Počet komentářů k článku jakoby vyjadřoval význam tohoto oboru v ČR. To mě jen utvrzuje, že evangelizace webové analytiky je zde potřeba jako sůl! Pro zájemce o tento obor bych jen doplnil další setkání Web Analytics Wednesday (WAW), které proběhne 17.6. v Praze. Další detaily budou tento týden na www.webanalyticswednesday.cz (účast je zdarma, ale počet míst je omezen, takže registrace nutná).
A k výše uvedenému komentáři: souhlasím, že GA se velkou měrou podílí na vytváření představy, že web analytics je zdarma především díky své jednoduchosti a uživatelské přívětivosti. Nicméně zdarma je jen ta část, která je o reportování, optimalizace online businessu na základě hlubších analýz zdarma není. Google Analytics se ale neinspiruje u Yahoo Web Analytics (YWA), protože tento produkt vznikl až v roce 2008 akvizicí IndexTools a IndexTools, který dávno obsahoval segmentaci, zdarma nikdy nebyl.
YWA v poslední verzi 9.5 vypadá na velmi zajímavý nástroj, který obsahuje mnoho enterprise-class vlastností. Na webu WAW je již několik článků na téma YWA a další budou přibývat. Doporučuji sledovat všem zájemcům, kteří hledají něco sofistikovanějšího než GA: http://www.webanalyticswednesday.cz/tag/yahoo-web-analytics/
"Optimize your website today, optimize the company tomorrow." Jim Sterne
Kdyz jsme u tech zbytecnych informaci. Zajimava je anketa pod clankem.. Zajima vas Web Analytics? Kdyby ne, tenhle clanek bych do konce nedocetl... Tohle je zkreslovani dat jak blazen... ale jinak clanek je zajimavy...
Ano, většina sofistikovaných nástrojů je postavena na principu page tagging (tj. vkládání Javascriptového kódu). To je momentálně standard a používá ho i Omniture.
Pokud tato metoda není z jakéhokoliv důvodu možná, musíte se spolehnout na nástroje, které analyzuji logy webserveru. Nejjednodušší nástroj zdarma je AWstats + pár dalších open source, ale nic moc od nich nečekejte z pohledu marketingově orientované analýzy. Sofistikovanější je Clicktracks (nemám zkušenost) a špička je Unica NetInsight.
Web analytics je hodně o PPC, konverzních poměrech apod., ale málokdo si uvědomuje, že nástroje analyzující logy jsou perfektní pro analýzu využívání intranetů nebo proxy serverů. V HVB Bank jsem používal Unicu jak pro web tak i pro tyto účely a dává to poměrně zajímavá data o tom, jak zaměstnanci tráví čás na intranetu/internetu. Nebylo to málo :-)
Aha, pokud jste myslel systémy zdarma, tak to se omlouvám, to pak souhlasím, že u systémů zdarma je (resp. před koupením IT Yahoo! byl) i technologickým leadrem Google Analytics.
Zatím jsme teprve v začátku testování Y!WA 9.5, ale zdá se, že Yahoo! se v 9.5 zaměřil především na vizualizaci dat a dohnal (troufnul bych si říci předehnal) v tomhle i GA. Jak jsou na tom nová sociodemografická data v prostředí ČR zatím nemám vyzkoušeno, jelikož tyhle funkce vyžadují nasazení nových měřících kódů.
Co se týče nových grafů YWA, je to něco mezi GA a Omniture. Líbí se mi možnost komentování přímo do grafu (podpora kolaborativní analytiky, kterou tlačí např. gooddata.com), vedlejší osa (schválně si v GA zkuste zapnout visits a goals do jednoho grafu, pokud máte standardní CR, tak nic moc) a hezčí barvičky :-)
Sociodemo jsem ještě také neotestoval, asi to nebude jako velký panel provozovaný v Česku, ale může to být zajímavý doplněk pro analýzy u velkých webů. Největší analytická síla ovšem leží ve vlastních proměnných. Pokud sbíráte detailní data z registračních formulářů nebo z nákupního košíku do web analytics, můžete na tom docela pěkně segmentovat!
Jenom takový podotek: ačkoliv je Google Analytics bezpochyby poměrně inovativní, funkčně se inspiruje především u Yahoo! Web Analytics (který mimochodem obsahoval segmentaci jako první a nikoliv GA). Google Analytics byl napřed ve vzhledově pěkném vizuálním zpracování dat, čímž bohužel podle mého názoru vytvořil onen mylný dojem zmiňovaný v článku - tedy že "sexy" grafy pro zjištění potřebných informací a údajů stačí...