Nechápu drzost Seznamu, když se pod záminkou "boje o otevřenost dat" domáhá, aby bezpracně a zdarma na zlatém podnosu dostal data, která by poté rád komerčně využil. Asi něco jako když Trautenberk prodával vodu (zdarma si vzít, přebalit a draze prodat dál). Jak ze smlouvy mezi ministerstvem a CHAPSem plyne, CHAPS nemá nárok na finanční úhradu ze strany ministerstva, ale ministerstvo mu ve smlouvě zajistilo "monopol" na data. Tím, že by se objevil někdo další, kdo by rád "monopol" porušil a data také dostával, ztratil by smysl obchodní model Chapsu, který zdarma nabízí aktuální jízdní řády koncovému uživateli.
No tak ať ten obchodní model CHPASu smysl ztratí. Aspoň se ukáže, zda je CHAPS opravdu tak dobrý a dokáže obstát i v konkurenčním prostředí. Já třeba v software CHAPSu spoustu funkcí postrádám – a opravdu nevím, proč mám být neexistencí těch funkcí omezován jenom kvůli nějakému jejich obchodnímu modelu.
Zdravim (asi do Chapsu, soude podle domeny anonymouse.org a obsahu prispevku).
Seznam chce, aby mel stejne startovni podminky jako napriklad Chaps. Pokud bude existovat konkurencni prostredi, bude z toho tezit uzivatel. Seznam ted muze mit super technologie, ale pokud ma Chaps ze zakona monopol na data, tak mu jsou na nic. Resenim je, aby vsichni dopravci posilali data ne Chapsu, ale do centralniho systemu, s tim ze Chaps nadale nebude mit povinnost provozovat jidni rady zdarma (teda "zdarma", je tam hafo reklamy).
Jestli ztrati smysl obchodni model Chapsu uz je celkem jedno, ja myslim ze ne, i kdyz by me to potesilo.
Vzhledem k tomu, ze mame jenom jednoho agregatora/cistice dat, tak mit stejne startovni podminky muze mit Seznam jen tezko. Mozna, kdyby se ponoril nekam do devadesatych let a nabidl ministerstvu dopravy stejnou funkci.
Chaps nema ze zakona monopol, Chaps ma monopol na zaklade smlouvy s ministerstvem...
... a na zaklade te smlouvy je on tim "centralnim systemem". Ze za jeho sluzby ministerstvo dopravy nechce platit a tak si Chaps "pomaha" na druhe strane, neni uplne chyba Chapsu.
Faktickym resenim by melo byt narovnani smluvnich podminek tak, aby ministerstvo dopravy platilo za nasmlouvane sluzby a zpracovatel (at to jiz bude Chaps nebo kdokoliv jiny) byl nucen dat data ven v nejakem presne definovanem formatu. Zaroven by bylo vice nez vhodne, aby ministerstvo neakceptovalo zadne dumpingove nabidky na sber dat.
Těžko říct. Ale přijde mi, že tak jak to je v tom archivu to od dopravců nechodí, že do toho ještě dělali nějaká "vylepšení".
A společné úložiště má smysl - dopravci udělají daný úkon jen jednou a nemusí odpovídat na desítky emailů zájemců o JŘ. Navíc tam může být nainstalován validátor, který dopravce upozorní na chyby ve struktuře souborů už během nahrávání. A stejně tak je možné na úložišti zavést verzování, takže změny půjdou jednoduše dohledat.
Skutecne nevite, v jakem formatu a kvalite to od dopravcu chodi. Moje zkusenost s predavanim dat od vetsiho mnozstvi subjektu je ... ehm ... neradostna.
S ulozistem si myslim, ze si protirecite.
Pokud mate hloupe uloziste, nemuzete zavest verzovani. Tedy mozna muzete rict "a hele, tanhle soubor se zmenil", ale bez verifikace dat je to takova hracka k nicemu.
Spolecne uloziste ma smysl jen v pripade, ze zaroven ta data agreguje a cisti.
Ze by je ven melo davat ve snadno parsovatelnem formatu je myslim vec, kterou nikdo po technicke rovine nerozporuje.
Sice nevím, v jaké kvalitě to chodí, ale dokáži si to představit. Na několika interface mezi různými systémy jsem pracoval a občas chodily věci až hrůza :-D
Nicméně, formát dat je dán specifikací a ta by se měla dodržovat. A důsledně to vyžadovat.
U úložiště si moc neprotiřečím. I hloupé úložiště musí mít nějaký řád. Nemůžu si nahrávat data kam mne napadne a ve formátu, který se mi líbí.
Bohatě by stačila struktura:
Dopravce/číslo_linky
Může se udělat nějaké jednoduché rozhraní pro nahrávání dávek. Stejně tak můžu mít nástroj, který bude procházet nově nahrané soubory, kontrolovat jejich strukturu a v případě problémů to hned hlásit.
No a protože ty soubory jsou textové (JDF), není problém ani s verzováním.
A na nakonec, úložiště sice může dělat i iagregaci dat, ale to už je nadstavba. Stále by mělo poskytovat původní data pro případ, že bych si je chtěl zpracovat jinak.
Jenze je rozdil, pokud si nejaka data vymenuji soukrome subjekty, vs zakonna povinost. V tomto pripade dokonce plati, ze pokud data nesplnuji pozadavky, nesmi byt prijata, prectete si to. A pokud nejsou prijata, tak dotycny subjekt nesplnil co ze zakona splnit ma a muze byt tudiz popotahovan.
Pokud Chaps prijima data ktera nesplnuji specifikaci, tak prozmenu porusuje ten predpis sam.
Aha, takze myslite neco jako povinnost vkladat do obchodniho rejstriku ucetni zaverky a dalsi dokumenty? Nebo pravidelna hlaseni CTU, o kterych nekteri ISP nepokryte prohlasuji, ze tam pisou hausnumera?
On je rozdil mezi sedou ajtackou vysnenou realitou a barevnym stromem zivota.
Bud mate pracku spinavych dat a nebo nemate zadna data.
Ať si tam klidně píší hausnumera. Pokud budou odeslána ve správném formátu, tak je to z IT hlediska v pořádku. To, že jsou špatně data uvnitř je jiný problém, který s formátem předávaných dat vůbec nesouvisí.
On si každý dopravce dvakrát rozmyslí posílat vymyšlené jízdní řády. Zcela jistě by se jim hned ozvali nespokojení cestující, že vyhledané spoje neodpovídají realitě.
No a aby si cestující mohl nalézt ten správný spoj, tak ta data musí být aktuální. A je v zájmu dopravce aktuální data opravdu dodat. Jinak může přijít o mnoho potencionálních zákazníků.
Ale to jsme odbočili. Hlavní připomínka byla o tom, že formát zveřejněných souborů neodpovídá specifikaci a že, pokud to takto CHAPS dostává a nereklamuje u dopravce, tak si jen zbytečně přidělává práci.
Nabízí se tedy otázka: proč? Dostane za zpracování více peněz?
Na vstupu přece stačí jednoduchý prográmek, který ověří formát souboru (počet polí, povinná pole) a soubory, které neprojdou kontrolou, odmítne. Pak nebude potřeba nic "čistit".
pokud to takto CHAPS dostává a nereklamuje u dopravce, tak si jen zbytečně přidělává práci.
Nebo ví, že je to naopak jednodušší, než ta data vyžadovat správně. A nebo ví, že opravit ta data je pro něj relativně jednoduché, a alespoň může vykázat, že s těmi daty něco dělá a nelze jej tedy nahradit pouhým úložištěm souborů.
Jizdni rady jsou data zcela trivialni (vsak se podivejte) a pokud by ten format upravil nekdo s alespon 1/2 mozku, a pochopitelne odmital jakakoli nevalidni data, tak za 1/4 roku neni co resit. Naklady na provoz 100Kc/rok.
Pokud chaps svou zivnost zaklada na tom, ze prijima data ktera nesplnuji zakonne pozadavky, a pak je rucne dopisuje, je to jejich hra.
Kdyby jste tusil jak Heureka funguje, nepripadlo by vam to ani trochu divne. UTF je pro ne sproste slovo, kategorie je pro ne scifi.
Chápu, že schopnost čtení a chápání delšího textu je dnes považována za přežitek, ale:
"Celostátní informační systém o jízdních řádech (CIS JŘ) je v České republice informační systém veřejné správy obsahující jízdní řády veřejné dopravy. Na smluvním základě byl na objednávku ministerstva dopravy a spojů vytvořen v letech 1998–1999. Novelizačním zákonem 150/2000 Sb. byl pojem s účinností od 1. července 2000 zaveden do § 2, § 7 a § 41 zákona o silniční dopravě č. 111/1994 Sb. a organizace systému byla na základě zákonného zmocnění upravena § 7 vyhlášky č. 388/2000 Sb. K provozování systému zákon zmocňuje ministerstvo dopravy (původně ministerstvo dopravy a spojů), které však podle zákona může tuto svou povinnost delegovat na jinou právnickou osobu."
Takže, pišišvorečku, je to STÁTNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM, který jen shodou okolností a nebetyčnou tupostí Ministerstva (deb..), vlastně dopravy, provozuje firma CHAPS. Obsažená data CHAPS, jakožto provozovatel tohoto INFORMAČNÍHO SYSTÉMU VEŘEJNÉ SPRÁVY má ZADARMO. Obchodní model CHAPSu je založen na tom, že CHAPS zná na MD někoho vlivného, kdo má od všeho klíče a CHAPSu je bez omezení půjčuje a CHAPS si vesele "obchoduje" s informacemi, ke kterým by se normálně (kdyby dotyčný IS provozovalo přímo MD) nedostal. K čertu s takovými obchodními modely.