> vynalozena investice kvuli GDPR celkem jiste vyplatila
Myslíte? V reálu by jenom zaplatili hafo za právníky a situace by zůstala stejná. Dejte nějakou kalkulaci, alespoň velmi odhadní.
Platíte data protection officer. Každé použití a analýzu IP/logů musí odsouhlasit právník, než se udělá. Každé zjišťování, jak dobře si jejich web vede musí odsouhlasit právník, že na to mají právní titul. A to mají jenom pseudoanonymní IP bez jmen, adres atd.
Např. od FB dostanete toto, pokud odmítnete aby zpracovávali informace od partnerů (=to jsou další trackovací systémy): Nebudeme vám reklamy zobrazovat na základě údajů, které dostáváme od partnerů. Upozorňujeme ale, že tyto údaje budeme stále používat k poskytování, personalizování a zlepšování našich produktů, k propagaci bezpečnosti, zabezpečení a integrity a k poskyrování....
S RSS se pletete, některé weby (např Tumblr ) už RSS trošku komplikují - vyžadují cokie se souhlasem, je pak nutné programovat woraroundy do čteček.
Detaily o Tumblr rss zde
https://discourse.tt-rss.org/t/change-on-tumblr-rss-feeds-not-working/1158/6
kód pro gdpr rss workaround pak:
https://github.com/GregThib/ttrss-tumblr-gdpr/blob/master/init.php
"Vsude se v souvislosti s GDPR IP adresa bere jako osobni udaj."
Protože GDPR je o osobních údajích. Osobní údaje identifikují fyzickou osobu (samostatně nebo s pomocí jiných údajů). A to může být i IP adresa.
Naopak pokud se jedná o IP adresu třeba serveru (který není ani fyzická, ani právnická osoba), GDPR tam neplatí a když někdo napíše "DNS server 8.8.8.8", tak tam IP adresa není osobní údaj. Stejně tak IP adresa webu firmy XYZ identifikuje právnickou osobu, ne fyzickou a GDPR je mimo hru.
A nějak nedává smysl mluvit o IP adrese, na kterou se předpis nevztahuje, pokud nejde o uvedení příkladu, kdy GDPR neplatí, nebo o diskusi co přidat/odebrat.
Asi si nerozumime - porad mluvim pouze o IP adrese, ne o osobnich udajich obecne.Vsude se v souvislosti s GDPR IP adresa bere jako osobni udaj. Bez ohledu na to, zda jde o adresu nejakeho NATu treba poskytovatele pripojeni, adresu nejakeho konkretniho zarizeni nebo treba pevnou IP6 adresu.
Pokud mate odkaz k nejakemu vykladu GDPR, kde to je hodnoceno jinak, tak ho rad uvitam - znamenalo by to, ze napr. u Google Analytics neni nutne zapinat IP anonymizaci, kterou pro soulad s GDPR prakticky u vsech vykladu doporucují zapnout.
Doporucuji si ho alespon precist. Je toho kolem 80 stranek.
Napr. hned bod 26: "Ke stanovení toho, zda lze rozumně předpokládat použití prostředků k identifikaci fyzické osoby, by měly být vzaty v úvahu všechny objektivní faktory, jako jsou náklady a čas, které si identifikace vyžádá"
Těch panických mailů rozeslaných na poslední chvíli bylo dost. A nejden z nich byl s heslem: Buď do zítřka potvrdíte nová pravidla zpracování osobních údajů, anebo vám zrušíme účet. Akorát že třeba u jisté lékárny je to spíš k smíchu - konkurence to zvládla lépe a bez vyhrožování, takže si můj účet klidne zrušte, příště nakoupím jinde. Ale u LE je to síla, zrušit lidem věrnostní programy a tím i slevy na jízdném, to je fakt majstrštyk. Určitě se všichni vrátí a budou znovu spořit kilometry na nové získání slev. :-D
No a teď jsem zase vlezl do mailu (minulý týden jsem to nějak nestíhal) a koukám, kolik lidí si najednou po letech vzpomnělo, že existuju a žadoní, abych jim zase další roky vydělával love...
Takže, nechám to měsíc-dva odpočnout a začne šikana - dotaz a údaje, kontrola souhlasu, udání. První na řadě bude e-shop, kde jsem nakoupil be registrace a najednou po pár měsících žebrají, abych se registroval. Nakakat a rozmazat...
Nejsme otupělí, jenom se konečně začne něco dít správným směrem. Osobní údaje jsou platidlem.
Od dodavatele plynu přišel nedávno dopis, že podle GDPR potřebuje souhlas, no asi 2,5mm fontem tam byly perly jako "uložení osobních údajů od uzavření smlouvy po dobu osmi let od ukončení posledního smluvního vztahu pro potřebu profilování zákazníka a zaslání občasné obchodní nabídky obchodních partnerů." Oni z toho budou mít provizi za reklamu a já akorát budu trpět pod náporem obchodníků na telefonu?
Tyhle "normální praktiky", který GDPR snad zarazí, jsou jako kdyby dodavatel energie řekl, že ještě osm let po konci smlouvy musím jednou týdně dělat striptéra v gay klubu nebo poslat manželku pracovat jako topless tanečnici a 100% odměny jim mám odevzdat. Prostě nemám zájem nikomu (ani jim, ani bance a dalším vykukům) dělat prostituta a zadarmo už tuplem ne. Když mají za moje osobní údaje peníze, chci minimálně 95%, jinak se o tom odmítám vůbec bavit.
Hlavně se divím, že něco takovýho vůbec řeší, protože:
- Když jdu na web, nechám tam IP adresu. Ta v logu být smí a dál nemá význam.
- Novinky se dají řešit pomocí RSS, na to nejsou osobní údaje potřeba.
- Pokud jsem platící zákazník webu, osobní údaje jsou tam ze zákonných důvodů (spárování platby, platba daní, přip. doručení) a je zákonný důvod je zpracovávat.
- Pro diskuse stačí oznámit, že pokud se chce čtenář diskuse zúčastnit, bude se logovat to a to a zveřejní se támhleto. Odesláním komentáře odsouhlasí, že to chce na sebe vyblít a z technických důvodů není možnost to odstranit.
- Pro login je taky dostačující uvedení údajů a proč tam jsou a že bez nich nebude přihlášení fungovat. Souhasíš/nesouhlasíš. Hotovo.
- No a fekálie třetích stran snad nejsou potřeba. Na co do stránky dávat globální vyhledávač bez možnosti volby? Na co pluginy socek, když se to tam dá hodit metodou Ctrl+Cizí - Ctrl+Vlastní? A diskuse se nemusí odehrávat na webu 3. strany s cenzurou, která nemusí provozovateli/zákazníkům sednout.
No minimálně na to musíte najmout nového člověka na pozici "Data Protection Officer". A podobných legrácek je tam více. Některé americké firmy se k tomu staví poměrně zdravě: prostě odstřihnou zákazníky z EU a dál dělají svůj business a nezabývají se kdejakou šílenou kravinou. My už jsme možná příliš otupělí nekonečným přílivem zákonů, norem a nařízení. Američané ještě tohle zažité nemají a jejich vůle přizpůsobovat se není tak silná, jak u nás. Ten náš poraženecký přístup "ale vždyť je to jen pár papírků a podpisů navíc" je děsí.
Pan Docekal v odstavci o Google Yolo pise o "jeste horsi veci jmenem GDPR" a dale v clanku pise o spolecnostech, ktere radsi zablokuji cele weby pro Evropany nez aby se obtezovaly s GDPR. Budto je tedy spatna GDPR nebo jsou spatne ty spolecnosti. A nebo si pan Docekal jen potreboval kopnout do EU i do firem v USA. Zajimava argumentacni taktika.
Vecne mate pravdu, ale pokud by temto vydavatelum skutecne zalezelo na ochrane osobnich udaju uzivatelu, tak by se jim vynalozena investice kvuli GDPR celkem jiste vyplatila. Napriklad vyssi duverou domovskych ctenaru v USA, jelikoz by vydavatel byl ve veci ochrany dat mnohem transparentnejsi nez vetsina online firem v USA.
To nenapadne "tepani" do CR je naprosto zbytecne. Bulvar vladne i v drtive vetsine "zapadnich" demokratickcyh statu, to nema s komunismem ci postkomunismem nic spolecneho. Vyjimkou jsou tusim snad jen USA, ale tam je to proto, ze bulvarni zpravy jsou casto podstatnou soucasti klasickych novin (cest par vyjimkam).
Proste bulvar, kult vsemoznych celebrit a sportovnich hvezd i hvezdicek vladne snad vsude na svete. Bohuzel...
Maji vasi IP adresu, ktera se bere jako osobni udaj. Pokud by jste mel pevnou verejnou IP, jste snadno identifikovatelny.
Ale proc podminkou zverejneni nazoru je udeleni souhlasu nechapu. Pokud je zpracovani IP nutne k funkcnosti diskuze, nemusi se ptat. Pokud se ptaji, mohou adresu vyuzivat k marketingovym ucelum. Ale pak by udeleni souhlasu nemelo byt povinne.
A nebo je to uplne jinak, "protoze GDPR" :-)
Leo Express se se svými zákazníky vůbec nemazlil. Poslal (asi) mail 23.5. večer, který buďto spadl do spamu (O365) nebo vůbec nebyl doručen (Gmail). A tomu kdo nepotvrdil souhlas s GDPR (podle některých informací měl souhlas proběhnout do 24.5. 12:00, tedy zákazníci, kteří mail dostali měli na reakci necelých 18 hodin), byl kompletně zrušen účet. Už se toho někdo chytil a založil email LE.zaloba@gmail.com pro podobně postižené.
Zákazníky tak LE připravil o vyježděný bonus až 10% a nevyplatil náhradu zůstatku vůbec (maily nedoručil) nebo v ji nevyplatil plné výši.
Blokace uživatelů z EU některými americkými novinami je celkem logická. Za prvé jsou to noviny ANGLICKÉ a jediné anglofonní země v EU, kde tedy lze předpokládat nějaké významnější čtenáře, jsou Irsko a Anglie. Ovšem tyto země jsou dost nacionalistické a běžně si ani tam člověk ráno nečte "svoje oblíbené" Los Angeles Times :-D
Samozřejmě i ostatní státy mají vždy určitou znalost angličtiny a Los Angeles Times si klidně může přečíst i Čech, Rumun a nebo Španěl. Podobně jako "i dělník ze šroubárny si může přečíst Vergilia v orginále". Předpokládám, že této možnosti ale využívá minimum zmíněných národností i dělníků ze šroubáren. A v L.A. Times určitě mají statistiky o tom jak jsou jejich čtenáři rozložení a jak jsou zajímaví pro inzerenty.
Protože noviny žijí především z inzerce a pochybuji, že typický inzerent L. A. Times by si přál reklamu s cílením hlavně na rumunské dělnictvo s tím, že ji zaplatí ale stejně jako jiný inzerent reklamu s cílením na obyvatele Malibu Colony Beach (jedna z nejdražších čtvrtí L.A.)
Navíc on si někdo takové noviny tady ani nějak moc číst nemůže, stejně jako dělník ze šroubárny toho Vergilia. Protože to, co čteme má vliv na to, jak myslíme - dnes je to dokázáno už i vědecky. Sám jsem začínal jako dělník a právě kvůli knihám, které jsem četl, jsem dělníkem velice rychle být přestal. Protože jakmile si začnete číst něco takového a sám jste "dělníkem ze šroubárny", "průměrným pracujícím v postkomunistické zemi" atd., existují jenom tři možnosnosti:
1) Číst to přestanete a budete dál spokojený ve šroubárně a snažící se rychle zapomenout na ten otřes mozku.
2) Začnete uvažovat o tom jak dělníkem ze šroubárny nebýt a přiblížit se těm, o kterých si každý den čtete.
3) Prostřelíte si hlavu.
Přičemž většina lidí už podvědomě volí bod 1, protože bod 2 nechce tak moc, že by raději udělali bod 3, kdybyste je k tomu nutili :-D.
Proto L. A. Times, které obdržely několik Pulitzerových cen, zkrátka nikdy nebudou a nemohou být nějak významně čtené třeba v dnešní ČR.Ze stejného důvodu je tady jedničkou Blesk :-D
Ano, myslim, ze zanedbatelna polozka. Kolik tak asi evropanu cte treba v clanku uvedene Chicago Tribune? A kolik z tech co to ctou jsou pro tamni zadavatele reklamy "cilova skupina"?
Podle mne to klidne muze vychazet tak, ze upravovat system vyjde draz nez kolik se ztrati tou blokaci. Treba vyjde ekonomicky vyhodneji zmeny zavest az s nejakym planovanym upgradem systemu...
Na rozdil od autora clanku si myslim, ze ty americke weby co proste blokly evropske uzivatele pouzily docela rozumny zpusob reseni. Da se predpokladat, ze evropsti uzivatele jsou pro ne docela "zanedbatelna polozka", takze delat kvuli nim nejake vetsi upravy vlastnich systemu je dost neekonomicke, zvlast kdyz nektere veci v GDPR jsou hodne obecne. Takze prisel blok a cekani, co se z toho GDPR vlastne vyvrbi v praxi. Az praxe ukaze, jake reseni je nejjednodussi, tak ho treba pouziji.
P.S.: Proc pro pridani nazoru sem do diskuze musim souhlasit se zpracovanim osobnich udaju?