Když to brutálně zjednoduším, webu schází byznys model. Když uživatelé nejsou zákazníci, všichni se je snaží oholit, jak to jde, a v poslední zhruba dekádě hodně přitlačili. Tam, kde jsem zákazníkem (u mě třeba Kagi, Fastmail, Apple), to často funguje nesrovnatelně líp. S chatboty to bude úplně stejné – až dostatečně uchvátí trh, budou stát peníze, anebo budou enshittifikované k nepřežití.
Na to, ze autor prohlasuje, ze neni AI nadsenec, tak presne tak pise .. zajimave.
Dost naivni pohled od nekoho, kdo by mohl trocho znat jak funguje internet.
Neplacene neni nic, platime reklamou, ideal svoboneho sireni infomraci je na tom postavena.
AI jen cerpa z verejnych zdroju - drive nebo pozdeji narazi na potreby monetizace. A Google bude prvni kdo bude prosazovat reseni, co mu prinese zpet penize o ktere prichazi nyni (nucene).
Uvital bych vice kriticky pohled nez jen nadsene prohlaseni presne ve stylu zminovanych MFA webu ...
Já to vidím spíš tak, že vznikne něco jako OSA pro vydavatele, které budou muset reportovat majitelé chatbotů. Něco ve stylu - Gemini použil informaci z tvého webu, tumáš 0,00001 Kč. Protože jak píše Jan Sedlák, chatboti se stávají novým uživatelským rozhraním, to je neoddiskutovatelné. Někdo je ale musí krmit a zadarmo to nikdo dělat nebude. Takže přijde pár afér typu https://www.lupa.cz/aktuality/bbc-hrozi-zalobou-vyhledavaci-perplexity-ai-kvuli-vykradani-obsahu/ a vznikne nějaká forma zpětné platby za obsah.
Vždyť se to chová jako jedinec s IQ<80. Nejdříve nabídne "shrnutí", což je, při bližším ohledání, tak ze dvou tří zdrojů a na druhém místě nabídne téměř stejný text z hlavního zdroje.
Co je na tomhle inteligentního?
Zkoušel jsem AI na jednoduchém příkladu vyhledání problému z oblasti personalistiky (byl jsem líný hledat to sám v zákonech). První výsledek byl chybný. Upozornil jsem robota. Omluvil se a nabídl opravu (tu mou) a doplnění, které bylo opět chybné. Robot se opět omluvil a chtěl vědět, jestli ještě něco potřebuju. Co myslíte, potřeboval jsem? A to byla jen primitivní rešerše z textu zákona!
Výsledky prostého vyhledávání jsou navíc v poslední době opravdu otřesné.
Ale porad to pracuje s textem ponekud lepe nez bezne vyhledavace ovlivnene ruznymi SEO praktikami, ktere vam ve vysledku instantne nacpou co nechcete... (pomineme-li placene odkazy ve vyhledavani). Nic neni dokonale... ale i tahle konfrontace vystupu z vice enginu praci (zjistovani informaci) urychli.
Bezny web asi prezije, ale holt takove ty umele skrze SEO naboostovane sajty budou mit problem... uz nebude az tak snadne balamutit :)
Gratuluji, popsáno naprosto přesně. Protože, dnes je celý ten internet naprosto hrůzně přehuštěný reklamami, s velice nízkou účinností, které uživatele hlavně agresivně obtěžují.
Takže potom - to na konci popsané řešení "..kdyby LLM ve verzi zdarma v každé odpovědi kontextově zahlásila -
"v případě tohoto vašeho rozpoznaného problému Vám doporučujeme lokální nabídky těchto firem...
Nedejbože, kdyby se ten chatboot hned zeptal. "
"pokud závazně souhlasíte, ihned tento Váš rozpoznaný problém posíláme té firmě jako objednávku (v té a té ceně), za pár hodin máte třeba opraváře na místě, nebo dodané zboží za dveřmi"..
Což by skutečně celý ten reklamní systém internetu převrátilo na ruby, a kdo by na to asi vydělal nejvíc?
Myslím, že internetové stránky se budou rapidně horšit s tím jak je využívá míň uživatelů a google bude vypadat spíš jako darkweb.
Ohledně diskuze o krmení daty. Možná než krmit chatboty random stránkami to Doufám přejde do bodu, kdy budou chatboty krmit vědecké studie a všemožné databáze jistých dat.
Aby se na stranky lidi z chatbotu dostali budou sami stránky platit chatbotum, aby brali data od nich a tak neztratili relevanci a tím by chatbot měl zůstat pro uživatele zdarma nebo v podobném měřítku jako je teď premium atd. s neomezeným free účtem.
Spíš se těším na implementaci do telefonu jako operační systém.
To, že LLM "sežere" návštěvnost webu a pak se nebude mít čím krmit, je celkem reálné nebezpečí. A platí to i pro weby nekomerční, které nebývají zahlceny reklamami, i pro ty znamená pokles návštěvnosti i pokles počtu dobrovolníků, kteří obsah tvoří (crowdsourcing) nebo pokles počtu donátorů, kteří na chod stránek přispívají.
Ten popis uživatelského zážitku je přesný.
Dohledat stránku s relevantními informacemi je stále těžší a znamená spoustu klikání. Obzlášť na mobilu, kde přes reklamy není vidět.
Bohužel ani od AI si neslibuju zlepšení. Teď je plné chyb a nepřesností a nedá se na odpovědi spolehnout. A časem čekám tu reklamu - a ta bude tak dobře maskovaná, že občas ani nebudeme,vědět, že to je reklama.
Moc hezky rečeno. Vystihuje to přesně moje myšlenky.
Nechápu ale, proč v dnešní době někdo dobrovolně trpí weby zavšivené reklamou, jde se toho i zbavit, ne?
Obecně je AI na vyhledávání informací, případně i přelouskání obsahu z odkazu naprosto osvěžující. A nejde jen o reklamy. Žádný fingerprinting, žádné nebezpečí zneužití zranitelností prohlížeče, žádné sušenky, žádné neuvěřitelně invazivní sledování každého pohybu uživatele. Atp. Za mě často naprosto dostatečné a pohodlné řešení. Vetšiny webů mi ani moc líto není, web začal být jaksi moc zvrácený s cílem vyždímat korunu z absolutně všeho co jde
Vytěžování obsahu webů je skvělá možnost pro šíření dezinformací a reklamy. Když na svůj web dáte mix pravdy a lží nebo reklamy, AI by musela třídit nebo celý web ignorovat. A když takových webů bude dostatek, AI to bude mít těžké a bude důvěřivým uživatelům předkládat bludy, protože jenom zopakuje, "co se říká".
Takže nevyhazujte knihy, zejména encyklopedie a naučné slovníky nebo aspoň offline verzi Wikipedie :-)