Televizní společnost CNN ve středu oznámila, že kupuje kanadský startup, který vyvíjí pozoruhodnou ipadovou aplikaci Zite. Ta nabízí čtenářům zatím zdarma a bez reklam digitální časopis sestavený na míru algoritmem, který bere v potaz, co sdílejí jejich známí v sociálních sítích, co je populární v rubrikách, o které se pravidelně zajímají, a také se průběžně učí z toho, který titulek si nakonec rozkliknou a jak článek ohodnotí. Na rozdíl od klasické RSS čtečky nepředkládá uživatelům vše, co daný feed přinese, ale postupně se z jejich chování učí, co opravdu čtou a co je zajímá. Přihlášené, ale přeskakované zdroje pak postupně utlumuje, zatímco ty sledované nabízí na prominentních místech.
Jedná se tedy o podstatně propracovanější obdobu personalizovaných agregátorů jako jsou české Chytré noviny (ty si však čtenář musí sám nastavit, takže zase tak chytré nejsou) a ipadových čteček jako je Flipboard nebo Pulse, které umí články odkazované z RSS feedů a sociálních sítí zalomit do vcelku přehledné podoby imitující papírové časopisy, takže jimi mohou čtenáři pohodlně listovat. Dalšími, u nás méně známými konkurenty jsou Editions od AOL a pokus Yahoo nazvaný Livestand.
Žádný z nich však neumí tak dobře jako Zite na úrovni jednotlivých článků automaticky a bez velkého nastavování předvídat, co dalšího by toho kterého čtenáře mohlo zajímat. Zite vychází z výzkumných laboratoří kanadské University of British Columbia a patří mezi nejpropracovanější „robotické editory“ současnosti. Proto jej CNN pohltila už v tak rané fázi vývoje. Cena nebyla oficiálně zveřejněna, blog AllThingsD zjistil, že televize za aplikaci zaplatila 20 až 25 milionů dolarů (až 418 milionů korun).
Z oficiálních zpráv se zatím dozvídáme, že tým vývojářů bude pokračovat v nezměněném složení dál ve stejném kursu, jen se přesune o pár set kilometrů jižněji z Vancouveru do San Francisca. Aplikaci prý čekají v náručí mediální megakorporace světlé zítřky. Pokud ovšem nenarazí do zdi zvané copyright. Už v březnu totiž tvůrci Zite dostali mimořádně ostrý výhrůžný dopis od největších amerických médií (mezi nimi Washington Post, AP, Time, Dow Jones, Gannett, Getty Images a mnoho dalších – CNN tehdy chyběla). Jejich vydavatelům se nelíbilo, že aplikace z nich vytahuje články a zobrazuje je ve vlastní úpravě – a tedy bez reklam. „Bylo by krátkozraké, kdyby viděli Zite jako výzvu k souboji,“ reagoval tehdy CEO Ali Davar.
Co tedy bude dál? Nasadí CNN do experimentální aplikace reklamu a pokusí se na ní vydělávat? Zmanipuluje algoritmus tak, aby upřednostňoval obsah jednoho mediálního domu (autoři se dušují, že ne)? Nebo aplikaci po čase prostě zařízne? A další důležitá otázka zní: Má nám zprávy vybírat počítačový program? A opravdu chceme číst jen to, co chceme číst?
Zdroj: AllThingsD