Od roku 2002 bylo publikováno 153 milionů blogů, odhadem sedm milionů zpráv se objevilo v roce 2014 na Twitteru a stránka Cestovní ruch Nový Zéland má na Facebooku 100␣000 fanoušků (od června 2010). Tato čísla dokládají, proč jsou sociální média skvělým marketingovým nástrojem. Stejně jako televize.
Využití síly sociálních médií
Studie realizovaná globální PR společností Burson-Marsteller v USA zjistila, že 79 procent ze 100 největších společností v žebříčku Fortune Global 500 index komunikuje pomocí sociálních médií. Nicméně Nový Zéland za Amerikou přibližně o rok zaostává. Přesto průzkum agentury Nielsen, který vyzpovídal vzorek 166 marketingových specialistů, ukázal, že tito odborníci sdílí přesvědčení, že sociální média mají velké výhody. Jednou z nich je například jejich schopnost přímo komunikovat se spotřebiteli s cílem získat znalosti o tom, co chtějí. Sociální média by tedy neměla chybět v žádné marketingové a komunikační strategie každé společnosti.
(Publikováno v HARNESSING THE POWER OF SOCIAL MEDIA, 2010, New Zealand Management 57(5): 35-39.)
Mrňata si užívají vymožeností digitální říše
Studie zjistila, že děti dnes běžně používají elektronická zařízení a hrají hry (tzv. gaming), což je automaticky učí moderním technologiím. Podle poslední výroční studie NPD Group již 82 % dětí ve věku 2-5 let hraje videohry na některém typu digitálního zařízení. Gaming je jakýmsi uvaděčem do digitálního světa. Celkově průzkum ukázal, že v dětském světě došlo k nárůstu používání zábavních digitálních médií.
A stejně tak bylo zjištěno, že ač děti stále milují dívat se na televizi, nejsou na ni tak moc fixovány jako předchozí generace. Naopak sledování digitální televize se zvýšilo ze 17 % na 22 % už v roce 2008. A stejně tak 80 % dětí si stahuje televizní programy a show, které pak sledují na digitálních nosičích.
(Snyder Bulik, B.: Tots join Tweens in Digital Realm. Advertising Age, January 19, 2009, p. 12.)
Televize a online: manželství jako z pohádky
TV a internet nestojí proti sobě ve válce na život a na smrt. Naopak, existují spolu v perfektním manželství, kdy jedno médium doplňuje druhé a vzájemně si pomáhají růst a rozvíjet se. Podívejme se na dva hlavní aspekty tohoto vztahu:
- Internet je z velké části o technologii, zatímco televize je z velké části o obsahu. Ani jedno médium nestojí na exkluzivní formě distribuce. Pokud je obchodníci dají dohromady, mohou vytvořit vzrušující nový svět.
- Broadcast TV má potenciál být začleněna do různých on-line médií, od vyhledávání až po e-mailový marketing, on-line bannery a on-line TV.
Na základě dvou výzkumných projektů společnost Thinkbox zjistila, že pomocí kombinace televize a on-line reklamy získala až 50% navýšení pozitivního vnímání značky a více než 50% zvýšení pravděpodobnosti nákupu. TV a online reklama mají každý zvlášť prokazatelný vliv na nákup a reakce spotřebitelů, představte si proto, jak účinná by byla jejich kombinace. Televize se těší stabilní popularitě a internet je médium nové, s neomezenými možnostmi. Internet je proto jednou z technologií, která zaručí televizi význam a účinnost i v příštích desetiletích.
(Brennan, D. (2009). Television and online: a marriage in heaven. Admap, 44(2) 502, 21-23. David Brennan je ředitel výzkumu a strategií ve společnosti Thinkbox.)
Konverzace online
Hlad spotřebitelů po informacích pokračuje ve své neúprosné cestě, proto by důslední marketéři měli změnit a inovovat své myšlení. Marketér nové doby používá webové stránky, e-bulletiny, on-line komunity a online magazíny, aby zapojil spotřebitele do dialogu, z něhož získá odpovídající výstupy.
Již v prosinci roku 2008 zjistila společnost Junta24 výzkumem marketingových manažerů, že digitální iniciativy jsou vedeny sociálními médii, blogy nebo on-line videi. To, co je zvláště přitažlivé na tomto přístupu, je, že v kombinaci s tradičními médii vytvářejí on-line média celkem 360 komunikačních programů.
(Valente, V. P.: Taking the Conversation Online. Advertising Age, January 26, 2009, p. 27.)
„Technologie již dávno nejsou jen pro děti“
Stále větší počet rodičů nejen že sleduje své děti on-line, ale dokonce s nimi i komunikuje prostřednictvím sociálních sítí. O nových produktech se dozvídají z televize, od přátel nebo z časopisů, posílají e-maily, studují webové stránky, podcasty, vyhledávače a mobilní prohlížeče webových stránek.
(Snyder Bulik, B.: Technology no longer just kid stuff. Advertising Age, February 2, 2009, p. 12.)
Zpracováno na základě zahraničních materiálů
Příště: O účinnosti internetové a televizní reklamy