Také mně vrtal hlavou princip měření sledovanosti TV pomocí peoplemetrů. Neznám nikoho, kdo by ho doma měl. O to více mne překvapil letáček firmy, která se distribucí peoplemetrů zabývá, že naše domácnost byla vybrána do prvního kola výběru a abychom jejího "komisaře" rovnou nesrazili ze schodů. Začal jsem se o věc více zajímat a protože mám nějaké rodinné kontakty na firmu Elvia, která současné přístroje projektovala a vyráběla, sehnal jsem si i nějaké doplňkové údaje. Současný princip spočívá v tom, že všechna zdrojová zařízení TV signálu jsou dovybavena a nebo je do nich zabudován speciální modul. V naší domácnosti by to bylo poměrně dost přístrojů a všechny by byly spojeny s "koncentrátorem", který po tlf. lince v noci automaticky předává naměřená data. Ta obsahují nejen dobu a druh sledované stanice, ale podle kódu na DO se registruje i kdo přepíná (neplatí zde klasické, neživíš/nepřepínej) a ještě se doplňuje, která osoba z domácnosti se souběžně také dívá. To mne naprosto vyléčilo z nápadu, stát se pokusným králíkem proto, jen abych mohl proniknout do té skupiny "vyvolených", která napomáhá při rozdělování reklamních miliard. I nové principy měření sledovanosti TV nemohou být naprosto objektivní, ale mne samotného, taky nic nenapadá! :-)
Vůbec se jim nedivím, současné měření na vzorku 1 650 domácností (viz http://www.ato.cz/) je, podle mého laického názoru, naprosto nevhodné pro začínající stanice s malým podílem na trhu a zejména pro stanice, které cílí na poměrně úzkou skupinu diváků (např. Z1). ČR má 14 krajů (včetně hl.m. Prahy), což znamená že je v průměru 117 peoplmetrů na kraj. Při cca 4,1 mil domácností v ČR to znamená že jedna domácnost s peoplmetrem reprezentuje cca 2500 domácností. Takže tento systém je vhodný pro stanice s velkým podílem na sledovanosti a které cílí na široké skupiny diváků (např. Nova 15-54, Prima a ČT 15+). Není schopný pokrýt menší stanice (budou zápasit se statistickou chybou) a speciálně zaměřené stanice (není šance získat relevantní údaje pro úzce vymezené cílové skupiny). To že bere v úvahu jen sledování v domácnosti a ne mimo ní beru jen už jako třešničku na dortu a možná ten nejmenší problém. Prostě by bylo vhodné udělat např. levné osobní jednotky, které umí pracovat s audio watermarkingem, všechny zůčastněné subjekty (TV a rádio stanice) by do zvukových stop vkládaly watermark s identifikací a významně zvýšit počet osob zapojených do průzkumu. Nejsem si ale jistý jestli je to při současném "state of the art" realizovatelné.
Díky za info. Jste první člověk o kterém vím že ho někdo skutečně kontaktoval.
Je to placená činnost? A kolik nabízí? Nenapadá mně totiž vůbec žádný jiný důvod, snad kromě masochismu, proč by se 1650 domácností účastnilo průzkumu.
Ještě zajímavá prezentace s výkladem pojmů - http://www.ato.cz/ftp/pojmy.ppt
Seznam sledovaných cílových skupin - http://www.ato.cz/cilove_skupiny.html.
Nevíte někdo, co v této souvislosti znamená "Universum od 2.1.2006"? Mně napadá jen to, že hodnota 10000 (kategorie 4+ je 9692,4) je reprezentace celého "celku" (jako 100.00%) a hodnoty "Universum" reprezentují velikosti jednotlivých skupin v rámci tohoto celku (jejich podíl).
Přesné údaje o sledovanosti jednotlivých programů lze získávat u IPTV, kde se sledovanost může měřit v DSLamu a není nutné instalovat nic dalšího k zákazníkům.
Pokud chce TV Barrandov inovovat mereni, pak je jim jasne, ze to ma jina (nejmenovana) stanice "pod palcem" a meli by problem si skrtnout... Takze v tomto jim preji hodne zdaru, protoze nova data (pokud se to spusti) budou zcela jiste odlisna od tech peoplemetrovych...
Nám na vojně říkali, že se dívá hlavně nepřítel. A ten prý rovněž naslouchá. Mám dojem, že nepřítele poznám podle velkých očí a uší. Na každý vysílačce byla tabulka "Pozor, nepřítel naslouchá". V koláči sledovanosti skupinu "Nepřítel" hledám marně. Ale je možné, že je tato informace tajná, proto se nezveřejňuje. :o)
Ono stále ještě zůstává otázkou, jak moc jsou diváci od 4 let poctiví ve svém konání před televizí. Nevím, zda bych poctivě zaznamenával všeobecný úprk od TV při reklamě, jak se to děje v naší domácnosti. Je to na některých stanicích dlouhá několikaminutová chvíle, kdy se dá odskočit na WC, napít se, uvařit si kávičku a udělat i plno jiných užitečných věcí. Jaký druh dárků by nám ve "švindlování" mohl zabránit? Na druhé straně i podprahové vnímání/nevnímání reklamy má svou neoddiskutovatelnou účinnost. Ač se může tato statistika zdát mnohým velmi hrubou, jsou to staré a osvědčené matematické postupy a jak řekl jeden z největších státníků "věřím jen té statistice, kterou jsem si já sám zfalšoval". Současný stav Nově asi náramně vyhovuje a začínající TV zatím mají smůlu.
Za účast v akci peoplemetr se neplatí, ale rozdávají dárečky. Jak často a jak hodnotné, to opravdu netuším. Sběr dat se provádí pomocí jakýchsi zpráv SMS a jistě funguje i přes mobil, čili pevná na to není bezpodmínečně nutná. Některé detaily jsou k dohledání na již uvedených odkazech.
Pokud je to pravda, tak by měla ČT zrušit/zakázat měřit svoji sledovanost přes PM. Měření v podstatě jen 2 stanic by pak mělo nízkou váhu a důvěryhodnost.
ROZPAKY KUCHAŘE SVATOPLUKA
(Československá Televize Praha, 1984, 13-ti dílný.)
Seriál o kuchaři Svatopluku Kuřátkovi zachycoval radosti i starosti hlavního hrdiny na pracovišti a někdy i v soukromém životě. jednalo se o první seriál, kde měli diváci možnost v určitých fázích ovlivňovat jakým způsobem bude děj příběhu pokračovat.Hlasovalo se prostřednictvím vypínačů a rozsvěcováním nebo zhasínáním žárovek.Seriál získal velkou popularitu také díky skvělému hereckému obsazení.
S peoplemetrem to ale nemělo vůbec nic společného. Podíl zvýšení nebo snížení spotřeby celé energetické soustavy státu byl závislý na názoru jen těch diváků co souhlasili/nesouhlasili s možným pokračováním a přitom těch, co se na pořad dívali a v ten správný čas zareagovali. Velikost změny ovlivňoval také fakt, jaký spotřebič (s jakým příkonem) pro "hlasování" divák použil.
Jo to sem byl tenkrat hodne malej - vim, ze soused sel vzdycky rozsvitit na chodbu... Ale pravdu ma pametnik - tenkrat byla doba, kdy lide jeste cetli po vecerech knizky a poslouchali treba jenom rozhlas ... takze bych to do tematu peoplemetru nemichal ...
Spíš netušíte kdo na ten kánál přecvaknul. Tady zjistíte kdo tam danou TV cvaknul, ale zda u ní spí, vyšívá, maluje už asi peoplemetr nepozná předpokládám :-)
Nevím teda jak moc se zajímají společnosti o tyto výsledky (asi hodně), ale mít výsledky sledovanosti místo od 1650 domácností třeba od 200000 domácností s IPTV ale bez možnosti zjištění věku by mohl být taky zajímavý průzkum. To že je to jenom v kabelovce budiž, ale máme alespon z jedné platformy mnohem přesnější výsledky než z peoplemetrů.
Ručníky, rychlovarná konvice, myčka apod? Prostě věci, po kterých každá česká domácnost skočí:-) Tak teď už je mi to naprosto jasné-ta neustálá megasledovanast novy a naopak minimální sledovanost čt2, čt24, čt4 a malých televizí. S takovýmito "vychytanými" benefity si to doma můžou nechat namontovat fakt snad jen sociální případi-typičtí diváci novy.