Už když jsem u IT distributora pracoval (2002-2003) byl drop-shipping realitou. Často se na vyžádání shipovalo přímo na koncového zákazníka (ačkoliv hlavně proto, aby se ušetřil čas, ne peníze). A v dřevních dobách s tím byly spojené problémy typu: faktura se zabalila do balíku = obchodník přišel o marži.
Nicméně čistý drop-shipping už byl realitou koncem 2003, kdy se začaly dodávat obchodníkům webshopy přímo od distributora a na jeho infrastruktuře.
K problematice e-shopů a k Vltavě jsem se za rok a půl vyjádřil tak dvakrát, takže "drobně" přeháníte :)
A kromě toho v názorech konzistentní jsem, kupodivu se to vůbec nehádá. Vltava byla půlmiliardový shop prodávající zboží z dvaceti, třiceti kategoriích od mnoha desítek, ne-li stovky dodavatelů. To se skutečně bez vlastní logistiky nedá dělat. (A to, co dnes dělá Vltava, samozřejmě není drop-shipping, ale affil).
Kdybyste si udělal trošičku jasno v pojmech, četl mé články pozorně, bylo by to prima. A kdybyste se ještě navíc, když už mě osobně napadáte, pod příspěvek podepsal vlastním jménem, to by bylo úplně žůžo. Nebo se za něj stydíte?
Obchodu a aukro obchodniku, kteri prodavaji skrz drop-shipping ze zahranici (hlavne cina) uz je u nas pomerne dost. Bohuzel tuto skutecnost dost casto skryvaji, takze chudaci zakaznici casto zaplati prevodem a pak tydny cekaji nez to z ciny dorazi. Bussines to je mozna dobry, ale jako zakaznik rikam dekuji nechci.
Jednoduse, vy poslete $$$ obchodnikovi a on na vasi adresu objedna balicek. Nemusi se pak zabyvat nicim dalsim. Jiste, muzete si objednat (v 99%) naprimo samo a usetrit.
Jenom pro upřesnění - pokud někdo prodává zboží prostřednictvím dropshippingu od dodavatele, tak to vlastně ani žádný obchodník NENÍ. Je pouze zprostředkovatel.
Tak si říkám jestli tohle není klamání zákazníka, protože, jak známo,ze zákona můžete zboží koupené přes internet do 14 dní vrátit bez udání důvodu. Čili nikoliv, tak dobře, pošlete nám to zpátky a my to budeme kompenzovat nějakým kreditem, ale ze zákona kartu zpátky, peníze zpátky.
Mám tu výhodu, že pobočky dvou e-shopů mám blízko, spolehlivý czc do 15 minut autem a druhý, s nejnižšími cenami 8 minut pěšky, takže si objednávky vyzvedávám osobně. Důležitější je to ale hlavně při reklamacích, osobní předání je jednodušší a taky levnější.
Ono je totiž otázka co je pro tebe měřítko úspěchu?
Je to počet objednávek? Nebo čistý zisk na jednu objednávku? Nebo pověst na trhu a spokojení klienti i zaměstnanci? Nebo šéf který má největší vilu na Floridě? Pro každého je to měřítko jiné...
Jedna vec je fakt, ze mala firma = vetsinou moznost osobniho jednani s konkretnim clovekem se kterym se konkretne dohodnete. A to "mala" nemusi byt ani o obratu ani o zisku. Znam nekolik firem do onech 50ti lidi ktere generuji miliardove obraty.
Samotné ty hodnoty jsou k ničemu. Můžu mít obrat sto milionů a přitom reálný zisk přepočtený na jednu objednávku X-krát menší než firma co za tok "otočí" dva miliony.
Ale někdy ani to nepomůže. Nedávno jsem si chtěl koupit náhradní díl do hračky - vrtulníčku. Inzerují to v několika shopech, vždy píší že je snadné to rozebrat a náhradní díl skutečně v nabídce mají.
Bohužel se nezdá, že by to bylo ve skutečnosti možné rozebrat (nebo alespoň, jak píší snadno a bez zničení). Je to slepené napevno. Zkusil jsme se zeptat maily asi u 4. obchodů. Jen z jednoho mi přišel automatem generovaný mail a jinak nic. Anai na druhý mail. Tak jsem je zkusil obvolat.
Telefon zvedli jen u jednoho a nevěděli. Dali kontakt na technika a ten sice telefon asi za tři dny také zvedl a na otázku odpověděl že "nemá tušení" a ať to hodím do koše celé.
Sice mě to tolik netrápí, jelikož cena celého nového je pár stovek a ty ještě mám, ale když si to sepíšu: popisy zboží jsou zjevně špatně u všech - asi to bezmyšlenkovitě obšlehli. Na mail neodpovědí, diskuze mají zablokované, nebo tam jsou jen dotazy bez odpovědí, telefon nezvednou několik dní po sobě. A když se tam dovolám, nevědí jestli to co inzerují je možné a ten kdo to má vědět (jelikož je to technik) taky ne.
Jsou to všechno nejspíše malé firmičky, a ani jedna z nich se nesnaží aby tam člověk přišel ještě příště. A to je krize, kdy by jeden čekal, že se trochu snažit budou. Ještě bych to pochopil, kdyby prodávali tisíce položek, ale tak asi 50-100 to není moc aby se v tom nemohli alespoň bazálně orientovat.
Zajímavá teze. Nemusel si umět vyjednat podmínky s dodavatelem (nákupní ceny/provize)? Nemusel umět daný produkt či službu prodat zákazníkovi? A není právě toto základní náplní práce obchodníka?
Já si myslím, že nejlepší a nejúspěšnější obchodníci patří mezi menší firmy do nějakých 10-15 lidí.. koupite si od nich nějakou kartu - a hele. .ona nějak nefunguje..tak jim napíšete email a během dne máte x rad od jejich servisu, co byste mohl vyzkoušet + pokud to fungovat nebude, at jim kartu zašlete zpátky a oni vám ji v plné výši budou kompenzovat kreditem na účtě pro jiný nákup..
for je pochopitelně v tom, že PERFEKTNI obchodník ví, že takových problémů může čekat 1 ze 100 .. a než aby ztratil potenciálního klienta, tak raději oželi jednu setinu zisku, než aby navždy kvůli neurvalosti přišel o klienta.. ono je totiž spuosta lidí, kteří to JENOM NEUMI NAINSTALOVAt - a nesvědčí to nic o kvalitě produktu - jen o jejich nechopnosti.
ale mnozí velcí obchodníci pochopitelně na toto neslyši. a dobře jim tak.. aspon dávají šanci lepším, výkonnějším a hlavně vstřícnějším menším, konkurenčním obchodům.. ostatně i samotný ALZA.CZ vyrostl PRESNE NA TETO MYSLENCE
S článkem nelze než souhlasit. Zarážející je pouze jméno autora, který poslední rok a půl kudy chodí, tudy opakuje mantru "e-shop bez vlastní logistiky nemůže přežít" a zároveň v této souvislosti nikdy neopomene zmínit Vltavu. Co čert nechtěl, nyní opomenul. Podobnou názorovou konzistenci jsem naposledy viděl na podzim, u autorova jmenovce Paroubka, v souvislosti s předčasnými volbami.
Inu dobrá, umím psát česky. A to dokonce včetně diakritiky, která k té češtině taky patří (takže výtku si udělte i sám sobě). Jen jsem se nechal unést vzpomínkami na distribuční žargon. ;)