Uprimne receno, cena e-vydani by mala byt dokonce vyssi. Proc? Protoze (a to by DD jako novinar mel vedet) tiskoviny ziji predevsim z reklamy. A reklamni dopad e-vydani je nizsi nez klasickeho papiru. Takze pokud nekdo nema papirove predplatne, je zcela vporadku, ze e-vytisk je drahy, ovsem asi bylo neprijatelne nasadit cenu e-vytisku vyse nez je papir, i kdyz z hlediska logiky srovnatelnych celkovych prijmu by to bylo naprosto opravnene.
Ale ta úvaha byla naprosto správná. Výrobní náklady časopisu jsou třeba 10USD na výtisk. 7USD dostanu z reklamy, prodávám za 5, mám zisk 2USD (já vím, jsem optimista). Ovšem na elektronickou verzi jsou výrobní náklady 8USD (neplatím tisk a papír), ovšem reklama přinese jen 1USD, prodávám zase za 5 - ale mám 2USD ztrátu. Abych neměl ztrátu, musela by iPod verze stát 7USD.
To je přesně ten důvod, proč existují noviny zadarmo - Metro, E15....a vydělá se na tom.
Výrobní náklady elektronické verze nejspíš nepřekračují 1 cent.
Ano, časopis má fixní náklady. Jejich navýšení u elektronické verze odhaduji tak 100USD za konverzi tiskových podkladů, a pak uzamčení elentronického obsahu do iPadu (zřejmě řádově vyšší).
Mělo by tedy být v jejich zájmu prodat co nejvíce elektronických výtisků.
Tím, že Time omezil elektronické vydání na jeden přístroj jednoho výrobce, který navíc ani náhodou není elektronickou čtečkou, a nastavil prohibitivní ceny, jde sám proti sobě.
To je tezky, lidi proste nechapou, ze noviny zijou z reklamy a prodejni cena s bidou pokryva tak 20% nakladu. A jeste min je pro ne pochopitelny, ze nejdrazsi je na novinach lidska prace - totiz ten text napsat....
Tu nejde o priame naklady na vytvorenie elektronickej verzie. Tie su bud zanedbatelne alebo ziadne.
Do nakladov musis zaratat naklady na vytvorenie clanku.
Ak ma byt elektronicka verzia odprostena od reklamy musi byt cena jednoducho vyssia.
V jednoduchosti :
Predpokladajme, ze naklady na jedno cislo su 100.000,- kc
predpokladom je predaj 1.000 kusov papierovej podoby a 1.000 v elektronickej
100.000 / 2.000 = 50 kc na kus
papierova verzia prinesie v reklame 40 kc a chceme zisk 5 kc na kus tak potom 50 - 40 = 10 + 5 = 15 kc na papierovu podobu
elektronicka je bez reklamy to je naklad 50 , prijem z reklamy 0, ocakavany zisk na cislo 5 ...kalkulovana cena 55,-
Internetová verze nemůže parazitovat na té placené.
Co když většina lidí přejde na internetovou verzi...
I ta musí být výdělečná.
Nejde to počítat stylem, že jeden server stojí 100€ za měsíc, články si "vezmu" z tištěné sestry za 0 a dám to 500 000 lidí... To je myšlení nanic, jakmile umře ta placená sestra, díky tomu, že je online obsah skoro zadarmo, tak jsem včudu...
Je třeba zaplatit všechny náklady včetně autorů a počítat se rozdílem zisků z inzerce u tištěné verzi oproti té internetové.
Kdo si koupi levnejsi e-vytisk, si asi uz nekoupi papirovy. Takze nejde o fixni naklady, ale o vytesneni zbozi s vyssi marzi jeho nizkoziskovou alternativou. Tomu se rika kanibalizace vlastnich vynosu. Jen hloupa firma tohle bude delat (a manazer, co tuhle logiku ignoruje ihned leti na dlazbu).
V elektronickem Time budou jine reklamy nez v tistenem? To bych si dovolil dost pochybovat. Podle me to bude nemlich to same a redakce bude elektronicka vydani normalne pripocitavat k nakladu a celkem logicky podle toho i stanovovat cenu reklamy.