- ad stranová komprimace - myslel ze by to tak nejak mohlo byt, ale nyni jsou vsichni presvedceni že jde skutečně pouze o poloviční rozlišení na délku, tedy 1920/2, tj. 960.
To, co jste napsal vypadá, jako že se stranovou komprimací by se daly oba obrazy roztáhnout na celou šířku.
Tohle ale s typem 3D nesouvisí.
- ukázky od LG byly ve vertikálním 3D nikoli v tom, které píšete ("ob-sloupec"). V tomto vertikálním systému, co vím, vysílají i všechny současné satelitní 3D stanice, jako napr. Astra 3D která spolupracuje se Samsungem.
O normě pro pasivní 3D kina nevím. Mohl byste mi poslat odkaz? :)
Myslím, že jste mě nepochopil. Obrazy při přepnutí do 3D režimu musí splynout, musí oba vyplňovat celou šířku zobrazovače, jinak by nebylo možné sledovat širokoúhlý obraz, obě políčka se přece distribuují stranově komprimovaná. Tak je to i v normě pro pasivní 3D kina, u televizorů to nemůže být jinak.
dík za info, myslel jsem si to. Také pan Herwig by asi zmínil, že bez brýlí vidí dva samostatné obrazy, ale funkční by to bylo určitě i v tom druhém případě. Oko si totiž zvykne, pozorovaly se tak přes patřičnou optickou soustavu dvě fotografie umístěné vedle sebe a bylo to použitelné, jen na celovečerní film bych to nechtěl :-)
Takže subjektivně bude obraz svou kvalitou někde mezi SD a FullHD. Pro zapřisáhlé obdivovatele FullHD tedy nic zajímavého, ale umím si představit, že pokud LG zvládne vyrábět takovéto 3D TV levně, tak běžný uživatel půjde po ceně a aktivní brýle závod prohrají. A to už vůbec nemluvím o možnosti, že některý výrobce začne flákat obrazovky s dvojnásobným počtem sloupců. Na cenách HD Ready a FullHD TV je vidět, že zvednout počet pixelů na dvojnásobek při zachování stejné ceny není problém. Pak už by rozhodovala u zákazníků jen cena brýlí. No uvidíme kdo se bude smát naposled ...
Prominte ale u LG na jejich ukazkach nikoliv.
Tam slo opravdu o "vertikalni 3D" a tak se to i nastavovalo na televizoru.
Zatim jsem ani u Samsungu ani u LG, ktere jsem mel doma, zatim jako jedine, tohle nevidel a ani jsem nevidel treba "sachovnicovy 3D" format
Panel má před každým lichým sloupcem horizontálně polarizovaný filtr, před každým sudým sloupcem vertikální. Obrazy pro levé a pravé oko se tedy střídají ob sloupec.
Brýle mají horizontální filtr před levým a vertikální před pravým okem. Podtrženo a sečteno - 960x1080pix pro každé oko. A to i u 3D BluRay, který má obraz 1920x1080p/48 Hz.
To o čem mluvíte, je tzv. "3D strip" (či tak nějak se to jmenuje), který opět může být opět horizontální či vertikální a mění se vlastně po řádcích/slopcích.
Tady šlo opravdu o celou polovinu obrazu; bráno na výšku. Takže druhá varianta.
Ale nevím vám jestli je to o půl metru. Asi bude také záležet na vzdálenosti odkud se na to díváme, takže nakonec se všechno zmenší. Nakonec - kamera snímá daný záběr vlastně jen posunutý o nějakých 6,5 cm (vzdálenost těch dvou snímajících objektivů).
Ale rozumím vám. Tohle je zajímavá myšlenka.
ještě mne tak napadá, střídají se u LG ty polarizace po jednotlivých sloupcích nebo je jinak polarizovaná levá a pravá polovina obrazovky? Ptám se protože pokud je to po sloupcích (což by bylo technicky asi složitější), tak je vše v pořádku, ale pokud je to ta druhá varianta, tedy každé oko šilhá na těch cca 2 metrech o cca 0,5 metru jinam, než je zvyklé ... to musí být zaděláno na nějakou oční vadu?
Vezmu to od konce - vyzkoušel jsem aktivní 3D systém na HDMI 1.3b a kvalitním kabelu a funguje to. Není tudíž zapotřebí 1.4. Na dnešní tiskovce Samsungu mi však někteří kolegové říkali, že měli s některými obyčejnějšími kabely tohoto typu problémy.
Nicméně jsme se shodli, ze 1.4 opravdu není potřeba - výrobci se jen jistí.
Jinak s pasivním 3D systémem zdá se že máte pravdu. Dnes jsem vyzkoušel ukázky od LG provedené ve "vertikálním 3D" (snímky vedle sebe) na televizoru Samsung a fungovaly bez problémů i když 3D má tu vlastnost, že bez ohledu na systém ve kterém je provedeno video, mohou různí lidé vidět různé věci - dnes jsem si to opět potvrdil.
I když mi LG stále ještě oficiálně nepotvrdilo, že je rozlišení pasivního systému při "vertikálním 3D" 960 x 1080 bodů (tvrdilo mi, že jde o Full HD, ukázky se mi opravdu jako Full HD hlásily), zdá se to být téměř jisté (původně jsem věřil v nějakou mezi snímkovou komprimaci jaká funguje u sekvenčního 3D).
Sekvenční 3D, tedy snímky ve Full HD za sebou, jeden pro pravé a další pro levé oko atd. (max proložené statickým snímkem v černé) nemají u pasivního 3D smysl. To je zřejmé.
Zajímavé je, že na většinu z nás působilo toto "poloviční 3D" stejně jako Full HD 3D...
Jen pro informaci, pokud je obraz pro 3D je vysílán systémem "snímků vedle sebe" v rozlišení 1920*1080, tak každý snímek pro jedno oko bere z tohoto půlku tzn. že výsledný obraz má rozlišení 960*1080 a pixely mají podle toho přizpůsobený poměr stran na obdélníček "naležato".
Existují i další metody, např. je možno vysílat snímky "pod sebou" ( to pak je výsledné rozlišení obrazu 1920*540, anebo "mozaikový"princip.
Nejlepší je však vysílat dvojnásobný počet snímků - sudé pro jedno oko, liché pro obě - takhle se však pochopitelně zdvojnásobuje datový tok, ale časem dospějeme určitě k této metodě. Na přenos dat do televize tímto "nej" principem, je však nutné využívat přenos standardem HDMI 1.4 A jak někdo píše výše, tak aktivní 3D televize tuto metodu technicky umožňují stále při zachování 1920*180, zatímco pasivní bude takovýto signál zobrazovat vždy jen v polovičním rozlišení.