Cely reklamni kolotoc je zalezitost pravdepodobnostni - jen par tech, co reklamu vidi na ni "klikne" a jeste mene z nich skutecne nakoupi (a prave o to precijde, ze ?). To, ze nekteri tu reklamu ani nevidi je uz jen dalsi slozka celkove pravdepodobnosti - navic jde prevazne o osoby, ktere maji na reklamu averzi a ktere reklama obtezuje - takze pravdepodobnost, ze na ni kliknou je mala a jejich ztrata vlastne neni zadnou velkou ztratou.
Cele je to o rovnovaze. Jen malokdo ma tak exkluzivni postaveni, aby se dalo rict, ze je postradatelny. Vetsina "casopisu" - a u tech elektronickych je to silnejsi nez u jinych - nabizi jen pohodlnost. Pripravili nam informace, ktere by bylo sice mozne sehnat i jinak, na jedno definovane misto. Za to se me pokouseji tyto informace zneprijemnit prisadami, o ktere nestojim. No a ja se branim (napriklad tak, ze u papirovych casopisu celostrankove reklamni vlozky zcela preskakuji, na WWW pak tak, ze nenam nainstalovanyflash a z nekterych serveru neprijimam obrazky). Dokud je tech, co je "prisady" opravdu otravuji jen malo, neni pro casopis ekonomicke stim neco delat. Az zacnou byt tak otravne, ze nas bude hodne nastal ten okamzik, aby casopis zmenil strategiia zacal otravovat mene nebo tise zaniknul. Metody jak zajistit, ze se reklamynebudu moci zbavit existuji a je jen na rozhodnuti vydavatele casopisu zda je pouzije. Az se k tomu rozhodne pak bude na me abych, pokud me ty reklamy opravdu obtezuji, prestal takovy casopis cist a stejne informace zacal hledat, treba trochu pracneji, jinde.
Kdybych byl opravdu prinucen na vsech tech serverech videt opravdu vsechno co si oni mysli, ze videt mam, vetsinu bych patrne prestal cist a informace vyhledaval tam, kde byly i driv - v diskusnich forech a na strankach nadsencu a amateru.
Existuje mez, pri ktere podminky zacnou byt pro jednu nebo druhou stranu neprijatelne. A ja nevim o zadnem elektronickem casopise, o kterem bych mohl rict, ze "tady byt musi". Stejne tak jako zadny elektronicky casopis me patrne nema na seznammu ctenaru, bez kterych by dalsi publikovani nemelo smysl. Casopisy zacaly sve ctenare presprilis obtezovat a ti zareagovali. Rovnovaha se znovu ustavila. Pokud to casopisum nevyhovuje, maji moznost se to pokusit zmenit - zpoplatnenim, distribuovanim celych stranek vcetne reklam v jednou obrazku nebo i jen "odkliknutim" zavazku (pri prvnim pristupu), zesinainstaluju flash a nebudu, alespon pro prohlizeni jejich stranek, blokovat obrazky. Spousta casopisu ale rovnovahu menit vlastne nechce. Vedi, ze pro sve ctenare nejsou zdaleka tak nepostradatelne jak by rady a pri pokusu o dalsi utazeni "sroubu" by o ne snadno prisly.
Ne, ani ja nechci vyvolavat flame. Prestoze si myslim, ze presne tak to funguje a je - a prestoze je muj nazor zcela odlisny nez ten, ktery prezentoval muj predrecnik ...
Jsem pripraven za pristup platit, pokud dojdu k zaveru, ze pozadovana cena odpovida prinosu daneho zdroje a ziskam tak uzitecny obsah ve kterem budou reklamy umistene citlive (nebo vubec). Alespon budu dopredu vedet, kolik me takovy informacni zdroj vlastne stoji. Zavazek sledovat reklamy bez ohleduna jejich velikost, pocet a styl je ale ekvivalentni podepsani bianco-seku. A takove ja nepodepisuji. Obzvlast nekomu u koho mam dojem, ze toho zneuziva jak muze.
Mel bych asi, pro uplnost, podotknout, ze uvedeny vztah k bannerum mam navzdory tomu, ze jsem clenem statutarniho organu spolecnosti ktera se prodejem elektronickeho reklamniho prostoru a reklamich kampani vubec zivi a tvori prevaznou cast jeji cinnosti ...
Ted jsem si listoval katalogem jednoho knihkupectvi - ke kazde knize tam byl nazev, strucny obsah a obrazek obalky. Protoze vzhled obalek me nezajimal a stahovani obrazku pres modem zdrzovalo, vypnul jsem ho. Usetril jsem tak kapacitu jejich linky, svoji linky, usetril jsem na poplatcich za telefon - nemam dojem, ze jsem porusil nejake moralni imperativy.
Bannery vnimam jako takove dobrovolne vstupne na ples. Ano, je slusnost neco dat - ale je mozne se ucastnit i bez toho. Bez pocitu obchazeni. Obzvlast kdyz ten, kdo odobrovolny prispevek zada tak cini nejakou obzvlaste nevhodnou formou.
Ted me jeste, trochu potouchle, napadlo podivat se na vec z trochu jineho uhlu. Ono totiz, argumentovat moralkou je, vzhledem k tomu, ze tento pojem ma individualni obsah, ponekudnebezpecne a dvojsecne. Sice uz je to trochu mimo tento thread, ale kdyz uz jsem to vymyslel ...
Mozna by nekdo mohl treba rict, ze elektronicka media nemoralne zneuzivaji technologickych moznosti. Vite snad nekdo o jinem mediu, kde by reklama tak necitlive a casto rusila konzumenta pri konzumaci vlastniho obsahu ? Dobre - v novinach to technologicky mozne neni, ale v televizi by klidne behem vecernicka mohlo behat po obrazovce okenko s reklamou na lentilky. V radiu pri stereofonnim vysilani by pak v pravem kanale mohli hrat "Telegraf Road" a v levem by bezela reklama na sluzby Ceske Posty. Presto si zadne jine medium nic takoveho,navzdory tomu, ze je to technologicky mozne, nedovoli - podobne bezohlednosti jsou bezne jen u elektronickych casopisu.
Takze kdo vlastne jedna nemoralneji? A kdo si vlastne zacal ? A co na to Jan Tleskac ?
Protoze vy reklamu za volitelny doplnek stranky nepovazujete, odvozujete z toho predpokladu, krome spousty jinych zaveru i hypotezu, ze kdyby volitelny byl, velka media s obsahem zadarmo by neexistovala.
Ja, ktery reklamu za volitelny doplnek povazuji naproti tomu vidim mnoho dukazu, ze navzdory tomu, ze reklama volitelnym doplnkem je, velka media stale existuji (i kdyz nerikam, ze tomu tak musi byt navzdy - zejmena pokud se zadavatele reklamy budou neustale pokouset existujici rovnovahu narusit)... ;-)
Vzhledem k tomu, ze argumentace zalozene na nezavislych zakladnich axiomech jsou typicky neporovnavatelne, nelze ani rozhodnout, ktery z techto dvou protichudnych zaveru je "spravnejsi" ...
Nefunguje a neni. Kdyby to tak fungovalo, tak lidi bud nebudou filtrovat reklamu, nebo nebudou chodit na prislusne servery. Skutecnost je takova, ze zamezit uzivateli, aby cetl obsah bez zobrazovani reklamy, je velmi problematicke (pokud je to vubec mozne - videl jsem par pokusu, ale jejich ucinnost byla minimalni).
IMHO by vydavatelum velmi pomohlo, kdyby si reklamu zarizovali sami vlastnim systemem. Pokud bych prisel treba na Lupu, ktera by si bannery dodavala sama (lokalnim skriptem), je pro me jednodussi nechat je zobrazit nez hledat zpusoby, jak je odstranit. Pokud to navic budou jen jednoduche bannery, pristoupi k tomu jeste moje ochota pomoci serveru, ktery ctu. A jeste ke vsemu to nejspis bude reklama zajimava, protoze kontextova.
Jenze bezne se deje neco jineho: Server, ktery chci cist, nacita reklamu ze serveru treti strany, kde mam vsechny duvody pro blokovani: Reklama se nacita pomalu (i kdyby reklamni sit nebyla nesnesitelne pomala, jak je obvykle, porad je tu otazka noveho HTTP spojeni), kontextovost nahrazuje otravnosti, jsou tu otazky bezpecnosti (fakt netouzim byt sledovan reklamni siti, ktere servery navstevuji) atd.
Presto to neni zcela nemozne. Odmyslime-li si to, ze strankabude servirovana cela jako jeden obrazek (tedy vcetne vsech reklam) je zde jeste stale moznost pomerne snadno detekovat, ze dotycny stahovatel si u minule stranky odpovidajici reklamni obrazky nevyzadal - a zablokovat (treba jen na cas) dalsi jeho pristup nebo mu misto uzitecne stranky naservirovat celostrankovou reklamu.
Jenze, to uz zavani valkou s ctenarem - a to si zadne elektronicke medium dovolit nemuze...
A časopisy už to také dělají. Takvý TMo mívá reklamu ve formě proužku kolem časopisu. Když ten proužek utrhnete, utrhnete si i kus textu. Skvělá je i vkládaná reklama. Tu vztekle zahazuju bez čtení do koše, už se mi párkrát stalo, že jsem na zastávce honil letáky, které se vysypaly z novin.
A reklamu na webu blokuju, i když mám rychlou linku. Tímto vzkazuji tvůrcům reklam, že se mi celkem špatně čte text, když přes něj lítají obrázky nebo kolem něco bliká. Třeba takový idnes.cz se bez blokování reklam prostě nedá číst.
Ono s tim placneim se poji jeste jedna vec a sice to, ze musi byt za co platit - predpokladam, ze soucasti placeneho pristupu bude nejaka ekluzivita, personalizace, prihlasovani (a ne ze kazdy mesic Lupa zapomene z Cookie sva data v MySQL) atd... je toho dost, neco to stoji, IMHO zrovna tento radoby technologicky web ma vice navstevniku, kteri si uvedomuji hodnotu sveho casu a radi by za podobne sluzby zaplatili (i vice) nez jine weby pro masovky...
Mimochodem, zatim televize zdaleka nesahla k tak agresivni reklame jako tisk - nevsiml jsem si, ze by mi pres filmove sexualni sceny behalo vklicovane mensi okenko s reklamou na kondomy nebo ze by horni i spodni pruh obrazovky byl vyhrazen reklame bezici soucasne s filmem ...
Ta spirala se zastavi sama. Prinasi s sebou stale nizsi ucinnost reklamy, coz prinasi snizovani ceny, kterou je za ni inzerent ochoten zaplatit. A az inzerenti ztrati o takovou reklamu zajem zcela (nebudou ochotni za ni platit vubec), tak nejpozdeji ve stejnou chvili se spirala zastavi. Tedy, ono to do takoveho extremu nezajde - ona se nejaka rovnovaha ustavi. Ale spirala v zadnem pripade nepujde "donekonecna".