Je sice pravda, ze v soucasne dobe musi byt jakekoliv opatreni akceptovatelne i pro moji babicku. Ale zajem o zachovani primerene dlouhe lhuty na zaplaceni maji predevsim mnozi zprostredkovatele ...
Vyhozenymi penezi [V] nazveme ty penize, ktere registrator vydal za registraci domeny driv, nez mu jeho klient zaplatil - a ten pal nezaplatil.
Castkou na krytim rizika [R] nazveme tu cast ceny domeny uctovanou koncovemu zakaznikovi, ktera slouzi prave na kryti nakladu souvisejicich s vyhozenymi penezi.
Pravdepodobnost dokonceni obchodu [p] je pravdepodobnost, ze zakaznik, kteremu bez platby registrator domeny zaplatil dostoji svemu zavazku a zaplati take.
Je zrejme, ze system je neztratovy, pokud R*p je vyssi nez V*(1-p). Zpusoby, jak zajistit neztratovost jsou: zvyseni castky R; zvyseni pravdepodobnosti p; snizeni castky V.
Registratori v dnesni i jakekoliv budouci dobe musi mit svoji obchodni politiku navrzenou tak, aby zminena nerovnost platila. Pokud dnes nektery operator, kvuli konkurencnim duvodum, nema dostatecne vysoko nastavenou cenu domeny, takze mu prijem nepokryva rizika (jejichz vznik take z konkurencnich duvodu neomezuje), nevidim zadny duvod, proc by se situace mela zmenit po jakekoliv zmene pravidel - operatori stale nebudou omezovat rizika nezaplaceni (a lepe si vybirat sve zakazniky) - protoze by preci vzichni sli ke konkurenci, ktera to nevyzaduje. Operatori i nadale budou tlacit cenu dolu, prakticky na uroven cen nakladovych, takze penize na pokryti rizika mit nebudou.
Aby bylo jasne, co se snazim rict - snizeni poplatku a zkraceni doby muze operatorum pomoci - ale pokud se budou chovat tak, jako dosud, pujde spise o pomoc kratkodobou, protoze zakazniky si lepe vybirat nezacnou a marzi casem, kvuli konkurenci, stahnou zase az na uroven, ze budou ve stejne obtizen situaci jako dneska.
Ja jsem rozhodne pro zkraceni obdobi i snizeni poplatku. Jen nemyslim, ze by se tim prijmy operatoru v konecne mire nejak vic zvysily (v dlouhodobe perspektive) ...
Nicmene, tvuj argument je platny a ukazal mi, ze vec je jeste daleko jasnejsi, nez se zdalo. Registratori (nekteri) si dnes stezuji, ze prodavat registrace je nelukrativni a nemohou mit dostatecnou prirazku - dost ale pochybuju, ze je k tomu nuti to, ze CZ.NIC prodava primo, protoze ten preci, jak vsichni vime, poskytuje zcela nepouzitelne nepouzitelne sluzby. Nuti je k tomu, zrejme, existence ostatnich zprostredkovatelu, kteri jsou ochotni registrace zprostredkovavat za nakladove ceny. (Jestli je k tomu nenuti ostatni registratori, ale preci jen ceny CZ.NIC, znamena to, ze uzivatele, zrejme, o lepsi sluzby zas tak moc nestoji - a to ani v pripade, ze je ziskaji za prakticky identickou cenu). Jakakoliv zmena systemu na tomhle nic nezmeni - takze i v jakemkoliv novem systemu se registratori zrejme vyraznejsich prijmu nedockaji. Duvodem soucasne, pro ne neuspokojive, situace tedy, a me to pripada zretelne, neni jen monopolni postaveni CZ.NIC, ale zejmena konkurence mezi zprostredkovateli. Tim nechci, chran buh, rict, ze se nema demonopolizovat - to se sakra ma, a rychle, jen se domnivam, ze si registratori cini prehnane nadeje, co se tyce prijmu, ktere jim to prinese ...