Pro informaci, GPS v autech (firemnich) odesila data 1x za cca minutu. Poskytovatel sluzby pak umoznuje zadat koncovy stav tachometru, kvuli korekci (pripadne si nacita stav tachometru, pokud to vuz umoznuje).
Profi GPS dokaze urcit polohu s presnosti na 2cm. Ovsem pouze staticky a samozrejme vybavena antenou s vyhledem na volnou oblohu. Casto zaroven vyuziva vice systemu (gps, glonass, galileo). Cena takovych zarizeni se pohybuje v sesti cifrach.
Odchylka velmi dobreho GPS prijimace je radove 10m (pri dobrem vyhledu), ale ve meste roste az na 150m i vice. To ze navigace ukazuje auto na silnici a ne na poli je dano vypoctem a snahou navigace prilepit polohu na silnici. Urcit ale, ve kterem pruhu auto jede, je zhola nemozne. Da se to statisticky odhadnou (pokud disponuje navigace prislusnymi daty).
Jiste, diky vypoctum a kousku cerne magie. Me navigace zcela presne ukazuje polohu i v tunelech. Coz ale jaksi neznamena, ze realne vi, kde se nachazim, pouze to, ze autor sw zvolil vhodna magicka cisla a dokaze slusne odhadnout "normalni" zpusob pohybu v souradnem systemu a orientovanem grafu. Pokud by navigace umela komunikovat s vozem a umela si precist informace o rychlosti, mohla by magie byt jeste o neco magictejsi.
Ona totiz dokonce navigace (tedy ten SW ktery mi zobrazuje kudy) do znacne miry predpoklada, ze se trasy budu skutecne drzet. Trasu prepocitava (a tedy detekuje realnou zmenu) az kdyz se od ni vzdalim o nekolik stovek metru, coz presne odpovida prave nepresnosti GPS. Kupodivu nejak neumi poznat, ze jsem se zaradil do odbocovaciho pruhu, ktery vede jinam, nez kam me navigace posila.
-GPS pouze přímá synchronizovaný signál, z kterého vypočítává polohu.
-GPS signál nemůžete chytat kvalitně odrazem, proto vadí třeba mokré listí v lese, stejně jako u Wifi
-odchylka GPS je ideální stav stojícího přijímače
-jinak GPS jako taková neobsahuje kompas. Zjednodušeně neví, jestli auto jede dopředu nebo couvá. Ten systém eviduje jen posun tělesa v nějakém souřadném systému. Důležité je to posun, nikoliv rotaci
Zjednodušeně pokud přijímač je v souřadném systému v bodě X=0 Y=0 Z=0. Odchylka je taková, že ten bod podle výpočtu bude ten bod náhodně určen v prostoru od X=-5 až +5, Y=-5 až +5, Z=-5 až +5 Jenže vy nemáte odchylku jen jednoho určení polohy ale desítek, stovek, tisíců atd… …pokud se ty odchylky načítají. Můžou na 5km cesty dělat i třeba 10% a víc podle toho jak křivka která bude kopírovat skutečnou trasu bude přesná.
Takže jste si jistý, že byste chtěl „hádat“ placenou trasu pod GPS s odchylkou třeba 10% nebo i mnohem víc podle okolností?
Ono před dávnými lety vymyslel někdo takovou věc jako je mapa takže trasa lze spočítat a ocenit předem a bez GPS. Dokonce znám, takové „smluvní přepravce kde přes dispečinku si objednáte trasu z bodu A do bodu B. cena je určena a zaplacena předem takže hystericky se nějakého „turbotaxametru“ bát nemusíte.
Netuším s jakým přístrojem pracujete, ale docala bych rád znal ten poměr odchylka versus ujetá vzdálenost.
Vzhledem k tomu, že vzdálenost je většinou v řádech kilometrů a odchylka i při jen třech satelitech je v řádu několika málo desítek metrů, dokud se to nedopočítá, zdá se mi Vaše poznámka divná.
Běžně mám zapnutou navigaci a že se mě snaží nacpat do jiné ulice je možné snad jen po dlouhém vypnutí a jízdě za špatných podmínek příjmu signálu, po pár minutách se to srovná i v mobilu, natož v profi gps.
Skvělý výpočet! jen je škoda, že jste ho neodprezentoval výrobcům navigací protože ani ve městě nevykazuje trasa jízdy Vámi vypočtenou " zubatost" a myslím si, že to je škoda!
A jako bonus mi tu nahoďte přesnost trasy odečítanou z papírové mapy. Tím jste to docela rozštípl, děkuji za pobavení :-)