Tochu mi v článku chybí zmínka o tom, že se teplotní mapy dají generovat nejen podle klikání a pohybu myši, ale také na základě sledování pohybu očí (eye tracking). Praktická ukázka např.: http://fulltext.sblog.cz/2009/07/09/36 Výsledek vypadá velmi podobně, ale vypovídá o něčem úplně jiném. Zkrátka není mapa, jako mapa.
"Independent research shows that there is an 84% to 88% correlation between mouse and eye movements*, allowing us to create high-precision heatmaps based on just the users’ mouse movements."
Omlouvám se, ale v tomto případě nevěřím nezávislým studiím.
Já osobně, když najedu na nějakou stránku, většinou nechám myš být a používám jen kolečko pro scrolling (pokud je potřeba). Prohlédnu si stránku a pak reaguji myší. Tudíž něco jako shlédnutí reklamy nelze Vaší metodou zjistit. Co se shlédnutí reklamy týče, pro to jsou lepší marketingové studie které popisují jak oči sjíždí stránku, kde se zastaví, kde je nejlepší reklamu umístit, ...
Proto je tam pouze 84-88% korelace, abyste se do těch 12-16% vešel i vy se svým kolečkem. Hádám, že to stačí pro to, aby se daly ušetřit náklady na testování v laboratoři, kde jsou oči probandů sledovány kamerou. Na základě této korelace (pokud je pravdivá - ony ty výzkumy ve všech vědách bývají přiohnuté podle toho, co se zrovna "výzkumníci" snaží prodat, a výzkumům marketingových firem bych nevěřil ani nos mezi očima) jste schopný získat data nad mnohem větším vzorkem.
P.S.: Já si například obvykle při čtení webových stránek označuji text, který aktuálně čtu, nebo klikám myší. (Takže mě neskutečně rozčilují takové ty in-text reklamy, protože každou chvíli na nějakou omylem najedu myší nebo kliknu.)
Vy během čtení textu jezdíte myší tam, kam se zrovna koukáte? nepřekáží Vám tam to myšítko tak trochu?
Nenápadně jsem testoval zbytek rodiny, děti nehejbají myší, používají kolečko a manželka má při čtení myšku na boční liště a klikáním si posunuje text.
Takže, i mě ta studie přijde podivná.
A kolik lidí jezdí myší a označuje si příspěvky jako Vy?
Dokud mi autor nedá link na ty nezávislé průzkumy (odkaz na blog zainteresované společnosti neberu jako nezávislý), budu o tom mít "jisté" pochybnosti.
Ano, někteří lidé sledují pohyb očí myší. Ale nějaká 85% korelace se mi zdá přemrštěná už z toho prostého důvodu, že oči se po stránce pohybují několikanásobně rychleji, než kurzor myši a rozhodně toho tedy vidí víc, než čeho se dotkne myš.
Někteří to dělají (např. já celkem ano), jiní ne. Není důležité, zda to dělám já nebo vy, zajímá nás mnohem větší skupina.
Na tom blogu je zmíněn původní zdroj: M. C. Chen , J. R. Anderson , M. H. Sohn, “What can a mouse cursor tell us more?: correlation of eye/mouse movements on web browsing”, Conference on Human Factors in Computing Systems, April 2001, Seattle, WA."
Takže na základě tří na sobě nezávislých výzkumů můžeme říci, že korelace je mezi 69 % a 84 %. Což je stále velmi slušné. Máte-li velký vzorek, získáte z toho dobrá data.
„Of the regions that a mouse cursor visited, 84% of them were also visited by an eye gaze. Furthermore, among the regions that the eye gaze didn’t visit, 88% of them were not visited by the mouse cursor, either.“
To tvrzení se týká toho, že pokud někam přesuneme kurzor myši, tak se tam i podíváme. O tom, jestli tam, kam se podíváme, přesuneme i kurzor myši (tedy jak moc dobrá náhrada za eye tracking to je), to neříká vůbec nic.
A ta druhá věta? :-) "Furthermore, among the regions that the eye gaze didn’t visit, 88% of them were not visited by the mouse cursor, either."
Doporučuji se ale podívat i na ty ostatní studie, které jsem zde zmínil.
Neříkám, že sledování pohybu očí nemá smysl. Ale že je někdy zbytečně drahé. Mám-li malý marketingový rozpočet, raději vezmu teplotní mapy na základě pohybu kurzoru myší. A raději to udělám čtyřikrát do roka, abych to mohl průběžně korigovat, než-li jednou za rok se sledováním očí.
Budu-li ale předělávat Amazon nebo Bank of America, klidně do sledování pohybu očí půjdu.
Navíc sledování pohybu očí se dělá na vzorku populace (a je otázka, jak je přesný), kdežto při teplotních můžete klidně zahrnout celou vaši populaci (všechny vaše návštěvníky).
Jestli jsem to dobře pochopil, tak ani v téhle studii nebyla doba, kdy uživatelé myš nepoužívali, do výsledků započítána.
Navíc úkolem uživatelů během experimentu bylo i nahlas formulovat svoje myšlenky — to si myslím, že mohlo výsledek nezanedbatelně ovlivnit. Pokud o něčem mluvím, tak mám rozhodně větší tendenci to i „ukazovat“, než když jenom přemýšlím.