Jen takové 2 poznámky na okraj. Sledovanost stanic zastupovaných agenturou AT media sice poskočila o 0,64%, jenže poprvé tam je započítáno i Óčko, které pár desetinek přineslo.
A dále si pane Potůčku dávejte pozor na nadpisy. Jak si můžete dovolit dát Novu Cinemu až za Barrandov? To se zdejšímu nováckému fanklubu nebude líbit ;-)
A nakonec si opět neodpustím rýpavou poznámku na adresu Primy. Pouze její 2 kanály se nevrátily na úroveň sledovanosti před Olympiádou, asi nemusím psát na čí úkor Prima trvale slábne ;-)
Hlavní Nova sice mírně ztrácí, ale zase Nova Cinema pomalounku a trvale posiluje, takže Nově se daří v součtu držet pozice, na rozdíl od ČT a Primy :-(
Tomuto já nevěřím, protože nás je přes 10,5 milionů obyvatel a přístrojů na měření sledovatelnosti je asi přibližně 120 ks. Tak si spočítejte jaký může být rozdíl co uvádí a co ve skutečnosti je. To může být rozdíl i 5% až 10%.
Podkladem pro výpočty a analýzy sledovanosti jsou data, která jsou získávána ze vzorku nejméně 1 650 domácností denně (celková velikost vzorku je 1833 domácností vlastnících televizní přijímač). Tento vzorek nazýváme panelem a byl sestaven na základě rozsáhlého výzkumného šetření tzv. Zaváděcího výzkumu, jehož cílem bylo především určit nejdůležitější rozlišovací charakteristiky vzhledem ke sledování televize.
Aby byla reprezentativita panelu zachována po celou dobu realizace měření, je struktura panelu pravidelně kontrolována a to jak z hlediska socio-demografického složení, tak vzhledem k případným změnám v charakteristikách, které ovlivňují sledovanost televize populací ČR, ty jsou ověřovány pravidelným statistickým výzkumem tzv. Kontinuálním výzkumem na vzorku nejméně 9 000 domácností ročně.
Struktura panelu je pak průběžně upravována tak, aby profil panelu neustále odpovídal aktuálnímu profilu jednotlivcu a domácností v České republice. Pro zachování platnosti údajů v TV metrovém systému je prováděna obměna 25 % panelových domácností ročnì (v posledním roce projektu je obměna procentuálně nižší). Jako nové panelové domácnosti jsou vybrány domácnosti rekrutované na základě výběru dle kontrolních charakteristik aktuálního Kontinuálního výzkumu.
jojo, zní to poměrně rozumně, má to jenom (repektivě nejméně) jednu trhlinu. Aproximovat sledovací návyky vzorku na všechny lidi ze stejné "socio-demografické" skupiny je podobně přesné jako určovat budoucnost z kávové sedliny. Usuzuju tak z pozorovaní příbuzných... :o)
ještě mám jednu teorii, jde samozřejmě o pouhou spekulaci na základě rozšířenosti vypočítavých "zlatých českých ručiček": Pochybuju že ATO má ošetřený aby se část z vybraného vzorku nespojila s nějakou TV a za úplatu ji nepreferovali (logicky se nabízí komu si o peníze nejlépe říci). TV se to mnohonásobně vrátí a za znatelné posílení rodinného rozpočtu by se třeba zprávy na Nově přežít taky daly.... Sice obměnou vzorků (půlroční?) je to složitější, ovšem v průměru a vzhledem k podobným schopnostem populace odhaduji jejich počet za stálý. Tohle si myslím nahrává některým TV víc než tzv značka. I když i tady se najdou lidé kteří některou značku preferují, většině ve výběru vládne aktuální program.
Tak to teda hodně přidejte, ten počet peoplemetrů. Problém není ani tak v jejich počtu, ale v reprezentativnosti domácností, které je mají. Pokud ji nelze lidem vnutit, nikdy nebude výběr dost objektivní. Lepší ale zatím není, přikázat to nikomu nejde, takže lidi, kteří mají k "Velkému bratrovi" bytostný odpor, nikdy nezachytí. Je to spíš k tomu, aby se dala aspoň nějak ocenit hodnota reklamního času než pro reálnou představu kolik lidí se na co dívalo. Přepočty sledovanosti peoplemetů na celou populaci v přesnosti jednotek diváků (typicky v pořadu Volejte Novu) je vysloveně směšné. V reálu to může být procento sem, procento tam...