Metafora o hrnci vroucí vody a pokličce se mi líbila. Nicméně si myslím, že všechny další nápady uvedené v článku i diskusi vynalézají jen další silnější pokličky. Budeme platit maily, databáze, nový software - ale nedělejme si iluze, spameři se opět brzy naučí tohle obcházet a prolamovat. Jediné co by mohlo fungovat je eliminovat příčinu. Spam se musí přestat inzerentům vyplácet, a to ne tak že zvýšíme náklady na spam, ale že snížíme inzerentům profit z něj. Bojkotujme inzerenty-spamery. Jejich zboží, jejich akce, jejich weby. Poraďme to všem okolo. Ovlivňujme vznikající internetovou veřejnost v tom smyslu, že "slušné firmy nespamují". Pišme články, recenze, tvořme weby, přispívejme do diskusí. Zaveďme novou ikonu společenského chování - "není slušné parkovat na místech pro invalidy a nakupovat u spamujících firem. Vytvořme databázi firem, které si kdy troufly poslat spam. Implementujme ji do našich internetových obchodů - umožněme našim zákazníkům vědět kdo spamuje a nenakupovat u něj, zaveďme funkci "spamery zneviditelnit", nebo je z našich e-shopů vyhazujme. Vytvořme registrovanou známku "naše firma nespamuje" a udělejme z ní naší konkurenční výhodu. Ať každý případný inzerent ví, že spamovat se mu to může těžce nevyplatit. Čtenáři Lupy mají jistě víc fantazie než já a vymyslí spoustu dalších věcí. Spolu s rozumným zákonem - například zákonem stanovenou a tvrdě sankcionovanou poviností uvádět funkční zpětnou adresu, která každé oběti spamu umožní poslat Re:(pro jistotu 10x) - by to mohlo množství spamu alespoň trochu snížit.
myslim ze tenhle navrh by mohl byt prinejmensim jednim z prvnich kroku spravnym smerem .. ovsem ma opet hacek, ktery se tady v diskusi uz nekolikrat objevil - jak poznat ze dana firma opravdu spam "objednala"? Protoze by se klidne mohlo stat ze se treba povedomi lidi formuje pozadovanym zpusobem, ale mezitim se spam zacne vyuzivat uplne jinak - uz to nebude prostredek k inzerci, ale k boji proti konkurenci .. neni nic snazsiho nez udelat velkou spamovou kampan na jmeno konkurencni firmy a tim ji dostat do blacklistu ..
Ma to bouhuzel jeste druhy hacek - lidska blbost je nekonecna.
Takze se vzdy najde par jedincu, kteri na nabidku budou reagovat a at uz je jich libovolne malo, pri temer nulovych nakladech na odesilani mailu to k zisku staci.
Jak poznat že si to ta firma opravdu objednala? Težko. Ale zneužít se dá všechno, a jediný způsob jak zabránit zneužití je na nějaké zákony proti spamu prostě rezignovat, a platit, platit, platit...
Nebo se spolehnout na to, že pokud to někdo zkusí, tak ho policajti najdou a dostane pořádný flastr. Protože takhle vyřazovat konkurenci je samozřejmě už trestný čin.
Že se pár blbců vždycky najde, to je přece samozřejmost. Jde přece o něco jiného: o to, aby firma věděla, že získá pár blbců, ale taky ztratí spoustu slušných zákazníků, kteří by jinak nakoupili, ale které odradí právě vědomí, že dotyčná firma opruzuje spamem. Koho myslíš že je víc, lidí kteří spam čtou rádi nebo těch, kteří to nesnáší? Jde jen o to aby ti, kteří to nesnáší, to taky důsledně projevili ve svém nákupním chování, a pokud možno ještě ovlivnili co nejvíc dalších lidí, kterým vysvětlí, že není dobré nakupovat od firmy, která bezohledně obtěžuje lidi. Není nutné aby firma zůstala úplně bez zákazníků, nám přece stačí, když pomocí spamu víc zákazníků ztratí než získá. Příště už do toho nepůjde a zvolí raději jiné marketingové metody. Teď ještě přesvědčit lidi, aby u spamerů nenakupovali.
Ale co kdyz se firma orientuje _jenom_ na ty blbce. Treba u spamu lakajicich na porno mi neprijde, ze by si "firma" nejak budovala image :-) Navic lide rychle zapominaji - kdo dneska pamatuje napr. na tento clanek? (Nesouvisi to se spamem, ale s tim, ze povest firmy se da snadno napravit).
Presne tak. Aby si firma poskodila svou povest, museli by ti kteri nemaji zajem SPAM cist, coz samozrejme nedelaji. Oni jej smaznou a vetsinou ani neregistruji na co to je reklama a uz vubec ne od koho.
Jasne, netvrdil jsem ze to odradi vsechny firmy. Budu spokojeny az to odradi alespon ty trochu slusne - mimochodem, tohle prece funguje uz ted - v USA si uz firmy docela rozmysleji, jestli si zkazi povest necim takovym. V kazde marketingove prirucce se doctes "spam radeji nepouzivat".
A co se tyce treba toho zapominani - vidis ze TY si ten clanek pamatujes. A jiste nebudes jediny. A ted jsi ho navic podstrcil spouste jinych lidi az pod nos. A o tom to je. A pokud se podari vyvinout nejakou databazi spameru, ktera nota bene muze byt implementovana primo do softu internetovych obchodu - pak uz si to zakaznici ani nemusi sami pamatovat. System si to zapamatuje za ne.
Ano, chceme-li se spamu zbavit, bude nas to stat nejakou namahu. Mozna ze par tech shitu budeme muset dokonce precist - tomu se clovek stejne nekdy nevyhne. Me se alespon casto stava, ze to cist musim, abych to odlisil od nejake seriozni a konkretni obchodni nabidky. A klidne si dam tu praci preposlat ten spam do nejake antispam-databaze. A firmu, ktera me prudi obzvlast vytrvale, pomluvim kde to jen jde.
Troufam si myslet, ze o nevyzadanych dopisech neco malo vim - a tvrdim, ze za desitku let, a to v poslednich letech dostavam okolo 100000 nevyzadanych dopisu rocne, jsem nedostal ani deset takovych dopisu, ktere byly odeslany firnou, u ktere bych vybec pripustil uvahu nad tim, jestli je slusna. Takze vase prani, aby SPAM neposilaly alespon slusne firmy se mi jevi byt prakticky splnene. Zrejme to ale opravdu nestaci ...