Rozhoduje obsah. Práva jsou ale rozebraná
Nemastný neslaný start placené videoslužby Netflix v regionu střední a východní Evropy přinutil polovičního vlastníka televize Prima, švédskou mediální skupinu Modern Times Group (MTG), k urychlení prací na lokalizaci konkurenční VOD služby ViaPlay. Ta je populární zejména ve Skandinávii, kde úspěšně čelila nástupu Netflixu i jiných konkurenčních videoslužeb. Zásadní výhodou ViaPlay je přitom unikátní obsah v podobě atraktivních filmů, seriálů, reality show a zejména sportovních přenosů. MTG vykoupila vysílací práva pro všechny atraktivní sportovní soutěže a získala tak na svou stranu především skalní fanoušky fotbalu a hokeje. Podobný postup v České republice, kam má ViaPlay vstoupit v nejbližší době, bude ale těžký.
Vysílací práva k většině zajímavých soutěží totiž vykoupil operátor O2 pro svoji IPTV a mobilní službu O2TV. Spolumajitel Primy by se tak musel obejít bez atraktivní Ligy mistrů, anglické Premier League, domácí fotbalové Synot ligy, ale také hokejové extraligy a většiny nadnárodních hokejových soutěží, včetně světových šampionátů, kanadsko-americké NHL nebo ruské Kontinentální ligy. Hokej z velké části kontroluje Česká televize, která skoupila vysílací práva na mnoho let dopředu. ViaPlay tedy bude muset počkat, až vyprší smlouvy na některé soutěže, a pokusit se zavedené služby přeplatit, jako se to v minulosti stalo například s anglickou fotbalovou Premier League, kterou pro český a slovenský trh skoupily placené kanály Digi Sport.
Pavel Krbec: ViaPlay nebudeme komentovat
Jak DigiZone.cz upozorňoval již začátkem ledna po oznámení globální expanze Netflixu (ke kterému došlo – jak jinak – na veletrhu CES v Las Vegas), v České republice bylo možné jeho nástup zaznamenat pouze na chytrých televizorech Philips, u kterých šlo dopředu nastavit, aby diváka přijímač upozornil na fakt, že tato videoslužba už je na českém trhu dostupná. Veškerá další podpora chybí a zřejmě nebude dříve, než se provozovatel Netflixu rozhodne spustit lokalizovanou verzi. Ale kdy se tak stane a zda vůbec, zůstává velkou záhadou. Česká republika se svými deseti miliony obyvatel není zrovna nejatraktivnější a nejvýnosnější trh, a pokud si Netflix nechal zpracoval analýzy jednotlivých zemí, kde dosud chybí jeho lokalizovaná verze, asi ho příliš nepotěšila (ne)ochota Čechů platit za videoobsah.
Zvláště pak za obsah, který se k nim v dabované verzi nebo s titulky postupně dostává z televizních obrazovek. Výhoda Netflixu, tedy globální obsah, je totiž zároveň i jeho největší nevýhodou. Když ho nenabídne dostatečně včas a v podobě, v jaké si ho žádají diváci, najdou si k němu cestu jinak – a bez Netflixu. Co naopak na českém trhu SVOD služeb funguje, je opravdu lokální, domácí obsah. A nebo filmy, které nepatří mezi úplně top tituly (jak ve sledovanosti, tak ve stahování z torrentů). A zmiňované sportovní přenosy. To vše by mohla ViaPlay přinést, ale musela by si pospíšit. Kdo ví, třeba nás od jejího startu v Česku nedělí měsíce, ale už jen týdny nebo dny. Ale to nám manažeři MTG neprozradí. Za MTG o plánech ViaPlay v regionu střední a východní Evropy nic nekomentujeme,
odbývá všetečné novinářské dotazy šéf nových médií MTG pro Pobaltí a střední Evropu Pavel Krbec. Zřejmě je co tajit.