Jak často létáte aerolinkami Quantas? Mají přece Vaší plnou důvěru. Podobné je to i s nákupem potravin. Již se i v hypermarketech objevují malé pulty s BIO potravinami. Je to jen další podfuk, nebo u nich vídáváte fronty chtivých kupujících? Ne? Čím to tedy je? Pokud by se každý člověk jako kupující choval jen racionálně, vzhledem ke svému zdraví, šetrnosti k přírodě a ekologii, všichni ostatní výrobci by zkrachovali a nepomohla by jim ani žádná reklama. Ale účinek reklamy je na nás spotřebitelích dávno odzkoušen a funguje spolehlivě, bez ohledu na všechny důsledky. Běžného kupujícího nepředěláte. Některý na nic jiného ani nemá prostředky, u někoho zkrátka funguje psychologický účinek reklamy. Ani na tu se nedá vše svést. Na cigarety je reklamy minimum a klesá počet kuřáků? Pomáhá zvyšování daní na alkohol a cigarety? Možná tak v příjmu do státní pokladny. Proto považuji celý ten humbuk s "product placement" jen za novinářské téma, divákovi víc neuškodí, ani žádná další regulace kupujícího před jeho návyky neochrání.
Na co si kdo chce hrát... Vždyť James Bond pije ten alkohol, nosí ty hodinky a řídí to auto, jejichž producenti zaplatí nejvíc. A je trapné, když akční Bondovka obsahuje 10 sekundový záběr na startující letadlo British Airways jen proto, že tahle firma zaplatila :-)
Z druhé strany, nejspolehlivější leteckou společností na světě je Quantas, těm ještě žádné letadlo nespadlo (jediná společnost s takovým renomé), a žádný product placement nepotřebuje.
Nakonec lidem dojde, že by si měli nejvíc všímat právě té kategorie výrobků, které nejsou ANI nejlevnější, ANI nejpropagovanější - to jsou totiž výrobky, u kterých je cena tvořena v drtivé většině náklady na kvalitu, a ne 40% reklama, 40% úplatky za prominentní umístění v regálu a 20% redukcí nákladů pomocí soje místo masa :-)