Zřejmě budou to digitalizovat nejprve jako "široké huby" a později upraví do 4:3 pillarboxu. Ale některé staré české filmy jsou také širokoúhlé, jeden z nich se nedávno vysílal na Nově.
Tuším, že se to jmenovalo Pěnička a paraplíčko. Já to nesledoval, jen jsem si při brouzdání DVB všiml, že to je na Nově, starý, barevný , ale wide. =) Bylo to někdy minulou neděli po poledni, tuším. Ten film vzniknul jinak v roce 1970.
Teď zase dávají od stejné "party" Smrt černého krále, je širokoúhlé, ale bohužel letterbox. Třeba je to jen starý televizní záznam. Širokoúhlé filmy se původně normálně dávaly jako nudle, výřezy na 4:3 to je až pozdější záležitost.
Já si teda pod 4:3 Pan&Scan představuji, plný obraz 4:3 vzniklý ořezáním třeba pravé a levé části (nebo nějaké jiná zrovna méně důležitá pro obsah), ale tohle BYLO 16:9 + černé pruhy nahoře a dole, takže letterbox.
Já si myslím, že to byl úplně jiný poměr, ani 16:9, ani 3:2, ani 4:3. Dříve se točily filmy s lecjakým aspekty, ještě to nebylo ve světě tak jednotné. Dnes máme v televizi ty dva, ovšem třeba v Anglii se stále točí některé pořady 3:2 a pak se vysílají ve 4:3 letterbox. Ovšem jakýkoliv užší obraz já a můj Philips vítáme, protože si černé pruhy nahoře a dole ořeže logo - nelogo.
Myslíte na té televizi? Ani jedno.
Dalo by se odpovědět "osekané", ale je to trochu jinak. Mám nastavený automatický formát s prioritou zachování poměru stran a přitom ořezání všech nepotřebných částí. Tento mód se jmenuje "AUTO ZOOM". Pakliže se ve vysílání vyskytne 4:3 letterbox, TV detekuje černé pruhy (do jisté míry ignoruje logo) a po pár vteřinách obraz doslova nazoomuje tak, aby co nejvíce vyplňoval širokoúhlou obrazovku a zároveň nezanedbával důležitou obrazovou informaci. Pruh nahoře a dole nemusí být stejně vysoký, dokonce stačí i pokud je obraz ořezán poue z jedné strany (jen nahoře nebo jen dole). Jde o maximální využití podstatné části obrazu se zachováním poměru stran na široké televizi. Druhým módem je "AUTO FILL", který pracuje na stejném principu, akorát poměr stran nezachovává a obraz 4:3 deofrmuje (ovšem není to taková hrůza, protože Philipsy na tohle mají speciální vynález, režim "Superzoom", který obraz zdeformuje trošku inteligentněji a jemněji - ne tak natvrdo).
V případě plného obrazu 4:3 bez pruhů je obraz standartní - u Autozoomu s pruhy podél obrazu a u Autofillu je zobrazován pomocí Superzoomu.
Výborná zpráva!Konečně se i u nás začalo čistit a upravovat do skvělé podoby filmy,hlavně ty páteřní komedie by mohly opravit,záleží jakej na to mají zatím rozpočet,každopádně mě to potěšilo že se někdo začal starat o náš poklad.
Dobrá zpráva to samozřejmě je, jenom by mě zajímalo kdo ty úpravy bude platit. Když vidím jaké obrazové hrůzy nakupuje Nova s Primou a Z1, divil bych se že by si připlatili za kvalitu na úrovni 21 století.
Že by tak nově přepisovali většinu zahraničních filmů, to bych ani nepředpokládal a u české tvorby zase těžko můžeme očekávat, že to za nás udělá někdo jiný. Je otázkou, zda cizí hrůza není pro komerční TV podstatně levnější než HD přepis českých filmů? Na druhé straně se asi neplánuje, že si tuto digitalizaci budou dělat do šuplíku a nebo na export. Nějaký i jen předběžný odbyt už musí mít asi zajištěn, nebo dobře předpovězen.
Měl by to platit majitel nebo spoluvlastníci,ty prodávají práva na jejich filmy pro odvysílání a pokud je mají ve špatné kvalitě tak Nova prima a Z1 s tím nic nenadělají,pokud to chceš tak promítej co ti dávám to je celý problém,jinak si TV kupují balíčky z filmy řekněme jeden film Trhák další třeba ten z horší kvalitou a nějakej seriál a máš na to určitej čas do kdy to musíš odvysílat takže když to chtějí musí to odvysílat at je kvalita nebo hnus obraz.
V těch balíčkách to nakupovat ale nemusí, nikdo je k tomu nenutí. Nova to tak dělá, protože to je pro ni pohodlné. V podstatě se domluvila s několika studii v USA a několik let od nich odebírá jejich produkci a nemusí nikde nic shánět a hledat.
A jeden praktický příklad. Na Nova Cinemě teď běží sírie s Vinettouem v původní kvalitě obrazu. Přitom ale na DVD za 49 Kč vycházejí ty samé filmy digitálně vyčištěné a obraz je úplně někde jinde než vysílá Cinema. Proč by ale Dvořák kupoval kvalitu, když musí miliardy Kč ze zisku posílat CME, aby nezkrachovala :-(
Tak jestli dávají přednost pohodlím tak v tom případě s vámi souhlasím ve všech bodech!Jsem zvědavej na ten vývoj až podepíší v letě smlouvu jak Novu koupila nějaká Velká film.společnost.
Většína filmů po roce 1960, pokud nebyla přímo natáčena ve formátu Cinemascope t.j. 1:2,35, byla a je natáčena ve formátu 1:1,85, t. zn. přibližně jako je 16:9(1:1,777), takže je možno tyto filmy prakticky beze ztrát převést do formátu 16:9.
Přesně tak jak píše Jiří!
Já bych se třeba těšil na upravené ČB filmy s Vlastou Burianem, pro kterého mám velkou slabost.
Vlastním početnou sbírku s jeho filmy na DVD,ale bohužel není kompletní.:-(
Po téhle zprávě mě 2x tolik mrzí, že TV Barrandov nebude vysílat v HD v pražském MUXu 3 na K46. Chytám ho spolu s MUXy 1, 2, 3 a 4 na mini-anténku dodávanou k PC TV tunerům s kvalitou signálu u všech min. 97-100%. Zdá se to asi nereálné, ale stačilo anténku správně magnetem přychtit na okenní rám, a jede to lépe než metrová matrace.
Proč je u článku logo BARRANDOV TV (televizní společnost), když se jedná o společnost BARRANDOV STUDIOS (filmová společnost)??
To tam můžete dát rovnou logo Novy, ta sídlí taky na Barrandově.. Správně tam má být logo, které je a jejich oficiálních stránkách: http://www.barrandov.cz/
Je to vaše chyba (Barrandov jako Barrandov), nebo nějaká cílená podprahová reklama, která má ukázat, že Barrandov TV je "nejlepší"? Nic proti Barrandov TV nemám, jen mi tohle prostě vadí, jejich logo nemá v tomto článku co dělat, protože o nich není. To je vše.