Vůbec se jim nedivím, současné měření na vzorku 1 650 domácností (viz http://www.ato.cz/) je, podle mého laického názoru, naprosto nevhodné pro začínající stanice s malým podílem na trhu a zejména pro stanice, které cílí na poměrně úzkou skupinu diváků (např. Z1). ČR má 14 krajů (včetně hl.m. Prahy), což znamená že je v průměru 117 peoplmetrů na kraj. Při cca 4,1 mil domácností v ČR to znamená že jedna domácnost s peoplmetrem reprezentuje cca 2500 domácností. Takže tento systém je vhodný pro stanice s velkým podílem na sledovanosti a které cílí na široké skupiny diváků (např. Nova 15-54, Prima a ČT 15+). Není schopný pokrýt menší stanice (budou zápasit se statistickou chybou) a speciálně zaměřené stanice (není šance získat relevantní údaje pro úzce vymezené cílové skupiny). To že bere v úvahu jen sledování v domácnosti a ne mimo ní beru jen už jako třešničku na dortu a možná ten nejmenší problém. Prostě by bylo vhodné udělat např. levné osobní jednotky, které umí pracovat s audio watermarkingem, všechny zůčastněné subjekty (TV a rádio stanice) by do zvukových stop vkládaly watermark s identifikací a významně zvýšit počet osob zapojených do průzkumu. Nejsem si ale jistý jestli je to při současném "state of the art" realizovatelné.
Ještě zajímavá prezentace s výkladem pojmů - http://www.ato.cz/ftp/pojmy.ppt
Seznam sledovaných cílových skupin - http://www.ato.cz/cilove_skupiny.html.
Nevíte někdo, co v této souvislosti znamená "Universum od 2.1.2006"? Mně napadá jen to, že hodnota 10000 (kategorie 4+ je 9692,4) je reprezentace celého "celku" (jako 100.00%) a hodnoty "Universum" reprezentují velikosti jednotlivých skupin v rámci tohoto celku (jejich podíl).
Přesné údaje o sledovanosti jednotlivých programů lze získávat u IPTV, kde se sledovanost může měřit v DSLamu a není nutné instalovat nic dalšího k zákazníkům.
Ono stále ještě zůstává otázkou, jak moc jsou diváci od 4 let poctiví ve svém konání před televizí. Nevím, zda bych poctivě zaznamenával všeobecný úprk od TV při reklamě, jak se to děje v naší domácnosti. Je to na některých stanicích dlouhá několikaminutová chvíle, kdy se dá odskočit na WC, napít se, uvařit si kávičku a udělat i plno jiných užitečných věcí. Jaký druh dárků by nám ve "švindlování" mohl zabránit? Na druhé straně i podprahové vnímání/nevnímání reklamy má svou neoddiskutovatelnou účinnost. Ač se může tato statistika zdát mnohým velmi hrubou, jsou to staré a osvědčené matematické postupy a jak řekl jeden z největších státníků "věřím jen té statistice, kterou jsem si já sám zfalšoval". Současný stav Nově asi náramně vyhovuje a začínající TV zatím mají smůlu.
Nám na vojně říkali, že se dívá hlavně nepřítel. A ten prý rovněž naslouchá. Mám dojem, že nepřítele poznám podle velkých očí a uší. Na každý vysílačce byla tabulka "Pozor, nepřítel naslouchá". V koláči sledovanosti skupinu "Nepřítel" hledám marně. Ale je možné, že je tato informace tajná, proto se nezveřejňuje. :o)
Spíš netušíte kdo na ten kánál přecvaknul. Tady zjistíte kdo tam danou TV cvaknul, ale zda u ní spí, vyšívá, maluje už asi peoplemetr nepozná předpokládám :-)
Nevím teda jak moc se zajímají společnosti o tyto výsledky (asi hodně), ale mít výsledky sledovanosti místo od 1650 domácností třeba od 200000 domácností s IPTV ale bez možnosti zjištění věku by mohl být taky zajímavý průzkum. To že je to jenom v kabelovce budiž, ale máme alespon z jedné platformy mnohem přesnější výsledky než z peoplemetrů.