Sám spravuji několik domén druhé úrovně, s nějakými deseti záznamy. Považuji to za triviální a vím, že nakonfigurovat BIND, aby to dělal, je triviální i pro každého středoškoláka, který něco ví o příslušných protokolech a nastuduje si dokumentaci. Bohužel i pro takové, kteří si tu dokumentaci a RFC nenastudují, ale to je jiná kapitola. Nebyl by problém to doplnit vhodné rozhraní, přes které by si to spravovali sami. Ale kdyby mi někdo řekl, že najednou tam těch záznamů má být 100000 a lidé si je budou průběžně sami updatovat, určitě bych mu neřekl: "Žádný problém, jen kupte rychlejší procesor a silnější linku." Protože mám určitou zodpovědnost.
Samozřejmě netvrdím, že od velké firmy to bude automaticky fungovat. Coby živnostník jsem dalek tvrdit, že velká firma znamená automaticky lepší výsledek, často je to spíše naopak. Ale vím, že existují určité rozsahy problémů, na které jednotlivec nestačí. A je jedno, jestli je to středoškolák, vysokoškolák nebo odborník s desetiletou praxí. Pro mne mezi ně registrace záznamů národní domény jednoznačně patří. Jestliže někdo bez provedení aspoň rámcové analýzy napíše, že by to zvládl středoškolák za tři týdny, nemohu takový názor brát vážně.
Jistě. Viděl už jsem mnoho aplikací, u nichž jsem měl neodbytný pocit, že je napsal středoškolák pro 10-100 záznamů. A chodily dobře, nic proti středoškolákům. Jenže když pak měly chodit pro 100000-1000000 záznamů, tak se jednoduše nakoupilo víc železa... A ono to kupodivu fungovat přestalo...
Opravdu se stale domnivate, ze lze oddelit technicky provoz od ostatnich otazek ?
Mimochodem, ted jsem si vas dopis precetl jeste jednou - asi neco spatne chapu. Navrhujete aby:
Tak se mi zda, ze jde o nejake nedorozumeni - oproti tomu, co navrhujete ja vidim jediny problem, ze se "registratorum" bezmezne neveri - takze musi byt (takrka) vzdy dolozeno, ze jste o provadeny ukon skutecne epozadal vy; naproti tomu, oproti tomu co navrhujete vam muze registraci zprostredkovat daleko vice subjektu a dokonce se muzete obejit zcela bez zprostredkovatele.
Takze se vam, zrejme, nepodarilo dokonale vyjadrit problem. Me pripada, ze navrhujete takrka identicky system se soucasnym, jen jste provedl prejmenovani nekterych komponent (napriklad CZ.NIC -> "skupina starajici se o provoz nameserveru"), zavedl zasadni restrikce na to, kdo smi byt zprostredkovatelem, za coz jste takovym zprostredkovatelum venoval vetsi duveru v tom, ze nemusi prokazovat, ze jednaji ve prospech toho, kdo domenu provozuje. Mozna, ale tim uz si nejsem zcela jist, navrhujete, aby ona centralni skupina stanovovala spolecna pravidla v mene pripadech, nez je tomu v soucasnosti. Muzete, prosim, zkusit jeste jednou vyjadrit, co jste chtel navrhnout, tak aby mi to bylo jasnejsi (tedy asi lepe oznacit jake zmeny navrhujete oproti stavajicimu stavu) ?
Mimochodem, co je to "proces separace zony" ?
Co se Kasperskeho tyce, zrejme se asi neshodnem. Nikdo tady nepopira, ze pravidla jsou potreba. To je ta nezpochybnitelna polovina argumentace. Diskutabilni polovina argumentace je ta, ze tu pravidla nejsou. A uz vubec schazi argumentace k tvrzeni, ze by pravidla mel vytvorit stat To je proste hole konstatovani bez zduvodneni. Zduvodneni prikladem - ze uz se tak v minulosti jednou stalo (v pripade dopravnich predpisu) - ja jaksi nemohu prijmout jako argument pro tvrzeni, ze to tak byt musi a ze je to nejlepsi zpusob.
Neznam pana Kasperskeho a neslysel jsem jeho prednasku, nicmene pokud jsi popsal vse, co rekl, tak ten pan je pravepodobne jemne mimo. SPZ zabezpecuji dle meho nazoru technicka pravidla provozu - a my mame organ, ktery znacky schvaluje - jmenuje se Internet Architecture Board (IAB) a je soucasti The Internet Society (ISOC).
Dle meho nazoru je fungovani Internetu zabezpeceno dostatecne soucasnym stavem a vmnesovani jednotlivych statu rozhodne Internet nepotrebuje. Pokud to mam srovnat se silnicemi, tak soucasny stav je ten, ze vime, ze mame jezdit vpravo a dodrzovat znaceni. Rozhodne bych se nerad dockal toho, ze mi nejaky statni urednik rikat, ze kazde utery mam mit zelene dziny.
Technicke normy Internetu (RFC) a jine technicke standardy jsou obvykle navrhovany IETF (Internet Engineering Task Force) a schvaluje je IAB (Internet Architecture Board), ktery je organem ISOC (The Internet Society - www.isoc.org), coz je NGO organizace - mimochodem take se muzete stat clenem (ja jim jsem).
Pokud by stat ziskal domenu v nejblizsich dvou letech, dal by ji do spravy Ceskeho Telecomu (vyberove rizeni jiz probehlo). Do CZ.NICu muzete vstoupit relativne snadno, do Ceskeho Telecomu jen velmi tezko :-)
Úvahy p. Kasperského, prezentované v tom článku, mě přijdou nelogické.
Jako hrozbu uvádí červy/viry. Jako řešení navrhuje jednoznačnou identifikace uživetelů.
Pokud dnes někdo potřebuje bezpečnou jednoznačnou identifikaci, má k tomu dostatek prostředků. Pokud by chtěly represivní složky honit jím zmiňované "puberťáky", už dnes jim v tom nic nebrání - najít nezkušeného útočníka podle IP adresy by měla být rutinní práce na půl hodiny.
Naopak mi není jasné, jak by mi pomohla jednoznačná identifikace člověka, od kterého mi přišel virus.
Také se mi nezdá, že by rozšíření e-mailových červů byl nevyhnutelný jev, spojený s neregulovaností internetu. Spíš je to důsledek "nesnesitelné lehkosti klikání na přílohy" v některých GUI a přístupu některých výrobců programů, systematicky upřednostňujících "fíčury" před ověřeností/spolehlivostí/bezpečností.
Stát může bezpečnostní situaci na internetu výrazně vylepšit docela snadno i bez dohledu. Stačilo by prodej programů položit na stejnou úroveň jako prodej jiného zboží, t.j. zavést záruku na programy (=odpovědnost výrobců za chyby).
Souhlasim s tim, ze postup "pres statni organy" je prakticky nepouzitelny (a mam k tomu stejne duvody, ktere me vedou k tvrzeni, ze domena ve statnich rukou nebude zadna vyhoda) - a souhlasim s tim, ze je treba rychle a efektivni reseni. S cim ale nesouhlasim je to, ze mam v dane veci nadhled - to neni nadhled, to ja jen neznam ZADNY zpusob (abych byl presny - zadny REALNY zpusob), jak rychle a efektivne nejakeho reseni dosahnout, pokud se na takovem reseni neshodne dostatek lidi - a to zatim nevypada, protoze nikdo takove jeste ani nenavrhl, natoz aby o nem zacal presvedcovat ostatni. Tedy, samozrejme, ze znam jedno REALNE reseni - predat spravu domeny do rukou jedne osoby osviceneho diktatora - protoze diktatury, kdyz se povedou, jsou pro rychla a efekticni reseni tim nejlepsim prostredim. Jenze, diktatury se casto nepovedou a tak jsou dlouhodobe preci jen bezpecnejsi vetsinove systemy - jenze ty zas nejsou vhodne pro jakekoliv rychle zmeny a nebyvaji v mnoha pripadech ani moc efektivni ...
Mozna je problem v tom, ze vy hledate reseni jednoho konkretniho pripadu - kdezto ja tvrdim, ze soucasna situace je neodvratitelnym systemovym dusledkem a pokud se ma neco zmenit je treba navrhnout jiny, zcela odlisny, zpusob spravy domeny (zatim zde padl jediny realizovatelny navrh - predat to statu, to ja ale nepovazuji za lepsi reseni nez soucasne nybrz naopak).
Duvod, proc jsou nejaka omezeni clenstvi nutna je IMHO jiny - akceschopnost jakehokoliv organu je neprimo umerna jeho velikosti. Valnou hromadu 35567 clenu je nejen obtizne svolat, ale je takrka nemozne, aby se tak rozsahle forum an cemkoliv domluvilo v konecnem case. Je tedy nutne hledat kompromis mezi vyslednym poctem clenu a tim, aby zastoupeni bylo stale jeste reprezentativnim vzorkem. Pokud vim, predpokladalo se, ze fyzicke osoby budou hojne vyuzivat sluzeb ruznych zprostredkovatelu, kteri se cleny stanou a budou tak v CZ.NICu hajit zajmy i svych klientu (ostatne, maji z nich prijmy, takze je i v jejich zajmu, aby to pro tyto osoby fungovalo dobre). Nevim, jestli konkretni omezeni tak, jak jej aplikuje CZ.NIC je nejlepsi z moznych, ale zatim jsem jeste neslysel nikoho navrhnout nejake lepsi.
Kdo a jak se může stát členem sdružení
O vstup do sdružení může požádat zájemce, který splňuje tyto podmínky:
a) musí to být právnická osoba
b) musí splňovat tato zakladní kritéria
* zabývat se činností související s Internetem
* souhlasit se stanovami a zakladatelskou smlouvou sdružení
* zaplatit vstupní členský poplatek (nyni 50T Czk)
* není na ni prohlášen konkurs
* nemá daňové nedoplatky
* nemá ve svém statutárním orgánu osobu,která byla pravomocně odsouzena pro trestný čin
V případě zájmu se obracejte na kancelář CZNIC z.s.p.o., kde Vám sdělí jak dále postupovat.
To je pomerne odvazne tvrzeni. Tento nazor znam, nejcasteji ho prezentuji pravnici, protoze Internet, ktery ma celosvetovy dosah funguje prevazne bez jasnych pravidel a podepsanych smluv - a to presahuje jak jejich vzdelani tak jejich zivotni zkusenost. Obcas se s podobnym nazorem da seznamit take u top-level managementu. Ano, vypada to strasne logicky, kdyz nekdo rekne, ze bez jasnych pravidel to prestane fungovat - slozitejsi by bylo vysvetlit, proc k tomu kolapsu jeste nedoslo. Mozna ma p. Kaspersky pravdu. Mozna je to ale stejne uzitecna vedecka teorie jako ty, ktere vypocetli, ze pri sve vaze a plose kridel cmelak proste letat nemuze. To, ze si nedokazeme predstavit, jak by nektere veci mohly fungovat nikoli nutne znamena, ze fungovat nemohou (a pokud, potvory jedny navic v soucasne dobe v zasade funguji - tak je to urcite nestabilni stav, ktery nemuze, ale oppravdu nemuze uz trvat dlouho).
Jinak ale souhlasim - teorie, ze o vecech by meli rozhodovat ti, kterych se tykaji skutecne nefunguje tam, kde o to ti, kterych se tykaji proste nemaji zajem a cekaji co za ne udela nekdo jiny. V tomto smyslu je slepou ulickou nejen CZ.NIC, ale cela myslenka primeho rizeni cehokoliv obcany.
Mozna to je princip, ktery ma sve nevyhody, nicmene, pokud se shodneme na tom, ze sprava domeny je skutecne odborna cinnost, ke ktere jsou treba urcite znalosti, pak vidim pouze dve moznosti - kazdy musi uvest kdo je tou zkusenou odbornou osobou (nic mu nebrani uvest sebe, pokud tomu rozumi sam) - nebo - onu odbornou peci zarizovat centralne (a tedy monopolne). Mam takovy dojem, ze CZ>NICu vycitate, ze tuto peci nezarizuje centralne a monopolne. Ja si ale nejsem jist, jestli je rozumne volat po tom, aby se spektrum cinosti vykonavanych monopolne rozsirovalo ...
V mnoha prspevcich tady, v zasade dokola, opakujete, ze stat je lepsi, svyk kritikum, kteri vam rikaji, ze se statem je tezka rec tvrdite, ze je to jejich chyba, ze nedokazi statni uredniky donutit - jo, to vypada jako smysluplna argumentace.
Jestli tolik verite sve schopnosti k necemu nutit stat, predvedte nam to, prosim, nejprve na tom, ze donutite k nejake Urad pro Hospodarskou soutez (to jsou take statni urednici, jak jiste vite) - pokud jsem spravne pochopil, domnivate se, ze CZ.NIC zneuziva sveho monopolniho postaveni, takze toto je ten spravny statni urad, ktery hledate. Teprve jestli se ukaze, ze opravdu je pravda co rikate (coz podle nazoru mnohych neni) tak bude mit smysl zacit uvazovat o prevodu na stat. Bylo by dost nestastne prevest spravu na stat a teprve pote zjistit, ze vase reci jsou pouze teoretckou moznosti ...
Mimochodem, pokud akceptuji vasi argumentaci - soucasny stav dava vsem daleko vic moznosti nez to, co navrhujete vy. V soucasne dobe muzete spravu domeny ovlivnovat
. Vy ale navrhujete, aby domenu prevzal stat, takze ze tri moznosti tlaku na zmenu zbude jedina. Hm, a to prezentujete jako vylepseni ...
Nevim, co rikal pan Kaspersky an Invexu, ale kdyz Internet prezil tech vice nez tricet let dodnes, bude zit i nadale - a dle meho nazoru obdobne spravovan, jako dnes.
Mimochodem, pocet domen, ktere mesicne vyexpiruji (=klient nezaplati udrzovaci poplatek), je skutecne velmi maly - yudiz ten problem je marginalni.
Jinak telefonni cislo neni primarne urceno na komunikaci CZ.NIC zakaznik, ale na kontakt mezi uzivateli domen. Napriklad v pripade, ze nejaka domena nefunguje, nebo je zdrojem SPAMu ci cokoliv dalsiho. CZ.NIC samozrejme nezkouma, k cemu jsou telefonni cisla v databazi pouzivana :-)
Za nulte je binec lidi, kteri nevi, jak se pise spravne jejich telefonni cislo. FYI, je to na zacatku kazdeho telefonniho seznamu.
za druhe i pres tu pestrost to precislovat jde, jenom chtit
Nepochybuji o tom, ze spravna telefonni cisla jde korektne precislovat, v DB vsak narazite treba na jiz dlouho neplatna cisla z dob analogovych ustreden, ktera nejakym algoritmem neprecislujete (ackoliv nahrada nefunkcniho cisla jinym nefunkcnim asi neznamena zhorseni stavajiciho stavu;-)) -- a to je opet binec osob, ktere ta cisla jiz davno neopravily...
Podle nejakych neoficialnich informaci se snad o nejakem automatickem "precislovani" uvazovalo, ale nakonec nebylo provedeno vzhledem k "pestrosti" formatu uvedeni cisel v databazi. Schvalne si zkuste par cisel najit. Zavorkami, pomlckami a lomitky se to jen hemzi :-)
Zaroven musim upozornit na to, ze CZ.NIC na zmenu telefonnich cisel a vhodnost udelat to drive, upozornoval. Tusim, ze to proslo i nejakym clankem na LUPE. Je samozrejme otazka, zda by nemel CZ.NIC pri kazde zmene davat celostrankovy inzerat do MF DNES, ale myslim, ze takhle je to lepsi.
myslim, ze CZ.NIC by nemel kadrovat pristupujici cleny. Pravda, meli by mit nejake zajmy v Internetu, ale to je tak jediny parametr.
Zaroven ovsem kauza UVDT ukazuje, ze obcanskych sdruzenich mohou existovat pochyby o tom, zda osoba prokazujici se zapisem z valne hromady (zapsan vlastnorucne touto osobou), ktery je pouze "overene podepsan" a neni "overene zapsan", muze byt brana jako osoba opravnena jednat za ono sdruzeni. V tomto chapu osoby CZ.NICu (navic tato vec je precedent nebot zadny dalsi clen neni obcanskym sdruzenim).
Co mi neni jasne, je fakt, ze predstavenstvo CZ.NICu nebylo schopne se s dotycnym sdruzenim dohodnout, aby byl tento problem vyresen ke spokojenosti obou stran.