V praxi vidím největší problém v tom, že firma nakonec nezaplatí a handrkuje se, napadá a zpochybňuje hotové věci, jen aby nemusela zaplatit a mohla používat věc co nejdéle zdarma nebo si vynutí slevu předem nedohodnutou.
Tohle je mrzutější, když to musíte řešit na nižších úrovních hierarchie odpovědnosti, např.:
Podráží Vás podřízený u klienta:
Klient - šéf si stěžuje Vašemu nadřízenému, s tím, že není něco hotovo, jak podřízený klienta potřeboval. Vy víte, že jsou domluveni, protože ten podřízený Vám sdělí, vše je OK.
Příklad, kdy není chyba na straně klienta, ani u Vás:
Váš Šéf nemá čas a nechce věnovat požadavku min. úsilí:
Klient mu zavolá: "šlo by tohle?....", séf na to: "ano, to víte že ano, zařídím to", aniž by věděl co a v jaké souvislosti.
Pak působíte vy jako neschopný, když se něco opravdu takto udělat nedá. Šéf chce jen vydělat.
Doporučuji mít hodně dobrou smlouvu, kde je vše vyřešeno. A když zákazník neplatí, prostě mu ten server vypnout (ale to musíte mít taky ve smlouvě!). Už se mi to jednou stalo (že jsem se po dlouhé době naštval a ten server vypnul). Během chviličky byly peníze na účtě. :-)
Zásadně nerozhoduji o ničem o čem si nejsem jist. Říci "musím se poradit s programátorem (nebo grafikem)" není nic špatného a říkám to celkem často.
Pokud se radíte s lidmi z realizace, je to super.
Smlouvy řeší šéfové, běžně se to vypíná asi po třech měsících, když neplatí, ale než k tomu dojde, je to mnohdy těžký boj právě na úrovni realizace, resp. ved. projektu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).