, pak zase přeložíte, takže hranice přejedou kamiony, které v ČR ujedou jen pár set metrů a pobudou tu hodinku, a nezaplatí nic.
Komu se to zdá jako utopie a moc pracné, že se to nevyplatí, tak vám mohu v klidu ubezpečit, že podobná prasárna probíhá už nyní, až na to, že se to nedělá kvůli mýtnému ale proto, že se u nás neměří nosnost na nápravu, takže za hranicema překládají dva kamiony do jednoho a pak tu tyhle kamiony kurví silnice.
Takže takhle by to bylo sice snadné, ale k ničemu
Vy tomu zase moc rozumite...:-) pravda neni jich moc, ale mobilni vahy, ktere kontroluji presne tento parametr i u nas existuji - prave jedna takova hooodne casto (minimalne 1x za mesic) "funguje" v Brne vedle Baumaxu u benzinky Benzina vypadovka Bratislava (Olympia centrum)...
Já jsem netvrdil, že nemáme váhu. Ano, opravdu máme jednu mobilní na celou ČR. Ale prostě se u nás váha více méně neměří a je to dáno spoustou důvodů, třeba na dálnici Praha Brno, kde by bylo takové měření potřeba asi nejvíce, se vymlouvají, že není KDE to měřit, že by museli udělat nějakou odbočku, že je tam jeden plac, kde by se to teoreticky dalo, ale který by kapacitně naprosto nestačil. Je třeba kontrolovat mezi 5-10% vozidel, podobně jako v cizině, u nás se zkontroluje méně než promile. A když tedy jednou z tisíce takových měření někoho načapají, tak je možná bloková pokuta tuším do 5 tisíc, oni tam musí auto nechat, čímž to ještě více blokují, následně přijede druhý tirák, na který se půlka naskladá a jede se dál, tedy v reálu to zvýší náklady na jednu cestu asi o 5 korun.
At si to klidne prekladaji. V cem je problem? V ramci CR to budou muset prekladat na nase kamiony, ktere jednak budou muset mit dalnicni znamku na dalnice (kterou lze po zavedeni mytneho vyrazne zvysit nebo muzou platit podle knihy jizd primo financaku) a jednak tim budou zvysovat profit domacich firem.
Krome toho nepredpoklada se rozdil v cene projeti pro prazdny a plny kamion, takze jim prekladani ani nepomuze. Tedy pokud se s nim nebudou chtit hned vratit, coz ovsem mohou i se sledovacem.
Problem je udajne v tom, ze poskozeni vozovky neroste s hmotnosti kamionu linearne. Jeden pretizeny kamion da dalnicim zabrat mnohem vic, nez dva, co jsou v norme. I proto je snaha to kontrolovat.
Tedy ja o tom nic nevim, takhle mi to vysvetlil jeden dopravce.
Pokud vím, tak daň ze studní chtěla (a dost mastnou) zavést kdysi právě ODS, která teď říká něco úplně jiného, než co bude dělat až se (doufejme že ne) dostane ke korytu.