Koncového uživatele přece zajímá, zda najde v uživatelsky příjemném rozhraní funkční spoj, což aplikace Chapsu plní.
Jak jsem psal, pro mne to ta aplikace neplní.
MD asi nemohlo nebo nechtělo řešit správu dat vlastními silami, proto smluvně přeneslo tuto agendu na Chaps.
Proti tomu vůbec nic nemám. Ale to, že si to ministerstvo nechá od někoho provozovat, vůbec neznamená, že má dotyčný získat monopol na data.
Seznam se probudil pozdě a moc jej štve, že zakázku dostal někdo jiný...
To je nějaká alternativní realita?
Možná za data Seznam nabízel i nějaký peníz (kolik nevíme), ale zřejmě ne dost, aby to Chapsu stálo ztrátu smluvní výhody :)
Jenže CAHPS žádnou takovou výhodu mít nemá. Ta data jsou státu, takže k nim má mít přístup každý, kdo o ně má zájem. Neexistuje žádný rozumný důvod, proč ta data poskytnout jenom jedné soukromé firmě.
Co se aplikace Chapsu týče, podporovány jsou systémy od WXPSP2 výše, což - vzhledem k tomu, že WXP již jako OS výrobcem podporovány nejsou - je solidní rozsah, který pokryje nějakých 95% (odhad) uživatelů v ČR. Pokud používáte nějaký starší (W2k) nebo obskurnější systém (linux), je přece možné využívat k vyhledávání spojů webovou verzi (pokud i pro váš OS existuje funkční prohlížeč s podporou základních webových technologií).
O tom, jaký systém a jak budu používat, si s dovolením rozhodnu já sám, nevím, proč by o tom měl rozhodovat CHAPS. Když jsem v metru a potřebuju si vyhledat nějaký spoj na mobilu, je mi podpora Windows XP a internetový vyhledávač opravdu na dvě věci.
Já osobně nestojím o více verzí JŘ
Vy jste pupek světa a všichni se musí řídit podle vás? Nebo by vaše jasnost ráčila připustit, že někdo jiný může mít jiný názor?
stačí mně jeden dobře fungující
To mně by stačil taky. Ale IDOS to rozhodně nesplňuje.
Navíc zdarma.
To pro mne není důležité.
Co si přát víc, pokud zrovna nekopu za Seznam?!
CO víc si přát? Třeba aby kdokoli mohl udělat aplikaci pro jízdní řády, která bude lepší než IDOS. Nebo aby to kdokoli mohl implementovat do svých aplikací, které nejsou určené primárně pro vyhledávání spojů. Se Seznamem to nemá vůbec nic společného, k těm datům chce přístup spoustu subjektů, Seznam to jen díky své velikosti dokázal pořádně rozvířit. Spíš se ptejte opačně – kdo jiný než CHAPS má zájem na zachování současném stavu? Vás se to přece nijak nedotkne, že bude mít data třeba i ten Seznam, IDOS vám bude fungovat pořád dál a buď pořád stejně, nebo líp. Takže co vám na tom vadí?
> Já osobně nestojím o více verzí aut, stačí mně jedno dobře fungující.
To že něco stáčí vám nemusí nutně znamenat, že to vyhovuje všem. Momentálně máme nějaké web rozhraní a aplikaci. To přece musí stačit všem že jo? Ale třeba rozhraní pro slepce zmizelo a jistě by se našlo i další využití těch dat.
Máte snad s kvalitou dat od Chapsu nějaký problém? Nalezl jste spoj, který nejel? Nebo naopak? Já nikoli. Koncového uživatele přece zajímá, zda najde v uživatelsky příjemném rozhraní funkční spoj, což aplikace Chapsu plní. MD asi nemohlo nebo nechtělo řešit správu dat vlastními silami, proto smluvně přeneslo tuto agendu na Chaps. Seznam se probudil pozdě (v době podpisu smlouvy se opájel spíše utopistickými vizemi o konkurenceschopnosti svého hlodače v ČR vůči Google) a moc jej štve, že zakázku dostal někdo jiný... Možná za data Seznam nabízel i nějaký peníz (kolik nevíme), ale zřejmě ne dost, aby to Chapsu stálo ztrátu smluvní výhody :)
Co se aplikace Chapsu týče, podporovány jsou systémy od WXPSP2 výše, což - vzhledem k tomu, že WXP již jako OS výrobcem podporovány nejsou - je solidní rozsah, který pokryje nějakých 95% (odhad) uživatelů v ČR. Pokud používáte nějaký starší (W2k) nebo obskurnější systém (linux), je přece možné využívat k vyhledávání spojů webovou verzi (pokud i pro váš OS existuje funkční prohlížeč s podporou základních webových technologií).
Já osobně nestojím o více verzí JŘ, stačí mně jeden dobře fungující. Navíc zdarma. Co si přát víc, pokud zrovna nekopu za Seznam?!
Nepozná. Do 1.9. na portálu IDOS zveřejňovali při každé aktualizaci seznam nových souborů, to zmizelo. Pokud byste chtěl použít detaily aktualizací souboru Autobusy ČR, pak místo dřívějších šesti najdete teď jen seznam změněných linek jedné poslední aktualizace, starší zmizely. Pokud byste chtěl hledat v seznamu všech linek, dřív to šlo podle začátku čísla (tedy např. najednou všechny linky určitého systému MHD), teď se musí naťukat celé číslo, jinak systém nic nenajde. Prostě uživateli, jdi se bodnout.
pokud to takto CHAPS dostává a nereklamuje u dopravce, tak si jen zbytečně přidělává práci.
Nebo ví, že je to naopak jednodušší, než ta data vyžadovat správně. A nebo ví, že opravit ta data je pro něj relativně jednoduché, a alespoň může vykázat, že s těmi daty něco dělá a nelze jej tedy nahradit pouhým úložištěm souborů.
Osvědčené funkční řešení:
1. Skupina Indů (v Indii) ručně přepisuje data z kopie kopie fotografie špinavé zastávkové vývěsky v zipu od Chapsu do strojově čitelného formátu. Další skupina Indů vše kontroluje.
2. Ind má slušnou obživu.
3. Čech má vzhledem ke kurzovému rozdílu užitek z dat celkem za za 3,50- Kč.
4. Chaps zuří. Odpůrci Chapsu se radují.
No a aby si cestující mohl nalézt ten správný spoj, tak ta data musí být aktuální. A je v zájmu dopravce aktuální data opravdu dodat. Jinak může přijít o mnoho potencionálních zákazníků.
Ale to jsme odbočili. Hlavní připomínka byla o tom, že formát zveřejněných souborů neodpovídá specifikaci a že, pokud to takto CHAPS dostává a nereklamuje u dopravce, tak si jen zbytečně přidělává práci.
Nabízí se tedy otázka: proč? Dostane za zpracování více peněz?
Na vstupu přece stačí jednoduchý prográmek, který ověří formát souboru (počet polí, povinná pole) a soubory, které neprojdou kontrolou, odmítne. Pak nebude potřeba nic "čistit".
Jak kvalitní mají být data, o tom má rozhodovat Ministerstvo dopravy, ne CHAPS. A to, že to dnes dělá CHAPS neznámo za kolik, není dobře - co když to někdo jiný dokáže ve stejné nebo lepší kvalitě dělat výrazně levněji? Nebo se možná ukáže, že vůbec není potřeba, aby ta data někdo centrálně zpracovával - tomu teď výrazně napomohl CHAPS, protože data zveřejňuje jen v nezpracované podobě, takže se je bude muset naučit zpracovat každý, kdo s nimi chce pracovat. Zatím to totiž vypadá, že CHAPS chtěl všechno, a nebude mít (z JŘ) nic.
To, že si vy nepotřebujete hledat časy odjezdů na Mapy.cz, neznamená, že by se to nehodilo nikomu jinému. Já bych třeba za aplikaci s jízdními řády rád zaplatil 350 Kč ročně, ale CHAPS ji nenabízí pro platformy, které mne zajímají. Taky bych třeba ocenil vyhledávač, kterému nebude dělat problém hledat spojení podle času příjezdu, nebo vyhledávač, který bude spolupracovat s mým kalendářem.
Chaps sbírá data a nějak zpracovává (a něco to stojí), a Seznam.CZ chce ty data zadarmo, aby díky nim přilákal lidi na portál a měl díky tomu větší příjmy za reklamu.
Zaplať pámbu, že to (zatím) dopadlo takhle, protože až sběr a zpracování dat bude honorováno méně (Chaps nebude data prodávat, ale rozdávat), tak tomu bude odpovídat i ta kvalita sběru a zpracování dat.
Mne, jako fyzickou osobu, stojí JŘ Chaps 350 Kč ročně a můžu se na ně spolehnout. Rozhodně nepotřebuji hledat časy odjezdů na Mapy.CZ.
Ať si tam klidně píší hausnumera. Pokud budou odeslána ve správném formátu, tak je to z IT hlediska v pořádku. To, že jsou špatně data uvnitř je jiný problém, který s formátem předávaných dat vůbec nesouvisí.
On si každý dopravce dvakrát rozmyslí posílat vymyšlené jízdní řády. Zcela jistě by se jim hned ozvali nespokojení cestující, že vyhledané spoje neodpovídají realitě.
Aha, takze myslite neco jako povinnost vkladat do obchodniho rejstriku ucetni zaverky a dalsi dokumenty? Nebo pravidelna hlaseni CTU, o kterych nekteri ISP nepokryte prohlasuji, ze tam pisou hausnumera?
On je rozdil mezi sedou ajtackou vysnenou realitou a barevnym stromem zivota.
Bud mate pracku spinavych dat a nebo nemate zadna data.
Jenze je rozdil, pokud si nejaka data vymenuji soukrome subjekty, vs zakonna povinost. V tomto pripade dokonce plati, ze pokud data nesplnuji pozadavky, nesmi byt prijata, prectete si to. A pokud nejsou prijata, tak dotycny subjekt nesplnil co ze zakona splnit ma a muze byt tudiz popotahovan.
Pokud Chaps prijima data ktera nesplnuji specifikaci, tak prozmenu porusuje ten predpis sam.
Raději jsem se ty formáty moc nezkoumal. Ale nepřipadá mi to triviální.
Pokud by to mělo sloužit k vyhledání spojení, tak se to z principu nemůže týkat jediného okamžiku, ale nějakého období třeba i několik hodin (třeba přes silvestrovskou půlnoc). A během nich se může stát leccos:
zastávky (ale i dopravci) se mohou přejmenovat
zastávky se mohou posunout v prostoru
atd.
Identifikace, které by umožnily to správně interpretovat nebudou jednoduché.
Sice nevím, v jaké kvalitě to chodí, ale dokáži si to představit. Na několika interface mezi různými systémy jsem pracoval a občas chodily věci až hrůza :-D
Nicméně, formát dat je dán specifikací a ta by se měla dodržovat. A důsledně to vyžadovat.
U úložiště si moc neprotiřečím. I hloupé úložiště musí mít nějaký řád. Nemůžu si nahrávat data kam mne napadne a ve formátu, který se mi líbí.
Bohatě by stačila struktura:
Dopravce/číslo_linky
Může se udělat nějaké jednoduché rozhraní pro nahrávání dávek. Stejně tak můžu mít nástroj, který bude procházet nově nahrané soubory, kontrolovat jejich strukturu a v případě problémů to hned hlásit.
No a protože ty soubory jsou textové (JDF), není problém ani s verzováním.
A na nakonec, úložiště sice může dělat i iagregaci dat, ale to už je nadstavba. Stále by mělo poskytovat původní data pro případ, že bych si je chtěl zpracovat jinak.
zdravim,
tak specielne sbirka zakonu, pokud mam dobre informace, jeste zamerne doplnovala chyby a preklepy do obsahu, aby slo identifikovat, ze to nekdo zkopiroval.
Zatim jsem narazil asi do 10 druhu ochran v PDF. Jmenovat konkretni ochrany moc nechci, at se pak z toho programovani nezblaznim a "nesypu" lecitin misto proteinu jako kulturisti.... To je asi na clanek na hysteria.sk .
Jeste pridam nejakou perlu: asi me v rijnu naprogramovat rozpoznani vysledneho tvaru z fragmentu tvaru. Pokud by to melo byt vice hardcore, tak zpracovani krivek a z toho vysledny tvar... Toto se snad ale nedockam.
gf
Skutecne nevite, v jakem formatu a kvalite to od dopravcu chodi. Moje zkusenost s predavanim dat od vetsiho mnozstvi subjektu je ... ehm ... neradostna.
S ulozistem si myslim, ze si protirecite.
Pokud mate hloupe uloziste, nemuzete zavest verzovani. Tedy mozna muzete rict "a hele, tanhle soubor se zmenil", ale bez verifikace dat je to takova hracka k nicemu.
Spolecne uloziste ma smysl jen v pripade, ze zaroven ta data agreguje a cisti.
Ze by je ven melo davat ve snadno parsovatelnem formatu je myslim vec, kterou nikdo po technicke rovine nerozporuje.
Ano, trvám na tom, že u nás existují zákonné postupy jak měnit zákony. Anarchie pro tu vaši jeskyni však platit může. Jakmile ale bude víc jeskyní ve společenství, tak už ne.
A že drtivá většina odmitá platit to co uvádíte? Máte nějaký průzkum? Tak mi řekněte jediný rozumný důvod, proč ta drtivá většina volí stále dokola ty samý lidi a tím jim to umožňuje.
Těžko říct. Ale přijde mi, že tak jak to je v tom archivu to od dopravců nechodí, že do toho ještě dělali nějaká "vylepšení".
A společné úložiště má smysl - dopravci udělají daný úkon jen jednou a nemusí odpovídat na desítky emailů zájemců o JŘ. Navíc tam může být nainstalován validátor, který dopravce upozorní na chyby ve struktuře souborů už během nahrávání. A stejně tak je možné na úložišti zavést verzování, takže změny půjdou jednoduše dohledat.
Právě naopak, tato zásada je důležitým prvkem právního státu a tedy i současné demokracie. Je jasné, že žádný zákon nebude vyhovovat všem, ale demokracie je v současnosti nejlepší známý systém, jak se zákony konvergovat do bodu, ve kterém budou zákony vyhovovat co nejvíce všem. Porušování zákona tedy znamená, že vy sám si polepšíte, ale ostatní si pohorší o víc, než vy jste si polepšil.
Totalitní režim naopak potřebuje, aby každý nějaký zákon porušoval - pak totiž na každého něco má, čím mu může pohrozit, pokud by začal "zlobit". A většina lidí bude ještě tak zmatených, že budou mít pocit, že to jejich porušování zákona je nějaké privilegium, že si ten režim dokázali ochočit, že jsou na tom lépe než ostatní a že je pro ně ten totalitní režim vlastně výhodný.
Jizdni rady jsou data zcela trivialni (vsak se podivejte) a pokud by ten format upravil nekdo s alespon 1/2 mozku, a pochopitelne odmital jakakoli nevalidni data, tak za 1/4 roku neni co resit. Naklady na provoz 100Kc/rok.
Pokud chaps svou zivnost zaklada na tom, ze prijima data ktera nesplnuji zakonne pozadavky, a pak je rucne dopisuje, je to jejich hra.
Kdyby jste tusil jak Heureka funguje, nepripadlo by vam to ani trochu divne. UTF je pro ne sproste slovo, kategorie je pro ne scifi.
To je vy nechapete, ze pokud si vetsina lidi rozhodne, ze se zadne dane platit nebudou, je to zcela vporadku. Ona se ale ta vetsina kupodivu shodne na tom, ze je kuprikladu dobre mit silnice. Ovsem taktez drtiva vetsina lidi odmita platit vylety vyvolenych do ciziny, platit "umeni", ktere nikoho nezajima, platit zlodeje atd atd. A jelikoz jinou moznost nemaji, tak se snazi sec jim sily staci minimalizovat prave svuj podil.
Ze existuji postupy? Clovece, vy jste vcera vylezl z jeskyne?
vzdyt to nepopiram... jen rikam proc ale to vynuceni cas nevraci... jako statni standard je to ale nebezpecna volba (stat nad nim muze ziskat kontrolu jen tim, ze ho prestane jako standard pouzivat) a vytvori si vlastni nezavislou vetec.
pak je ale lepsi zacit od nuly a lepe (with the hindsight)
Chápu, že schopnost čtení a chápání delšího textu je dnes považována za přežitek, ale:
"Celostátní informační systém o jízdních řádech (CIS JŘ) je v České republice informační systém veřejné správy obsahující jízdní řády veřejné dopravy. Na smluvním základě byl na objednávku ministerstva dopravy a spojů vytvořen v letech 1998–1999. Novelizačním zákonem 150/2000 Sb. byl pojem s účinností od 1. července 2000 zaveden do § 2, § 7 a § 41 zákona o silniční dopravě č. 111/1994 Sb. a organizace systému byla na základě zákonného zmocnění upravena § 7 vyhlášky č. 388/2000 Sb. K provozování systému zákon zmocňuje ministerstvo dopravy (původně ministerstvo dopravy a spojů), které však podle zákona může tuto svou povinnost delegovat na jinou právnickou osobu."
Takže, pišišvorečku, je to STÁTNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM, který jen shodou okolností a nebetyčnou tupostí Ministerstva (deb..), vlastně dopravy, provozuje firma CHAPS. Obsažená data CHAPS, jakožto provozovatel tohoto INFORMAČNÍHO SYSTÉMU VEŘEJNÉ SPRÁVY má ZADARMO. Obchodní model CHAPSu je založen na tom, že CHAPS zná na MD někoho vlivného, kdo má od všeho klíče a CHAPSu je bez omezení půjčuje a CHAPS si vesele "obchoduje" s informacemi, ke kterým by se normálně (kdyby dotyčný IS provozovalo přímo MD) nedostal. K čertu s takovými obchodními modely.
ja myslim, ze si predstavujete pod pojmem otevreny standard neco jineho nez to je....
standard by mel mit sirokou platformu adopteru, to tenhle standard proste nema
ale myslim, ze se tomu venujeme az prilis vzhledem k dulezitosti
ostatne apriori by takovata data mela byt hlavne ve shode s nejakym narodnim standardem (to nevylucuje shodu s nejakym vyssim standardem) a to GTFS neni, to je zivelna specifikace v popredi diky monopolu (a ten bude pravdepodobne mit kratkeho trvani)
Vzhledem k tomu, ze mame jenom jednoho agregatora/cistice dat, tak mit stejne startovni podminky muze mit Seznam jen tezko. Mozna, kdyby se ponoril nekam do devadesatych let a nabidl ministerstvu dopravy stejnou funkci.
Chaps nema ze zakona monopol, Chaps ma monopol na zaklade smlouvy s ministerstvem...
... a na zaklade te smlouvy je on tim "centralnim systemem". Ze za jeho sluzby ministerstvo dopravy nechce platit a tak si Chaps "pomaha" na druhe strane, neni uplne chyba Chapsu.
Faktickym resenim by melo byt narovnani smluvnich podminek tak, aby ministerstvo dopravy platilo za nasmlouvane sluzby a zpracovatel (at to jiz bude Chaps nebo kdokoliv jiny) byl nucen dat data ven v nejakem presne definovanem formatu. Zaroven by bylo vice nez vhodne, aby ministerstvo neakceptovalo zadne dumpingove nabidky na sber dat.
Zdravim (asi do Chapsu, soude podle domeny anonymouse.org a obsahu prispevku).
Seznam chce, aby mel stejne startovni podminky jako napriklad Chaps. Pokud bude existovat konkurencni prostredi, bude z toho tezit uzivatel. Seznam ted muze mit super technologie, ale pokud ma Chaps ze zakona monopol na data, tak mu jsou na nic. Resenim je, aby vsichni dopravci posilali data ne Chapsu, ale do centralniho systemu, s tim ze Chaps nadale nebude mit povinnost provozovat jidni rady zdarma (teda "zdarma", je tam hafo reklamy).
Jestli ztrati smysl obchodni model Chapsu uz je celkem jedno, ja myslim ze ne, i kdyz by me to potesilo.
PDF obsahuje texty, pokud je tam jeho tvůrce nechá. Je možné udělat i PDF, kde jsou jen obrázky textů.
Nevím, jaká je situace dnes, ale takhle se před lety vydávala Sbírka zákonů v PDF - obrázky textů bez těch textů. Dělali to tak schválně, aby ztížili práci firmám tvořícím informační systémy o zákonech.
Ano, Chaps samozrejme dela pro zachovani soucasneho stavu vsechno co mu projde, jsou to zmrdi (co jsem slysel, jsou to puvodne byvali zamestanci MD a dodnes tam maji kontakty a dopravce pochybnymi metodami tlaci k tomu, aby data nezverejnovali).
Jedno mozne reseni je novy zakon, podle ktereho budou muset vsichni dopravci posilad data do noveho systemu. Pokud vim, tak na smlouvu s Chapsem by to nemelo zadny vliv.
zdravim,
upresnim par veci okolo PDF jizdnich radu.
To, ze situace v tomto oboru neni dobra a ze se neexportuje nejake XML, tak budu souhlasit jako danovy poplatnik, ze to neni dobre.
Co se tyce PDF, tak lze zpracovavat i jinak nez pres OCR. Ono to PDF obsahuje texty a je mozne jej vytezovat. Souhlasim s tim, ze to je podstatne pracnejsi nez zpracovavat nejake XML nebo CSV.
Se zpracovanim a vytezovanim dat z PDF nemam problem. Mam na tom zalozenu zivnost a jsou zakaznici, kteri potrebuji strojove zpracovavat data, ktera nejsou ve formatu vhodnem pro zpracovani.
Asi nejvetsi problem vidim v nejake legalnosti zpracovani jizdnich radu. Zejmena pro komercni ucely.
Pokud nekdo chce zpracovavat data z PDF a z jizdnich radu, tak za asi 3 clovekomesice prace to dovedu napsat. Staci mi poslat email nebo zavolat. Komponenta na pokrocilejsi extrakci tabulkovych dat by se mi hodila.
Mala ukazka toho, jak jde rozebrat PDF soubor do nejakych bloku textu:
http://www.linuxsoft.cz/cd_clusters.png
Jenomze asi nejvetsi problem je, ze bych za to chtel penize a nevim, kdo by to chtel. Jediny, kdo snad poskytuje data z jiznich radu je Seznam.cz a ten nejake reseni (nepotvrzeny nazor, odhad) asi ma.
Zaroven toto je i reseni. Ne elegantni. Prijde mi to ale lepsi nez roky resit, ze nejsou data z jizdnich radu. Podle me je mnohdy lepsi nez se neceho dlouhodobe dozadovat, tak to rovnou vyresit.
Co se tyce spolehlivosti extrakce dat z PDF, tak ji lze vcelku dobre zajistit. Specielne jizdni rady nabizeji hodne moznosti, jak kontrolovat spravnost dat.
Jeste je tu take moznost, ze data z jiznich radu jsou v nejake databazi pro aplikace od CHAPS. Coz je podstatne levnejsi forma, jak ziskat data.
Podle me se nejvetsi problem jmenuje takto: "Komercní použití dat jízdního rádu pouze se svolením vydavatele."
gf
No tak ať ten obchodní model CHPASu smysl ztratí. Aspoň se ukáže, zda je CHAPS opravdu tak dobrý a dokáže obstát i v konkurenčním prostředí. Já třeba v software CHAPSu spoustu funkcí postrádám – a opravdu nevím, proč mám být neexistencí těch funkcí omezován jenom kvůli nějakému jejich obchodnímu modelu.
Nechápu drzost Seznamu, když se pod záminkou "boje o otevřenost dat" domáhá, aby bezpracně a zdarma na zlatém podnosu dostal data, která by poté rád komerčně využil. Asi něco jako když Trautenberk prodával vodu (zdarma si vzít, přebalit a draze prodat dál). Jak ze smlouvy mezi ministerstvem a CHAPSem plyne, CHAPS nemá nárok na finanční úhradu ze strany ministerstva, ale ministerstvo mu ve smlouvě zajistilo "monopol" na data. Tím, že by se objevil někdo další, kdo by rád "monopol" porušil a data také dostával, ztratil by smysl obchodní model Chapsu, který zdarma nabízí aktuální jízdní řády koncovému uživateli.
Nechtějí. Přesně tak. Vždyť přece pro provoz "Babišova" http://jizdnirady.idnes.cz/ ta data někde musí existovat vyčištěná a použitelně uložená v pěkné databázi (a nejspíš i za "naše" peníze, neboť to objednává u CHAPSu Ministerstvo dopravy).
K .pdf se už vyjádřil i ÚOHS, viz
To co popisujete je v podstatě anarchie, takhle by společnost nefungovala. To ani náhodou. I (pro někoho) nesmyslný zákon je prostě zákon, a měl by se dodržovat, jsou zákonné postupy, jak nesmyslné zákony měnit. A že zákon by měl představovat vůli většiny? Tak to je s prominutím ještě větší nesmysl. Většině lidí vadí povinnost platit jakékoli daně - měly by se teda všechny daně zrušit? Většině lidí vadí pokuty za prohřešky - zrušíme teda sankce v zákonech? V zemi, kde je nejčtenější Blesk, nejsledovanější televizí je Nova a nejprodávanější kuchařkou je Láďa Hruška nemůžete dělat zákon podle vůle většiny, to by byla fakt hlína. Zákon nemůže být vůlí většiny, to není v žádný zemi. Zákon ale musí sloužit ku prospěchu většiny.
Tohle je esence totalitních režimů. Mít nesmyslné zákony a nepohodlné lidi za to popotahovat. Dnešní režim to má spíše z důvodu generování byrokracie a nalezení uplatnění pro čím dál větší armádu státních zaměstnanců.
No a Češi se chovají stejně jako za komunistů. Dokud nad nimi někdo nepráská pořádně bičem, maximum nesmyslných (a těch co se jim nelíbí) zákonů a nařízení ignorují.
Pokud se CHAPS nacpal do MHD (například Praha), provozuje vlastní aplikace. Data o spojích MHD jsou předpokládám uložena v nějaké SQL databázi. Chaps by byl hloupý, kdyby je poskytoval ze své aplikace někomu dalšímu pokud mu to nebude nařízeno. Data se generují pomocí vlastního software.
Dobry napad, az na par mensich problemu:
- jizdni rady zverejnuji pouze nektere dopravni podniky
- pokud je zverejnuji, casto ve strojove spatne zpracovatelnem formatu, neaktualni a informacne neuplne (ve srovnani s tim co posilaji zdarma chapsu)
- co se tyce napadu jim za to platit, znamenalo by to obrovskou kokurecni nevyhodu oproti chapsu, ktery ma ty data zdarma
No to by ani nešlo. Ty zipy taky neobsahují adresáře, takže při rozbalování se soubory snaží přepisovat ty předchozí rozbalené.
S tím si musel někdo dát pěknou práci, to takhle vymyslet.
Ono mít to ve formátu:
<typ>/<doprace>/<číslo_linky> by asi bylo moc jednoduché :-D
Například:
bus/ČSAD Frýdek-Místek a.s./865001
Obrazek necht si cteny ctenar udela sam:
"1","Karlovy Vary","terminál","","","","","","","","","";
"2","Loket","","","","","","","","","","";
"3","Praha","ÚAN Florenc","","","","16","15","19","14","","";
"5","Ostrava","","ÚAN","","","19","28","16","15","","";
"6","Praha","","ÚAN Florenc","","","16","15","19","14","","";
"7","Rzeszów","","dw.aut.","","","","","","","","";
"8","Korczowa","","CLO","","","23","","","","","";
"9","Krakovec","","ZOLL","","","23","","","","","";
Číslo zastávky - povinné číslo
Název obce - povinný text
Část obce - nepovinný text
Bližší místo - nepovinný text
Blízká obec - povinná, jestliže stát je CZ nebo SK
Stát - povinný
Jestli ono to nebude tim, ze zakon by mel predstavovat predevsim vuli vetsiny, nikoli prani nekolika.
A tak stejne jako vetsina lidi nezabiji jine lidi, tak vetsina lidi nedodrzuje dopravni predpisy. Duvody jsou zrejme - nesmyslnost tech predpisu.
Jelikoz pak u nas v kocourkove mame takovych predpisu a zakonu, ktere postradaji jakykoli smysl a logiku a predevsim tu vuli vetsiny, doslova neurekom, vsichni ty zakony porusuji. Ostatne zakon, ktery porusuje 100% obyvatelsva defakto denne, je zcela zjevne zakonem zcela spatnym.
I Vy porusujete denne desitky zakonu a predpisu. Nejspis o vetsine ani nevite ze existuji. Je to jejich ucel. Neni totiz ucelem to, aby zakony byly dodrzovany, ale to, aby bylo mozne kohokoli a kdykoli za jejich nedodrzovani popotahovat.
Ženete to do extrému. Nevěřím, že jste to nepochopil, jak to bylo myšleno. Bohužel nerespektování zákonů jde napříč společností. Ne že by to v jiný zemi bylo úplně sluníčkový, ale jsou zěmě, kde je morálka a respekt daleko vyšší a běžnější než u nás. Taky je pravda, že jsou země, kde to je ještě horší, než u nás. Ale já mám rád srovnávání s těmi lepšími.
Když jsou ty jízdní řády takový super byznys, tak proč si někdo nezaloží firmu, která ty data bude cíleně získávat. Je snad takový problém postahovat ze stránek dopravců jednotlivé jízdní řády a hold je nabouchat do nějaké vlastní aplikace? Následná aktualizace již není nic dramatického, protože nedochází k rozsáhlým změnám. Jednoduše zaměstnanci dostanou za úkol sledovat informace o změnách u jednotlivých dopravců a ty následně zpracovat. Druhou možností je přinést dopravcům nějakou přidanou hodnotu třeba i finanční a za tu od nich ta data získávat na přímo.
A co ma vubec na verejnych datech co sedet jakasi privatni firma jako zaba na prameni? Nemuzou proste dopravci placeni nebo dotovani z verejnych penez tato data postoupit ministerstvu (povinne a v danem formatu X), soukromi dopravci nepovinne, v libovolnem formatu (v jejich vlastnim zajmu take X), ministerstvo da data online k dispozici - FTP server si snad muzou dovolit taky - a at si s temi daty dela kdo chce, co chce.
Apropos
\MAL\MAL.zip\16_2015-110-SDOS_1_Priloha_1_img-204111706-0001.pdf
Vazne mate pocit, ze toto se da vzit copy&paste?
Alternativne tu mame
draha\draha.zip\mapa-trati.pdf
Coz se da v podobe svg (tedy daleko vhodnejsi format) ziskat Tu https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_Czech_railways.svg
A kdyz uz jsem u toho, co se tyce autobusu, vazne ma nekdo pocit, ze toto je pouzitelna informace?
"16","Na kotli","","","","","19","","","","","";
"17","Náhon","","","","","19","","","","","";
"18","Palachova","","","","","19","","","","","";
"19","Poliklinika 2","","","","","19","","","","","";
"20","Pouchov kostel","","","","","19","","","","","";
"21","Pouchov Sokolovna","","","","","19","","","","","";
"22","Sever střed","","","","","19","","","","","";
"23","Sídliště Sever","","","","","19","","","","","";
Vybrano namatkou, seznam zastavek, naprosto knicemu. I pokud by nekdo chtel obetovat cas, a linkovat zastavky na body v mape, veskera ta prace muze byt z minuty na minutu knicemu, nebot tu nejsou ani zadna ID, ktera by zastavku jednoznacne identifikovala. Podotykam, ze ty zastavky zcela jiste ID maji, dokonce celosvetove unikatni.
100% tech dat je jen hromada trusu.
Já si strojově zpracovatelná data představuji např. jako formát GTFS (https://developers.google.com/transit/gtfs/reference?csw=1)
Jednak je kopirovani zablokovane - mam tu Adobe Reader, SumatraPDF, MS Edge a Word a ani jeden mi ten text nevlozi do schránky.
Po odemceni a zkopirovani dostanu rozsypany caj - zejména nejde nijak poznat, kde zacina a konci jednotlive sloupce - napr. http://pastebin.com/gxL39wpV
na strojove zpracovani u tohoto typu nepotrebuji OCR (to je potreba u tech PDF Mezinarodnich autobusovych linek)
jo, copy paste jsem zkousel (predpokladam, ze umite cist a chapat text - viz muj prvni prispevek) - patrne narazite na problem s "fonty", ale ten ja narozdil od vas nemam a pro strojove zpracovani mi to nevadi..
Na Wikipedii píšou, že podle ústavy má prezident na veto nebo podpis zákona má 15 dní. NIcméně, že pokud se k němu nevyjádří, tak se zákon vyhlásí i bez jeho podpisu.
Je to pěkná ilustrace největšího problému České republiky - totální nevymahatelnosti práva. Je to jako kdyby se stát rozdělil na dvě (ne vždy disjuktní) části: jedna schvaluje zákony, ovšem ta druhá je všechny více méně zdařile ignoruje.
Náš stát selhává v té snad úplně nejzákladnější funkci, totiž vytvoření a udržování právního rámce pro vše, co se v tom státě děje.
Není to největší problém ve vesmíru. Ale je to přesně ukázka a důvod toho, proč je v naší zemi takovej bordel. Stát něco nařizuje a několik let není nikdo schopnej zjednat nápravu. A je jedno jestli ten někdo, kdo vystupuje za stát, nápravu zjednat nechce, nebo neví jak ji zjednat. Typická ukázka bordelu a nevymahatelnosti.