Nemůžu si pomoct, ale "výsostným právem každého tvůrce je naprosto libovolně stanovit podmínky, za kterých si přeje, aby jeho dílo bylo používáno a šířeno" je podle mě v reálném světě nemožné a je to stejné, jako by třeba výrobce židle chtěl, aby jeho židle byla používána pouze přesně podle podmínek, za jakých si přeje.
Jediná možnost, jak by toho mohl dosáhnout je, že si ji nechá doma a nikomu ji neukáže.
Také si myslím, že v historii této civilizace po mnoho staletí neexistovalo nic jako neomezené právo tvůrce stanovit podmínky užívání svého díla. To je značně moderní právní konstrukt, který se způsobem, jak naše společnost funguje, má málo společného.
Současné autorské právo bohužel vychází právě z této pochybné premisy.
Je poučné podívat se, jak autorské právo vznikalo. Moc hezky o tom píše Lawrence Lessig v knížce Free Culture a je to konec konců vidět i ve formulaci Ústavy USA. Od počátku se jednalo o velmi omezený monopol, a to jak časově, tak co do šíře. A bylo jasně deklarováno, že cílem této ochrany je vyšší užitek pro společnost, nikoliv primárně pro autora. Tedy žádné výsostné právo autorovo určit, co se s dílem smí činit, to je výmysl posledního století.
Priklad ze zivota: Moje zena se zivi tim, ze dela obrazky na tricka. Stravi rekneme 20 hodin praci na konkretnim designu a ocekava, ze se ji ten cas zaplati. Nahodna spolecnost najde obrazek na internetu a zacne ho davat na jejich tricka, pote co z neho amatersky odpare vodoznak. Je to pro ne vyhodne - prisli k hotovemu, nemuseli do toho dat zadnou praci, takze penize a cas stravi tim, ze si zaplati dobrou reklamu - a puvodni autorku tak vesele prevalcuji.
Je pro mne velmi obtizne vymyslet, cim se moje zena tak strasne provinila, ze si zaslouzi podobny trest za svou kreativitu. Pravdepodobne je ze stareho zeleza a nechape moderni Free Culture... pravdepodobne mela obrazek stahnout z netu od jineho chudaka a pak se mu vysmat. Je prece o tolik jednodussi udelat remix mashupu remixu, tvorba neceho noveho je pro losery.
Proto jsem na strane autoru. Ne kazde dilo je softwarova knihovna "zadarmo", zaplacena z penez danovych poplatniku, zarny to model pro autory vseho druhu.
Naopak, má to v hlavě víc v pořádku než většina ostatních, kteří si myslí, že mají právo s*át druhým na hlavu (sorry ale to se nedá říct jinak).
Je to o obyčejné slušnosti: Když někdo nechce, abych mu házel reklamu do schránky, tak to budu respektovat. Když nechce, abych zničil obrázek, který nakreslil, tak to taky budu respektovat. A když nechce, abych si obrázek, který nakreslil, okopíroval, tak to taky budu respektovat. Mě to přijde normální.
To akorát rozmazlení frackové si myslí, že jejich touha zdarma shlédnout poslední výstřelky z Hollywoodu je opravňuje k redefinici zábavy na "informaci". Jenže ona ta důležitá informace, jejímuž šíření by se neměly klást překážky, nemá se zábavní produkcí filmových a hudebních studií nic společného. Zábava je byznys a nabízí-li někdo zábavu za peníze, které nemám (nebo nechci dát), je to jeho právo a moje právo je zase jeho produkt ignorovat. Tečka.
Pokud nekdo neco dela a neumi to prodat, je to jen a jen jeho problem, nevim proc by do toho mel tahat nekoho, kdo si jeho vytvor skopiruje. Ale obecne nevidim problem v ohrane proti komercnimu uziti neciho vytvoru (coz samozrejme v zadnem pripade neni trebas fotka neciho vytvoru, protoze to uz je dilo samo o sobe), ale zasadni problem je v tom, pokud nekdo chce svuj "vytvor" chranit proti kopirovani nekomercnimu.
Ale on ten výrobce do toho nikoho netahá: máte přece plné právo jeho výtvor ignorovat. Pokud Vám přijde, že ten výtvor je natolik zajímavý, že byste ho chtěl mít, tak se snažte to udělat tak, aby to bylo se souhlasem výrobce. Mě to tak přijde normální a slušné: on si dal práci s tím to vytvořit, já to budu respektovat a nechám na něm, co za to chce. Když za to chce na můj vkus moc, tak má smůlu - já nebudu mít jeho výtvor a on ode mě neuvidí ani korunu.
Pokud máte na mysli výpalné za média, tak to je dvojsečné: na jednu stranu chápu argumenty, že by to tak být nemělo; na druhou stranu je potřeba přiznat, že to bylo zavedeno až jako reakce na masivní kopírování a tedy je to svým způsobem oprávněné. Jinými slovy: kdybychom se byli včas chovali slušně, žádné výpalné bychom neplatili; teď je proto řada na nás uživatelích: začněme se chovat slušně a PAK můžeme požadovat zrušení výpalného (jakožto neodůvodněného přežitku).
Me prijde normalni, ze mi nekdo neco proda a ja si stim muzu delat co chci, protoze je to !!!MOJE!!! Pokud to moje neni, tak za to ani nehodlam platit.
Me taky nikdo neplati pokazdy, kdyz se posadi na lavicku kterou sem natrel.
Nehlede na to ze autor nic nevytvoril, ale opsal, obkreslil a ve stylu vyjadrovani autorskych organizaci klidne reknu ukradl. Staci se podivat na nase nejslavnejsi - trebas muzikanty, a probehnout si "jejich" hity. Z 90% hudba ukradena zahranicnimu autorovi.
>> Me prijde normalni, ze mi nekdo neco proda a ja si stim muzu delat co chci, protoze je to !!!MOJE!!!
Copak to tak není? Když Vám prodám právo (tj. nechám si zaplatit za to, že smíte) říkat mi "blbec", můžete si s tím dělat co chcete: můžete to právo využít nebo nevyužít. Když Vám prodám právo říkat mi "blbec" a ještě k tomu přihodím právo převést toto právo na jednu další osobu, můžete si s tím opět dělat co chcete: můžete mi nadávat, můžete mi nenadávat, můžete si to právo ponechat anebo ho můžete jednou někomu přeprodat.
Jde jen o to vědět, za co ve skutečnosti platím (tj. nemyslet si, že v kontraktu je něco jiného). A pokud požadujete, aby v kontraktu bylo i něco jiného (např. u mediální produkce neomezené kopírování), obraťte se laskavě na autora ať Vám na tento "jiný produkt" udělá cenovou nabídku. Uf.
Samozřejmě? No, tak mě zase přijde samozřejmé, že prodejce nemůže nést odpovědnost za to, že si zákazník neumí vybrat to, co mu vyhovuje. Zákazník má totiž právo si výrobek před zakoupením vyzkoušet - tj. v případě zmrzliny ochutnat - a pokud mu nevyhovuje, tak kupní smlouvu neuzavřít. Ovšem pokud svého práva na vyzkoušení nevyužije, je to chyba zákazníka, nikoli prodejce...
Takže pokud Vám přijde samozřejmé, že někdo jiný má platit za Vaši blbost, doporučuji Vám Váš postoj přehodnotit. Je totiž nesympatický (existuje na to termín "zm*dismus"), kontraproduktivní a v některých případech mohou být důsledky takového postoje pro Vás samotného nepříjemně nákladné.
Vážně smím v Kauflandu požádat, aby mi pixlu zmrzliny dali ochutnat? Pak zobnu čtvereček čokolády, kousnu do jablka, ochutnám banán, švěstku, mandarinku, borůvky, trochu ořechů a vše zapiji ochutnávkou neochucených vod z širokého výběru a s plným břichem a prázdným košíkem mohu obchod opustit ? Pokud tomu tak je, tak přiznávám, že od teď mám i na to, abych utrácel za filmy, které se mi nelíbí.
pletete dohromady hrušky a jablka
pokud jsem to správně pochopil, tak se živí tím, že dělá obrázky na trička a ta prodává po internetu..
asi se oba shoneme, že není ani proti jejím zájmům, aby někdo daný obrázek shlédl (stáhl si ho) předtím, než se rozhodne tričko koupit ?že? a ještě má 14 dní možnost jej vrátit, pokud se mu nebude líbit, že?
dochází tedy ke kopírování dokonce víc i k přenosu fyzického objektu, který může být pouze zapůjčením
fáze sdílení je něco úplně jiného, to je již ten váš popsaný případ... ale pokud ta firma obrázky vaší ženy ukradne a bude je prodávat na tržnici, těžko majitele tržnice trestně stíhat za krádež obrázků, když jen pronajal oné firmě část svého pozemku?
Netvrdím, že autoři nemají být chráněni nijak, to je samozřejmě blbost. Ale stojí za zamyšlení, jestli mají být chráněna tak neomezeně, jako jsou teď. Současná úprava totiž škodí i autorům samotným: většina děl nevzniká ve vakuu, obvykle staví na dílech minulých, která se během let stala součástí kulturního prostředí. A pomalu směřujeme ke stavu, kdy téměř každá část tohoto prostředí bude něčí majetek a na jednoho autora připadne deset právníků, kteří budou shánět licence.
Vrátím-li se k příkladu Vaší ženy: zajisté by jejímu podnikání nijak podstatně nevadilo, kdyby obrázky, které vytvoří, nebyly chráněny až na věčnost, ale třeba jenom 10 let.
Jde zkrátka o potřebu najít rovnováhu mezi zájmy autorů a zájmy celé společnosti (z níž nakonec těží i sami autoři). Kdysi tu taková rovnováha existovala, ale současná podoba autorských zákonů je absurdně vychýlena jedním směrem.