Proč? Protože psychologie. Ano, čistě racionálně dává smysl se svěřit méně poruchovému automatu než poruchovějšímu člověku. Jenže lidé mají emoce a ty do toho vnášejí čistě iracionální prvky.
Když způsobí nehodu člověk, můžete mu přičíst vinu. Pokud při nehodě sám zemře, tak se můžete utěšovat tím, že byl aspoň sám okamžitě potrestán, pokud dostal infarkt a je v tom tedy nevinně, tak zafunguje empatie, je smutné, když člověk dostane infarkt a když je přitom za volantem, je z toho sice větší tragédie, ale pořád tam funguje to souznění skrze konečnost lidského života. A když to je prostě nějaký ožralý blb a přežije, můžete ho potrestat.
Ve všech případech je ale možno ukázat na konkrétního viníka a i když už to nenapraví, co se stalo, je možno aspoň uvažovat v rovině, že je možno vychovávat ostatní řidiče, aby se to už nestalo. Z toho plyne, že i když bráno čistě statisticky vždy určité procento řidičů nehodu způsobí, lze si zároveň ponechat víru, že tomu tak být nemusí.
Situace, kdy na silnice pustíte automatické vozy, je však zcela odlišná. Pokud se zapletou do nehody (a nemusí ji ani přímo způsobit, bude úplně stačit, že jejich reakce na nastalou situaci nebude taková, aby předešla tragickým důsledkům), vždy tu bude ten pocit, že kdyby u toho byl lidský řidič, mohlo by to dopadnout lépe.
A můžete sice argumentovat statistikou, že obecně vzato je násobně pravděpodobnější, že se stroj zachová lépe než člověk, jenže tady půjde o tu konkrétní situaci a co si na stroji vezmete?
Nebo stručněji, dnes v ČR funguje automobilová doprava s tím, že daní za její provoz jsou jeden až dva mrtví denně. Takhle je to už roky a nejspíše to tak bude i ten příští, přespříští... Ovšem je tu ta útěcha, že se tomu v jednotlivých případech dalo zabránit.
Naproti tomu pustit na silnici automaty s tím, že to bude stát tři mrtvé ročně, je pocitově rovno rozhodnutí obětovat tři lidské životy pro možnost automatizované dopravy. Jistě, ve skutečnosti to znamená záchranu šesti set jiných, ale těm se dá přece teoreticky předejít, zatímco obětovat ty tři technice je systémem posvěcená poprava.
Nedává to sice smysl, ale tak už to s emocemi chodí.
No ono to nahrazování živých řidičů nepůjde zase tak rychle a až to skutečně začne v masovém měřítku, tak bude jedno jestli někdo jezdil pro Uber nebo pro Pražské zloděj taxi s.r.o., protože půjdou od válu všichni a je to v pořádku, protože to je prostě vývoj, některé věci zanikají aby nové mohly vzniknout.
Ty systemy nefunguji defakto vubec. Provozovat se daji jen v exaktne definovanem a podrobne zmapovanem prostredi, a to jeste pouze omezene. U vlaku zadny lidsky faktor netreba, pohybuje se v jednoznacne deklarovanem prostredi, a hrozi zde pomerne malo situaci, kdy je treba neco resit.
Jeste lepe je na tom snad jen letecka doprava, kde 80% havarii zpusobi prave piloti. Pricemz defakto vsechna dnes vyrabena letadla umi letat bez nich.
Jestli chcete zarny priklad, tak se staci projet par km po nasich silnicich. Naprosto bezny stav je kuprikladu zapomenute docasne znaceni. Ridic jej vpohode "nepredpisove" ignoruje, automat by se zachoval v souladu s predpisy ... a zpusobil hromadnou nehodu.
Zato je videt, ze Mr Jirsak o soucasnem stavu nevi zhola nic. Vozy googlu jezdi maximalne 30 mil (coz samo o sobe jiz vytvari nehodove situace), jezdi vyhradne misty, ktera nejprve google peclive zmapuje (= jizdni pruhy, semafory, veskere znaceni)), a pokud se jim v trase objevi nezmapovany semafor, tak s 80% pravdepodobnosti projedou na cervenou. Jednoduse proto, ze ten semafor v zaplave okolniho sumu nepoznaji (coz je ostatne dnes problem i pro cloveka, specielne v Praze, kde klidne kolem krizovatky soudruzi nechali vybudovat desitky osvetlenych a svitici reklam, ktere semafor zcela spolehlive zakryji).
Presne stejne pak funguji vsechny ostatni technologie, proto naprosto vsechny vozy vybavene zcela jakymkoli "asistentem" obsahuji hned na prvni strance navodu, a dokonce i na predavacim protokolu velke upozorneni, ze asistent muze chybovat a ze jej ridic musi hlidat. Coz je daleko narocnejsi nez rovnou ridit.
Obratem za upozornenim pak nasleduje seznam desitek situaci "kdy to nebude fungovat", s tim, ze nejsou zdaleka vsechny a ze jde pouze o vyber.
Automobilová doprava je tak rozšířená a nákladná, že nemůžete jen tak vedle vybudovat zcela novou infrastrukturu pro nová auta. Takže do toho budoucího stavu je nutné dostat evolucí, postupnými změnami ze současného stavu, kdy v žádném kroku nemůžete zhoršit stav. No a vzhledem k tomu, že auta "napodobující" chování řidiče již existují, je ta cesta celkem jasná.
To byste na to potreboval stovky let. Protoze furt se vam tam budou motat staromilci ktere bavi tocit volantem.
Bude to takto: nejaka firma (Google, Apple, Elon Musk, mozna ze nakonec treba i osvicena vlada, kdo vi) postavi (nebo upgraduje) dalnici urcenou vyhradne pro provoz automatickych vozidel. Pravdepodobne bude spojovat velka mesta v USA. Bude primarne urcena pro komercni provoz, tj. nejdriv kamionum ktere tak budou jezdit na dlouhe vzdalenosti samy a platit se bude nejspis podle priority - nespecha - bude to levne, specha - bude to drahe ale muze frcet treba 300 km/h. Postavite si kamion do terminalu a na jinem terminalu, treba na druhe strane kontinentu si ho nekdo vyzvedne. Jakmile vznikne prvni takova silnice, zacne hodne rychla revoluce.
Nicmene profitovat z toho muzeme hned na zacatku. Kdyz bude definovany komunikacni kanal, muzou se zobrazovat znacky, semafory, informace o provozu atd na palubni desce a auto se jima muze ridit nebo muze ridice kontrolovat. Proc ne, uprava infrastruktury by pro jednoduche uplatneni mela byt snadna a relativne levna. ...a kdo bude mit stare auto, nebo pojede po stare silnici, bude holt muset koukat na znaceni jako doposavad.
Jsem presvedceny ze presne toto nas ceka. Pritom jenom vychazim z toho jak se vyvijelo rizeni a organizace provozu v jinych oblastech.
No neucastneni pokroku taky funguje .Je tu myslim typicky priklad automaty. Zejmena to ze nektere modely se specialne upravuji pro evropu pro manual ackoliv celkovy design a software vozu uz s tim vubec nepocita.
Kolikrat je o nervy videt ty pakove kvedlace v rade jak kdyz uz by meli vyjet z krizovatky tak si stacim srknout kafe, prestelovat radio a moje plechovka se slabym motorem uz by davno popojizdela nekam k narazniku kdybych necekal na agregovany kvedlaci okamzik kolony. Je to prijemny relax:) A to nemluvim o tom ze minimalne jednou za den slysim krachnuti zubu a couvnuti po zvladnute praci se spojkou (dalsi historicka vykopavka).
Kdyz obcas sednu na kolo tak je utrpeni koukat jak uz jsem 5 metru daleko nez clobrda zaradi a divi se ze fakt musi hledat dalsi rychlost protoze ochcavka 1.3 to fakt neda.
Nedostačující = zvládne to správně vyhodnotit třebas jen 40% situací, které v reálném provozu nastávají. Namátkou - zapomenuté dopravní značky, zarostlé vegetací, schované za kontejnerem, špatně zaparkovaným vozidlem, dočasné špatně udělané či neodstraněné atd. atd., tohle autonomní vozidlo absolutně nezvládne, zatímco člověk tak nějak po čuchu vycítí co a jak podle okolí, typu vozovky a dalších drobností že tady je to nějaké "podezřelé" a neproletí křižovatkou jako by nic. Tudíž, jednou to fungovat bude, ale ještě hodně dlouhé roky to bude mnohem nebezpečnější než drtivá většina současných řidičů - a že jich 1/4 na silnice vůbec nepatří, dělat při autoškole psychotesty, tak budou mnozí spíše zavřeni na psychiatrii :-)
Ne že bych až tak moc nesouhlasil s vaším názorem na stav techniky, ale dost mě děsí váš názor na úroveň lidí. Ta banda debilů*, kterým říkáme řidiči, si neporadí prakticky se žádnou nestandardní situací a ani s řadou standardních. Napálí to do odstaveného návěsu, najedou do chodců na přechodu, leknou se igelitky a strhnou auto na chodník, přejedou lidi vystupující z tramvaje, zaparkují auto na železničním přejezdu, zastaví se na začátku připojovacího pruhu na plné čáře a čekají, na křižovatce zabočí do protisměru, atd. atd.
Stav techniky možná je neslavný, ale když se podíváte, jak kdejaký trouba dostane řidičák, tak je dnešní technika možná už dávno to menší zlo.
*Míním to z části jako urážku ale hlavně jako ohodnocení jejich mentální úrovně. Když baba přejede motorkáře a na dotaz policajtů "to jste se nekoukla, zda něco nejede z hlavní?" odpoví "koukla, ale jela tam akorát motorka", tak mě prostě jiné označení nenapadá. S vaším "člověka, který si s tím většinou dokáže poradit" prostě hrubě nesouhlasím. Má pozorování a zkušenosti jsou zcela opačné.
Volvo se takhle při vyšších rychlostech nechová. Pokud se před vámi objeví auto z ničehož nic (přejíždí mezi pruhy), pak ano. Ale pokud jen dojíždíte někoho, kdo jede před vámi, tak auto začne spomalovat plynule. Pokud auto před vámi nezačne brzdit, tak vaše auto s ním rychlost vyrovná bez citelného "cuknutí". A to ve vzdálenosti větší než "minimální".
Při jízdě po německých a holandských dálnicích vám to prostě moc necuká.
Že to cuká ve chvíli, kdy vám každou chvíli vjede do cesty někdo z jiného pruhu, ale je pravda. Sami lidé to řeší tak, že buď trvrdě brzdí, nebo na tu chvíli na bezpečnou vzdálenost kašlou. Adaptivní tempomat ale vždy volí brzdění a to někdy i zabolí. Lidé navíc mají tu výhodu, že mohou brzdit už když vidí, že auto v jiném pruhu před nimi zapnulo blinkr. To tempomaty ještě neumí.
Proc bych mel davat nohu z plynu? U auta z 21 stoleti kde ocekavam dopravu z mista A do mista B (pomijim hracky pro velke kluky a moderni veterany od schade auto) bych ocekaval ze auto samo usoudi kdy dojet na neutral,kdy brzdit motorem, kdy brzdit brzdami pripadne zapojit kombinaci obojiho.
Vetsina cukave jizdy vozu je zapricinena, tim ze vuz nemuze ovlivnit aktivne pracovni otacky motoru(ten rozsah je u spalovaku hodne uzky) v zavislosti na zarazenem stupni, protoze je ochuzen o automat. Tempomaty jsou slusne nahackovane kvuli kvedlacum.
Ciste pocitovy odhad zalezi na nalozenem vozu, aerodynamice, protivetru,pneumatikach a jinych podminkach. Pro pana v klobouku ktery jezdi 20let v tom samem v aute to asi bude znit blbe, ale pokud clovek jezdi pokazde jinym vozem (typicky u firem ktere nemaji vlastni vozovy park / rent car v zahranici), tak fakt na nejake seznamovani s jizdnimi vlastnostmi neni clovek zvedavej. Nehlede na to ze kdyz auto nevlastnite tak nevite ze zacatku jak zcela funguje treba brzdovy system - TCS/ABS jak se to proboha chova u tohohle vozu a kde to jde vypnout.
BTW:Na regulaci skrtici klapkou u nekterych vozu zapomente...
Vy zapomínáme, že na prvním místě tohoto asistentu je především bezpečnost. Samozřejmě když auto jedoucí vpředu jede výrazně pomaleji než já, tak mi AT (v mnou popisovaném případě Distronic od MB) zabrzdi prudce, ale jakmile se dostanu za normálního řidiče, který jede jak vy popisujete, tak já za ním jedu úplně stejně dobře. Žádná brzda plyn se nekoná! Není to dokonalý systém, ale téměř ano a kdyby všechna auta byla řízená bez zásahu lidské hlouposti, tak by to byl rozhodně přínos. Dokonce pevně věřím, že by ani zácpy tak jak je známe teď, nebyly.
Dekuji za dalsi bezobsazny prispevek. Kolik jich jeste date? :-)
Lednice ktera si objednava jidlo je sice vzasade k nicemu, nicmene koupit si ji uz dobre dest let realne muzete. Muzete si koupit auto ktere je zpusobile vyrazit do provozu bez ridice?
Zkuste se zamyslet nad tim proc to mozne neni a ani v blizke budoucnosti nebude, natoz aby masove. Navzdory jiz leta vychazejicim clankum o tom jak se blizi doba kdy elektronika ridice napodobi tak dokonale, ze on uz u toho nebude muset byt.
Nechci vám kazit vaše předpovědi, ale shodou okolností vašimi komentáři z minulosti přispíváte v roce 2016, kdy už to možné je. Pokud z té vaší minulosti nemáte přístup jen do komentářů na Lupě, zkuste si vyhledat (doporučuju Google, nevím, zda ve vaší době už existuje), jak to v roce 2016 vypadá s auty Googlu, jak je na tom Volvo, co je v sériově vyráběných Teslách.
Co tak si precist na co reagujete a neplacat z cesty?
Google dostal (mimo jine) pokutu za neduvodne pomalou jizdu, protoze rychleji jezdit neumi(a bavime se o provozu po meste, nebot mimo mesto jet pri sve maximalni rychlosti ani nemuze), Google jezdi VYHRADNE tam, kde predem ulice peclive zmapuje, a nikde jinde jezdit neumi, stejne jako si neumi poradit napriklad s docasne umistenym semaforem.
Google absolvoval minimalne desitku nehod, ktere sice "predpisove" zavinili lidsti ridici, ale realne je zavinil google. Protoze clovek ocekava, ze se jiny ridic bude chovat "normalne", mezi coz patri napriklad predpoklad, ze jako vsichni ostatni na zlutou tu krizovatku jeste prejede, a nedupne na brzdu - coz je presne to, co udela google.
Lide totiz narozdil od pocitace neanalyzuji jednotlive konkretni podnety a neporovnavaji je s nejakym programatorem nastavenym chovanim. Analyzuji celkovou situaci a ridi se, narozdil od toho pocitace, zkusenosti.
Nikoli, to jen vy nevite jak to funguje. Vozu deklarujete vzdalenost, ktere se ma drzet, jenze tvurce jaksi zapomel, ze existuje neco jako hystereze. Tudiz pokud se priblizite k pred vami jedoucimu vozu, tak misto aby automat po zaznamenani toho vozu proste zkusil jen zavrit skrtici klapku, tak jede konstatni rychlosti az do deklarovane vzdalenosti a pak brzdi, pricemz razance zavisi vyhradne na rozdilu rychlosti, nikoli na vasem prani. V kazdem pripade se snazi "natvrdo" zabranit zkraceni vzdalenosti pod deklarovanou, coz je nesmysl taktez.
I hodne hloupy ridic da nohu z plynu a velmi pravdepodobne ciste pocitove odhadne spravny okamzik, tudiz brzdit nebude muset vubec.
Vysledkem je mimo jine to, ze pokud se tempomat drzi vozu pred sebou, tak naprosto presne citite kazde seslapnuti plynu toho vozu a kazde brzdeni. Misto aby se snazil (v ramci nejakych mezi) tomu doslova cukani zabranit.
Mimochodem, u lepsich vozu nenastavujete vzdalenost v metrech, ale ve vterinach => cim vyssi rychlost, tim dale se vuz drzi.
Snaží se o nemožné - při současném stavu technologií zkrátka není reálné, aby to šlo provozovat. Snad jim to nikdo nepovolí, protože to jednak nebude fungovat a za druhé jak známo veškerý software je děravý, takže když to někdo hackne, je to opravdu fajnovka. Ostatně já nemám v plánu vlézt ani do metra D v Praze až to jednoho krásného dne bude jezdit bez strojvedoucího...
Asi popisujete adaptivní tempomat u Hyundaie nebo jiny pecka značky, ale nejnovější ad. tempomaty treba u MB jsou úplně nekde jinde. Najdete si nějaká videa a můžete se dozvědět neco nového. Ja mam osobní zkušenost a nic teda těsně za autem nebrzdí. Klidně mi to dodržuje 150m nebo kolik si zvolim a bude to přidávat a pribrzdovat tak agresivně jak si řeknu na zacatku.
Teoreticky to mozne je, ale prakticky to vidim zhruba stejne jako tu znamou lednici, ktera si sama objednava potraviny.
Ostatne nejvetsim problemem nejsou auta ale hloupe silnice. Az nekdo zacne stavet silnice ktere zvladnou aktivne komunikovat s auty, pak je sance na odstraneni ridicu.
Do te doby to bude jako jezdit ve Ferrari po silnici stavene pro volske povozy - jde to, ale furt to neni ono :-)
Aha. A proc jste to nerekl rovnou a misto toho resite 'fakticky stav veci', ktery je nekde za urovni one lednice?
Jsem vam rovnou mohl rict ze jste nepochopil jakym smerem se bude vyvoj ubirat.
1. pro provoz aut specialni infrastruktura potreba je. To neni nic noveho. Pro dalsi pokrok je ovsem tuto infrastrukturu posunout na vyssi level.
2. Napodobit ridice se jiste podari a auta bez nej v provozu jezdit budou. Ovsem bude to stejne efektivni jako cestovat ve Ferrari po silnici navrzene pro konfortni povoz volskych potahu.
Jinymi slovy - ridice neni potreba elektronicky napodobit. Je ho potreba uplne _vynechat_. Ja si celkem troufam rict ze vim, jak bude za radove desitky let vypadat silnicni provoz. Auta nebudou natolik autonomni jednotky jako dnes, jejich provoz bude rizeny z vnejsku.
Analogii je dost. Rizeni letoveho provozu, smerovani packetu v siti, predavani tet. hovoru pres BTS, atd. Nic z toho nedela koncova jednotka, protoze by takove fungovani bylo neefektivni. Resp. v minulosti to delaly, ale celkem rychle se od takove organizace provozu ustoupilo.
Jinymi slovy - auto vjede na silnici, rekne ji jakeho je typu, jestli ma nejake spesl vlastnosti a kam se potrebuje dostat. Potom uz bude silnici akorat zajimat jeho aktualni poloha a sama bude autu rikat kudy a jak jet. Resp. nebude to silnice ale nejaky relativne jednoduchy pocitac s optimalizacnim algoritmem, ktery bude vyuzivat toho ze muze ridit provoz az na urovni jednotlivych aut o kterych bude presne vedet kde jsou a jak se pohybuji. Takto bude ridit provoz treba mezi dvema exity a za nimi preda info o autu dalsimu pocitaci. Stejna zmena jako kdyz si dopravni letadla prestala urcovat jak litat a prenechala tuto starost RLP.
Ve finale bude auto relativne jednoduche.
Ostatne - to ze je potreba ridit auto z venku je jasne uz od vynalezu dopravni znacky. O semaforu nemluve.Jenom ten zbytek holt zatim muzel delat ridic a pro toho bylo nejlepsi kdyz videl nekde nejaky znak nebo svetylko. To je ovsem z hlediska pocitace nechutny stredovek.
No a to prvni co je tedy potreba udelat je nejaka definice optimalniho zpusobu komunikace auto-silnice. Coz bohuzel zatim neexistuje. Ale verim ze prinejmensim v Googlu na tom pracuji.
Co myslite, je to perspektivnejsi nez napodobovat chovani ridice?
Vzhledem k tomu, jak "dobre" vsechny ty technologie funguji, to nebude ani za 50 let - pokud se nekdo nerozhodne prekopat kompletne celou dopravni infrasrukturu. Pokud nemate, pujcte si nekde vuz s tzv adaptivnim tempomatem, a vyzkousejte si jej. Obstojne (nikoli dobre) to funguje jen za optimalnich podminek. Navic je to prevazne zarny priklad produktu (nejen naseho) skolstvi - vuz, misto aby proste "dal nohu z plynu", tak udrzuje rychlost az do tesneho zavesu, a pak dupne na brzdy. Coz je ciste vec inteligence tvurcu.
Vsak vlakum defakto naprosto nic nebrani jezdit ve zcela automatickem rezimu. Technicky tam zadne problemy ze silnici dopravy neexistuji - trasa je definovana, detekce prekazky pred vlakem neni zasadni problem. Zastavit ve stanici lze na jednotky cm. Zadni chodci, zadna kola, ...
Jeste lepe je na tom metro - tam je vyskyt nepredvidatelnych udalosti omezen na promile - zadne stromy ...
V tomto ohledu je pak zajimave, jak mnoho se pise a propaguje zcela nefunkcni koncept samoridicich aut, pricemz samoridici vlaky temer nikdo neprovozuje. Kolik by asi tak usetrila prazska MHD, kdyby v tu +- tisicovku lidi co se v metrech vozi propustili? Nejakych +- 600M/rok zcela jiste.
Jaký bezpečnější? Myslíte ty moderní auta co je odemknete jenom proto, že technika za 15 let je někde jinde a jde to i pomocí "mobilu za tisícovku"?
Nebo myslíte ty bezpečná moderní auta, co je hekli a dokázali zakázat brzdu, takze tak lze nekoho zabit jenom pomoci notebooku?
Ano jsem okouzlen tou bezpečnou technikou co se montuje do aut a jsem celej říčnej, že tam namontují další a další bezpečné technologie co jsou bezpečné do té doby než technika za 5 let bude jinde a viry určitě nebudou, nebyli u počítačů win, linux a nejsou ani na mobilech...
A to vítě nebo si to pouze myslíte "že způsobí hromadnou nehodu" a vydáváte to za fakta?
Co si přečíst reálná fakta, třeba od googlu co má najeto v reálném světě ve kterém jsou ty vaše výjimky běžné a žádnou hromadnou nehodu robotické auto nezpůsobilo.
Já vím, pepa v hospodě řekl něco jiného a reálné výsledky např. toho googlu jsou jenom PR to auto vlastně samo nejezdí, řídí ho řidič a taxikáři s námi budou ještě nejméně 1000let, stejně jako konské potahy přeci nemohli zmizet, když to těch aut musí lít benzin a kůň se nažere u cesty kdekoliv :D
Pepíku, vystrč zadek do reálného světe ze svých pohádek...
Uvědomujete si, že porovnáváte chybovost a bezpečnost softwarového řidiče s lidským řidičem? Podle vás jsou lidští řidiči bezchybní, nebo chybují méně, než robotická auta? Podle vás nejde lidské řidiče "hacknout" (alkohol, cigarety, drogy, únava...)? Navíc k hacknutí toho software potřebujete nejdřív se k tomu software nějak dostat.
Proč? Proč si raději zvolíte větší pravděpodobnost, že zemřete nebo budete zraněn, jenom proto, aby řídil člověk? A proč vám vadí, když řídí robot, ale nevadí vám robotické asistenty řízení? Jaký je rozdíl v tom, když vám technika umožní rychlejší a nebezpečnější jízdu (auto versus kůň), a když vám jiná technika umožní rychlejší a bezpečnější jízdu (robotický řidič versus lidský)?
Ten smíšený provoz ale nejspíš nebude trvat moc dlouho. Automobilový provoz je to nejnebezpečnější, s čím se člověk denně potkává (vyjma zemí třetího světa), a dělá se hodně (ale ne dost) opatření pro jeho větší bezpečnost. Zakázat auta řízená lidmi na veřejných cestách bude to nejúčinnější opatření, které se v tomto směru kdy udělalo.
U vlaků, stejně jako u nákladních automobilů je stále třeba, ve většině případech, lidský faktor. Tam je ten inkrementální náklad na člověka relativně minimální, kdežto třeba u autobusů, částečné autonomní asistence TIR nebo osobních automobilů, je člověk třeba minimálně a ve většině krizových situací má již dnes mnohem horší a pomalejší vyhodnocení situace.
Systémy, jaká má například Tesla nebo Google fungují, na to kolik let jim bylo věnováno, neuvěřitelně spolehlivě. A bohužel se může stát, že takové auto bourá, stejně jako u člověka. Ten rate je ale na milion najetých kilometrů mnohonásobně nižší – jen to legislativa neumí pochopit.
Ne, nesrovnávám chybovost. Jednoduše současný stav technologií je naprosto nepostačující na to, aby dokázal včas a správně vyhodnotit veškeré situace, se kterými se na vozovce může setkat - je tu extrémně velké množství nestandardností a všeobecného bordelu, které prostě nezvládne, narozdíl od člověka, který si s tím většinou dokáže poradit. Zatím to bude jen hodně drahé a v reálu nepoužitelné, ve městě to nedokáže ujet ani kilometr. Ty zapomenuté dopravní značky jak tu někdo uvedly jsou jeden krásný příklad z mnoha - na silnici I/7 při opravách dlouhé dny zůstanou značky 30km/h na místě, kde už se dávno nic nedělá a je hotovo - všichni to tam valí 70-90km/h, navíc nejsou namalované plné čáry uprostřed, takže když tam takový auto pojede 30km/h, všichni ho začnou předjíždět (tam kde se normálně nesmí) a máme tu nehodu okamžitě - vinou tupé techniky...
Aha, takže automat se poplazí v místě, kde se předjíždět nesmí, což má dokonce velmi dobrý důvod, protože když se někdo do předjíždění pustí, povede to k nehodě... Ale za tu nebude moct ten, kdo předjížděl na místě, kde prostě předjíždět fakt neměl, nýbrž ten plazící se automat.
Vám to vážně dává smysl? Takhle by se dala omluvit jakákoliv nehoda, dostal jsem smyk? Ale to nebyla moje chyba, za to mohlo náledí. Předjíždím v husté mlze a narvu to do protijedoucího vozu? Tak za to může ta mlha. Nebo ten srab, co se plazil dvacítkou, protože neviděl na krok, takže jsem ho musel předjet, protože já přece jezdím 70+.