Člověk si nepomůže. Telefónica (asymetrie 1:10, resp. 1:20) vs. UPC (1:30 u nejnižšího tarifu, 1:10 u středního a 1:12 u nejvyššího), ani jeden nevyhrává. A na stávajících technologiích ani nemůže, u VDSL rychlost uplinku skončí někde na 5 Mbit/s.
No a u O2 si vlastně nepomůžete ani s optikou, kde chytrolíni z marketingu taky mají asymetrický tarify :) asi "aby si nekanibalizovali drahý služby pro firmy"
Možná, ale asi ne nutně - Telefónica má teď do NIXu 80 Gbit/s a využívá je sotva z poloviny - http://nix.cz/cz/mrtg/4/4/nix-agr-16
I když, ve chvíli, kdy se na NIXu objevily u Telefóniky přípojky 1-8 s rychlostmi 10 Gbit/s (tak se to během testu zobrazovalo na webu), můj první tip byl právě zrychlení VDSL - https://twitter.com/zajdee/status/204672809920761856
Bývá to tak, že od doby platnosti maloobchodní nabídky (červenec?) noví zákazníci mají automaticky vyšší rychlost, zatímco stávající musí buď počkat, až je O2 zmigruje, nebo si na infolince požádat o (a vytrvat na) individuální zrychlenou migraci. Můj osobní tip: zavolejte jim, až s tou maloobchodní nabídkou přijdou.
Ono ani tak nejde o to co komu staci nebo nestaci, me 5M staci a proto mam 5M symetricky, nac 100M down ... (navic samo nedosazitelnych ...). Jde ale o to, ze pokud budu chtit vyuzivat nejaky sluzby typu vzdalenyho uloziste, tak je mi prd platny ze si odtam tech 10 fotek co aktualne chci sosnu behem vterin, kdyz tam tech 10000, co je chci mit archivovany budu ladovat mesic.
Navic trendem doby je proste p2p (mineno obecne vzajemna prima vymena dat bez prostredniku, serveru ...), coz proste vyzaduje symetricky pripojeni. Ostatne, kdyz se podivam na stats svych "ovecek", tak v podstate symetricky jsou. A to jak u soukromych osob tak u firem.
Tady uz se o tom bavi od nedele:
http://www.dsl.cz/diskuze/5-rychlost-pripojeni/225491-o2-ceka-nas-dalsi-zrychlovani
Že by bylo VDSL o tolik horší než ADSL? Kdysi sem měl ADSL 3072/265 a pingy byly rozhodně lepší než 50 ms a hlavně byly stabilní. Duplexní zátěž byla v pohodě, jeden směr prakticky neovlivňoval druhý. Pak jsem přešel na UPC kvůli vyšší nominální rychlosti uploadu. Na UPC při duplexním testu rychlost rapidně klesá, pingy jsou sice v průměru dobré, ale cca každý desátý až dvacátý odskočí na několikanásobek průměru. Při stejné rychlosti bych rozhodně dal přednost ADSL, UPC vítězí jedině díky násobně vyšším dostupným rychlostem.
Jiste, proto delaj 70% povozu internetu (celosvetove) prave p2p site.
Od UPC pak ruce pryc, vazne nemam zajem se s nekym mesic dohadovat (celkem nedavna zkusenost) nad tim, ze mam PL na lince, nez narazim aspon na cloveka, ktery uzna, ze tam fakt nejaky PL je (99% lidi na druhy strane linky == totalne retardovani debilove), nacez je dalsi 2 mesice uhanim, aby si teda ten bazmek do kteryho jim tece spravili ....
V uvedenem pripade neslo samo o moji linku ...
VSDL je vazne lateci o dost horsi nez ADSL - alespon v podani ala CR. Na 50ms se samozrejem vpohode hrat da, a zadny rozdil dotycny nemuze vnimat, ale videl sem uz i linky ktere mely nezatizene 200. Sice stabilni, ale nahouno.
Zkratka tohle vsechno sou nahrazky a technologie urcene k jednosmernemu provozu, pricemz je tam jen navic zpetny kanal (abyste si mohli objednat co tim jednim smerem potece - trebas vybrat film). Na inet je to naprosto nevhodny.
VDSL má latenci okolo 50 ms
Asi dělám něco špatně?! :-)
--- www.l.google.com ping statistics --- 10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9012ms rtt min/avg/max/mdev = 24.318/25.077/25.963/0.473 ms --- lupa.cz ping statistics --- 10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9013ms rtt min/avg/max/mdev = 24.643/25.395/26.666/0.595 ms
to bude v rukach :)
Pinging lupa.cz [91.213.160.123] with 32 bytes of data:
Reply from 91.213.160.123: bytes=32 time=22ms TTL=59
Reply from 91.213.160.123: bytes=32 time=22ms TTL=59
Reply from 91.213.160.123: bytes=32 time=22ms TTL=59
Reply from 91.213.160.123: bytes=32 time=22ms TTL=59
Reply from 91.213.160.123: bytes=32 time=22ms TTL=59
Reply from 91.213.160.123: bytes=32 time=22ms TTL=59
Reply from 91.213.160.123: bytes=32 time=22ms TTL=59
Reply from 91.213.160.123: bytes=32 time=22ms TTL=59
Reply from 91.213.160.123: bytes=32 time=22ms TTL=59
Reply from 91.213.160.123: bytes=32 time=22ms TTL=59
Ping statistics for 91.213.160.123:
Packets: Sent = 10, Received = 10, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 22ms, Maximum = 22ms, Average = 22ms
Pinging www.l.google.com [173.194.35.84] with 32 bytes of data:
Reply from 173.194.35.84: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 173.194.35.84: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 173.194.35.84: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 173.194.35.84: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 173.194.35.84: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 173.194.35.84: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 173.194.35.84: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 173.194.35.84: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 173.194.35.84: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 173.194.35.84: bytes=32 time=22ms TTL=58
Ping statistics for 173.194.35.84:
Packets: Sent = 10, Received = 10, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 22ms, Maximum = 22ms, Average = 22ms
VDSL 25/2Mbps
Tak dnes jsem se dival do nastaveni modemu:
DSL Uptime: 0D 10H 22M 23S
B0 Line Rate - Upstream (Kbps): 2239
B0 Line Rate - Downstream (Kbps): 24127
Upload zatim cca 1600 kbps
Download porad max. 12-15 mbps
Ale zlepsila se odezva z 42 ms na 31 ms :D
Zatím ale není vůbec nikde žádná zpráva o zrychlení mimo této zprávičky, která je pouze zde. Podle mě to zatím testujou a oficiálně to spustí 1.7.
Také hlásím stejný stav.
Max. DSLAM throughput kbit/s 24128 2240
Min. DSLAM throughput kbit/s 10240 768
Attainable throughput kbit/s 24016 3389
Current throughput kbit/s 24016 2240
(Receive Direction / Send Direction)
Test rychlosti: Download nic moc - stejné, ne-li nižší. Ale upload zrychlen z 1 Mbps na 1.7 Mbps.
neoddiskutovatelnym faktem je, ze VDSL ma o min. 8ms horsi latenci jak ADSL na stejne lokalite/lince, alespon 8ms mi ukazuje modem a samozrejme testem to slo rozeznat, v realu to bude tak 10, pry je to kvuli opravnym mechanizmum v protokolu, ale kdyz nemam aktivni IPTV nechapu, proc to nejde vypnout...
mas spatne parametry na lince (zrejme vetsi vzdalenost?), bud vubec rad pokud ti zapli 24016 Mbit, v realu pochopitelne to jede o cca 10% mene (zalezi jestli dlouhe nebo krateke packety), protoze rezie mezi DSLAM a modemem (i pppoe rezie)
jediny sichr mas, ze rychleji nez
Current throughput kbit/s 24016 / 2240 - neboli aktualni synchro
ti to jet logicky, za stavajici situace, NEMUZE
Ale zda se ze uz ti tam nastavili "co to da", patrne asi vsem, protoze puvodne jsi mel asi jen 10240 az 17000 ne?
Tyto parametry mi vrací FritzBox v detailu o DSL. Samozřejmě je mi jasný, že uvedené hodnoty jsou jen informační, aby modem bral v potaz aktuální parametry od DSLAM. V reálu jde pouze o to, jak daleko jsi od ústředny a jak kvalitní linku máš.
Původní parametry od O2 byla linka 16Mbps/1Mbps. Na vyšší jsem nedosáhl. Max rychlost byla kolem 17Mbps. Teď po navýšení na 20Mbps je reálný download prakticky stejný, ale navýšil se upload na 1,7Mbps. Tak aspoň za ten upload.
Tak jedna věc je jednorázový test typu speedtest.net, který ve skutečnosti neměří skutečnou rychlost, ale za jak dlouho přenese/načte megový soubor. Problém těchto měřičů je ten, že pokaždé vrací jiný výsledek. Je to dáno tím, že 1MB vzorek je u vysokorychlostních připojení nestabilní a navíc je ovlivněna zátěž serveru i linky. Vím své, sám jsem něco podobného zkoušel.
Tak třeba speedtest.net mi vrací jednou 15Mbps, podruhé 11Mbps, ale klidně i 17Mbps. Důkaz? http://www.speedtest.net/result/2059629779.png
Maximální rychlost změříš pouze tím, že stáhneš nějaký velký soubor o pár set mega, třeba pomoci stahovačů. A ty mi hlásí maximálně 2,2 MBps, což je kolem 17 Mbps.
Tak zrovna speedtest.net patří mezi ty nejlepší, ale dost záleží, jaký server je zvolen pro testování. Např. u mojí linky je vhodný Vodafone CZ v Praze, ten zvládá bez problémů poskytovat 100/100 Mbit. Ostatní české v Praze jsou proměnlivé v čase a ukazují mi méně. Rozhodně se však testuje víc jak 1 MB vzorek, to bych měl test hotov za desetinu sekundy. :-)
>> testovací velikost se určije se podle rychlosti připojení
A jak zjistím rychlost připojení, když jsem žádnou ještě neprovedl? :)
Ale k věci. Ten 1MB vzorek jsem bral jako příklad. Každý používá svoji metodu výpočtu. Krásně je to vidět třeba u rychlost.cz, kde je při testování vidět velikost testovacího vzorku. A z něj je také vidět, jak probíhá metoda měření pro pomalé vs rychlé připojení. Nejdříve se použije malý vzorek o pár kB a dle hodnocení se pak provede korekce druhého testovacího vzorku, který může mít u vysoké rychlosti i pár mega.
Speedtest.net nezavrhuji, ale právě různorodost serverů a časů dělá ty výsledky irelevantní. Jak jsi právě psal. Máš 100 Mbps linku, ale speedtest ti občas vrátí nižší hodnotu. Tak v mém případě se děje totéž. Mám VDSL s 20 Mbps (?), ale výsledky mi ukazuji nižší hodnotu. Ovšem dle povahy linky mohu mít maximum 17,5 Mbps.
Před 14dni mi zavolali ohledně zrychlování internetu a poslali samoinstalační balíček co mi už naúčtovali. Dnes mi zavolal někdo z telefoniky a oznámil, že zrychlení se pro moji přípojku konat nebude a že to zjistili až teď. Tak sem je poslal někam, stím že to už fakt není normální.
"VDSL2 pouziva 2x sirsi pasmo" - malinko přidejte :-)
ADSL (G.992.1) 138kHz až 1104 kHz
ADSL2+ 138 až 2208 kHz
ADSL2++ 138 až 3750 kHz
samozřejmě v případě Annexu A od 25kHz (v ČR se nepoužívá)
VDSL2 pásmo 0 25 - 138kHz, pásmo 1 do 5,1MHz, pásmo 2 do 12MHz a v ČR nepoužívané pásmo 3 do 30MHz
VDSL O2 nasazuje jen do vzdálenosti cca 1300metrů
Musím se jen přidat, souhlasit a "přilít" trošku oleje do této diskuse.
Upload 2mbit vs 40mbit download je ZLOČIN !
Je to úmyslná degradace linky.
Hlavní důvod přechodu na VDSL je rozšíření pásma pro Upload.
U ADSL je upload limitovaný 512kbit.
Za cenu horší odezvy linky VDSL oproti ADSL, je to pořád lepší než s tím nic nedělat.
Ten kdo navrhuje v O2 tarify, by se ale měl nad sebou VÁŽNĚ ZAMYSLET.
Navýšení tarifu Optimal je rozumné 20/2mbit je ještě "docela" vyvážené, ale 40/2 ?
Správně by měl být tarif Active min 40/4mbit, ne-li více, na již zmíněný upload.
Modem se mi synchronizuje na 27,8/6,6 platím si Active, tak chci vyšší upload, honění duchů v downloadu nad 25mbit, stejně nikoho neosloví...
Jinak DSL zdaleka není na své hranici, ještě je zde možnost použití dvou párů, nové VDSL modemy to umožňují.
Chce to jen vyšší tlak konkurence a O2, určitě brzo začne používat 2 páry.
V době porevoluční, když se rozkopávala celá republika a telefony ze vzduchu šly do země, tak ke každé přípojce vedou min. 2 páry.
Problém pak samozřejmě vzniká v těch tlustých kabelech od U racků k ústředně kde se pak páry navzájem ruší. To je ale už také vyřešeno zřízením předsunutých DSLamů :) a již mnohokráte zmíněná optika pro přiblížení poslední míle :)
DSL je sice nouzovka, ale furt kabel je kabel at dela kdo chce co chce, s tím bezdrátem prostě dlouho dobou, kvalitu linky nezajisti.
Mužu jen oponovat oproti politice O2 když uz uvolnili pasmo tarifu Optimal, kde naštelujou modemy sice na maximum co daji, ale zbytek linky je ve sračkách.
Tak proč ten samý krok neudělají u tarifů Active, ať prostě jen přiznají to co ta poslední míle dá, nastaví tam maximum a co je dále za DSLAMem, že neumí na těch optikách co mají dále větší rychlost tak s tím se už hold každý smíří.
Jen nevidím důvod proč v dnešní době říkat tarifům 20/2 a 40/2 když to nakonec stejně neumíme :)
řekněme zákazníkům Franto, Pepo, Karle, dáme ti maximum co umíme budeš za to platit 300, 400, 500 měsíčně chceš ? tak jo jdeme do toho a plať přecejen drát je drát a bude ti to nějak fungovat.
Klidně mě pomluvte jak chcete, ale wifi i 5GHz už mám taky dost ... přezejen drát je drát a to jakýkoliv.
Howgh domluvil jsem
No, já jsem migroval před rokem a ten modem jsem měl za korunu (a 25/2 za 500). Ale to jsem jim nejdřív dal výpověď - a když volali z retenčního, tak jsem na té výpovědi asi 15 minut trval - doporučuji :)
Jinak nedávno mě zaskočili - volali mi, že mám od nich akční cenu na net, že mi to bude co nevidět končit... a že by mi to rádi prodloužili, jestli souhlasím :)
Já jsem psal "nejsou jen lokální", nikde jsem nenapsal "celorepublikové" nebo že je to dostupné pro absolutně každého.
Že něco není jen lokální znamená, že je to na více místech (ne všude!), protože pak jsou samozřejmě JEŠTĚ LEPŠÍ ISP, ale nezmiňuju je, právě proto, že působí třeba jen v jednom městě.
Navíc rychlost není jediný parametr. Další "drobná omezení" VDSL spočívají v tom, že:
- nelze využívat na 100% linku v obou směrech (není fullduplexní). Pokud tedy jeden počítač něco stahuje a druhý potřebuje třeba odeslat fotky, tak smolík pacholík - povleče se to jako hlemýžď
- O2 nepodporuje IPv6 (pápá využití služeb jako je teredo)
- VDSL má latenci okolo 50 ms (goodbye on-line gaming, protože jestli má jeden latenci 50 ms na VDSL a druhý na solidní lince 5ms, tak je to opravdu silně znát)
Takže ono je xDSL dobré tak maximálně pro někoho, kdo se podívá na web, mail, ICQ a občas si něco stáhne.
Pro plnohodnotné využití Internetu je ale nevhodné :-(
teoreticky lze poskytnout na VDSL klidne 100/8 Mbit...
Na tom O2 mi modem ukazoval, ze by tech 50/8 Mbit na me lince i zvladnul, v realu to odhaduji na ze bych se tesne pod tech 40/8Mbit i dostal (ale jelikoz jsem daleko od ustredny, bylo by to s vypadky, a take mam modem za 8000,- a ne ten sunt co dava O2 za litr)
Rozhodne 2Mbit neni strop uploadu ve VDSL2, ale s temi "kvalitnimi" O2 modemy chapeme, ze vyssi upstream by ponekud velmi zarusilo kabelove svazky poslednich mili...
..spekulace, mohu predvest 38Mbit na 1 km vedeni v hodne obsazenem svazku :-D Trvale udrzitelnych bez rozpadu odhaduji tak 35Mbit (jde vsak o stovky hodin testovani).
O2 na tu linku povoluje dle svych predikci jen 16 VDSL a 9 ADSL :-D
Mam dalsi linky, kde jsem dosahl i vice nez 3 nasobku O2 ocheckovane deklarovane rychlosti...
Pokud to chcete, pripravte si ale ponekud vetsi obnos penez (poradny modem, vyjednavani, nastavovani, ladeni, testovani, cca mesic casu). Normalni cestou na to zapomente.
Pokud by nekdo chtel (a mel na to, odhadem 10-15 tis), necht tu necha na sebe telefon/mail.
Souhlasim, ze kdyz mate fiber, tak neni jaksi co resit, narodni kapacita nestoji skoro nic, platite jen za posledni mili. Jenze jen ve vybranych novostavbach a v panelakach.
Pokud jde o RIO media a jejich VOX telefonni sluzbu, tak to je ukazka vyderacske praktiky... Maji vase penize na kreditu jeste od dob 802.cz a cena za minutu hovoru dokonce zhorsili na tarifikaci 30+1 y puvodnich 1+1 a stoji 3,25 Kč (jiné voip jsou dávno na max polovině - 1,60 Kč (a chystaji zlevneni) a vterinova tarifikace je standardem)
VDSL2 pouziva 2x sirsi pasmo a lepsi kodovani, takze se to temer vzdy zlepsi na stredni vzdalenosti do 4 km (pokud vubec tak daleko davaji, porty jsou drahe)
myslim ze standardne na >3 km davaji porty ADSL ale toho puvodniho do 8Mbit rychlosti /(nastavovali na nem obvykle jen do 4Mbit) (pokud na sajte jeste jsou instalovany)
vyborne, kdy mi natahne optiku vas netbox a riomedia domu kdyz nejsou jen lokalni?
mam adsl od uplneho zacatku, ted uz rok vdsl 25/2 za 400kc a bezi bez problemu. jsou to jedini kteri maji v zemi draty takze plky o "celorepublikovem pokryti" nejakeho netboxu ci riomedia jsou hodne mimo misu.
pro me je zmena zajimava a tech 40/2 se bude obcas hodit.
Nechápu z čeho se tak radujete... To bude Telefónica k tomu 40/2 Mbit tarifu nabízet taky postel přímo v ústředně zdarma? Protože doma si toho moc neužijete :-D
Podle technické dokumentace VDSL2 je maximálně teoreticky dosažitelný 40 Mbit na vzdálenost 250 metrů od ústředny.
Podle grafu délky vedení k jednotlivým zákazníkům, dostupným třeba zde: http://i.iinfo.cz/images/80/cetnost-mistnich-smycek-podle-delky.gif
Je jasně vidět, že tento tarif na plno může TEORETICKY využít zhruba 2% POTENCIONALNICH zákazníků.
V praxi je na spoustě míst vedení nekvalitní, takže jsou útlumy vyšší, proto bych reálný odhad viděl tak někde mezi 0,5-1% zákazníků, kteří to skutečně mohou využít.
Skutečně kvalitní poskytovatelé Internetu, kteří nejsou jen lokální jsou v ČR pouze DVA: NetBox a RioMedia
Oba nabízí SYMETRICKE 100/100 Mbit/s tarify (případně nižší) za cenu pod xDSL od O2. Tak má vypadat kvalitní Internet!
xDSL je jenom provizorní nouzovka tam, kde není nic jiného a adekvátní cena by byla tak 100 - 300 Kč, víc opravdu ne.