Od pana Bednare cekam na nejaky smysluplnejsi clanek uz dost dlouho. Tohle je zas jen blabol s takrka nulovou informacni hodnotou. To jak uprimne priznava, ze o problemu slysel na me pusobi dost smesne, normalne totiz predpokladam, ze autor vi o cem pise. Mohu se zeptat, co to je za tvar "za ty leta"? Nemelo by tam byt "za ta leta"? Stydte se MAJERE!
No, upřímně řečeno bych takovému "manažerovi" ani nezáviděl. Já bych na takovou úroveň neklesl ani za milión za měsíc. Bylo by mi z toho na zvracení, a to fotím občas akty.
Slušný filtr se dá natrénovat. Pro pana Bednáře: To mu dáte očuchat pár mailů, které nesmí zahodit, dáte mu jednu výchovnou za uši a řeknete mu "ty ty ty, fuj, tohle nesmíš". Zabere vám to tak deset minut.
Taky jsem musel svůj filtr natrénovat, aby nezahazoval tiskové zprávy našeho generálního. I když teď toho občas lituji :-)
Podstata celého problému je dle mého názoru v tom, že se vůbec musí uživatel něčím podobným zaobírat, že vůbec potřebujeme antispamové filtry a že je musíme učit, co je spam a co není, a i tak se pak bát, jestli nepřijdeme omylem o nějaký podstatný email. Samozřejmě, dá se namítnout, že email byl navržen v jiné době a pro odlišné cíle, než se používá dnes, ovšem tato námitka nic nezmění na faktu, že se postupem času posunul do role stěžejního komunikačního kanálu, který je ovšem minimálně ze třech čtvrtin zahlcen balastem. To je podle mého názoru poměrně alarmující skutečnost, která si žádá nějaké řešení - a tím řešením dle mého názoru není konstatování, že s antispamovým filtrem to "celkem jde". Ovšem jestli je v dnešní době reálné, že se všichni podstatní hráči shodnou na nějakém řešení, toť otázka...
Po technicke strance je to rozhodne zajimavy problem. Rekl bych, ze pomoci by mohl SpamAssassin se specialni nastavenymi pravidly. Vyhazet pravidla s prislusnymi klicovymi slovy, dat vetsi vahu na DCC/Razor/Pyzor, zapojit vice SORBS-like blacklistu, zapojit OCR plugin s modifikovanou databazi klicovych slov. Kazdopadne neni mozne se spolehnout na to, ze nejake reseni bude fungovat hned po zapojeni. V takto specifickem prostredi bude potreba hromada manualni prace, namatkou trenovani Bayesove databaze, udrzba blacklistu/whitelistu atd. Doporucte znamemu, at trochu zapatraji a najmou si nekoho, kdo do toho vidi. Na plny uvazek a dobre zaplatit. Pokud by to byly hodne zajimave penize, hlasim se treba jako konzultant ;-)
Vy radíte zaměstnat na plný úvazek nějakého velmi drahého odborníka na spam? Nebylo by lepší zaměstnat na plný úvazek jednu výrazně levnější kancelářskou sílu, která bude číst spamboxy?
Z technickyho hlediska tu zadny velky problem nevidim. Server by se predstavoval za pomoci certifikatu a mohl bych bu akceptovat duveryhodnost vsech serveru dane autority nebo treba jen jednotlive stroje. Dale je treba samozrejme resit pripadne stiznosti na klienta takoveho serveru.
Me osobne stve daleko vic papirovy spam, uz se mi nekolikrat malem stalo ze sem v ramci cisteni schranky vyhodil info o ulozeni zasilky a pod.
Já mám taky svoje antiSPAMové řešení založené z 95 procent na unikátních emailových adresách, pro každý subjekt, a na bayesově filtru pro zbytek (který je kombinován s white/black listem plným regulárních výrazů na níže zmíněná klíčová slova).
Třeba mě hlavně chodí reklamy typu kupte akcie.
Čtyři hlavní oblasti, které budou mít problém s konfigurací SPAM filtru, z hlediska bayesian filtru budou (podle mého vlastního nastavení blacklistu, který vychází z 2845 SPAMů, které jsem dostal):
1) adult (klíčová slova: penis, pussy atd.)
2) brokeři s akciemi (5 day target, stock, symbol...)
3) prodejci SW (Photoshop, OEM, Windows...)
4) prodejci léků (Viagra, Cialis, doctor...)
Minoritní oblasti
5) banky (loan, creditcardebt...)
6) cestovky (travel...)
7) luxusní zboží, většinou hodinky (omega, rolex, tiffany...)
8) university (diplom, university degre...)
Normální Čech dá tohle všechno na blacklist a navíc přidá "!.cz" :).
Ale všechny tyhle ostatní oblasti mají problémy a není to jen adult.
Jasně Češi to mají vpohodě, protože většina emailů je psaná česky a tak bayesův filtr chrochtá blahem, že může všechno krásně rozlišit. Ale ostatní jsou nahraní, protože každý normální SPAM (když pominu obrázkové) je založen na směsici blábolů a pak ná pár klíčových slovech, která jsou charakteristiká právě pro to dané podnikání (pussy, OEM, viagra, watch) a ty zakázat právě nemůžete a jsou to právě jediná vodítka jak rozlišit s velkou pravděpodobností SPAM od normální pošty.
Takže i když si koupíte nějaké antiSPAM 99% řešení, tak vám bude stejně nanic (pokud jste v oblasti 1) - 7) ) a musíte si vymyslet vlastní řešení...
Jenže v současné situaci, kdy jsou SPAM filry dané organizace neúčinné by musely jít všechny emaily přes danou osobu a je otázka jestli je to rychlé a hlavně bezpečné, aby jedna osoba četla všechno.
Já bych to tak striktně neviděl. Každý byznys se dá dělat korektně. Kdyby přišla do bližšího kontaktu s praktikami v české politice, stavebnictví, policii, telekomunikacích... nějaká sociální pracovnice z E55, tak tam by se pozvracela úplně.
Souhlasím s tím, že pokud má člověk "netypické" požadavky na filtrování spamu, může to být problém. Pokud se jedná o normální firmu, tak těžko může zablokovat všechno, co není z domény .cz. Zkoušel jsem různá řešení, ale nejvíc se mi osvědčil freewarový program Spamihilator a white list, všechna ostatní řešení (i placená) naprosto propadla.
Jak všechny maily? Snad jenom ty co spadnou do spamboxu, který i kanceláři pornovydavatelství bude fungovat nejméně na 90%.
Kromě toho spamboxy důležitých lidí mohou číst jejich sekretářky (a problém kolik toho má vědět sekretářka se řeší všude a všude se řeší tak, že toho ví až příliš). Spamboxy lidí co nemají vlastní sekretářku asi nějakými extra tajnými informacemi hýřit nebudou. Navíc jde víceméně o první kontakt, protože komunikaci s člověkem z whitelistu už si bude číst každý sám (pokud není zvykem, že to čte sekretářka zcela standardně).
Sytémové řešení to je. Jenom není automatizované. A nasazení automatizace je otázkou peněz které to má ušetřit.
Dobře nakonfigurovaný white/black list je klíčová věc.
Statistika z mé K9ky (http://keir.net/k9.html), jak jsem psal, jde jen asi o desetinu z celkového počtu emailů, které nejdou na můj systém unikátních email adres (protože se prostě nedá použít a musím to řešit takto).
Celkově: 14 247 emailů
Good: 11 402
SPAM: 2 845
Vyhovělo white listu: 80,00%
Vyhovělo black listu: 19,50%
Tedy jen u 0,5 procenta emailů se musel použít čistě bayesův filtr bez jakéhokoliv vodítka, jinak bylo hned jasné, jestli jde o SPAM a nebo ne.
Tohle je trochu speciální případ, ale každá firma si přece může upravit svůj "průtok" informací a objednávek tak, aby SPAM měl co nejmenší šanci a přitom nedocházelo k falešným označením regulerní pošty za SPAM.
Tak to je ale řešení "hrubou silou" a nám jde přece o to, jestli to jde vyřešit i jinak. Většinou to jde.
Jinak pokud se nasadí jakékoliv obvyklé řešení, třeba na adult, tak bych řekl, že úspěšnost nebude ani 90 procent, třeba u bayesově filtru podle mých zkušeností dochází k celkem vysokému procentu chybných označení regulerních emailů za SPAM.
Jinak to ale stejně nechápu. Chápu, že bude mít problémy se SPAMem třeba oddělení prodeje a podpory zákazníků, ale proč mají problémy se SPAMem i pracovníci na vyšším stupni firmy (o kterých se třeba píše v článku), k těm by se přece měla dostávat už jen pošta ověřenými kanály z vnitřku firmy, případně od dodavatelů, která je bez SPAMu.
A jak řešíte, když se maily tváří jako poslané z některé z vašich mailových adres? Já musel adresy z vlastní domény z white listu vyřadit, protože to začali spameři masově zneužívat. Blacklist se hodí tak na pár (většinou českých) spamujících firem, ale ne na klasický spam.
na 2. úrovni white-list a black-list
na 3. úrovni Bayes
Zajímavá je 1. úroveň. Vycházíme z předpokladu, že při nepřijetí potvrzení od cílového smtp serveru, je zpráva poslána JEŠTĚ JEDNOU. Z toho nám vychází poměrně zajímavé pravidlo zamítnutí 100 % přichozí pošty poprvé, po druhé nechat projít (potvrdit). Tímto opatřením se zabrání příjímání pošty z botnetů, jelikož se tyto jednoduché smtp servery o druhé odeslání nepokoušejí - nemají na to čas.
Tohle je klasickej greylist, jenze to vam spousta managoru zacne vyskakovat, "jak to ze mi ten mail jeste nedorazil, managor XY mi ted volal ze to uz pred minutou poslal". A vysvetlujte idiotovy, ze mail je nezarucena sluzba a ze mu taky treba nemusi dorazit vubec.
Kolega onehda zvolil k "vysvetlovani" vcelku brutalni metodu - nahodne sem tam nejake maily zahazoval. Kupodivu to fungovalo, od te doby se mail pouzival jen jako informativni kanal, ale kdyz slo o neco duleziteho, overovalo se doruceni alespon telefonicky.
Mluvite o greylistingu. To je velmi dobre reseni, pokud Vam nevadi zpozdeni na prijmu a ztrata urciteho (dosti maleho) procenta mailu od historickych postovnich serveru, ktere spatne interpretuji SMTP protokol. U nas pouzivame na zaloznim MX, kam by regulerni provoz prakticky nemel dopadat, a jsme velmi spokojeni.
Bylo, pokud Vam nevadi, ze si ta sila muze precist Vasi postu. Jakoukoliv, protoze potencialne jakykoliv mail muze byt omylem vyhodnocen jako nevyzadany. To rozhodne neni pro kazdeho - ja osobne bych pristup ke svemu mailu rozhodne nikomu dalsimu nedaval.
Nechci Vam brat iluze, ale podle meho spamoveho kose se mnozi spamboty, ktere posilaji tutez zpravu 2 i vice krat s cca minutovou prodlevou (videl jsem uz nekolikrat, protoze pred vycistenim kos proletim s rychlou vizualni kontrolou na false positive a oko zachytilo dvojici ci trojici stejnych zprav za sebou)
No jestli vám jde o to, jestli se to dá vyřešit i jinak, tak zákázníkům jde o řešení, které je levnější.
Moje reakce se tady objevila, protože pupu radí najmout na plný úvazek specialitu na spam. To je zjevně řešení výhodné pouze pro hodně velkou firmu. Pro ostatní nepochybně vyjde levněji plýtvat časem sekretářek.
Co je podle vás to vysoké procento označení regulérních mailů za spam? A čemu to má jako vadit? Spam stejně tvoří většinu e-mailového provozu, takže ty holky toho nebudou číst o tolik více. Celý ten odstavec se týkal vašeho strachu, aby se někdo nedozvěděl co nemá. Což problém nebude, protože důležitá komunikace pochopitelně díky whitelistu do spamu nespadne (a notabene někde sekretářky stejně čtou naprostou většinu pošty svých šéfů).
No i šéfovi někdy přijde mail od cizího přímo. A ten mail může spadnout do spamu a tudíž mu ho sekretářka nepřepošle (nebo nedonese vytištěný podle toho jak je který šéf zvyklý číst e-maily)
Znova opakuji - jakýkoliv mail, který je od člověka, který prozatím není na whitelistu.
Mě čtení mé pošty někým jiným vadit bude. Ale bude to vadit mým šéfům, že se to děje? Bude to pro firmu skutečně problém? To jsou skutečně důležité otázky. Navíc je potřeba definovat kdo je to JÁ.
Jsem řadový pracovník? Pak šéf jistě nebude vidět jako problém, že můj spambox pročítá jiný řadový pracovník. Jsem důležitá osoba, která komunikuje o důvěrných věcech (důvěrnějších než ostatní)? Pak mám asi sekretářku, se kterou stejně naprostou většinu důvěrností sdílím.
Hledáte problém kde není. Problémy tohoto řešení jsou úplně jinde.
Občas i 6-7 a to "sdělení" se prakticky poskládá z předmětů těch za sebou poskládaných mailů.
Jinak mně připadá stejně nejlepší přístup Spamihilátoru: když se na internetu teď objeví 50 stejných mailů a nejsou na white listu, tak to vyhodnotí jako spam. Zatím tenhle přístup funguje nejlíp.
Já sám sebe do whitelistu nedávám, dal jsem tam jen asi přes 1000 partnerů, kteří mi posílají 95% pošty.
Naopak zásadní věc je, co je v těle zprávy. V mém případě tam je skoro vždy nějaká má URL adresa (někdo jiný může mít zase jméno nějakého produktu, nebo jméno nějaké osoby), takže mám ve whitelistu, že jestli se objeví má adresa má to pustit.
SPAMeři totiž většinou nemodifikují tělo zprávý pro konkrétního uživatele, takže když se člověk podívá ne většinu regulérních emailů najde opakující se vzory, které jde přidat do whitelistu.
No a v blacklistu mám všechny ty akcie, léky atd. s tím, že počítám se základní záměnou písmen (viagra/vi@gra) a vkládáním "šumu" (viagra/v'i'a'g'r'a).
Takhle vypadá můj blacklist, whitelist tu samozřejmě nedám, je to tam samý můj a nebo cizí osobní údaj :) :
Jak jsem napsal je vytvořen na základě reálných SPAMů za poslední měsíc a něco, není to jen nějaká "teorie".
Jinak tohle co bylo zmíněno v článku je jen jeden z problémů, další problém je, že SPAMěři si platí crackery, aby napadali weby s lukrativními klienty a předávali jim email adresy, na které pak vesele SPAMují nabídky na super akcie :). Nejednou jsem dostal SPAM na mou email adresu typu hosting_nejakadomena.com@... atd. Takže SPAMěři nedělají jen to, že pasivně skenují web, ale i aktivně používají crackery nejen na "výrobu" botnetů, ale i na získávání nových lukrativních email adres.
Můj whitelist pro K9:
=====================================================
# K9 WHITElist (http://keir.net/k9_lists.html)
# nahrada pismen: a [a@]
# i l [/\|li1í\!]
# o [o0]
# m,n [mn]
# s [s$]
# mezera skutecna: .{0,5} (mezera mezi slovy napr. "close today")
# mezera neocekavana: .{0,3}
# OD HOSTING SPAM FILTRU
# 0========================0
Subject contains :***SPAM***
# AKCIE / INVESTICE
# 0===================0
# (ERMX) $0.16
Any matches :(ERMX).{0,15}$0.16
# 5 day target (5-days target)
Any matches :5.{0,3}d.{0,3}[a@].{0,3}y.{0,5}t.{0,3}[a@].{0,3}r.{0,3}g.{0,3}e.{0,3}t
# broker
Any matches :b.{0,3}r.{0,3}[o0].{0,3}k.{0,3}e.{0,3}r
# close today
Any matches :c.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[o0].{0,3}[s$].{0,3}e.{0,5}t.{0,3}[o0].{0,3}d.{0,3}[a@].{0,3}y
# curent price (current price)
Any matches :c.{0,3}u.{0,3}r.{0,3}e.{0,3}[mn].{0,3}t.{0,5}p.{0,3}r.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}c.{0,3}e
# curent value (current value)
Any matches :c.{0,3}u.{0,3}r.{0,3}e.{0,3}[mn].{0,3}t.{0,5}v.{0,3}[a@].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}u.{0,3}e
# investment
Any matches :[/\|li1í\!].{0,3}[mn].{0,3}v.{0,3}e.{0,3}[s$].{0,3}t.{0,3}[mn].{0,3}e.{0,3}[mn].{0,3}t
# projected price
Any matches :p.{0,3}r.{0,3}[o0].{0,3}j.{0,3}e.{0,3}c.{0,3}t.{0,3}e.{0,3}d.{0,5}p.{0,3}r.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}c.{0,3}e
# stock
Any matches :[s$].{0,3}t.{0,3}[o0].{0,3}c.{0,3}k
# sym:
Any matches :[s$].{0,3}y.{0,3}[mn].{0,3}:
# symbol:
Any matches :[s$].{0,3}y.{0,3}[mn].{0,3}b.{0,3}[o0].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}:
# target price
Any matches :t.{0,3}[a@].{0,3}r.{0,3}g.{0,3}e.{0,3}t.{0,5}p.{0,3}r.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}c.{0,3}e
# term target
Any matches :t.{0,3}e.{0,3}r.{0,3}[mn].{0,5}t.{0,3}[a@].{0,3}r.{0,3}g.{0,3}e.{0,3}t
# todays prognosis
Any matches :t.{0,3}[o0].{0,3}d.{0,3}[a@].{0,3}y.{0,3}[s$].{0,5}p.{0,3}r.{0,3}[o0].{0,3}g.{0,3}[mn].{0,3}[o0].{0,3}[s$].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[s$]
# yesterday result
Any matches :y.{0,3}e.{0,3}s.{0,3}t.{0,3}e.{0,3}r.{0,3}d.{0,3}[a@].{0,3}y.{0,5}r.{0,3}e.{0,3}[s$].{0,3}u.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}t
# PUJCKY
# 0========0
# creditcardebt (creditcarddebt)
Any matches :c.{0,3}r.{0,3}e.{0,3}d.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}t.{0,3}c.{0,3}[a@].{0,3}r.{0,3}d.{0,3}e.{0,3}b.{0,3}t
# loan
Any matches :[/\|li1í\!].{0,3}[o0].{0,3}[a@].{0,3}[mn]
# SOFTWARE
# 0==========0
# adobe acrobat
Any matches :[a@].{0,3}d.{0,3}[o0].{0,3}b.{0,3}e.{0,5}[a@].{0,3}c.{0,3}r.{0,3}[o0].{0,3}b.{0,3}[a@].{0,3}t
# adobe ilustrator (adobe illustrator)
Any matches :[a@].{0,3}d.{0,3}[o0].{0,3}b.{0,3}e.{0,5}[/\|li1í\!].{0,3}[/\|li1í\!]u.{0,3}[s$].{0,3}t.{0,3}r.{0,3}[a@].{0,3}t.{0,3}[o0].{0,3}r
# adobe photoshop
Any matches :[a@].{0,3}d.{0,3}[o0].{0,3}b.{0,3}e.{0,5}p.{0,3}h.{0,3}[o0].{0,3}t.{0,3}[o0].{0,3}[s$].{0,3}h.{0,3}[o0].{0,3}p
# adobe premiere
Any matches :[a@].{0,3}d.{0,3}[o0].{0,3}b.{0,3}e.{0,5}p.{0,3}r.{0,3}e.{0,3}[mn].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}e.{0,3}r.{0,3}e
# autodesk autocad
Any matches :[a@].{0,3}u.{0,3}t.{0,3}[o0].{0,3}d.{0,3}e.{0,3}[s$].{0,3}k.{0,5}[a@].{0,3}u.{0,3}t.{0,3}[o0].{0,3}c.{0,3}[a@].{0,3}d
# creative suite
Any matches :c.{0,3}r.{0,3}e.{0,3}[a@].{0,3}t.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}v.{0,3}e.{0,5}[s$].{0,3}u.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}t.{0,3}e
# ms ofice (ms ofice)
Any matches :[mn].{0,3}[s$].{0,5}[o0].{0,3}f.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}c.{0,3}e
# microsoft ofice (microsoft office)
Any matches :[mn].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}c.{0,3}r.{0,3}[o0].{0,3}[s$].{0,3}[o0].{0,3}f.{0,3}t.{0,5}[o0].{0,3}f.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}c.{0,3}e
# oem
Any matches :[o0]e[mn]
# window vista (windows vista)
Any matches :w.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[mn].{0,3}d.{0,3}[o0].{0,3}w.{0,5}v.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[s$].{0,3}t.{0,3}[a@]
# window xp (windows xp)
Any matches :w.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[mn].{0,3}d.{0,3}[o0].{0,3}w.{0,5}x.{0,3}p
# LEKY
# 0======0
# celebrex
Any matches :c.{0,3}e.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}e.{0,3}b.{0,3}r.{0,3}e.{0,3}x
# cialis
Any matches :c.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[a@].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[s$]
# doctor
Any matches :d.{0,3}[o0].{0,3}c.{0,3}t.{0,3}[o0].{0,3}r
# erection
Any matches :e.{0,3}r.{0,3}e.{0,3}c.{0,3}t.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[o0].{0,3}[mn]
# drug store
Any matches :d.{0,3}r.{0,3}u.{0,3}g.{0,5}[s$].{0,3}t.{0,3}[o0].{0,3}r.{0,3}e
# formula
Any matches :f.{0,3}[o0].{0,3}r.{0,3}[mn].{0,3}u.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[a@]
# health
Any matches :h.{0,3}e.{0,3}[a@].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}t.{0,3}h
# herbal
Any matches :h.{0,3}e.{0,3}r.{0,3}b.{0,3}[a@].{0,3}[/\|li1í\!]
# improve sex
Any matches :[/\|li1í\!].{0,3}[mn].{0,3}p.{0,3}r.{0,3}[o0].{0,3}v.{0,3}e.{0,5}[s$].{0,3}e.{0,3}x
# increase muscle
Any matches :[/\|li1í\!].{0,3}[mn].{0,3}c.{0,3}r.{0,3}e.{0,3}[a@].{0,3}[s$].{0,3}e.{0,5}[mn].{0,3}u.{0,3}[s$].{0,3}c.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}e
# les fat (less fat)
Any matches :[/\|li1í\!].{0,3}e.{0,3}[s$].{0,5}f.{0,3}[a@].{0,3}t
# levitra
Any matches :[/\|li1í\!].{0,3}e.{0,3}v.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}t.{0,3}r.{0,3}[a@]
# lipitor
Any matches :[/\|li1í\!].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}p.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}t.{0,3}[o0].{0,3}r
# medication
Any matches :[mn].{0,3}e.{0,3}d.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}c.{0,3}[a@].{0,3}t.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[o0].{0,3}[mn]
# meds
Any matches :[mn].{0,3}e.{0,3}d.{0,3}[s$]
# meridia
Any matches :[mn].{0,3}e.{0,3}r.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}d.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[a@]
# obesity
Any matches :[o0].{0,3}b.{0,3}e.{0,3}[s$].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}t.{0,3}y
# penis enlargement (penis enlarge/enlarge penis)
Any matches :p.{0,3}e.{0,3}[mn].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[s$].{0,5}e.{0,3}[mn].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[a@].{0,3}r.{0,3}g.{0,3}e
Any matches :e.{0,3}[mn].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[a@].{0,3}r.{0,3}g.{0,3}e.{0,10}.{0,5}p.{0,3}e.{0,3}[mn].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[s$]
# penis size
Any matches :p.{0,3}e.{0,3}[mn].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[s$].{0,5}[s$][/\|li1í\!]ze
# pharmacy
Any matches :p.{0,3}h.{0,3}[a@].{0,3}r.{0,3}[mn].{0,3}[a@].{0,3}c.{0,3}y
# pill (pills)
Any matches :p.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[/\|li1í\!]
# potent
Any matches :p.{0,3}[o0].{0,3}t.{0,3}e.{0,3}[mn].{0,3}t
# prescription
Any matches :p.{0,3}r.{0,3}e.{0,3}[s$].{0,3}c.{0,3}r.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}p.{0,3}t.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[o0].{0,3}[mn]
# size does mater (size does matter)
Any matches :[s$].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}z.{0,3}e.{0,5}d.{0,3}[o0].{0,3}e.{0,3}[s$].{0,5}[mn].{0,3}[a@].{0,3}t.{0,3}e.{0,3}r
# valium
Any matches :v.{0,3}[a@].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}u.{0,3}[mn]
# viagra
Any matches :v.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[a@].{0,3}g.{0,3}r.{0,3}[a@]
# xanax
Any matches :x.{0,3}[a@].{0,3}[mn].{0,3}[a@].{0,3}x
Any matches :[a@].{0,3}x.{0,3}[a@].{0,3}[mn].{0,3}x
# zoloft
Any matches :z.{0,3}[o0].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[o0].{0,3}f.{0,3}t
# CESTOVANI
# 0===========0
# travel
Any matches :t.{0,3}r.{0,3}[a@].{0,3}v.{0,3}e.{0,3}[/\|li1í\!]
# LUXUSNI ZBOZI
# 0===============0
# brand product
Any matches :b.{0,3}r.{0,3}[a@].{0,3}[mn].{0,3}d.{0,5}p.{0,3}r.{0,3}[o0].{0,3}d.{0,3}u.{0,3}c.{0,3}t
# cartier
Any matches :c.{0,3}[a@].{0,3}r.{0,3}t.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}e.{0,3}r
# louis vuiton (louis vuitton)
Any matches :[/\|li1í\!].{0,3}[o0].{0,3}u.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}s.{0,5}v.{0,3}u.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}t.{0,3}[o0].{0,3}[mn]
# movado
Any matches :[mn].{0,3}[o0].{0,3}v.{0,3}a.{0,3}d.{0,3}[o0]
# omega
Any matches :[o0].{0,3}[mn].{0,3}e.{0,3}g.{0,3}[a@]
# original manufacturer
Any matches :[o0].{0,3}r.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}g.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[mn].{0,3}[a@].{0,3}[/\|li1í\!].{0,5}[mn].{0,3}[a@].{0,3}[mn].{0,3}u.{0,3}f.{0,3}a.{0,3}c.{0,3}t.{0,3}u.{0,3}r.{0,3}e.{0,3}r
# panerai
Any matches :p.{0,3}[a@].{0,3}[mn].{0,3}e.{0,3}r.{0,3}[a@].{0,3}[/\|li1í\!]
# porsche
Any matches :p.{0,3}[o0].{0,3}r.{0,3}s.{0,3}c.{0,3}h.{0,3}e
# rolex
Any matches :r.{0,3}[o0].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}e.{0,3}x
# tag heuer
Any matches :t.{0,3}[a@].{0,3}g.{0,5}h.{0,3}e.{0,3}u.{0,3}e.{0,3}r
# technomarine
Any matches :t.{0,3}e.{0,3}c.{0,3}h.{0,3}[mn].{0,3}[o0].{0,3}[mn].{0,3}[a@].{0,3}r.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[mn].{0,3}e
# tifany (tiffany)
Any matches :t.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}f.{0,3}[a@].{0,3}[mn].{0,3}y
# vacheron constantin
Any matches :v.{0,3}[a@].{0,3}c.{0,3}h.{0,3}e.{0,3}r.{0,3}[o0].{0,3}[mn].{0,5}c.{0,3}[o0].{0,3}[mn].{0,3}s.{0,3}t.{0,3}[a@].{0,3}[mn].{0,3}t.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[mn]
# watches
Any matches :w.{0,3}[a@].{0,3}t.{0,3}c.{0,3}h.{0,3}e.{0,3}[s$]
# VZDELANI
# 0=========0
# diplom
Any matches :d.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}p.{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}[o0].{0,3}[mn]
# university degre (university degree)
Any matches : u.{0,3}[mn].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}v.{0,3}e.{0,3}r.{0,3}[s$].{0,3}[/\|li1í\!].{0,3}t.{0,3}y.{0,5}d.{0,3}e.{0,3}g.{0,3}r.{0,3}e
Podle mě každý nemá sekretářku, a stejně to házet na ně je nesmysl, časem je to unaví a na složku SPAM začnou zapomínat.
Myslím, že je třeba najít nějaké lepší technické řešení, které většinou existuje.
V mém konkrétním případě by skončilo ve složce SPAM (kdybych nepoužíval své řešení) asi 20 procent regulerních emailů, což už je myslím nepřijatelné.
Jinak snad se shodneme na tom, že nejrdražší je většinou lidský čas. A navíc SPAM nejenom "žere" čas ale i naštve a demotivuje hodně lidí a tak bych aspoň já osobně dal přednost řešení technickému, třeba i dražšímu, než když se najme jedna brygádnice, která bude "likvidovat" SPAM :).
Spousta bootu neprojde pres pozadavek na zaznam v DNS pripadne na reverzni zaznam, bohuzel pres tyto pozadavky neprojde i znacna cast "oficialnich" mail serveru.
Jak zapomínat? A nezapomenou třeba dělat výkazy, nebo zvedat telefony?
Probírání se spamboxem je pochopitelně nudná a úmorná práce, ale když ji někdo dostane v popisu práce, tak ji prostě musí dělat. Kontrolovat se to dá třeba tak, že čas od času přijde do spamboxu mail, který sekretářka musí vytřídit jako korektní mail.
Mohu se optat, v jak velke firme a na jake manazerske pozici se nachazite? Obavam se, ze nektere problemy nejdou resit zlomenim pres koleno - a idea o sdileni duvernosti se sekretarkou je sice pekna, ale rozhodne nefunguje na 100%. Nehlede na to, ze se velmi snadno muzete dostat do konfliktu se zakonem - treba tim na ochranu osobnich udaju. Tak to alespon vidim ja, s mymi zkusenosti a v mem prostredi.
Pan Bednar opet nezklamal a stvoril dalsi nesmyslnej blabol... Pokud ma takovato firma problem s blokovanim svych obchodnich e-mailu, jedna se pouze o selhani administratora antispamu, nikoliv antispamu samotneho. Kazdy, antispamovy system je dodavan s nastavenim ktere je "temer" nefunkcni, prave proto, aby byl kazdy administrator/uzivatel donucen si to nastavit podle sveho. Kdyby totiz byly vsechny antispamove systemy stejne, ztratily by smysl, protoze by se jim spameri naucili branit.
Cim dyl v IT delam, tim vic jsem presvedcen o opaku. Tam kde si driv urednici (a je jedno jestli statni nebo firemni) davali zatraceny pozor, aby nahodou neco neudelali blbe a nemuseli delat neco znova, tam dneska argumentuji "dyk on za to muze ten pocitac a dyk to jen vytisknem znova a jinak, tak to nejak zaridte". Kdyz se podivam na hory (doslova, jsou to uz desitky palet) papiru skladovanych v archivech, je mi z toho blivno. Misto aby se komunikovalo vyhradne elektronicky, tak se zavadi cim dal vic papirovani, primo umerne tomu, jak roste vykon tiskaren.
Viz muj zazitek se ZL, pekne sem si pocet, jak vsechno vyridim na jednom miste. Nevyridil (protoze muzou ale nemusi, a navic bych musel vse - socialka, pojistovna .. predlozit najednou, coz nelze kdyz nemate ucet a ten vam neudelaji, kdyz nemate ICO ...), ale po tom, co mi rekli jak postupuji, se ani nedivim. Vse pekne okopiruji, daji do obalek a rozeslou na financak, socialku, pojistovnu ... misto aby to jednou jeden urednik nabouchal do systemu (pripadne aby jen overil co si tam z domova naboucham ja) tak to 5 uredniku prepisuje z papiru, dalsich 5 se stara o archivaci tech papiru a dalsich 5 overuje, ze co jsem napsal na papir je pravda.
Jj, to jsou ty miliardy kazdorocne nacpane do IT statni spravy.
Nepracuji na manažerské pozici. Nicméně poměrně dobře vím, že co se týká firemní komunikace, tak sekretářka (po česku tajemnice) sdílí naprostou většinu tajemství šéfa. Kromě pár hesel a přesného čísla za kolik se bude nabízet příští projekt (což jsou typicky věci, které se mailem moc neposílají).
Pomiliónpáté opakuji, že by ta sekretářka četla pouze poštu, která byla automatem označena jako spam - tedy nemůže pocházet od osoby na whitelistu. Jak a kdo by se přitom mohl dostat do konfliktu se zákonem na ochranu osobních údajů mi jasné tedy fakt není. Jestli ta firma nakládá s osobními údaji obyvatel, tak sekretářka jistě bude patřit mezi osoby, které s nimy nakládat mohou.
Některé problémy se opravdu nedají řešit lámáním přes koleno, ale tohle fakt není ten případ. Na situaci, kdy máte nespolehlivou techniku a tak její činnost kontroluje (a napravuje) pár lidí není nijak neobvyklá. A co si pamatuji, tak byla i dost častá. Ono to v principu není nic jiného, než když máte lis s vymlácenými matricemi a za ním dva maníky s šuplerama a pilníkama. Jestli podnik nebyl schopen zajistit lepší funkci lisu (nebo by nové matrice přišly moc draho - zejména kdyby se kupovaly za tvrdou měnu), tak to bylo normální ekonomické řešení.
Za ekonomické řešení se ovšem rozhodně nedá považovat váš nápad - najmout na plný úvazek nějakého experta - zejména pokud se nejedná o nějakou obří firmu, kudy protečeou desetitisíce mailů denně. A takové v pornoprůmyslu v ČR asi nebudou.
Úkolem IT je nepochybně zjednodušovat práci, ale rozhodně ne za každou cenu. Hlavním úkolem IT (stejně jako všech ostatních oddělení) je poskytovat nějaké služby v kvalitě a spolehlivosti, jaké vedení požaduje za cenu, kterou vedení akceptuje. Lidská kontrola počítačového (nebo obecně strojového) výstupu není žádná šílenost, ale v mnoha odvětvích běžná praxe a ještě před 20-30 lety to bylo běžné úplně všude.
Šílenost by to byla, kdyby toho počítačového výstupu - spamu bylo enormní množství, kdybyse kvůli tomu muselo nabrat třeba 5 nových pracovníků - potom by se vyplatilo zaplatit místo toho jednoho experta. Ale to rozhodně není věc středně velké firmy.
S těmi kontrolami a represemi jste úplně mimo. Realizace kontroly toho, že zaměstnanci dělají co mají (a nedělají co nemají) je velmi častý požadavek, který IT oddělení od vedení dostávají.
Uvědomte si, že celý systém provozu služebních aut - od nákupu, evidence, půjčování, oprav až po řešení nehod vyúčtovávání použití pro soukromé účely je mnohem složitější, než když se na služební cesty jezdilo vlakem. Ale firmám ta složitost stojí zato, protože jim to přináší větší možnosti a lepší pružnost a celkově větší efektivitu. Podle vašeho postoje by možná neměly do služebních aut dávat GPSky a vyhodnocovat záznamy a možná ani kontrola ujetých kilometrů by neměla být v úkolem iddělení správy autoparku, co? :-)
Ale to je snad špatně ne???? Tedy dáváte pravdu přispěvateli na kterého reagujete, tedy, že IT by MĚLA ulehčovat a usnadňovat lidskou práci, ne ji přidělávat... něco ve smyslu jako výrobní sroj, který má mnohem větší produktivitu něž x dělníků... to že se to děje na mnoha místech, zejména ve státní správě špatně, to je zcela druhá věc...
v dnesni dobe temer ano... ale za pri vypadku prijdete o postu... Pracuji v male firme a zalozni servery jsme zrusili protoze zhruba 80% spamu slo pres ne (cca spamu 15000 denne). Zkouseli jsme nasadit graylisting ale kvuli spozdeni a ztrate urciteho procenta emailu jsme ho vypnuli. Vyse zminovane zjistovani reversniho DNS zaznamu je super... bohuzel spatne nastavenych serveru je velke procento takze prijdete o dost posty...
IT ulehčuje a usnadňuje lidskou práci a zefektivňuje ji a činí dříve nemožné možným. Ale (jako i v jiných oborech) nedělá to tak vždy v prvním plánu. Rozhodně není úkolem IT (ať už to berete jako obor obecně, nebo já jako oddělení ve firmě) dělat to tak, jak argumentuje člověk na nějž reaguji. Přečtěte si to celé ještě jednou.
Nemusím si to číst ještě jednou... vím na co reaguji narozdíl od Vás (viz komentář ke druhému Vašemu příspěvku)... Prostě máme na věc jiný názor, já souhlasím s názorem přispěvatele se kterým nesouhlasíte Vy... apropos s vaším přístupem bych ve svém firmě zaměstnance ani řadové ani řídící mít nechtěl...
Tohle všechno vím, zažil jsem si to a uvědomuji si to.
A ano raději bych byl, kdyby takové kontroly nebyly a člověka by místo vyplňování formulářu o tom, jak dlouho stráví na přestávce a hlídání toho nikdo nebuzeroval a nejenom, že by si mohl udělat přestávku kdy chce ale i by třeba dostal zadara jídlo, aby byla pohoda. Takže zadara mobily, auta, no prostě všechno :). Takové by se mi to líbilo. Ale samozřejmě jen tehdy pokud se to projeví na výkonu pracovníků. Ale to nic nemění na tom, že by se mi to prostě líbilo.
Jinak tohle je o SPAMu a si myslím, že úkolovat lidi a ještě to kontrolovat a pak penalizovat je pěkný jebex. Lepší je v rámci pohody udělat nějaké technické řešení, které to z velké části vyřeší.
Jinak lidská kontrola je vítaná, tam kde je třeba. Třeba u výstupu výroby, jestli nedělá šmejdy, nebo jinde, ale kvalitu vstupního SPAMu prověřovat snad nikdo nemusí :).
přečíst ještě jednou byste si měl Vy, nikoli já... vkládáte mi do úst něco co jsem neřekl ani na co jsem nereagoval... já reagoval jen na to, že IT je od toho aby usnadňovala respektive eliminovala lidskou práci na nezbytné minimum tam kde to jde, nikoli aby IT lidskou práci přidávala...
Toto budiž odpověď na oba vaše příspěvky. Já jsem si vědom, na koho jste reagoval (na J). Bohužel jsem váš příspěvek špatně pochopil. Tedy, že kromě toho, že poučujete diskutéra J, že vlastně dává přechozímu za pravdu, tak obhajujete tezi Adámka, že IT by měla usnadňovat práci v takovém smyslu, jak to Adámek píše.
Jelikož jsem si myslel, že obhajujete jednu Adámkovu tezi a jelikož jsem si říkal, že Adam a Adámek možná budou dvě identity jednoho diskutéra, tak jsem napsal, co jsem napsal.
Vkládal jsem vám do úst něco co jste neřekl, za což se omlouvám, ale co si zřejmě myslíte. Ve svém předposledním příspěvku jste stejně napsal, že souhlasíte s onou tezí Adámka, takže moje příspěvky nakonec nejsou nesmyslné.
"Adam a Adámek" nesnáším zkratky jmen, takže bych se rozhodně nepodepsal jako Adam a nebo Jarek. To jen do budoucna, navíc když tady mám identitu pod celým jménem... Jednoduše řečeno, Adam nejsem já.
Asi to úplně nesouvisí s článkem, ale prosím o pomoc, už si envím rady. Poslední dny mi chodí maily ve frekvenci cca 20ks denně (mimo jiného spamu), které obsahují např.toto: "ambling cough, aldrin babbitt dirge, decontrol babyhood. ambulate console contaminate baste burgher custody decompression. alamo defend chesapeake allison distinct cowman babe baritone blasphemy adulthood christoffel clonic. contest descriptive clench blare bart chump byproduct" . Naprosto a vůbec nechápu, co tím kdo sleduje, každý další mail je jiný mix náhodných slov. Pochopitelně každý druhý přichází přes jiné servery a s jiným záhlavím. Snažila jsem se najít něco, co by měly ty zprávy společného a nic jsem nenašla. Tušíte někdo, co s tím dělat ?