... ale oni studenti maj prave za ukol vyresit ty spatny jizdni vlastnosti .. a komu se to podari nejlip, ten vyhraje :-) nejde o to bejt nejlepsi v rychlosti na svete, ale bejt nejlepsi v ramci souteze na stejnym srotu ..
vem to jak u beznejch aut, kdyby vsechny mely supr kola a supr podvozek a supr teziste dole a silnice byly idealni .. nepotrebujes spoustu kremiku na vyreseni veci typu ESR a ESP :-) proste se snazis dostat neidealni realitu do idealni podoby .. a od toho tu je programator, kterej to musi nejak vyresit
U studentských prací se běžně používají nedokonalé (=standardní) prvky. Motory s velkým třecím odporem, serva s hysterezí, lanovody s vůlí apod. Jde o to, že navrhovaný řídící systém musí zvládnout i tyto situace. V reálném provozu se také třeba mění parametry motorů, převodů i elektroniky, jak v čase (opotřebení), tak třeba podle ročního období.
Ty na to koukáš jako programátor, já jako modelář. ;-)
Vůbec neříkám že si mají stavět vlastní podvozky, ale pokud ty modely soutěží v rychlosti projetí dráhy tak by měl být podvozek schopný se ve větší rychlosti chovat předvídatelně. Ten podvozek je na úrovni lepší hračky z Tesca, což neodpovídá požadovaným. Za pár stokorun se dá koupit plno jiných modelů, které budou z hlediska jízdních vlastností o třídu jinde. Můžu programovat jak chci, ale vůle v ovládání a špatný podvozek bez pořádného odpružení mi prostě přesné řízení na složité trati neumožní a místo co nejlepšího vyhodnocení dráhy strávím čas programovým řešením špatných jízdních vlastností.
Tohle je prostě přístup "technika není důležitá, výpočetní výkon vše zachrání". A to je IMHO špatně :-(
divny to neni :-)
motorola/freescale vyrabi prave senzory a ridici cipy a nikoli mechanickou havet a chce, aby s tim programator udelal rizeni auta ... a nikoli, aby to auto nekdo stavel, proto chce od tymu napsat na prakticky stejnym hardwaru a mechanickym subsytemu neco, co bude plnit pozadavky zadani .. omezuje pak pouze pouziti senzoru a kamer, ale pomerne velkoryse .. zajisti se tak, ze ten vysledek bude zavislej pouze na tom software a muzou tak hodnotit jednu vec a ne do toho zapocitavat mechanicky reseni
navic tyhle fakultni tymy nemaj ve sklepe dilnicku se svareckou, ale jsou spise schopny algoritmizovat nejaky zadani :-)
podobna vec je http://www.microtransat.org/index.php jen s tim, ze to jsou maly (teda zas tak maly nejsou) autonomni lodicky, co si musej misto cary na zemi poradit s vetrem :-)
t
noo jo .. jenze ten podvozek a ridici kit maji vsechny tymy stejnej .. prave proto, aby se vyloucila moznost, ze ma nekdo lepsi mechanicky zazemi, nez druhej .. a je to pouze o tom, na stejnym kitu udelat dobry rizeni .. viz zadani souteze od motoroly/freescale, tam to je jasne uvedeny, i treba to, ze neni dovoleny zvetsovat rozchod kol kvuli lepsi stabilite ... staci si to jen precist pred hodnocenim :-)
Když jsem viděl jak rychle ta auta jezdí a na jak klikaté a složité dráze tak pochybuju o možnosti úspěchu českého týmu. Ten odkaz z článku to moc neukazuje, ale jděte na stránky projektu, tam v menu na Soubory a odkaz Asijská konkurence. Fakt hukot!
Náš problém ale vůbec nebude z hlediska kvality elektroniky nebo logiky, pouze podle toho použitého podvozku. Vypadá to jako nějaká hodně levná "čína", navíc to má šíleně vysoké těžiště takže bude velký problém v zatáčkách. I kdyby měli nejpromyšlenější logiku řízení ze všech, tak na tomhle podvozku prostě nemají šanci :-( Fyzika prostě nad elektronikou zvítězí...