Týdenní revize: problémy se "správným" využíváním Internetu

14. 7. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
Události uplynulého týdne ukázaly rozdíly v očekávání uživatelů a poskytovatelů připojení: ideální poměr cena/výkon je z pohledu obou často diametrálně odlišný. Jiné představy o využívání Internetu mají i ochránci autorských práv, kteří v zoufalství neváhají nasadit ani "špinavé" zbraně v podobě spywaru. Ani sami uživatelé však často nepřispívají k eticky čistému internetovému prostředí. Existuje z této situace východisko?

Tím, kdo na sebe svými podivnými praktikami v nedávných dnech upozornil, byla především společnost Media Defender, toho času pracující pro americkou organizaci filmového průmyslu (MPAA). Jím zřízený server Miivi.com nabízel filmů chtivým zájemcům stažení zajímavých kousků, ovšem společně se spywarem, jehož úkolem bylo zjistit, kolik filmů už filmový fanoušek na svých discích vlastní. Ačkoliv se MPAA od tohoto průšvihu distancovala, kritice se samozřejmě nevyhnula. Ať už ale byl skutečným pachatelem kdokoliv, samotné téma získávání důkazů metodami na hraně zákona je velmi zajímavé. A podle neutuchajícího úsilí ochránců autorských práv bude dost možná tato diskuse čím dál aktuálnější. Z pohledu českého zákona je vše ještě komplikovanější o fakt, že stahování filmů a hudby je pro osobní potřebu legální (což ovšem nelze tak jednoznačně tvrdit o šíření spywaru). Má však snaha vydavatelů o výhru v boji s realitou vůbec nějakou šanci?
Vojtěch Bednář: Tvář bestie odhalena a Metody k eliminaci výměnných sítí a jejich šance na úspěch
Blog Jana Wagnera na Lupě: Podle NLPC Google Video podporuje video pirátství

První informace o příchodu „čtvrtého mobilního operátora“ vyvolaly mezi mnohými pozorovateli naději, že se by se na českém Internetu mohl objevit nový impuls, který by dokázal rozhýbat poněkud zatuhlý trh s připojením. Už první oficiální představení produktů U:fona však tyto naděje silně zmrazilo: očekávané reálné rychlosti se příliš k vysokorychlostní konkurenci nepřibližují. S odstupem několika týdnů už jsou známé první výsledky z měření rychlostí uživatelů U:fona. V segmentu mobilního připojení si zatím nevede tak špatně.
Tomáš Pětivoký: DSL.cz: první naměřené rychlosti U:fona

Wikipedia je známá jako webová encyklopedie se zajímavým informačním potenciálem, její česká verze navíc i nepřehlédnu­telným děním mezi lidmi, kteří ji spravují. Asi málokoho ale napadlo využít tuto stále otevřenou knihu pro cvičení studentů. Přitom psaní pro Wikipedii má oproti psaní esejů do šuplíků hned několik výhod…
Tester blog na Lupě: Učitelé, cvičící a wikipedie

Pokud by člověk důsledně věřil statistikám, musel by dojít k závěru, že od loňského léta se počet uživatelů Internetu v ČR vůbec nezvýšil. Týden po zrušení objemových limitů ještě UPC nestihlo příslušně aktualizovat celý svůj web a španělská Telefónica dostala od Evropské komise astronomickou pokutu za deformaci trhu s broadbandem.
Jiří Peterka: Stalo se: stagnuje český Internet?

Téma bezpečnosti je mezi čtenáři i analytiky IT systémů poměrně oblíbené, hlavní pozornost však sklízejí chyby v zabezpečení operačních systémů a nejpoužívanějších aplikacích (což je docela pochopitelné). Jeden z nejpoužívanějších programů přitom veřejné pozornosti vcelku úspěšně uniká, ač rizika jeho používání dosahují nečekaných výšek. Tak vysokých, že je problém je sečíst…
Pavel Houser: Chyby, jejichž cenu nelze (správně) sečíst

Reklama, ač se to podle některých (anonymních) názorů v diskusích nezdá pravděpodobné, pohání celý Internet. Bez ní by měli problémy poskytovatelé obsahu, připojení a v důsledku i uživatelé zajistit prostředky pro rozvoj celého prostředí. Reklama na Internetu je však vedle svých starších sourozenců v jiných médiích stále ve svých počátcích, a proto ještě hledá svůj pevný rámec. K tomu jí pomáhá i standardizace, do které se nedávno pustilo také české Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Mohou „doporučené“ formáty obsáhnout celou internetovou realitu?
Jan Ambrož: Reklama na Internetu dostala jednotné míry (opraveno)

Přívlastek „komunitní“ je pro nový internetový projekt asi stejným požehnáním, jako je dnes pro kteroukoliv službu označení „komplexní řešení“ či další podobné „trendy“ nálepky. Komunitní jsou tedy weby téměř všech druhů a ražení, zejména ty, co aspirují na ještě blyštivější metál „web 2.0“. Není však toto označení trochu samoúčelné a zbytečné? Vždyť co jiného je celý Internet než jeden velký komunitní projekt…
Jiří Macich: Jedna velká šťastná komunita

Internet se díky své svobodě a otevřenosti stal synonymem pro nekonečnou studnici informací, myšlenek, názorů a námětů, ovšem stejné příčiny vedly i k jeho označení za „stoku“ nevybíravých komentářů, pornografie a zločinu. Má-li dál pokračovat jeho konvergence k hlavnímu informačnímu a „nervovému“ médiu společnosti, může se tento jeho rozpor stát hlavní překážkou na cestě k „té lepší“ budoucnosti.
Michal Černý: Hledání etického rozměru Internetu I a Hledání etického rozměru Internetu II

Za největšího inovátora na Internetu je dnes stále pokládán Google (ač řada menších projektů v inovativnosti rozhodně neztrácí). Microsoftu jako by na Internetu ujel vlak: jeho snažení kolem portálu Live je mnohdy neviditelné a rozpačité, s Hotmailem spíše dohání konkurenci… Síla redmondského gigantu však vždy spočívala v mohutné komunitě vývojářů, ke které také míří jeho poslední produkt: technologie Silverlight, která by na webu měla nahradit dnes populární Flash. Se zástupci Microsoftu jsme si však povídali i o řadě dalších aktuálních jevů: konkurenci Internet Exploreru i webových kancelářských balících.
David Antoš, Aleš Miklík: Microsoft: budoucnost není jen web

MM Influenceři

Internet byl poměrně dlouho vnímán (a někým stále je) jako ostrý konkurent tištěných médií, který je brzy vytlačí za horizont dění. Ve skutečnosti oba světy vedle sebe docela dobře koexistují a využívají vzájemně svých výhod. Knihy se stále prodávají (dokonce snad i lépe), málokdo dnes čte pouze z obrazovky či displeje. Elektronické knihy přesto na Internetu jsou a jejich výběr rozhodně není malý. I v českém jazyce tak můžete snadno a zdarma získat tisíce titulů.
Michal Černý: Pro knihy na Internet

Když UPC zrušilo počátkem června datové limity, vzbudil tento krok značnou mediální pozornost (přestože z předchozích prohlášení jeho představitelů se dal očekávat). Jako první z velkých ISP vyšlo vstříc uživatelské poptávce po nelimitovaných přenosech, ponechalo si však v záloze možnost aplikace Fair use policy (FUP). To vyvolalo diskusi, zda je FUP vlastně v sítích poskytovatelů nutná, případně v jaké podobě. Při pohledu na menší české poskytovatele, případně i na ty velké v zahraničí, je totiž zřejmé, že i s náročnými uživateli lze nabízet tarify atraktivní pro většinu ostatních. Podle slov některých zástupců českých ISP je ostatně zrušení FUP a datových limitů pouze otázkou času.
Martin Vyleťal: Obejdeme se bez FUP?
ICU blog na Lupě: Proč se Korea obejde bez FUP a datových limitů?

Vadí vám FUP vašeho poskytovatele?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).