Vlákno názorů k článku UVDT se zlobí na CZ.NIC od tomasgn - jestli dojde k tomu, ze stat bude spravovat...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 10. 2002 8:52

    tomasgn (neregistrovaný)
    jestli dojde k tomu, ze stat bude spravovat domenu .cz, tak hned stehuju svoji domenu nekam jinam. nedam tomu statnimu nenazrancovi ani o halir vic!
  • 9. 10. 2002 1:59

    pb (neregistrovaný)
    asi bude nejlepsi kdyz se hned vystehujete, protoze vam jiste bude vadit i statni skolstvi nebo zdravotnictvi. Vasi logiku nechapu, pochopim babky Klausovky, ale Vas vykrik do tmy bohuzel ne.
  • 9. 10. 2002 4:15

    realista (neregistrovaný)
    Ano, statni skolstvi je velice dobre a efektivne spravovano (viz. napriklad internet do skol), ve statni nemocnici cekate napr. na operaci kycelniho kloubu az 6 mesicu (je zcela lhostejne, ze mate bolesti a skoro nemuzete chodit). Jen si predstavte, na prideleni domeny vam poslanci vymysli mnoho povoleni dotcenych organu (CTU, patentovy urad, urad pro ochranu hospodarske souteze, urad na ochranu osobnich informaci, ministersto vnitra, ministerstvo informatiky, ministerstvo dopravy a spoju, notarsky zapis). Pravidelne pak budete vykazovat statistiku provozu domeny ceskemu statistickemu uradu. Takova je realita tohoto statu. A samozrejme cena, ta bude teprve poradna (zapis do obchodniho rejstriku dnes stoji 5000 Kc - to je za to, ze si vsichni platime dane)
  • 9. 10. 2002 19:51

    pb (neregistrovaný)
    Mate vynikajici fantazii. Ale asi jste nepostrehl, ze zavedeni nove domeny neni tak narocne jako vysetrit cas specialisty doktora na narocne operace.

    Ja rozumim Vasi skepsi, ale nechapu Vas pristup a Vase argumenty.
  • 9. 10. 2002 23:48

    realista (neregistrovaný)
    Vite, to je ten problem, on stat nikdy tech doktoru nezamestna vic, aby nedej boze nemocnice vic nevidelala (vic operaci = v trznim svete vetsimu zisku nemocnice). Ne, ono je lepsi, aby si pacienti "priplatili bokem" za urychleni. Muj pristup prameni z mych zkusenosti s urady tohoto statu. Pokud mate zajem, zaslu Vam seznam instituci, na ktere se nema cenu obracet s cimkoli, protoze stejne nepochodite
  • 9. 10. 2002 11:09

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Zrejme jste si nevsiml, ze vedle statniho skolstvi a zdravotnictvi zde take existuje skolstvi a zdravotnictvi soukrome, kde se muzete dobrat tech sluzeb, ktere vam ve statnim chybi. Statni skolstvi a zdravotnictvi je socialni sluzba, podle toho je drahe a kvalitni. Pro to, abych akceptoval, ze se uloha statu ma rozsirit (notabene v oblasti, kde je zcela vylouceno aby paralerne poskytoval tytez sluzby stat a nekdo jiny) potrebuji trochu silnejsi zduvodneni nez vase "stejne uz se o nejake oblasti stara, tak proc ne o dalsi".

    V mnoha prspevcich tady, v zasade dokola, opakujete, ze stat je lepsi, svyk kritikum, kteri vam rikaji, ze se statem je tezka rec tvrdite, ze je to jejich chyba, ze nedokazi statni uredniky donutit - jo, to vypada jako smysluplna argumentace.

    Jestli tolik verite sve schopnosti k necemu nutit stat, predvedte nam to, prosim, nejprve na tom, ze donutite k nejake Urad pro Hospodarskou soutez (to jsou take statni urednici, jak jiste vite) - pokud jsem spravne pochopil, domnivate se, ze CZ.NIC zneuziva sveho monopolniho postaveni, takze toto je ten spravny statni urad, ktery hledate. Teprve jestli se ukaze, ze opravdu je pravda co rikate (coz podle nazoru mnohych neni) tak bude mit smysl zacit uvazovat o prevodu na stat. Bylo by dost nestastne prevest spravu na stat a teprve pote zjistit, ze vase reci jsou pouze teoretckou moznosti ...

    Mimochodem, pokud akceptuji vasi argumentaci - soucasny stav dava vsem daleko vic moznosti nez to, co navrhujete vy. V soucasne dobe muzete spravu domeny ovlivnovat

    1. primo (vstupem do CZ.NIC)
    2. neprimo pres nejakeho clena, jehoz jste casto zakaznikem a muzete tedy na nej vytvaret spotrebitelsky natlak
    3. neprimo prostrednictvim statnich organu, napriklad zmineneho UHoSu

    . Vy ale navrhujete, aby domenu prevzal stat, takze ze tri moznosti tlaku na zmenu zbude jedina. Hm, a to prezentujete jako vylepseni ...

  • 9. 10. 2002 14:51

    Pavel Gula (neregistrovaný)
    Nesouhlasil bych asi s posledními třemi body. Ne, že by byly technicky špatné či tak, ale jejich pravda spočívá pouze v jejich teoretické uplatnitelnosti. Řekněte mi, jak velkým by musel být zákazník, aby dle bodu 2 mohl vyvíjet nějaký zřetelnější a účinnější nátlak na společnost (člena CZ NIC), který má většinou několik stovek či tisíc zákazníků. O jednoho méně nebo více je v porovnání s komplikacemi, které by tato stížnost či nátlak vyvolali, asi ta reálná volba pro dotyčnou společnost.

    Ano, určitě se dá argumentovat proti postupu jakékoliv společnosti či jednotlivce prostřednictvím platné legislativy či státních orgánů. Ale myslím si, že všichni, kdo mají co do činění z registrací domén (ve smyslu klienti, zákazníci) NEHLEDAJÍ nějaké sáhodlouhé technické statě jak postupovat dle zákonů atd. Chtějí RYCHLÉ a hlavně EFEKTIVNÍ vyřešení. Což se ztěží asi dá říci o soudních procesech, nákladech na právníky a hlavně času a nervů dotyčného. Nelíbí se mi, že tuto konkrétní situaci (vztah CZ NICu k veřejnosti) berete s takovým nadhledem. Ale plně respektuji Váš přístup, protože, jak se znovu opakuji, máte naprostou pravdu, co se týče legislativy a technických prostředků. Ale s řešením reálné situace to má máloco společného.
  • 9. 10. 2002 18:27

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Vy ale porad vychazite z toho, ze by mel byt prosazen VAS nazor - ano, pri tomto uhlu pohledu je otazka "jak velkým by musel být zákazník ..." pochopitelna. Ja ale vychazim z toho, ze prosazeny maji byt veci s vetsinovou podporou - takze spravna otazka zni - "kolik zakazniku clena musibyt, aby tento zacal brat v uvahu jejich pozadavky" - a ano, spravna odpoved zni - hodne. Nicmene, nehledame preci system, kde kdyz si jeden neco vymysli, tak to take prosadi, a platit to bude do okamziku, nez si druhy jednotlivec neco vymysli ...

    Souhlasim s tim, ze postup "pres statni organy" je prakticky nepouzitelny (a mam k tomu stejne duvody, ktere me vedou k tvrzeni, ze domena ve statnich rukou nebude zadna vyhoda) - a souhlasim s tim, ze je treba rychle a efektivni reseni. S cim ale nesouhlasim je to, ze mam v dane veci nadhled - to neni nadhled, to ja jen neznam ZADNY zpusob (abych byl presny - zadny REALNY zpusob), jak rychle a efektivne nejakeho reseni dosahnout, pokud se na takovem reseni neshodne dostatek lidi - a to zatim nevypada, protoze nikdo takove jeste ani nenavrhl, natoz aby o nem zacal presvedcovat ostatni. Tedy, samozrejme, ze znam jedno REALNE reseni - predat spravu domeny do rukou jedne osoby osviceneho diktatora - protoze diktatury, kdyz se povedou, jsou pro rychla a efekticni reseni tim nejlepsim prostredim. Jenze, diktatury se casto nepovedou a tak jsou dlouhodobe preci jen bezpecnejsi vetsinove systemy - jenze ty zas nejsou vhodne pro jakekoliv rychle zmeny a nebyvaji v mnoha pripadech ani moc efektivni ...

    Mozna je problem v tom, ze vy hledate reseni jednoho konkretniho pripadu - kdezto ja tvrdim, ze soucasna situace je neodvratitelnym systemovym dusledkem a pokud se ma neco zmenit je treba navrhnout jiny, zcela odlisny, zpusob spravy domeny (zatim zde padl jediny realizovatelny navrh - predat to statu, to ja ale nepovazuji za lepsi reseni nez soucasne nybrz naopak).

  • 9. 10. 2002 20:33

    pb (neregistrovaný)
    S poslednim odstavcem souhlasim (vyjma zavorky).

    Mozna by to chtelo se nekde sejit a:

    - vymyslet jak rozdelit spravce domeny na divize. Ty by mely mit jasne dane mantinely za jakych podminek si mohou/musi najmout k plneni svych ukolu externi firmy

    - dohodnout se na API, kterym se registrace bude obsluhovat, plus napsani odpovidajiciho SOAP modulu a WWW i SMTP bran

    - stanovit formuli pro zuctovaci cenu registrace vedenou vyhradne prokazatelnymi a dolozitelnymi naklady

    - zacit neprodlene proces separace zony, pokud NIC nezacne fungovat korektne k nejakemu blizkemu datu

    Je zcela na zucastnenych, zda nejakou z urcenych divizi "povede" statni organ. Vyhovuje tento kompromis? Mate nejake povedenejsi napady?
  • 9. 10. 2002 22:53

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Ano, mam. Napriklad rozdeleni funkcionality mezi jednim REGISTRY a nekolika REGISTRATORY. Tento proces bezi.
  • 10. 10. 2002 0:06

    pb (neregistrovaný)
    Neni lepsi mit jedno verejne API a to drzet jednou organizaci - treba i statem? Pro dane API pak mohou byt 2 verejne brany SMTP a WWW, nebo native SOAP pro velke, kteri to tam mohou zasilat primo ze svych systemu.

    K cemu jsou potreba ruzni registratori? Vzdyt jen navysi cenu centralniho - to prece nema jinou vazbu. Jestli tento proces bezi, tak nechapu dost dobre efekt pro koncoveho uzivatele/platce. Muzete mi to objasnit?

    Pr.: Nechapu jak tato vec zpusobi tlak na centralniho, aby snizil ceny.
  • 10. 10. 2002 10:19

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Myslim, ze klic je schovan ve Vasi posledni vete. Myslim, ze to je nejvetsi vyzva CZ.NICu ...

    Pro priblizeni, zkuste se podivat, jake byly ceny ccTLD registrovane NSI v dobe, kdy byl monopolnim registratorem. Pak je porovnejte se soucasnymi cenami.

  • 10. 10. 2002 13:03

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Jo, ale to stale nepremyslite "tak vysoko" jak ja si predstavuji - rikate "mit jasne dane mantinely za jakych podminek si mohou/musi najmout k plneni svych ukolu externi firmy", obdobne to plati pro "stanovit formuli ..." - dobra, ja se ale ptam, kdo bude tyto mantinely stanovovat, a chci se nejprve bavit o tomto organu, nez zacnu jit hloubeji - protoze od tohoto organu se, zrejme, bude vsechno odvijet. Rad bych vedel, jak bude vybran, na jakych principech bude fungovat, jakym zpusoobem bude moci jeho praci ovlivnovat komunita uzivatelu Internetu - a, jelikoz se tady porad vola po nejake verejne kontrole, jak bude zajisteno, aby jej kazdy mohl verejne kontrolovat. Az budeme mit jasno v tom, ze takovy organ umime sestrojit tak, aby byl funkcni a uzitecny, tak se ma smysl bavit o detailech. Zacit resit veci "zprostredka", jak navrhujete, zridkakdy vede k dobremu reseni.

    Mimochodem, co je to "proces separace zony" ?

  • 9. 10. 2002 20:01

    pb (neregistrovaný)
    Stat musi nutit vsichni, ne jeden clovek. Ostatne jiz je to v behu, alespon z me strany. Je na Vas, zdali se pridate nebo ne.

    Zatim jak jsem jsem to pochopil, i Vy jste se drive snazil o jedno reseni, ktere se nedobralo k cili. Proc nechcete zkusit jinou cestu?
  • 10. 10. 2002 13:25

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Chci zkusit jakoukolvi jinou cestu, ktera mi bude pripadat jako cesta alespon potencialne vedouci k lepsimu vysledku, nez je soucasny stav. To ale v pripade cesty "stat" neni splneno. Ja mam statu uz takhle docela dost - uz takhle se mota na spouste mist, kde to, IMHO neni nutne, nuti me prispivat na veci, ktere povazuji za zbytecne, i ty veci, ktere dela a ja je nepovazuji za zbytecne jsou v jeho podani obvykle daleko drazsi, nez kdyby je delal nekdo jiny. Stat neni zadna dobra vila, ale, navzdory sve uzitecnosti a nepostradatelnosti, velmi nebezpecny stroj, ktery se musi pouzivat velice opatrne, abyste si jim neublizil. Ne, nejsem uplny anarchista - existuji oblasti, kde neznam lepsi reseni nez je stat - obvykle je to proto, ze pro dany problem neznam jine reseni nez stat. Tohle ale neni ten pripad. Jakkoliv mozna je soucasny stav nedostatecne uspokojivy, povazuji jej za lepsi toho, ktery ocekavam, pokud vec zacne spravovat stat. Stat se, alespon zatim, mota v IT jako slon v porcelanu - tak nevidim duvod se domnivat, ze by v pripade spravy domeny doslo k nahlemu zazraku a stat by pracoval dobre, odborne a efektivne nebo by vec sveril nekomu, kdo by takto postupoval.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).