Dobře;) v tom případě tedy nevím, o který web přesně jde (pod Vaším kontaktem tam mám jen to betatestování), ale Vaše zkušenost mě mrzí. Pokud máte chuť a čas o tom napsat více, budu ráda - mYx@siteone.cz.
Hezký den
DT
Možná by nebylo od věci ihned mě odsuzovat jakožto uživatele beta verze. :-) Psal jsem, že jsme paušál neprodloužili, čímž jsem myslel placenou službu, ne betaverzi zdarma.
Vidím, že jste mYx zkoušel v době první betaverze (zdarma) - v červnu 09, nyní je už několik měsíců spuštěna nová verze. Možná by nebylo od věci se podívat na novinky a ne hodnotit produkt podle zkušenosti z doby, kdy se teprve spustil a sbírala se poptávka po funkcích právě prostřednictvím betatestování, které bylo zdarma..a jak jsem se dívala, tak jste tehdy neposlal žádné připomínky;) Nicméně s kliky na "scrollbar" máte pravdu, i když, někomu se můžou hodit a někomu ne, tohle sbírání ale budeme v nejbližších týdnech rušit.
..tady gemiusHeatMap. Ze všech nástrojů tady nemá žádná omezení co se týče počtu měřených stránek, kliků nebo page views. Nabízí linkmapu i clickmapu a má českou lokalizaci. Je škoda, že se tento nástroj do přehledu nedostal.
CrazyEgg
Velmi dobrý nástroj na heat mapy.
Nechápu výtku k zakládání nových testů. Podle mě je jednoduché, vždyt se udává jen URL a doba trvání testu.
CrazyEgg doporučuji na vyzkoušení každému, kdo chce otestovat teplotní mapy. Dříve byla základní verze zdarma, ale i těch 9 dolarů za to stojí. A výstupy jsou velmi snadno srozumitelné.
Myx
Osobně mám špatnou zkušenost. Nenabízí žádnou přidanou hodnotu. Navíc se vyskytl problém s tím, že zaznamenával kliknutí i na scrollbar, čímž dochází ke zkreslení dat. Možná tento problém již vyřešili. My jsme však vyzkoušeli, paušál neprodloužili a vrátili se k osvědčené konkurenci.
ClickTale
Nejvíc "profi" nástroj.
Jako jediný nabízí skvělou funkci pro nahrávání pohybu myší. Z těchto záznamů se dá vyčíst mnohem více než z klasických heat map, především ve spojení s formuláři.
Bohužel samotné heat mapy jsou nepřehledné. A nesedí mi však ovládání.
Mimochodem, placená verze se dá sehnat již od 19 dolarů.
Jestli jsem to dobře pochopil, tak ani v téhle studii nebyla doba, kdy uživatelé myš nepoužívali, do výsledků započítána.
Navíc úkolem uživatelů během experimentu bylo i nahlas formulovat svoje myšlenky — to si myslím, že mohlo výsledek nezanedbatelně ovlivnit. Pokud o něčem mluvím, tak mám rozhodně větší tendenci to i „ukazovat“, než když jenom přemýšlím.
A ta druhá věta? :-) "Furthermore, among the regions that the eye gaze didn’t visit, 88% of them were not visited by the mouse cursor, either."
Doporučuji se ale podívat i na ty ostatní studie, které jsem zde zmínil.
Neříkám, že sledování pohybu očí nemá smysl. Ale že je někdy zbytečně drahé. Mám-li malý marketingový rozpočet, raději vezmu teplotní mapy na základě pohybu kurzoru myší. A raději to udělám čtyřikrát do roka, abych to mohl průběžně korigovat, než-li jednou za rok se sledováním očí.
Budu-li ale předělávat Amazon nebo Bank of America, klidně do sledování pohybu očí půjdu.
Navíc sledování pohybu očí se dělá na vzorku populace (a je otázka, jak je přesný), kdežto při teplotních můžete klidně zahrnout celou vaši populaci (všechny vaše návštěvníky).
„Of the regions that a mouse cursor visited, 84% of them were also visited by an eye gaze. Furthermore, among the regions that the eye gaze didn’t visit, 88% of them were not visited by the mouse cursor, either.“
To tvrzení se týká toho, že pokud někam přesuneme kurzor myši, tak se tam i podíváme. O tom, jestli tam, kam se podíváme, přesuneme i kurzor myši (tedy jak moc dobrá náhrada za eye tracking to je), to neříká vůbec nic.
Někteří to dělají (např. já celkem ano), jiní ne. Není důležité, zda to dělám já nebo vy, zajímá nás mnohem větší skupina.
Na tom blogu je zmíněn původní zdroj: M. C. Chen , J. R. Anderson , M. H. Sohn, “What can a mouse cursor tell us more?: correlation of eye/mouse movements on web browsing”, Conference on Human Factors in Computing Systems, April 2001, Seattle, WA."
Takže na základě tří na sobě nezávislých výzkumů můžeme říci, že korelace je mezi 69 % a 84 %. Což je stále velmi slušné. Máte-li velký vzorek, získáte z toho dobrá data.
A kolik lidí jezdí myší a označuje si příspěvky jako Vy?
Dokud mi autor nedá link na ty nezávislé průzkumy (odkaz na blog zainteresované společnosti neberu jako nezávislý), budu o tom mít "jisté" pochybnosti.
Vy během čtení textu jezdíte myší tam, kam se zrovna koukáte? nepřekáží Vám tam to myšítko tak trochu?
Nenápadně jsem testoval zbytek rodiny, děti nehejbají myší, používají kolečko a manželka má při čtení myšku na boční liště a klikáním si posunuje text.
Takže, i mě ta studie přijde podivná.
Ano, někteří lidé sledují pohyb očí myší. Ale nějaká 85% korelace se mi zdá přemrštěná už z toho prostého důvodu, že oči se po stránce pohybují několikanásobně rychleji, než kurzor myši a rozhodně toho tedy vidí víc, než čeho se dotkne myš.
Budete se divit, ale tohle není pro software na teplotní mapy žádný problém.
V CrazyEggu si mohu - a v článku je to zmíněno - nechat zobrazit každý zdroj zvlášť. ClickTale jde ještě dále a nabízí mnohem podrobnější filtrování a sledování, kde si můžete hrát hodiny a hodiny se shlukováním dat.
To jak se chová většina nahodilých návštěvníků neznamená, že se tako chovají vážní nebo vracející se čtenáři / zákazníci, kterých je řádově méně.
Z prvního obrázku je patrné rychlé seznámení s prvními řádky, nic mu to neříká, za chvíli končí a zavírá stránku => většina návštěv.
Nevypovídá to nic o těch, co na stránce zůstanou, protože jich je jen zlomek. Na takové vyhodnocení nemá teplotní mapa rozlišovací schopnost.
Takže teplotní mapa = demagogie
Proto je tam pouze 84-88% korelace, abyste se do těch 12-16% vešel i vy se svým kolečkem. Hádám, že to stačí pro to, aby se daly ušetřit náklady na testování v laboratoři, kde jsou oči probandů sledovány kamerou. Na základě této korelace (pokud je pravdivá - ony ty výzkumy ve všech vědách bývají přiohnuté podle toho, co se zrovna "výzkumníci" snaží prodat, a výzkumům marketingových firem bych nevěřil ani nos mezi očima) jste schopný získat data nad mnohem větším vzorkem.
P.S.: Já si například obvykle při čtení webových stránek označuji text, který aktuálně čtu, nebo klikám myší. (Takže mě neskutečně rozčilují takové ty in-text reklamy, protože každou chvíli na nějakou omylem najedu myší nebo kliknu.)
"Independent research shows that there is an 84% to 88% correlation between mouse and eye movements*, allowing us to create high-precision heatmaps based on just the users’ mouse movements."
Omlouvám se, ale v tomto případě nevěřím nezávislým studiím.
Já osobně, když najedu na nějakou stránku, většinou nechám myš být a používám jen kolečko pro scrolling (pokud je potřeba). Prohlédnu si stránku a pak reaguji myší. Tudíž něco jako shlédnutí reklamy nelze Vaší metodou zjistit. Co se shlédnutí reklamy týče, pro to jsou lepší marketingové studie které popisují jak oči sjíždí stránku, kde se zastaví, kde je nejlepší reklamu umístit, ...
Nepatří tento článek svým zaměřením spíš na IInfácký magazín Zdroják? Svým zaměřením se jedná spíš o tvorbu/správu webu, než "o českém internetu." Myslel jsem, že když už jste si takový pěkný server jako je Zdroják založili a určili jeho zaměření, tak jej budete používat a články vydávat na nejvhodnějším mediu.
Anebo se pletu a tento článek svým zaměřením patří pod Lupu? V tom případě bych prosil vysvětlení a popis, podle jakého klíče rozdělujete články, resp. jaké je zaměření Lupy ("server o českém internetu" je docela vágní)?
Tochu mi v článku chybí zmínka o tom, že se teplotní mapy dají generovat nejen podle klikání a pohybu myši, ale také na základě sledování pohybu očí (eye tracking). Praktická ukázka např.: http://fulltext.sblog.cz/2009/07/09/36 Výsledek vypadá velmi podobně, ale vypovídá o něčem úplně jiném. Zkrátka není mapa, jako mapa.