Pan Radiohead má svoje posluchače a lidi obecně za nesvéprávné, když si dovolí ohodnotit to co pán tvoří penězi jakými uznají za adekvátní. Stanovit hodnotu skladby nemůžou umělci, ani Apple, ani kdokoliv jiný, jedině trh! Hudby je všude kolem nás jako s*aček a postupem doby může její cena logicky jedině klesat. V podstatě to co pozorujeme není úpadek hudebního byznysu, ale jeho návrat do ekonomické reality. Pirátství tento stav nezhoršuje, ani nezlepšuje, jenom urychluje. Jako asi většina lidí, i já pirátím, uvědomuji si, že to není ideální stav (ce je vůbec ideální?), ale tak to je když se jeden model distribuce zbortil a nový ještě nevznikl. Řešení zatím nevidím.
Presne tak, doba, kdy si hudebni prumysl diktoval ceny je davno pryc, a melo by platit, ze cenu urcuje poptavka, nikoliv nabidka. Jestli ma byt v prumyslu tisice mizernych hudebniku (v CR mozna dobrych 90% produkce), pak se nelze divit, ze cely prumysl slabne. Staci si vzit eru osumdesatych a devadesatych let. Doted to jsou nejhranejsi hity, at clovek rekne jmeno kterekoliv kapely nebo interpreta, bude to pravdepodobne jmeno, ktere znate nebo jste ho aspon slyseli. Ale stavajici produkce "hvezd", ktere obvykle zhasnou po jednom radoby hitu, ktere nejake radio hraje dokola do zblbnuti, protoze mu to nekdo zaplati ... Marne bych si vzpomnel na nejakou novou kapelu posledni rekne peti deseti let, jejiz pisne by se mohli hrat jeste za dvacet let. Asi tezko. A proti tomu postavme treba Queen, Abba, Pink Floyd ... Takova jmena uz soucasny prumysl proste neprodukuje, k jeho vlastni skode.
I když si určíte cenu a na výrobek napíšete visačku - tak cenu toho výrobku neurčujete Vy, ale ten kdo si ho chce koupit. Zkuste použít to co máte mezi ušima nebo se někoho zeptejte, ať vám to vysvětlí.
A k té hudbě, znáte nějakou kapelu která vznikla kolem roku 2000 a teď září jak drahokam nebo její písně z té doby jsou ještě stále hitovky?
"Promiňte, ale když něco prodávám, tak si určím cenu, za jakou jsem ochoten to prodat. Když to za tu cenu nikdo nebude chtít, tak si to nechám."
Obchodník, co má v hlavě mozek, a ne hnůj, to nakonec prodá za cenu, kterou nabídne zájemce, protože tím aspoň sníží svoji ztrátu.
Koneckonců stačí se projít po tržišti ráno a v podvečer a porovnat si ceny. Pročpak jsou asi v podvečer i třetinové?
Co se týče té ekonomie, možná by jenom stačilo, kdybyste pro začátek začal používat správné pojmy. Třeba bychom se pak shodli.
Co se týče těch Beatles, tak posluchačům se to tehdy zjevně líbilo - byla to součást jejich cesty ke slávě. Ale přetrvala až pozdější tvorba.
Co se týče datace, rozmyslete si, co po mě chcete. Nejdřív chcete "kapelu vzniklou kolem roku 2000" a pak mě začnete peskovat, že na datu vzniku kapely nezáleží. Promiňte, ale číst myšlenky neumím.
"Pokud ten pekař ... na vaši cenu přistoupí ... jste cenu určil vy jako kupující"
Tak nevím. Pokud ten pekař na můj návrh přistoupí, tak to znamená, že já jsem mu dal nějakou zpětnou vazbu a ON určil novou/jinou cenu. Nebo ne? No, v tom případě můžete taky tvrdit, že spory rozhodují advokáti (a ne soudci). Protože když advokát něco navrhne a soudce na to přistoupí, tak je to to samé v bledě modrém, ne?
Nevsim sem si, ze by pekari breceli ze nikdo nekupuje.
Ja tam klido prijdu a reknu mu to, kdyz neda, tak mu reknu OK, tak vam to tu zplesnivi, ber nebo nech bejt ... a kdyz mu 3dny po sobe ten chleba zplesnivi, tak mi 4tej den za ty dve kacky ten chleba rad da. Sme totiz v situaci, ze si doma umim chleba vyrobit za korunu.
=> sem ochoten dat nejakou tu stokorunu mesicne za zcela neomezeny pristup k autorskym vytvorum, s nalezitym supportem (otagovano, libovolny format ...) ale oni po me chteji desetitisice za daleko horsi sluzbu (mam si dojet 30km do kramu a prevazet hromady plastovejch kotoucku). Takze nemaj nic a dobre jim tak.
A ze lidi nemaj problem rozumnou cenu zaplatit, je prave nadherne videt na megauploadu a dalsich. Nehodlaji ale platit 150 ruznych sluzeb a resit kde co maj.
Mimochodem, vazne by me zajimalo, jak mr Bouda vysvetli ze funguji f2p gamesy, kdyz prece lidi ukradnou na co prijdou a dobrovolne nikdy nezaplati ... tak proc plati za hru, kterou muzou hrat zcela zadarmo?
>> kdyz mu 3dny po sobe ten chleba zplesnivi, tak mi 4tej den za ty dve kacky ten chleba rad da
Zajímavá analogie. Akorát nemůžu přijít na to, k čemu: co přesně se jako stane té nabízené nahrávce, analogicky k tomu "plesnivému chlebu"? Nějak jsem si nevšiml, že by se CD na krámech samovolně naprosto znehodnocovaly - ?
>> Sme totiz v situaci, ze si doma umim chleba vyrobit za korunu
Fakt? Tak v tom případě jste milionář - stačí ten chleba nabízet okénkem za 10 Kč. Lidi Vám utrhnou ruce a ještě královsky vyděláte. Podnikatelský sen.
>> sem ochoten dat nejakou tu stokorunu mesicne za zcela neomezeny pristup k autorskym vytvorum, s nalezitym supportem
To je skvělé. A co? Ještě pořád jste nepochopil, že ceny si nediktuje zákazník? Klidně jim to navrhněte, ale jsem si jist, že Vás pošlou do háje. Stávajícím modelem totiž vydělají víc - a pohodlněji. Tak proč by to měli měnit - ?
>> kdyz prece lidi ukradnou na co prijdou a dobrovolne nikdy nezaplati
To jsem někde někdy napsal? Ne? A proč je to v reakci na mě?
>> tak proc plati za hru, kterou muzou hrat zcela zadarmo
No asi proto, že chtějí nějakou část té hry, ke které se zadarmo dostat nejde. Ono to chce akorát vědět, co to je F2P.
Aha. Takže z toho, že občas někdo má obchodní model postavený na dobrovolných platbách, vyplývá, že cenu vždy a všude určuje zákazník? V tom případě z toho, že "bouda je totální magor a idiot", plyne, že "x je totální magor a idiot" (stejnou logikou: když je magor jeden, tak jsou magoři všichni, ne?).
>> kolik ze me stoji skopirovat full HD film? Halir?
A to je odpověď na co? Jo aha, to s diskusí vůbec nesouvisí. Tak to jo.
To je legrace, jak se tu kumulují ty uhrovití znalci (asi ne primo Bouda, spis druha barikada). Zakaznik je sice dulezity, ale predstava, ze vyrobce radeji da produkt za cenu kterou je ochoten zakaznik zaplatit, tak to je vysneny s rukou v nocniku, to jsou anarchisticko detsky kreace. Samozrejme, ze produkt klesne pred prichodem nastupce treba o 35%, vyproda se co vyproda, ale pak se "prekvapive" udela to, ze se vezme x desitek tisic dolaru a tech 15 000 krabic s zrcadlovkou, ktera prisla na trh za 1800 EUR se certifikovane znici. Protoze cokoli jinyho, treba jako je totalni vyprodej by znicilo znacku. To je zkusenost z butiku co krachuje, to je tak level Krakonosu, chodi kolem asi kontrolovat ty relatka co v roce 1984 namotnoval a jeste fungují.
1) Trh stanovuje hodnotu (za kolik lze prodat). Cenu (za kolik lze koupit) stanovuje prodejce. S ohledem na to, že hodnota je pro různé lidi různá (každý je ochoten zaplatit jinou cenu - a rozdíly jsou dost velké), záleží hlavně na politice prodejce, jaké ceny nastaví. A ano, když přestřelí, tak neprodá - to už je riziko výrobce/prodejce, to nechme na něm, za to ho kritizovat netřeba (jestli se mu to nevyplatí, tak si bude nadávat sám).
Co je ale podstatné: prodejce může nastavit ceny hodně vysoko - třeba tak, aby prodal jen malému procentu potenciálních zájemců. Když si myslí, že je to tak pro něj výhodnější, tak proč ne: je to jeho právo, protože je to jeho riziko (je to on, kdo prodělá, když to špatně odhadne). Takže jestli se někomu cena nelíbí, tak ať nechá být: tak vypadá férová zpětná vazba. Ale diktovat si cenu s tím, že když mi ji výrobce nedá, tak si to ukradnu - to s trhem nemá nic společného. To je jen sprosté vydírání.
2) Mně to přijde zjevné - hodnota nedostatkového zboží přirozeně letí nahoru. A nemožností pirátění by "nedostatkovost" hudby strmě vzrostla.
A ano, vím, že ti co nejvíc pirátí, v průměru i nejvíc utrácejí za originálky. Jenže tihle lidé tvoří jen malý zlomek trhu (je jich málo). Když utratí o 100$ víc, vydavatelé si toho nevšimnou. Ale když každý z těch ostatních utratí o 1$ víc, už to bude vidět. A nemožnost pirátění by se, podle mě, projevila podstatně víc než jen tím jedním dolarem na osobu.
3) Tady je otázka, jestli album Stonů dokáže uspokojit někoho, komu zní v hlavě Floydí Division bell. Pokud ano, pak na hudebním trhu skutečně vznikají přebytky a tedy tlak na cenu. Pokud ne, tak si Floydi za Division bell můžou říct cokoli a vždycky prodají (pro jistotu dodávám: nebrat úplně doslova). Osobně to vidím spíš na tu druhou možnost.
Jako vždy totálně mimo. Tak ještě jednou: neplést si pojmy s průjmy. Prodejní cenu nastavuje prodejce, a to libovolně podle svého uvážení. Tržní hodnota je cena, kterou jsou zákazníci ochotni zaplatit. A ta je člověk od člověka různá. Proto se někteří prodejci zaměřují na zákazníky, kteří jsou ochotni platit víc (ale je jich málo), zatímco jiní se snaží oslovit zákazníky, kteří jdou po co nejnižší ceně (těch je zase hodně).
Jo, a za domácí úkol mi prosím určete tržní cenu např. Samsungu Galaxy S4. Jak je proboha možné tohle - to přece teoreticky nejde! :)
http://mobilni-telefony.heureka.cz/samsung-i9505-galaxy-s-4-16gb/
No je videt bouda, ze ses totalni magor, protoze u f2p games z 90% plati, ze gratis lze ziskat ingame naprosto cokoli. A u znacne casti tech her dokonce plati, ze hrac za penize neziska vubec zadne vyhody, jen dobry pocit ze podporil vyvojare. A kupodivu, castku kterou poslou si muzou urcit naprosto libovolne.
=> cenu urcuje vzdy vyhradne zakaznik.
Mimochode ty idiote, bavime se o kopiich, ze, kolik ze me stoji skopirovat full HD film? Halir? Nejspis ani to ne ... ze bouda. Ale to bys nesmel mit misto mozku sekanou, zejo.
ad 1) Cenu vždy stanovuje trh (v tržním hospodářství, vaše definice spíš odpovídá plánovanému hospodářství...)
ad 2) Tohle je sporná otázka, proto také říkám že pirátství tento stav (i když spíš proces) nezhoršuje ani nezlepšuje (asi jak ve kterých ohledech), ale rozhodně urychluje. Tento pád pak může hudební byznys zachránit v tom smyslu, že vytváří tlak na hledání nového prodejního modelu, který nakonec pomůže všem. V tomto duchu je pirátství více než vítaným jevem například...
ad 3) pokud je daného statku víc, tzn. že funguje větší konkurence, zákazník má větší výběr, větší možnosti alternativ, logicky tím klesá cena tohoto statku. To nemá nic společného s "debatou" o pirátsví či hudbě...to je ekonomická zákonitost. Kdyby měl každý doma na dvotku ropný vrt, tak neplatíme 36 korun za litr benzínu....apod
Z nějakého, mě neznámého důvodu si myslíte, že jste jediným kupujícím, který může určit cenu. Fakt si něco málo nastudujte ze základů ekonomie, učit vás zadarmo fakt nemám čas ani náladu :-D
Ad hudba - nechápu kam tím příkladem s Beatles míříte, v té době tedy nic slavného a převratného nevzniklo - nelíbilo se to ani tehdy a ani dnes. Pokud kapela vzniklá v roce 2000, konečně v roce 2013 udělá hit, bude to symbol doby 2013 a ne 2000. Asi mi uniká váš smysl pro logiku.
Bouda, precti si prirucku ekonomie pro zvlastni skoly ... kapitola prvni ... nabidka vs poptavka. Cenu urcuje to, jak velka je nabidka a jak velka je poptavka. Jelikoz na trhu autorskych del nabidka velmi vyrazne prevysuje poptavku, tak jednoduse hodnota autorskych del je nicotna a tudiz kdokoli nabizi za vyssi nez mizivou cenu proste nic neproda. Jak jednoduche.
Nadto hodnota kopie je jednoduse nulova, protoze kopii umi zhotovit kdokoli s nulovymi naklady. Tudiz pokud chce nekdo prodat nejaky vytvor, musi k te pripadne kopii pridat jeste neco, co zvysi tu hodnotu z te nuly.
Realita je ovsem takova, ze doticni pridavaji naopak ficury, ktere tu hodnotu cini zcela zapornou (vsemozne DRM sracky, reklamy a jine otravne soucasti).
Stejne tak plati, ze pokud nabidka prevysuje poptavku, tak cenu urcuje zakaznik. Pokud je to naopak, tak cenu urcuje prodejce. Tedy zjednodusene, pokud budu jedinym vyrobcem chleba na svete tak si za nej muzu rict klidne milion, protoze mam neco zcela unikatniho, nejspis to za ten milion prodam. Pokud je na svete miliarda vyrobcu chleba, tak ma hodnotu vstupu/lenosti si vyrobit vlastni. A pokud nekdo vyrobi miliardu tun chleba, tak se klidne muze stat, ze jeho hodnota bude nizsi, nez cena vstupu.
Ostatne o tupec jako Bouda by moh aspon tusit, ze presne takhle se likviduje konkurence - ze se zbozi nabidne ve velkem mnoztvi pod cenou nakladu => konkurence zavre a dotycny se nasledne zahoji na zvysene cene.
Mimochodem, pekari by meli pozadovat zakaz prodeje domacich pekaren, zakaz prodeje mouky a dalsich propriet, protoze je to prece okrada o jejich zisky, ze. A nebo minimalne pozadovat autorsky poplatek z kazdeho kg mouky.
>> Stanovit hodnotu skladby nemůžou umělci, ani Apple, ani kdokoliv jiný, jedině trh!
Cenu vždycky stanovuje výrobce - tak, aby pokryl svoje náklady a k tomu něco vydělal. Zákazník má pak na výběr: zaplatit, nebo nechat být. Když výrobce cenu nasadí moc vysoko, tak prodělá. Když ji nasadí moc nízko, tak zase nevydělá tolik, kolik by mohl. A o tom je ten trh: odhadnout optimální cenu. Takže trh neurčuje cenu - trh určuje, zda se na produktu vydělá nebo prodělá (a kolik).
>> Pirátství tento stav nezhoršuje, ani nezlepšuje, jenom urychluje.
Tady je vhodné poznamenat, že pirátství ten trh křiví: konkurovat "prodejnám kradeného" je dost těžké (zvlášť když jsou všudypřítomné). Je naprosto jisté, že pirátství nějakou měrou celkové výnosy snižuje (kdyby nebyla vůbec žádná možnost pirátění, tak by se lidé hudby nejspíš nevzdali - měli by jí sice výrazně méně, ale nejspíš by za ni utratili celkově víc). Těžko ale odhadnout, jak moc by se celkové tržby zvýšily (má to dost tvrdé limity). Navíc taková situace nikdy nebyla a nebude, tak nemá cenu to do detailu rozpitvávat; podstatný je závěr, že pirátství celkové výnosy snižuje...
>> Hudby je všude kolem nás jako s*aček a postupem doby může její cena logicky jedině klesat.
Nevidím v tom žádnou souvislost. Proč by nové album Floydů mělo mít dopad na cenu (hodnotu) alb Stonů (nebo kohokoli jiného)? Budou klesat celkové výnosy (zákazníci si mohou dovolit utratit pořád cca stejně, ale bude se to dělit mezi více příjemců) - to ale neznamená, že musí poklesnout cena jednoho alba/skladby. Dokonce to naopak může znamenat, že ceny porostou (když se prodá méně "kusů", je nutné to kompenzovat zvýšením ceny - protože náklady zůstavjí v podstatě stejné).
>> Presne tak, doba, kdy si hudebni prumysl diktoval ceny je davno pryc, a melo by platit, ze cenu urcuje poptavka, nikoliv nabidka.
Začněte prosím cokoliv vyrábět a zkuste to uplatnit: nechte zákazníky, ať rozhodují o ceně. Přeju Vám hodně štěstí!
Co se týče těch 80. a 90. let, budete se divit, ale i tehdy byla kupa hvězdiček, které jen krátce zazářily a zhasly. Akorát už se na ně zapomnělo. A stejně tak to bude i s dnešní produkcí: přetrvá jen zlomek, jen ti nejlepší z nejlepších. Vždycky to tak bylo a vždycky to tak bude: velké množství hlušiny a jen pár drahokamů. A má to jednoduchý důvod: co je drahokam, to se pozná až zpětně, s odstupem 10+ let.
>> cenu toho výrobku neurčujete Vy, ale ten kdo si ho chce koupit
Promiňte, ale když něco prodávám, tak si určím cenu, za jakou jsem ochoten to prodat. Když to za tu cenu nikdo nebude chtít, tak si to nechám. Ale v žádném případě nejsem povinnen přijmout cenu, kterou mi zájemce nabídne. Souhlasíte?
Pokud jo, tak jsme se právě dobrali k tomu, že cenu určuje prodávající. Pokud ne, tak Vám za Váš byt/dům nabízím 20 Kč - smlouvu můžeme uzavřít třeba zítra.
>> znáte nějakou kapelu která vznikla kolem roku 2000
Bohužel nesleduju (můj hudební vkus je příliš vzdálen mainstreamu), takže netuším. Krom toho se to fakt dost těžko odhaduje - např. před nějakou dobou se objevila "nejstarší nahrávka Beatles" (záznam nějakého vystoupení z doby, kdy ještě nebyli slavní) - a na té nahrávce jsem je vůbec nepoznal (pozdější tvorba, kterou se proslavili, zněla dost odlišně). Tím chci říct, že styl se vyvíjí - a tak klidně někdo, kdo dnes vypadá zapomenutě, může zítra přijít s přelomovou nahrávkou, a pak s další a další a další - a najednou tu bude ten "symbol doby". Jenom dneska to ještě nevíme.