Předělat hlášku na webu?
To musí nejprve manager pro vnější komunikaci (nejspíš někdo z marketingu) identifikovat potřebu. Svolá poradu teamu, kde si nadefinují cíle a nastaví očekávání.
Pak se to předá projektovému řízení. To osloví analytiky (teď nevím zda ty bussines nebo ty normální) a ti zjistí, které ze systémů je třeba upravit.
Pak projekťák vstoupí do jednání s dodavatelem a nechá si odhadnout náklady na implementaci. To vrátí zpět k vlastníkovi projektu, který vzhodnotí, zda má na to dostateřný budget a spočítá zda vychází bussines case.
Pokud to vyjde, tak se to předá analytikům, kteří vypracují detailní analýzu a zadání pro dodavatele.
Pak vstupuje do hry interní developer. To je člověk, který sice nic nevyvíjí, ale komunikuje s vývojářem dodavatele.
Stanoví se roadmapa, namaluje Gantův diagram a začnou se pořádat projektové meetingy.
Pokud se nic nezadrhlo, tak už máme nastavané procesy a definované zodpovědnosti.
Pro zjednodušení předpokládejme, že dodavatel je pružná firma a vývojář dodavatele je skutečným vývojářem aplikace.
Ten něco vyvine a pokud není z dálného východu, tak se to dá napodruhé nasadit na testovací prostředí. Jinak tak napopáté.
Po interních testech a opravách chyb se to nasadí na produkci a při troše štěstí se to aspoň vzdáleně podobá tomu co bylo požadováno.
Zbývá ještě uzavřít projekt a nezapomenout "lessons to learn". A může se jet na teambulding na motokáry.
V souvislosti s upgradem SAPu a podobných firemních systémů bych se chtěl zeptat těch, co o tom ví něco víc než já. Jak náročný je vlastně upgrade takových komplikovaných celofiremních systémů, které pokrývají všechno od financí po teambuilding? Je u poskytovatelů typu T-Mobile vůbec reálné vyzkoušet takový upgrade nějak předem, nejlíp tak, aby se testovací prostředí příliš nelišilo od toho reálného? Jak reálná (nebo spíš věrohodná) je vlastně výmluva T-Mobilu, že mají na SAP navázané různé systémy včetně svých webových stránek (a že proto bude jejich odstávka trvat tak dlouho)? Co se na takovém systému vlastně musí ladit skoro 60 hodin a je opravdu nutné to dělat "v plném provozu," kdy se tímto krokem odstřihne zároveň celý web, nebo je odstřihnutí webu logickým krokem vzhledem k tomu, že ten upgrade SAPu a podpůrných systémů by se dříve či později stejně udělat musel a že by to zákazníky ovlivnilo tak jako tak?
To je potvrzuje, jak "trh" a "konkurence" tady je. O2 - webová samoobsluha veškerá žádná, Vodafone - čím víc inovací, tím horší, výpadky, částečná nebo úplná nefunkčnost je úplně normální. Tak co by se T-Mobile snažil, vždyť je to úplně jedno, dojná kráva (zákazník) ani necekne.
To co zaznělo za oficiální vyjádření od společnosti T-Mobile považuji za pouhou výmluvu. Společnost jako je tato, by měla být schopna plynule a bez výpadků provést jakýkoliv upgrade s výpadkem nanejvýš v řádech jednotek minut. Ale výpadek v řádech hodin, nebo dokonce několika dní?! To je přeci naprosto nemyslitelné, i kdyby měla tato společnost nejkomplikovanější systém na světě. Takže buďto se jedná o pouhou neschopnost, anebo neochotu investovat čas a peníze do kvality svých služeb.
Tj, da jim za to nekdo flastr? Neda. A kdyby dal, tak bude jeho vyse porad mensi, nez vytvorenit akovyho webu, takze se to jednoduse vyplati. Ostatne, kolik cernych staveb bylo za poslednich 20 let odstraneno? Jednoduse se vyplati si postavit barak (klido na cizim pozemku) nacerno a zbytek pripadne resit expost.
Ano, tohle je cely problem tehle zku*vene zeme. Zatimco drobneho zivnostnika zlikviduji pokutou kvuli prkotine, tyto zajmove skupiny napojene na zkorumpovane politiky si zde mohou delat beztrestne naprosto co chteji. At jde o mobilni operatory, hypermarkety, pojistovny, banky, developery ... dukazu je dostatek.
V jednom dokumentu o zahranicnim podnikatelich zijicich v CR (ktery uz bohuzel nemohu najit) byl rozhovor ve kterem pan rikal: "Tohle je uzasna zeme, tady neplati zadne zakony" (pokud mate dostatek penez, doplnil bych).
A to se nezmeni dokud se tu nezacne strilet, jina nadeje uz neni, bohuzel ...
Jestlize se posle neco do produkce, tak uz to zkratka musi byt overene. Interni testovani musi probihat na temer identicke kopii produkcniho prostredi. Zatezove testy, vse lze nasimulovat (ovsem stoji to prostredky, samozrejme).
Znovu si polozme otazku, stal se v minulosti podobny fail v jine civilizovane zemi, kde T-Mobile ma skutecnou konkurenci ?
Obavam se, ze takovou zkusenost klidne mit muze. Delal sem (napul s kolegou) prevod systemu na technologicky novou verzi. Makali sme na tom cca rok, bez jakyhokoli supportu ze strany (naprosto neschopnyho) dodavatele. Jejich predstava - "to si napisete na papir a pak to tam opisete" ... lol
Ve finale sme si vyhradili na ostry prevod systemu prodlouzeny vikend - vetsina casu byla na pripadny rollback.
System sme (uspesne a prakticky bez problemu) prevedli za jeden den, druhy den se otestoval ...
Po celou tu dobu web normalne bezel, jen byl odstaven objednavkovy system, zakaznici si mohli stahnout ceniky, prohlizet zbozi ...
A samozreme, soucasti bylo i reseni napojenych systemu (jako trebas prave toho shopu a dalsich externich veci).
Normalni patch trva od radove minut do cca hodinu.
Takze odpojeni webu je proste jen a pouze prasarna a naprosta a totalni neschopnost.
Znáte operátory jako například AT&T, Verizon a další, proti kterým jsou ti v ČR naprosto zanedbatelní? Je zajímavé, že v cizině operátoři nemusí zhazovat celé weby jenom kvůli upgradu systémů... :-D
Takže ono to opravdu jde. Mimochodem SAP je pro operátora systém ABSOLUTNĚ NEVHODNÝ - moc pomalý a těžkopádný na takové použití.
To, co může v normálním systému fungovat už za pár sekund (např. různé změny tarifů, SIM karet atd.), tak pokud operátor používá SAP zákonitě to musí ze systému jeho fungování trvat několik minut až hodin.
SAP je dobrý leda tam, kde slouží POUZE K EVIDENCI a nemusí nic řídit a vyvolávat nějaké další složité akce v podsystémech - takže například dobrý ve velkoskladech, obchodech, bankách - to je OK.
Ale u operátorů bych snad SAP zákonem zakázal :-)). V SAPu prostě nikdy neuděláte to, aby Vám SIM karta po výměně fungovala zaručeně ihned, jakmile ji vložíte do telefonu hned na prodejně.
Bohužel, pokud vím, tak v ČR používají teď už SAP všichni operátoři a tak na zákazníka u každého čekají "lákavé hlášky" v SMS, na webech, od operátorů a zaměstnanců prodejen - "změna se projeví do XY hodin/dnů".
A proč operátoři používají SAP, když vědí, že je totálně na prd? PRACHY!!! SAP se dá pořídit pro operátora poměrně levně, stejně jako zaměstnanci, kteří s ním pracují... A zákazník? Nemá v našem "specifickém trhu" jinou možnost!
No a že někdo bude na výměnu SIMky čekat i několik dnů, to náš ČTÚ nepálí - hlavně, že státní platy chodí a víc je nezajímá...
No, nevím, jestli je to SAPem, nebo spíš tím, že je TýMobajlu úplně jedno, že jim pár dní nejede web.... Spíš bych to odhadoval na kombinaci obou faktorů...
Ale pokud jde o SAP, tak s tím mám jednu zkušenost... Někdy kolem roku 2000 na něj přecházela nejmenovaná cestovka... Pak se nějakou dobu zákazníci evidovali tuším jako skladové zásoby... :-)))
Čemu se divíte? Když ten poklad nasadili jinde, tak byli rádi, že nezkrachovali:
Internet Mall kolabuje kvůli přechodu na SAP
Ondřej Fryc: Za poslední rok jsem zetrárl o deset let
Finanční krize a nepovedený přechod na systém SAP snížily společnosti NetretailHolding (mateřská firma Mall.cz) tržby na 1,6 miliardy korun a dostaly ji do červených čísel. ... Přechod na SAP byl v naší společnosti problematický a mnozí zákazníci to pocítili. Zakázky, které měly být doručené, jsme nebyli schopni doručit, naopak zakázky, které byly zrušené, jsme k zákazníkům vozili znovu. Do toho se nám kupilo špatně objednané zboží ve skladu, před ním stáli dodavatelé s novým zbožím a každý den přibývalo dalších tisíc objednávek, které jen zhoršovaly situaci. Bylo to smutné období. Zákazníky, které jsme obsluhovali deset let, jsme najednou zklamali, a některé jsme možná ztratili úplně.
No ale nekup to, za ty desítky mega odkloněných do kapes "manažerů".
Obavam se, ze se to srovnavat da uplne vpohode. Podotykam, ze zakaznik pro kterejho jsem to delal byl pokud vim jediny, ktery tento system prevedl bez toho, aby po prevodu nastal pruuseer. Naprosto bezna vec byla 14+ denni nefunkcnost (pri postupu dle doporuceni dodavatele systemu ...), vi i o uzivatelich, kteri museli system rollbacknout (a to trebas po tydnu provozu). Dodavatel nebyl schopen predvest jedineho zakaznika, ktery by mohl rict, ze to prevedl bez problemu. Tudiz sem se z vysoka vykaslal na vsechna jejich dporuceni a prevod si implementoval vlastnostnorucne.
Mimochodem, tento bazmek (napr) pouziva jista dcerinka CEZu, a ac mnoho nechybelo, zamestnanci (tusim jich je cca 15 000) nakonec vejplaty dostali.
Zakladem samozrejme byla spoluprace se zamestnanci ( s temi nekolika), kteri vedi co a jak fungovat ma, takze oni testovali a mi sme psali sripty, ktere zajistily ve finale bezproblemovy prevod. V prubehu toho roku sme ten update delali minimalne 10x, takze to bylo dostatecne nacviceno a odladeno.
Ale to sme porad u toho, ze neexistuje ani jediny duvod(kdo totalne debilniho navrhu), aby po dobu aktualizace naprosto libovolnyho systemu byl down web.
BTW: AD testovani zminovane nekde vyse, testovalo se samo na pomalejsim HW, ale tim lip, protoze v okamziku kdy to i na nem bylo takz jakz pouzitelne se da vcelku spolehlive predpokladat, ze ostry HW to zvladne.
V tomto okamžiku zpracováváme požadavky uživatelů, kteří se na portál přihlásili před vámi. Prosíme vás, abyste se o přihlášení pokusili později.
Kód chyby: G 723
Screenshot. Patrně nejnovější implementace RFC1149 :-)))
To je opravdu ukazkova neschopnost a pohrdani zakazniky. No jo, oni vlastne nemaji kam utect. Pripomina to odstavku teple vody na nekolik tydnu, to taky jinde neexistuje.
Schvalne zda-li by si dovolil T-Mobile neco podobneho v Nemecku ci v jine civilizovane zemi, kde funguje skutecna konkurence. Ta stovka internich odborniku je taky usmevna, to budou zase nejaci "dobre" zaplaceni studenti z Unicornu ci podobni badysop otroci, ne :-)
Jiste, jsou to kydy. Nevim jak SAP, ale u jinych systemu jsme meli na zmenu verze cas radove v jednotkach minut a nebyl s tim problem.
Co se na tom muze ladit ? Spekulace: pokud do takove zmeny investujete jen treba 10% realne potrebne castky, nelze se divit ze to pak trva tak dlouho. Cesky zakaznik to zkousne, tak proc to delat poradne, ze. Takhle v CR funguje prakticky vsechno. Za co nejvice penez nejmene muziky.
Mimochodem jsem zvedav kdy se ozve SAP s tiskovym prohlasenim, ze toto nebylo zpusobeno na jejich strane. System je to sice "ne prilis optimalni", ale predpokladam ze smlouva rika, ze kazdy problem si musi hodit na hlavu T-Mobile, i kdyby za to vyjimecne nemohl :-)
Kdyz ma nekdo system nahouno a neschopny lidi k tomu, tak to samozrejme problem je ...
Pristupny by mohlo byt naprosto cokoli, trebas s tim, ze pripadne zmeny v nastaveni se vam projevi az po XYZ. Ale to by nekdo z managorstva musel mit mozek.
Nedelam si totiz iluze, ze by za tuhle prasecinu moh nekdo z IT. IMO tohle spis odpovida situaci, kdy kvuli vymene splachovadla zavru parkoviste, protoze "tam sou hazliky taky".
http://www.t-mobile.cz:
Přijďte prosím v úterý 26. června.
Slibujeme, že to čekání bude stát za to!
Tak jsem zvědavý jak to "bude stát za to"...
No to nepochybně. Mimoto TM touhle odstávkou porušuje zákon o elektronických komunikacích, např.:
§ 54
(1) Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací a poskytovatel univerzální služby je povinen
a) uveřejnit ceny služeb a jejich změny, včetně určených podmínek, podle zvláštního právního předpisu před nabytím platnosti těchto cen, a to i způsobem umožňujícím dálkový přístup,
§ 63
(2) Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující veřejnou komunikační síť uveřejní v každé své provozovně návrh smlouvy podle odstavce 1 a současně ji zpřístupní způsobem umožňujícím dálkový přístup.
neznám přímo architekturu T-mobile, ale obecně jsou velké releasy na sapu dycky trochu adrenalin. To že maj na sap navázané další systémy je klidně možné, jestli zrovna toto musí trvat 60 hodin to posoudit neumím. Ale v praxi se do času té odstávky dává vata na řešení nepředpokládaných problémů, které u velkých změn nastávají, dále se počítá s nějakým časem na případný rollback v případě neuspěchu, něco na interní testování, celkem to zas není úplně mnoho.
Testovací systémy sice jsou (sap se obvykle staví jako třísystémový landscape, tj. vývoj/test/produkce), ale zpravidla běhají na slabším hardware a mají další omezení, která se blbě řeší. Už jen když máte několik sapích systémů, do toho pár nesapích, to celé je integrované a máte udělat ze všeho aktuální kopii tak, aby zůstala přes všechny ty systémy konzistentní data není úplně triviální, nehledě na časovou náročnost pořízení těchto kopií (obvykle jde o opravdu velké objemy dat).
Takže realita bývá taková, že na testovacích systémech se otestuje co se dá a pošle se to do produkce a tam běží další interní testování, než se tam pustí zákazníci.
Ale jak říkám, nevím jak je to přesně u TM, popisuju s čím se potkávám na sapu jinde.
Kecy, ono je to totiž prašť jako uhoď. Nedávno jsem po asi jedenácti letech odcházel od Vodafonu s pěti čísly. Myslíte si, že někoho u VF vůbec zajímalo proč? Myslíte si, že přišli s dobrou nabídkou? Prdlačku. Řekli si - jeden odejde, jiný přijde. A ono to tak je, protože bez mobilu se moc obejít nedá a na výběr u nás skutečně moc není.
To vypada, ze tu nekdo ma celozivotni zkusenosti .... protoze to realitu popisuje velmi, ale opravdu velmi presne ...
Jen s tim zjednodusenim, ze dodavatel samozrejme nedodava web, ale "solusn", tudiz musi nejdriv "zanalajzovat" jestli to nenabori celkovej "luuk and feel" .... a ve finale tu desetiradkovou statickou stranku bude delat clovek v Indii, kterej na to dostane 100 strankovy zadani, ktery bude mesic cist.
Sap je jen vo tom, ze se managori pak na golfu s dodavatem placaji po zadech, jak to solusn zvladli. Jinak je to pro prakticky jakoukoli firmu naprosta pohroma, predevsim co se tyce unikatnich firemnich knowhow - ty naprosto eliminuje. Jednoduse bud budete veci delat tak, jak chce sap nebo je nebudete delat vubec.
Ono se ne nadarmo rika, ze firma ktera prezije implementaci sapu prezije uz vsechno.
V jednotkách minut? Ale tady se nebavíme o upgradu v síti o 100 uživatelích, ale o systémech pro 3 miliony zákazníků a 3000 zaměstnanců. Obávám se, že nemáte ani zkušenosti, znalosti a ani představivost, abyste dokázal komplexnost takového upgradu pochopit. Sám jsem zažil změny systémů například v České poště nebo Českomoravském betonu a věřte, že plně chápu, proč upgrade trval 72 hodin, nemluvě o tom, že pokud vím, TM má SAP a pak dva rozdílné systemy pro eshop a web. Pokud udělali v pátek odstávku a přes víkend upgrade SAPu, tak na updatech ostatních systémů mohli dělat od včerejšího rána a počítal bych, že když to dobře půjde, pustí web dnes okolo poledne. Pokud to stihnou, tak to bude z prdele klika.