Připomíná to kauzu "Svěrák a Kuky". Tehdy snad Svěrák vysoudil půl mil. Kč. A kde je teď nějaký mladý Svěrák a kolikrát kde běželo "Kuky zvrací"? Jasně se ukázalo, že netočí filmy pro lidi, ale pro prachy. Pravda je taková, že se pirátilo vždycky a všude po celý zeměkouli ,někde víc , někde míň. Když to lidi neseženou oficiálně, budou to zkoušet na černo...
Podle https://denikreferendum.cz/clanek/15920-jak-dlouho-se-nam-bude-kuky-jeste-vracet dostal film Kuky se vrací dotaci 2,5 milionu z veřejných zdrojů. Je-li to pravda, Svěrák (toho člověka bytostně nesnáším) by měl vysouzených 0,5 milionů vrátit hezky do veřejných zdrojů. Tohle se nikdy nestane a takhle to u nás nefunguje. Bohužel.
Ta věta se se vztahuje k obecné nesehnatelnosti libovolného audiovizuálního díla. Některé tituly prostě v ofic. prodeji neseženete nebo to v lepším případě můžete sehnat někde v Tramtárii za ranec peněz. Spousta lidí taky nejdřív stáhne a pak na to případně jde do do multikina nebo si koupí třeba sběratelskou edici (myšleno za normálních podmínek, ne během vlády covid psa...)
Takže ta věta říká, že nejde sehnat legálně vůbec žádný film? Ne, to asi ne. Jak se to, že některé tituly v oficiálním prodeji neseženete, vztahuje na nelegální stahování děl, která jde normálně legálně získat za pár kaček? Navíc to, že něco neseženete v oficiálním prodeji, nedává žádné právo to získávat nelegálně.
Asi by nebyl problém nezasílat vám honorář najednou, ale spočítat, kolikrát za 80 let se článek zobrazí, tím honorář vydělit, a pak vám posílat platbu za každé zobrazení zvlášť. Samozřejmě jen v případě, že si někdo zobrazí ten článek i s reklamami – pokud někdo použije třeba AdBlock, měl byste holt smůlu.
Umění je zvláštní zboží - dá se prodávat opakovaně.
Problém vidím hlavě v tom, že majitelé práv se snaží prodávat s co nejmenším počtem prostředníků přímo koncovým uživatelům - to je systém, který se pomalu hroutí.
Alternativou by asi bylo třeba prodávat práva zprostředkovatelským platformám a nechat je, ať to "posunou dál". Tím by měli zisk brzy doma a mohli jej investovat do přípravy nového zboží.
Autor by dostal zaplaceno hned, najednou - a s vědomím, že další platby budou až za další dílo. O to lépe by musel být zaplacen.