Slušná firma nebo slušný eshop má nějaké zákazníky a OVĚŘITELNÉ reference.
V dnešní době je asi nejlevnější Facebook a fanoušci, kde kdokoliv vidí, že stránku mají "lajkovanou" stovky nebo i tisíce reálných lidí, kteří generují průběžně obsah - kohokoliv z nich může kontaktovat a zeptat se.
(To jde sice i zaplatit, ale přece jenom náklady na falešnou stránku a falešné "zákazníky", kteří denně generují příspěvky ze svého falešného života a jsou jich stovky nebo tisíce - to by byla pořádná finanční darda!)
Navíc dobrým ukazatelem je, že firma VEŘEJNĚ KOMUNIKUJE.
Ale i před Facebookem jsem zavedl to, že zákazníci, kteří souhlasili, že přes ně mohou být ověřovány reference, dostávali slevu nebo nějakou drobnou výhodu. Pak jsme na firmě měli cca tisíce kontaktů a když někdo chtěl zjistit reference, poslali jsme mu telefon na 3 lidi z jeho sousedství, ať se jich zeptá na co chce...
Nejvtipnější mi přišlo, že na ty "referenční zákazníky" už většina lidí ani nevolala a rovnou nakoupila. Takže je to opravdu jen o přístupu.
facebook rikate? no popravde to co jsem mel moznost uz pred vice nez rokem videt v jedne agenture me zbavilo iluzi. sprava fb ve velkem, radove desetitisice uctu, vrele komunikujicich mezi sebou, nastavitelne jak maji byt provazani (pratele) kolik %, jak casto maji postovat prispevky, lajkovat, kolik % prispevku ma byt resharnutou, postovani prispevku z vlastniho xml dokumentu klienta, ktery si napise prispevek i s odkazem/videem/obrazkem a tento je postnut nekym z jeho fake fanousku na firemni zed a vychvali vam vasi sluzbu/produkt vcetne lajku a resharu, sledovani napr. trendu na youtube a postovani jejich videi, prodejnost knizek na amazonu nasledne sdileni atd. atd. popravde me prechazel zrak kdyz sem videl co vsechno je mozne nastavit. navic primy nakup lajku/fanousku bez teto interakce vyjde na drobne, napr. 1000 lajku/fans za 1-2$, pokud chcete geograficky presnejsi urceni napr. cz/sk/pl tak to vyjde na cca 4$ to aby vam cz stranku nelajkovali cinani nebo marokanci. zkratka a dobre, kdybych mel ucet na fb tak bych neveril ani pozdravu z uctu moji vlastni sestry.
a reci ze poznate fake ucet od ziveho cloveka? mozna jednoho, dva, ale bez sance zjistit ze 99% fanousku firemni stranky xy jsou jen fake ucty.
Takže vlastně každá firma a každý e-shop začínají jako podvodníci, a teprve když u nich nakoupí pár bláznů, kteří jim mohou dělat reference, stane se z nich slušná firma nebo slušný e-shop. Případně by mohl být dobrý byznys poskytovat vymyšlené reference začínajícím firmám -- třeba call centra by to mohla nabízet jako doplňkovou službu.
Tím nechci zpochybňovat význam referencí, ale víc než na firmy (které vznikají, mění majitele a zanikají) bych se soustředil na lidi, kteří za nimi stojí.
I lidi, kteří za nimi stojí přece musí nějak začínat s prvním businessem, takže jsme u té samé situace jako u začínajícího businessu (e-shopu).
Jinak začínající e-shop bez referencí není podvodník, ale reference si vytvoří sám.
Já, když jsem začínal, tak jsem firmu rozjížděl přímým prodejem a poskytováním služeb "in persona" a využíval jsem k tomu třeba domovní schůze v bytových domech :). Tím jsem hned získal první "reference".
Později už to bylo zautomatizované, ale reference tam hned od začátku byly od lidí, s kterými jsem uzavřel smlouvy osobně.