U české firmy, která má website, doménu druhé úrovně, realistickou adresu reply-to, bych unsubscribe asi použil, jinak ne.
U zahraničních spamů (chci-li se vůbec do těla zprávy nahlédnout), předem zpravidla odpojuji síťový kabel od počítače, anžto mají tendenci dotahovat HTML odkazy ve zprávě, což spamerovi bohatě stačí, aby identifikoval, že jste email otevřel a vůbec nemusíte odpovídat. Unsubscribe u zahraničního spamu jsem nikdy nepoužil.
A jakou máte zkušenost s těmi "removal protokoly", kde musíte zadat svou adresu pod příslibem, že vás odeberou ze seznamu. Nedivil bych se, kdyby jim to důvěřivý člověk cpal takto rovnou do nějaké takové komerční databáze..
Jen jedno upřesnění k ekonomickému působení technických prostředků:
Ony vlastně nezvyšují náklady spammerů, ale tím, že snižují účinnost, dochází ke snížení výnosů inzerenta, následně poklesne poptávka po spamu, což tlačí cenu spamu dolů a spammerům se snižují výnosy. Pokud jde o to, že je to boj proti spamu, máte pravdu, protože zisk spammerů se snižuje.
- platit za doručování, jak navrhuje i autor tohoto článku. Hezké, ale výhodou emailu mělo být zvýšení produktivity, větší láce oproti papírové poště atd.
- platit naopak výpalné asociaci spamerů, za to, že vás nebudou spamovat (jenže co ti mimo asociaci a co když jim jednou dojdou peníze).
- různé technické prostředky (filtry, whitelisty atd.) zvyšují náklady spamerů, ačkoliv autor tohoto článku tvrdí opak. V okamžiku, kdy účinnost dosáhne té úrovně, že náklady na doručení a získání businessu z kontaktu klesnou pod výnosy spamera, je se spamem konec. Zatím tomu tak není a je možná sporné, bude-li kdy. Nicméně filtr, který vytřídí 99% spamu, rozhodně představuje pro spamery nepříjemnost a snížení zisku ze spamování.
- rovněž různá vhodná zákonná opatření mohou zvyšovat "riziko" spamera, tj. jeho náklady.
- spameři prodávají získané odpovědi na spam jako tzv "leads" (kontakty o projeveném zájmu o něco) firmám, které fungují na trhu zcela legálně, samy nespamují a ani třeba netuší, odkud lead pochází.
- je možné, že spam pracuje jako guerillový marketing v těch odvětvích reklamy či činnosti businessu, kde je přímá forma reklamy zakázána nebo regulována (typicky léčiva na předpis se nesmí marketovat, proto tolik viagry ve spamu - je jedno, zda na takový spam budete reagovat, nebo se na tu viagru doptáte až u svého lékaře).