Chápu, že reklamy jsou pro mnohé stránky jediným způsobem, jak si na provoz něco vydělat, a v rozumné míře jsem schopna je ve prospěch věci ignorovat. Ovšem ve chvíli, kdy na mě reklamy blikají všude kolem obsahu, nejlépe mi vyskakují i přes něj a dělají problémy při pokusu vypnout, takže mám vlastně potíže se dostat k tomu, kvůli čemu na dané stránce jsem, to je prostě moc. Pro mě je takovým příkladem Databáze knih. Raději jim pošlu peníze na účet, než bych si pustila reklamy.
Ostatně, na TV jsem před lety také přestala koukat kvůli reklamám. Snad mě za pár let nebude nikdo žalovat, že jsem ho připravila o zisk.
Tak legální to jistě je, o tom se přít nebudeme... A zda je to (podle mě) morální? Ano, stejně jako když jste na webu postaven před volbu, zda reklamu zkonzumovat či ne, a Vy se rozhodnete pro druhou možnost. Ale přesunout tuto volbu na techniku (u TV funkce automatického přeskakování reklam)? To už je jiná písnička.
Ne, žalovat Vás za to, že se na televizi prostě nedíváte, nikdo nebude. Stejně tak nikdo nebude mít nic proti tomu, pokud nechodíte na nějaký web, protože je na něm příliš mnoho reklam.
Naopak, provozovatelům webů se nelíbí, že konzumujete jejich obsah, aniž byste zároveň konzumovala reklamy. A totéž se nelíbí televizím, tedy pokud z jimi odvysílaných pořadů někdo vystříhá reklamy a dá to na web, kde si to stáhnete a zkonzumujete.
Nebo stručněji, pokud chcete přirovnat weby k televizi, jde to, ale Vaše konstrukce je... zvláštní.
Web je totéž co billboard? Tedy plocha, jejímž jediným účelem je zobrazovat reklamu? Jako vážně? Proč by na takový web vůbec někdo chodil?
Ale i tento příměr se dá opravit, web je totiž jako silnice, u níž stojí billboard. Silnici využíváte k jistému účelu (přeprava z místa A do místa B), přičemž při tomto užívání se Vám zobrazuje též reklama - billboardy (a v ideálním světě by příjmy z pronájmu billboardů šly do údržby těch silnic).
No a pak máte pravdu, že je pouze Vaše věc, zda se na ten billboard podíváte. Když to přeneseme na web, je pouze na Vás, zda, čtete-li třeba článek na Lupě, se podíváte i na reklamu umístěnou vedle něj.
Ale to není totéž co adBlock, ten by v reálu odpovídal tomu, že by před Vámi jel týpek, co by všechny billboardy, k nimž se blížíte, přetíral nabílo, případně ty konstrukce, na nichž billboard je, odstraňoval.
Argumentace FUPem pak sice zní pěkně, článek má pár kB, reklama o jeden i více řádů více, tato situace je absurdní. Jenže potíž je v tom, že máte volbu z mobilního připojení na weby plné reklam vůbec nechodit.
prosim vas mam dotaz, kdyz uz jste tu mluvil o te tv. myslite, ze kdyz v pulce poradu zaradi tv reklamni blok je elgalni si doskocit na wc pripadne prepnout na jiny kanal? neni to nemoralni a mel by divak skonzumovat cely reklamni blok a teprve pote co pokracuje porad ktery sleduje by si mel odskocit?
Uvažoval jsem, zda do svého příspěvku dát, že onen bílý nátěr po mém projetí ten týpek zase odstraní, ale říkal jsem si, že zdejší čtenáři to pochopí. Inu, moje chyba, příště můj příspěvek bude ještě delší.
Ovšem Váš příměr se zakrytím si výhledu rukou je také chybný, totiž abych tak mohl učinit, musím nejdříve zaregistrovat, že se někde nějaký billboard nachází, a až poté mohu vykonat příslušnou akci, kterou zamezím zhlédnutí jeho obsahu.
Jinak řečeno, ač obsah billboardu třeba nezkonzumuju (to, že tam je, vím z minula, případně si ho všimnu z takové dálky, že ještě nerozpoznám jeho obsah), pořád musím věnovat určité úsilí tomu, abych obsah neviděl. Ten adBlock ale opravdu odpovídá spíše situaci, kdy na toto mám najatého někoho, kdo mě oprostí od jakéhokoliv úsilí, kdo mi okolí silnice upraví tak, jako by tam žádné billboardy nebyly.
A ano, jsem si vědom toho, že není technicky proveditelné, abych takto já billboard neviděl a řidič v autě těsně přede mnou či za mnou ano, to je ale problém paralely mezi virtuálním a fyzickým světem. A to, že ten týpek sedí se mnou v autě a máchá kolem mě rukama tak, aby se mi obsah žádného billboardu nedostal do zorného pole, je taky takové nic moc řešení, protože by jeho aktivitia byla rušivější než billboardy samotné, fyzický a virtuální prostor holt nejsou totéž.
Budu vas zalovat, ze mijite bez povsimnuti bilboardy.
Web je kupodivu presne totez, verejne umistena nastenka, a kdo a co si z ni precte je jen a pouze jeho vec. Ostatne ctenar pouziva sve prostredky za ktere musi platit. V dobe, kdy se prenos 100MB dat povazuje skoro za luxus, chtit po nekom abi 80% vycerpal stahovanim blikajicich nesmyslu. Provozovateli nic technicky nebrani si svuj produkt oplotit a vybirat vstupne.