Jenže to vůbec není poplatek za to, že to někdo (ne)sleduje, ale za to, že takové médium vůbec existuje, něco produkuje... Tj. i každá firma má prospěch z toho, že může vystupovat v televizi/rádiu apod. Nicméně výrazně lepší zdůvodnění takového poplatku mají třeba v Německu
"The contribution serves to finance public broadcasting service based on a contributory model. Contributory means that in principle all adult citizens, companies and institutions as well as public interest bodies in Germany should make a contribution – regardless of their actual media use. In this way, everyone can benefit from the variety and quality of the freely available public broadcasting services – even those who pay a reduced licence fee or none at all. The objective is to ensure the highest possible level of fairness in the financing."
https://www.rundfunkbeitrag.de/welcome/englisch/index_ger.html
jak mají poplatek zdůvodněn v Německu je u nás irelevantní, tady se platí za vlastnictví přístroje schopného příjmu. Doteď se platilo za zařízení, které sloužilo drtivé většině uživatelů primárně k příjmu televizního/rozhlasového vysílání a je snaha to rozšířit na zařízení, která si lidé pořídili primárně za jiným účelem. A každá firma v televizi/rádiu vystupovat nemůže. Většině firem, které by zavolali do televize, že chtějí vystoupit, aby z toho měli ten váš prospěch se vysmějou nebo si bude muset zaplatit inzerci nad rámec jakéhokoliv poplatku.