Názory k článku Ředitel CZ.NIC: technologie ENUM je jednoznačně neúspěšná

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 7. 2013 12:58

    Dan Lukes (neregistrovaný)

    ... a ja k tomu, s triletym odstupem, pridam jeste jeden duvod neuspesnosti - vetsi zakaznici typu "firma" nebo "universita", kteri maji vlastni slozitejsi telefonni infrastrukturu, vetsi ciselny blok a technicky by pro ne nebyl problem publikovat pristup na sva cisla pres ENUM (z cehoz oni sami nic nemaji, uspory to prinasi maximalne volajicim, casteji ale spis jejich operatorum) narazi na barieru povinnosti "validace". A pro bloky cisel se prakticky nenabizi jina moznost, nez "zaslani nejakeho papiru" na adresu registratora. Coz je proces neautomatizova­telny, pomerne pracny a u nekterych registratoru i celkem drahy.

    Nelze se divit kdyz takova firma drive nebo pozdeji ze stromu vypadne, nejprve kratkodobe proto, ze zapomene udelat nekterou z validaci, pozdeji, az se ji to stane uz ponekolikate a zjisti, "ze se vlastne nic nedeje" pak proto, ze proste uz neprodlouzi registraci.

    Vlastnost "vyhody pripadnou jine strane nez naklady" neni zapricinena jen designem "made in CZ.NIC", ale jde o vlastnost ENUMu jako takoveho. Jakmile jsou tedy naklady (a obecne bariery) vetsi nez zanedbatelne, je jen logicke, ze projekt zivori.

    I tohle je soucasti spiraly "neni zajem, protoze je malo rozsirena, neni rozsirena, protoze je maly zajem".

  • 18. 8. 2010 16:08

    ViR (neregistrovaný)
    To není zcela přesné, NIC takovou částku nikdy nevybíral. Jen v r. 2006 a 7 veřejně deklaroval úmysl, dosáhnout zpoplatnění ENUM domény/záznamu na úrovni domény druhého řádu pod TLD CZ, což bylo právě přibližně těch 200 Kč. Problém je v tom, že využitelnost domény druhého řádu pod TLD CZ je mnohonásobně vyšší, protože můžete bez problémů přidávat libovolné domény třetího a dalších řádů, což u ENUM v zemi s uzavřeným číslovacím plánem (a tedy pevnou délkou čísla) jako je ČR není možné.

    Další věcí je, že v pravidlech registrace CZ NIC preferoval uživatele čísel před držiteli přídělu, a to i u čísel, která nejsou přenositelná. Konkrétně třeba u čísel s prefixem 910, u nichž byli někteří operátoři ochotni zaregistrovat celé desetitisícové číselné bloky (s tím, že pro jejich účastníky by to bylo zdarma), což by bylo možné jedním záznamem.

    Jenže CZ NIC chtěl umožnit uživatelům těchto čísel individuální registraci, a tedy rozbití bloků, s tím, že náklady na doregistrování původních čísel již v menších blocích by nesl vlastník desetitisícového přídělu, tedy operátor, z jehož bloku bylo (nepřenositelné!) číslo pro účely ENUM odneseno. To by ovšem operátorům přineslo takové dodatečné náklady, že by hovory do PSTN museli zdražit o stovky procent, nebo zavést svým účastníkům nějaké paušály. A to vše vedle potenciální nutnosti řešit na svých ústřednách "dualitu provozu", samozřejmě s dalšími náklady, neboť neautentifikovaný provoz přes ENUM nelze nekontrolovaně pustit do žádné části veřejné telefonní sítě.

    Výsledkem představ CZ NICu by tedy byl profit právě jen CZ NICu, ale náklady (a patrně i ztráty) by byly hlavně na straně operátorů, poskytujících svou infrastrukturu, i jejich účastníků. Což takto pochopitelně nemůže fungovat.
  • 18. 8. 2010 10:56

    ViR (neregistrovaný)
    ENUM nastoupil v ČR asi o dva až tři roky později, než by bylo z pohledu "VoIP operátorů" vhodné a potřebné pro jeho implementaci do ústředen, to je první problém. Druhý je v tom, že část pracovníků CZ NICu (raději nejmenuji:-)) se k dialogu s operátory a respektování jejich připomínek a potřeb postavila stylem: "My Vás přes Vaše zákazníky převálcujeme, a prosadíme to tak, jak si to představujeme my." Nebo-li, chyběla jakákoli elementární snaha po dialogu s těmi, od nichž se očekávalo, že k využití ENUM poskytnou své ústředny a další infrastrukturu. A konečně třetí bylo ignorování právního rámce ČR, kterým se musí, ať chtějí nebo nechtějí, poskytovatelé veřejné telefonní služby řídit (neb u nich by v ústřednách mohly vstupovat "neregulované" ENUM hovory do veřejné telefonní sítě, což je velmi zásadní problém). Takže to dopadlo, jak to dopadlo...

    Roman Vithous,
    Asociace operátorů digitální telefonie, z.s.p.o.
  • 18. 8. 2010 10:11

    dracul (neregistrovaný)
    nejsou pro to podminky:( telefoni operatori se na to vykaslou kdyz to nedostanou prikazem (asi by museli zacit nak uctovat i prichozi hovory ...), neni moznost si jen tak ziskat telefoni cislo a provozovat si to sam a malo ip adres, takze nejde do enum dat primo adresu telefonu
  • 18. 8. 2010 8:39

    Karl (neregistrovaný)
    On snad někdo čekal něco jiného ? To snad bylo od začátku jasné že se poskytovatelé do toho nebudou hrnout.
  • 18. 8. 2010 8:04

    I.Fišer (neregistrovaný)
    Dobrý den,

    pod tenhle názor se bez výhrad taky podepíšu.

    Ivo Fišer
    http://www.xphonet.cz
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).