 
To samozrejme nelze, ale to je ciste funkce penez. Takze prioritne se logicky investuje do exponovanejsich mist... tak to bylo vzdycky, LS90 taky neni vsude.. ostatne porad jsou trate, kde "vrcholem" tratoveho zabezpeceni je telefonicke dorozumivani (o de-trojkach radsi nemluvit)... a i na kusu "koridoru" kousez za Prahou je porad jednosmerna elektromechanika. Neco je tak trosku dan za tu nejhustejsi sit...
 
Ano, až bude funkční vlakový zabezpečovač, který bude mít průběžné informace o povolené jízdě, nebude umět jen vlak nouzově zastavit, autonomní řízení je už jen taková třešnička na dortu. Protože pak už je potřeba jen přidat jízdní řád (což je trivialita) a pak detekci mimořádných situací (což trivialita není, ale auta to řeší dávno).
 
ERTMS (jehoz soucasti je ETCS) presne tam - tedy k autonomnim vlakum - ale postupne miri. A dalsi cast ERTMS - tedy dnesni GSM-R je plan taky v nikoliv az tak vzdalene budoucnosti vymenit za FRMCS (tedy 5G), a motivaci k prechodu jsou mimo jine prave ty autonomni vlaky (krom toho, ze to je technologie za zenitem). Aneb nejen ze to neni zbytecnost, ono se do toho v ramci Shift2Rail cpou i nemale (evropske) penize a i na prislusne legislative se vcelku intenzivne pracuje - takze loni aktualizovane CCS TSI uz i na tohle nejake zakladni stavebni kameny obsahuje.
 
Tam paradoxně proti autonomnímu řízení působí několik věcí. Jednak tolik neušetříte, protože už teď veze jeden strojvedoucí vlaku stovky lidí. Jednak je to daleko regulovanější oblast, než auta, takže schválit něco do provozu bude výrazně náročnější. Jednak je to už teď hodně bezpečné, zejména když máte traťový a vlakový zabezpečovač – takže nějaké výrazné zvýšení bezpečnosti to nepřinese. A nakonec je to i docela riskantní, protože až dojde k nějaké vážné nehodě autonomního vlaku, bude se to hodně propírat v médiích, protože u aut je to jasné, že autonomní auta budou celkově výrazně bezpečnější, ale u vlaků už se to vzpírá lidskému uvažování – tyhle nízké pravděpodobnosti mám zkrátka nejdou. Každá nehoda vlaku nebo letadla se hodně probírá, a málokdo řeší, že je železniční a letecká doprava podstatně bezpečnější, než silniční…
Navíc pro železnici a metro ani žádnou novou komunikaci nepotřebujete. U metra je autonomní provoz už vyřešený a jde jen o implementaci v konkrétních podmínkách. Na železnici je komunikace důležitá hlavně pro zabezpečovač, v Evropě se teď nasazuje ECTS, takže z hlediska komunikace jde jen o to, aby se ty naplánované investice do infrastruktury v příštích letech opravdu uskutečnily.
 
Čekal jsem že se více budou angažovat v nasazení na železnici, metru nebo tramvají, kde by se dalo uvažovat o autonimním řízení.
https://www.azd.cz/cs/historie-aktualit/prvni-tuzemska-5g-sit-vyhradne-pro-zeleznici-bude-zprovoznena-na-soukrome-draze-kopidlno-dolni-bousov
https://www.lupa.cz/aktuality/plzen-chce-v-zivem-provozu-otestovat-autonomni-tramvaj-vyuzije-5g-sit/
Nějaký posun v tomto směru?