No pomalu se od toho reseni zadamo posouvame do investic srovnatelnych se kompletnim zasitovanim celeho bloku panelaku.
Navic rozdelovani linky neni dobre. Kdyz se agreguje jako u CRa, tedy 20 prodanych 1M do 1M, tak to nefunguje, existuje mnoho for, kde postizeni touto agregaci narikaji. Kdyz se agreguje 60000 1/3M do 1G tak nikdo agregaci nepocituje.
HTB pocita implicitne 5s prumery a podle nich dalsich 5s rozdeluje pasmo. Da se to stahnout nize, ale zase stoupaji naroky na procesor. Proto pri zahlceni linky trva minimalne 5s nez se uplatni nekdo, kdo dosud nekomunikoval.
U toho pingu nemluvim o pingu obecne, ale o prvnim paketu daneho pingu. Me to ve velkych zatezich dela bezne to, ze prvni trva tu vterinu a dalsi uz jsou po tech 30ms co jsou dane zdejsim breezenetem. Takze vysledek je potom rrt max 1000, avg 30.
A specifikovat interaktivni provoz je dneska hodne tezke. Urcite DNS do te doby nez koumaci prijdou na to, ze by na tom portu meli pustit kazu. HTTP se bezne pouziva ke stahovani ISO images a tezko nekomu vysvetlit, ze se ten protokol na to nehodi. SSH se pouziva jako tunel pro vsechno mozne, synchronizaci CVS treba, a to jsou take brutalni datove toky. Zkousim ted delat vyssi prioritu paketu do velikosti 64 byte, ale subjektivne to neprinasi ani klady ani zapory.
1 Gbps by asi zadne stavajici PC nezvladlo, ale 10x 100 Mbps uz ano. HTB je idealni prave pro brouzdani; interaktivni traffic je potreba prioritizovat zvlastni tridou. Me se to na zaklade mych zkusenosti jevi tak, ze HTB zprave docasne snizi CEIL tem, kteri trvale sosaji, a naopak pusti plny CEIL tem, kteri si treba jen oteviraji jednu WWW stranku a za zlomek sekundy prenesou treba par stovek KB.
Kazdopadne QoS v nasi siti je resen vyhradne pomoci balancingu na bazi HTB, tranzitni (podle typu sluzby) i na internetove brane (podle IP adresy klientu) a vysledky jsou v kombinaci s dennimi datovymi limity - pri prekroceni 512/1024/vic MB (podle tarifu) denne oriznuti na 64/128/vic kbps - podle me vynikajici. Ping rozhodne netrva v nasi siti vterinu - nebo pokud ano, je to mistnim pretizenim CZFree media dal od iGW (holt CZfree nikdy nelze mit plne pod kontrolou), ale z naseho ethernetu nam gateway na bazi HTB vygeneruje latenci maximalne o par ms navic.
Samozrejme je HTB pomerne narocne na vykon CPU, a podstatna myslim neni ani tak sirka QoSovaneho pasma, jako spis pocet SOUCASNE AKTIVNICH trid, jak se mi to jevi.
Pokud bych mel rozdelit mezi vice trid pasmo 1 Gbps, tak by bych pouzil na vstupu 1 Gbps N-way switch s 1-2 Gps porty a vice 100 Mbps porty (my takovy koupili asi za 15 000 Kc), a na 10x 100 Mbps FDX portu bych povesil min. 10 routeru na bazi PC/linuxu, pricemz 2 Ghz CPU by podle moji zkusenosti mohl zvladat az 500 zakazniku. Tzn. tahle konfigurace by zvladala 5000 zakazniku, plny rack (40x 1U PC routery s viceportovymi sitovkami, 2x HP Pro Curve switch) by pak uqosil radove 20 000 zakazniku. Cenove to vychazi pod 400 000 Kc (spis min - ta QoSovaci PCcka mohou totiz byt bezdiskova..)
No ja si nejsem jistej, ze vrazit HTB mezi 1G linku a 60000 zakazniku je uplne nejlepsi napad. Navic se mi zda, ze HTB je pomerne nespravedlive pro lidi co hraji hry a jen tak brouzdaji. Generuji minimalni provoz a HTB jejich pasmo pujci. Potom ho tezko ziskava zpet a vznikaji prodlevy, ktere vzbuzuji dojem, ze linka je pomala. Potom treba prvni ping trva vterinu a podobne. A to i na lince, kde jsou pravidla upravovana stale tak, aby nejakych 20% bylo volnych pro tyhle narazove provozy.
Lidi to je fakt jak u blbejch. copak nedokazete pochopit, ze na jakemkoliv sdilenem mediu kdyz deset lidi prenese 1 GB, tak je to stejny jako kdyz jeden prenese 10 GB ?
Ze UPC meni pravidla hry za chodu je samozrejme taky hlupy, je dusledek jejich naivity a neschopnosti odhadnout chovani lidi.
Na druhou stranu, ja tady opravdu nehodlam fnukat nad tezkym osudech chudaku sosaku, paranu, warezaku, apod. Broadband s datovym limitem, ale pritom bez financni penalizace v pripade prekroceni limitu byl pred nejakymi 2-3 lety nedosazitelny sen!
Dokud bude v tehle zemi jedina obet Ceskeho Telecomu, nucena pripojovat se po dial-up zpoplatnenem podle casu pripojeni, tak si z myho hlediska vsichni ty fnukajici broadband-sosaci muzou trhnout.
To co sosaci chteji, je zaplatit u benzinove pumpy dejme tomu vzdycky petistovku - bez ohledu na to, jestli cepuji plnou nadrz, nebo jen pet litru.
Provozni naklady na broadband s datovymi limity na sdilenem mediu predstavuji zlomek nakladu na broadband bez datovych limitu. Tak to proste je, a diky zavedeni tarifu ktere k tomu prihlizeji je proste mozne pripojit do site daleko vic uzivatelu, a to je Dobry Napad (TM).
Ze jsou poskytovatele sluzeb obchodne neschopni (nebo naopak schopni prave JENOM obchodne - ve smyslu "umeji si nahrabat"), ze neumi vyuzivat takove veci jako HTB rate/ceil (ktery je normalne vestaveny v Linuxovem jadre - nestoji ani korunu nakladu na vic), ze nejsou schopni vypocitat a nabizet linky typu "garantovanych 128 - teoreticke maximum 1024", a vubec ze broadband s datovymi limity nestoji treba jen 100 Kc mesicne a bez limitu 1000 Kc mesicne - to uz je uplne jina vec. Takhle bych si to predstavoval pro zmenu ja...