Vlákno názorů k článku UVDT se zlobí na CZ.NIC od Tomáš Mrkvička - Proc by mela byt statem spravovana narodni domena...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 10. 2002 10:02

    Tomáš Mrkvička (neregistrovaný)
    Proc by mela byt statem spravovana narodni domena horsi nez domena spravovana nepruhlednym seskupenim internetovych firem? Zkusil jsem se nad tim zamyslet jen letmo, ale zatime me nenapadl jediny duvod, ktery by podporil tezi o tom, ze statem spravovana narodni domena by byla katastrofa.
    Jsem velmi proti tomu, aby stat strkal nos do vseho. Na druhe strane stavajici NIC.cz je neefektivni, drahy a v podstate nekontrolovatelny. Pro "dobro internetove komunity" nedela prakticky nic a nase penize z poplatku za registraci a udrzovani domen utraci zpusobem, ktery se jevi prinejmensim jako sporny. Soukromy monopol neni lepsi monopolu statniho a konkurence je v pripade spravy exkluzivniho statku, jakym narodni domena je, bohuzel vyloucena.
    Zkratka nevidel bych to tak cernobile.
    Stat neni zlo, KPNQuest neni dobro. Narodni domena je pri stavajicim vyznamu a penetraci internetu uz v podstate neco jako virtualni narodni uzemi. Je spravne, ze zde namisto katastralniho uradu tu mame nejakou particku pionyru, kteri si jednou jeho funkci prisvojili a ted ji supluji? (A zase: pouze se tazi, nerikam, ze by se toho mel stat ujmout). Neni lepsi, aby prebytecne penize z poplatku sly do dani nez aby si je spravci rozdelovali v premrstenych nakladech?
    Navic NIC.cz dava jednoznacne najevo (a kauza UVDT to jasne ukazuje), ze jeho realna otevrenost neni tak velka, jak proklamuje. Ze ve skutecnosti neni tak snadne se mezi tu starou NICackou partu dostat, zvlaste hrozi-li, ze byste v zabehanych poradcich chteli neco zmenit.
    Jsem zvedav na nazory ostatnich,
    Tomas Mrkvicka
  • 8. 10. 2002 10:18

    Lubor Kolář (neregistrovaný)
    Ja osobne s vetsinou vyrceneho (napsaneho :-) souhlasim. Obavam se vsak, aby to v pripade spravce=stat nedopadlo jako se soucasnym katastralnim uradem, kde se opravdu plati uplatky nekolik tisic za "prednostni vyrizeni do ctyr tydnu", v pripade pozadavku na rychlejsi vyrizeni desetitisice. Vi to kazdy, kdo se kolem toho jen trochu pohybuje, ale nikdo s tim nic nedela jeden kryje druheho. Kdyby fungovala ucinna kontrola, tak by to bylo o necem jinem. Ale za soucasneho stavu CBR (Ceske Bananove Republiky) se obavam, ze lepsi NIC nez stat (a vzhledem ke "kvalitam" toho, co NIC dela - nebo spis nedela-, je to docela silne tvrzeni :-)
  • 8. 10. 2002 10:29

    Molir (neregistrovaný)
    Proc ne stat? Protoze stat je nejhorsi mozny spravce cehokoliv, jelikoz jeho urednici nejsou na dane veci osobne zainteresovani a sve maji jiste. Nebo by se Vam libilo cekat par tydnu na oznameni, jestli se vubec Vasi (ponizenou) zadosti o domenu hodlaji zabyvat? Ja teda ne.
  • 8. 10. 2002 10:42

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Rizika vidím dvě. První je uvedeno přímo v článku. Druhé vidím v hrozbě, že stát by doménu nespravoval "osobně" a udělal by z toho druhého Indoše. Jakkoli CZ.NIC není bez chyb, určitě je lepší než zcela uzavřený komerční subjekt "kontrolovaný" úředníky, kteří jsou placeni za to, že nevidí, neslyší a nemluví.
  • 8. 10. 2002 10:44

    Viktor Bílek (neregistrovaný)
    Muj skromny nazor proc ne stat: Protoze jednoho krasneho dne si par subjektu v Americe vymyslelo malou pocitacovou sit, ktera se casem zacala krapet rozrustat, az je z ni dnes tak znamy internet. Na teto siti nekdo vymyslel DNS a z rad tech, kdo "do toho delali" se ustanovil ICANN. To je ta jedina spravna autorita nad celym domenovym systemem v inernetu. A ICANN rekl : Nebudeme spravovat cely adresni prostor sami, poverime mistni organizace pro konkretni TLD a ty se znalosti veci budou snad sverene prostredky (rozumej TLD) spravovat lepe. A pokud ne, ICANN spravcovstvi tomu hrisniku sebere a vybere lepsiho. A je to prave ten ICANN, ktery ma mandat byt ten nejvyssi spravce. Kdyby nyni chtel stat rici, zadny ICANN (jako rekneme soukromou organizaci) neuznavame, TLD zabavujeme (nehlede na to, ze pokud by ICANN Ceskemu statu rekl ne, tak prave on ma v ruce ty technicka esa) vratili bychom se pred rok '89 - zestatnovani uz jsme tady jednou meli, taky se tenkrat nikoho neptali!
  • 8. 10. 2002 11:25

    Robert Němec (neregistrovaný)
    Proč stát ne: protože stát by se takto mohl snadno zbavovat svých kritiků. To je jako kdyby stát vlastnil všechny tiskárny v ČR. "Protestuješ proti vládě? Zabavíme ti doménu, případně bude mít "technické problémy"." Či: "Ano, vaše technické problémy s doménou xy.cz již řešíme, ale máme tady málo kvalifikovaných lidí, málo peněž, málo.... No, zkuste se zeptat příští rok, to by to již mohlo fungovat."

    CZ.NICem se dá příliš snadno ovládat český internet. Co stát nemusí kontrolovat, to ať nekontroluje.

    Proč se na vládě stále vymýšlí, jak odněkud vytáhnout více peněz? :-( Prostě peníze nemáme, tak začneme šetřit.
  • 8. 10. 2002 12:49

    Martin Kalenda (neregistrovaný)
    presne stat rekne robertnemec.com sebereme mu ji! a jak to prosim zaridi?

  • 8. 10. 2002 13:08

    Robert Němec (neregistrovaný)
    Ale ja nemyslel robertnemec.com ani robert-nemec.com. :-)

    Myslel jsem domény pod TLD .cz. Taky jich par vlastnim. :-)
  • 8. 10. 2002 20:28

    Stanislav Tockstein (neregistrovaný)
    Naprostý souhlas.

    Pokud je doména .CZ přisuzována jako národní doména, měl by její správu převzít stát, nebo jmenovat ve výběrovém řízení firmu která toto bude provádět za předem jasných a vždy kontrolovatelných podmínkách a ne jako teď, když to opravdu hodně přeženu, "partou samozvanců".

    Tak jako stát vydává pasy, občanské průkazy, řidičské průkazy, rodné listy, apod., zcela jasně se tu nabízí i správa a registrace v národní doméně .CZ jakožto NÁRODNÍHO STATKU.
  • 8. 10. 2002 22:37

    Tomas Knaifl (neregistrovaný)
    ale no tak.. vsichni dobre vime, jak tato "vyberova rizeni" fungujou... :(

    TK
  • 9. 10. 2002 2:07

    pb (neregistrovaný)
    Monopol je monopol at je soukromy nebo statni. Vyhoda u statniho je, ze Vam nikdo nemuze rict, at do toho nestrkate nos.

    Jenze tady se kazdy boji prinutit statniho urednika aby neco delal. A z toho je pak ta averze.

    co s tim konecne neco udelat, a prestat o tom necinne povidat?
  • 9. 10. 2002 2:09

    pb (neregistrovaný)
    Vy se bojite urednika prinutit, aby delal co ma? Vy se bojite jit za poslancem, kdyz si tenhle stat muze delat co chce? Zkousel jste s tim nekdy neco delat, nebo jen o tom "povidate"?

    Pokud jste si odpovedel: "ano, ano, ne", tak pak se nedivte!
  • 9. 10. 2002 2:16

    pb (neregistrovaný)
    Domnivam se, ze Vas nazor nema realne opodstatneni. Vase tvrzeni "Jakkoli CZ.NIC není bez chyb, určitě je lepší než zcela uzavřený komerční subjekt kontrolovaný úředníky" je znamka naproste rezignace.

    CZ.NIC rozhodne neni lepsi nez stat. NIC ma cca dle meho laickeho odhadu nejmene 300% "dan" na jim provadenou sluzbu, ktera je dovolim si rici - stejne spatna jako ji dokaze nabidnout libovolny stat na teto rovnobezce (pocitam i staty smerem na Vychod).
  • 9. 10. 2002 2:19

    pb (neregistrovaný)
    Kdyz do sve uvahy prijimate ICANN, jiste vite za jakych podminek zbavi lokalniho spravce spravcovstvi?

    Pred par lety jsem jim psal, a mozna by bylo dobre, abyste si zkusil jejich odpoved vyzadat take.
  • 9. 10. 2002 2:22

    pb (neregistrovaný)
    A ze se nebojite, ze stat zneuzite soudni aparat, ktery je jim placen. Ze Vam treba nesebere barak zmenou zapisu na PU. Tech moznosti je spousta.

    Ne, bohuzel Vas ne zcela dobre chapu. Presneji - nerozumim vubec tomu co sdelujete.
  • 9. 10. 2002 3:50

    realista (neregistrovaný)
    Pokud mate opravdu zajem o spravovani domeny .cz socialistickym statem, doporucuji vam vyzkouset si napr. Navrh na zapis do obchodniho rejstriku = sikana obcanu nebo jednani se stavebnim uradem (jen pro silne povahy). O faktu, ze by cena registrace a udrzovaci poplatek stoupla min. 10x nemuze byt v pripade predluzene statni kasy pochyb.
  • 9. 10. 2002 3:57

    realista (neregistrovaný)
    No vy si snad delate legraci? Byl jste uz o neco zadat na jakemkoli urade? V lepsim pripade vam vasi zalezitost po osobni urgenci vyridi do 90 dnu (pokud ovsem nedonesete obalku). A poslanec, ten se na vas zvysoka vy.... . Maximalne se dovolate k sekretarce jeho asistenta. CZ.NIC je spatnej, ale stat je MNOHEM horsi!
  • 9. 10. 2002 8:34

    Lubor Kolář (neregistrovaný)
    Vazeny pane (omlouvam se, pokud jsem to pohlavi netrefil :-),
    je videt, ze bud nemate naprosto zadne zkusenosti pri jednani se statni spravou, nebo jste mel jednou velke stesti a mate dojem, ze to bylo normalni a ne vyjimecne.
    Rad si necham poradit, co treba udelat s tim zaznamem do katastru, kdyz je v nejakem predpisu, ze to musi byt do 30ti dnu a bezne to trva rok. Bez obalky s tim nemate sanci hnout. Nejaka rada?
    Nebo kdyz v nasem obvode magistrat prosadil jednu stavbu, pri jejimz budovani se porusuji vsechny mozne normy i stavebni povoleni. Kdyz tedy clovek zvedne *** a necha tam udelat kontrolu, dozvi se, ze je samozrejme vsechno v poradku (maximalne to, ze byl nalezen drobny nedostatek a stavbyvedouci ustne upozonen a prislibil napravu). Nadrizeny organ naseho stavenbniho odboru je magistrat, ktery je shodou okolnosti stavitel. Opet budu vdecny za radu, jak z toho ven.
    Nebo jinak. Jeden ozrala me naboural. Policii jsem uhanel pres tri mesice, aby mi dali papir na to, ze ja jsem to nezavinil. Porad same vymluvy, proc to nejde, ze se ten ozrala vyhyba vyslechu apod. Kdyz uz jsem to nevydrzel a v lednu (stalo se to v zari) zatlacil (protoze jsme mel na v opravach uz od zari pres 20kKc z vlastniho), tak neco sepsali a poslali mi to. Vyborne bylo to, ze "vinikovi byl pro vyjimecne dobrou spolupraci s PCR udelen mirny trest", ackoliv mi pul roku tvrdili, ze to vazne proto, ze se nedostavuje k vyslechu a oni ho nemuzou sehnat. Nejaka rada, co delat priste?
    Opravdu nechapu Vasi naivitu, ze se clovek neceho muze domoci. Nechci Vas tu unavovat dalsimi podobnymi historkami, ale verte, ze papirove mate narok na hodne, v realu na nic a NEEXISTUJE moznost, jak se ho domoci. Jak jsem psal - kdyby fungovala kontrola (napr. v mych trech konkretnich prikladech: kdyby urednik, ktery zapis do katastru do 30 dnu neprovede, mel problemy, kdyby opravdu nezavisly dohled zjistil, ze nas stavebni odbor svou praci neprovadi dobre (a byly z toho vyvozeny patricne personalni dusledky) nebo pokud by si ti policajti odskakali tu ignoraci), to by byla jina. Protoze soukromemu subjektu nemuzete kecat do niceho, statu naopak ano. Realny vysledek je ale bohuzel nula cela nula nic.
  • 9. 10. 2002 9:28

    Lubor Kolář (neregistrovaný)
    Pokud to bylo mysleno ironicky, omlouvam se, ze na to reaguji ve vaznem duchu, protoze to jako ironii nechapu.

    Ja jsem jen normalni clovek a mam jen jedny nervy a muj den ma 24 hodin jako den kohokoliv jineho. Ano, se vsemi tremi zminovanymi priklady by se _mozna_ dalo jit k soudu, ma to vsak sve "ale":
    1. Chce to cas (hodne casu) a penize (hodne penez - zvlast pokud by slo o spor se statem, jeden znamy neco podobneho absolvoval a zjistil, ze obhajce statu ma za ukol se pokazde, kdyz to jde, odvolat - bez ohledu na realnou sanci vyhry sporu).

    2. Vysledek sporu je nejisty. Prestoze "selsky rozum" veli, ze neni co resit, pravni hledisko je o uplne necem jinem, staci, aby clovek pouzil jen trochu jiny vyraz a hned se z toho udela neco jineho apod.

    3. I kdybych cas i penize (bod 1) investoval, tak se po nekolika letech a mnoha tisicich (v lepsim pripade; v tom horsim desetitisich) prosouzenych penezich dozvim, ze jsem sice mel pravdu, ale ze
    a) uz se s tim neda nic delat (napr. stavba byla dostavena, ze nam tam nekolik let delali bordel je uz passe)
    a/nebo
    b) ze dotycny, kdo za to muze, tam jiz nepracuje
    nebo
    c) dotycny byl potrestan ztratou 10% osobniho ohodnoceni na 1 mesic
    nebo
    d) se prokaze, ze nekdo pochybil, ale zakon nestanovi sankce a tudiz vysledkem sporu je konstatovani, ze zakon byl porusen a tim to hasne

    z cehoz vyplyva:
    4. Ze totiz nikdo za nic nema odpovednost. Vemte si Macka, Klause, Salzmanna a mnoho dalsich, kteri byli ve vedoucich funkcich, kdyz se stal pruser, ale "prokazali", ze za to odpovednost nenesou. Bez smitka zavisti se ptam - kdo tedy tu odpovednost ma? Ja myslel, ze vedeni je tak dobre hodnoceno nejen pro znalosti a cas, co musi praci venovat, ale i proto, ze maji vysokou miru odpovednosti.

    Takze ceho bych pripadnym soudnim sporem dosahl?
    Ztratil bych nervy, cas (a v pripady prohry) i penize, problem by to stejne nevyresilo (zapis do katastru potrebuji ted, ne za dva roky, stejne tak resit problemy se stavbou potrebuji ted a ne az kdyz je vsechno davno hotovo, to same u te dopravni nehody). Mam to delat jen proto, abych si dokazal, ze jsem mel pravdu?

    Ale to uz jsme uplne jinde mimo tema diskuze. Puvodne jsem se vyjadril, ze pokud by v nasem state fungoval princip odpovednosti a kontroly, nebyl by spatny napad, aby domenu .cz spravoval stat. V soucasne situaci bychom dopadli jeste hur, nez pod NICem.

  • 9. 10. 2002 9:38

    poboril@applet.cz (neregistrovaný)
    uz to tu zaznelo a jen opakuji:
    Internet nikdy nebyl statni a doufam nebude. Jako ISP mame s CZ.NIC dobrou - velmi prijatelnou zkusenost pri registrovani a sprave vetsiho mnozstvi domen, a samozrejme i pri reseni problemu, se pri tvurcim pristupu a pochopeni dotcenych subjektu i osob, vzdy najde reseni.
    Samozrejme, ze je vzdy co zlepsovat a u CZ.NIC to pujde vzdy lepe nez u nejake statni organizace.
  • 9. 10. 2002 10:23

    Dracula (neregistrovaný)
    Nejste náhodou z Brna? Tam totiž úředník není státním zástupcem, ale soukromou firmou :)

    Ale jinde to funguje dobře...
  • 9. 10. 2002 10:29

    Dracula (neregistrovaný)
    No ono někteří, kdo nemají čistý trestní rejstřík, nebo reálně a legálně uskutečnitelný podnikatelský záměr mají velké problémy se zápisem do obchodního rejstříku...
  • 9. 10. 2002 11:13

    David Weil (neregistrovaný)
    ad katastr - částečně si sám odpovídáte v jiném příspěvku týkajícího se primárně soudu. chce to čas a/nebo peníze.

    s katastrem mám zkušenosti opakované a musím říct, že za úplatky si mohou především lidé sami. tady nabídka převyšuje poptávku.

    já jsem ještě žádný úplatek nedal (byť si o to už i jednou přímo řekli) a přesto si na rychlost nemohu stěžovat. v jednom případě se to sice táhlo osm měsíců, ale to jen z toho důvodu, že mi stav vyhovoval (už jsem bydlel, ale hypotéku ještě neplatil ;))). ve chvíli, kdy jsem zápis potřeboval, stačily necelé dva týdny. ani jednou jsem se nepotřeboval pohádat, vždy bylo jednání slušné a rychlé. Pobavili jsme se o tom, jaké jsou zákonné normy, jaké by bylo řešení v případě soudu i jaké jsou možnosti úhrady vzniklé škody atd. Vyjádřil jsem pochopení s jejich technickými problémy a tím, že zákon tohle neřeší a splnit se vše musí. Stálo mne to zhruba pět hodin času - čtyři telefonáty různým lidem po 15 minutách a dvě osobní návštěvy. To není vůbec mnoho. Tolik tomu obětuje člověk i běžně.

    Není poptřeba úplatek. Je potřeba znát svá práva a stát si na nich. A je nutné být za každých okolností slušný a chovat se nadmíru diplomaticky. Jak tvrdí jeden bonmot - diplomacie je umění dovolit někomu udělat to, co chceš. A to je plná pravda. Vyjdete-li unavené úřednici vstříc, vyjádříte pochopení s jejími problémy, oceníte její obětavost a ochotu, případně ještě pochválíte nějakou její osobní drobnost (jedna úřednice měla velmi zajímavý hrnek na stole), tak taková úřednice (úředník, policista atd.) pro Vás udělá maximum a ještě velmi rád. Když tam přijde arogantní a nerudný "otrapa", tak se naopak šprajcnou a neudělaj nic.

    Tím nijak neobhajuji státní správu. I nadále si myslím, že je pomalá, neefektivní, drahá a špatná. Jde jen o to najít tu správnou páku, kterou se s tím dá pohnout. Většinou jsou tou pákou lidé, kteří bývají unavení, znechucení, dost často málo schopní. Zvedněte těmto lidem sebedůvěru, zlepšete jim den a budou Vám "zobat z ruky". Funguje to lépe než úplatky ;))).
  • 9. 10. 2002 11:41

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Mel byste si konecne ujasnit, jestli prevzeti spravy statem povazujete za "zlepseni" stavu, nebo zda "to je totez". Pokud je to totez, nevidim duvod proc menit zazity stav. Pokud je to zlepseni, mel byste nam objasnit, v cem ho vidite.
  • 9. 10. 2002 12:24

    Lubor Kolář (neregistrovaný)
    ad katastr - no a co to je, kdyz si clovek o nic nerekne a dozvi se, ze to bude trvat mesice, s priplatkem (dle velikosti) jeden az ctyri tydny?

    Jinak ohledne diplomacie v jednani - naprosto souhlasim, ze muze fungovat obdobne, jako uplatky (i kdyz, zkuste si to na tom katastru misto tech 4kKc v obalce pochvalit hrnek ;-)
    Ale tak lze resit pouze nasledky toho stavu, co jsem popsal: na spoustu veci mate narok, ale nemate moznost se jich dovolat, protoze odpovednost za neprovedenou (nebo chybne provedenou) vec nikdo nema nebo si ji prehazuji jeden na druheho, kontrolni mechanizmy take nefunguji, jak by mely.
    Stejne tak nevidim jako "normal" nebo "standard" to, ze aby clovek dostal to, na co ma zakonny narok, co si plati z dani a jeste podruhe kolky, tak musi jit (cituji Vas) ctyrikat nekomu zavolat a dvakrat navstivit. Je sice fajn, ze existuje (napr. tento Vas) zpusob, jak z toho ven, ale to prece neni a nemuze byt jako vyhovujici stav. Vyhovujici stav je ten, ze tam prijdu s zadosti a kolkem a za mesic si prijdu pro vypis. Najdete mi jedinou osobu v tomto state, ktere se to takhle provedlo a nema tam zname.
    Ale uz se diskuze zase toci jen kolem katastru - ja mam zkusenost, ze takhle obdobne to funguje skoro vsude (az na ty uplatky, o ty si jinde tak okate nerikaji).
    Souhlasite s tim, ze soucasny stat by byl jeste horsi spravce nez NIC?
  • 9. 10. 2002 12:34

    Lubor Kolář (neregistrovaný)
    Toz ja su z Prahy. A jinde to dobre nefunguje. Byl jsem na inspektoratu v Kutne Hore prepisovat auto. Nebudu se opet rozepisovat, ale kdyz Vam reknu, ze me to stalo dva dny casu, protoze prijit rano v pul sedme nestaci. Prislo par lidi z autobazaru (kteri, prestoze jsou "velkozakaznici", nemaji moznost prijit jindy nebo nejake jine reseni, aby na to normalni clovek, co si jde prehlasit jedno auto, nedoplatil) a v tu ranu Vam vecer v sest zaklapnou okenko (coz jako cloveka, ktery byl prave 3. na rade, docela nastve). Kdyz jsem druhy den prisel ve ctyri rano (!!!), uz tam cekalo nekolik lidi a mel jsem kliku, byl jsem hotovej skoro v deset. Ptate se, v jakem stoleti to bylo? Jsou to dva roky. Dle mistnich lidi tam takova situace panuje jiz dlouho (nekolik let), vi se o tom, ale nikdo s tim nic nedela. Nebo jsem takovej hroznej smolar a vsude si nabehnu?
  • 9. 10. 2002 14:40

    David Weil (neregistrovaný)
    já vím, že řeším následky, ani netvrdím nic jiného. nemělo by to tak být. nicméně tvrdím, že následky lze řešit i bez úplatků a dokonce se odvážím tvrdit, že dokážu být bez úplatků úspěšnější, než jiní s úplatky (neplatí to obecně).

    změna současného stavu je ovšem také na nás. pokud budeme úplatky nabízet, nebudeme znát svá práva nebo na nich nebudeme trvat, situace se nezmění. prostě ze svého úhlu pohledu vidím, že když si stojím za svými právy, tak se mnou jednají jinak a mám menší problémy. Na základě této zkušenosti se domnívám, že pokud by se stejně chovali i druzí, nemuseli bychom tady řešit katastr(of)ální problémy. Současnou situaci za normální rozhodně nepovažuji.

    ---- Najdete mi jedinou osobu v tomto state, ktere se to takhle provedlo a nema tam zname.

    Vy nevěříte na pohádky? ;)))))


    ---- Souhlasite s tim, ze soucasny stat by byl jeste horsi spravce nez NIC?

    Souhlasím. Stát je nejhorší správce. Já jsem zastáncem minimalistického státu. Pobavila mne teď jedna povídka v Ikarii, kde se města nově vzniklé republiky hádaly o to, kde bude hlavní sídlo, že nakonec je prezident i vláda mobilní. Po měsici se města coby hostitelé střídají. Státní aparát se tak musel zmenšit na minimum. ;) Lákavá představa ;)))) Stát má zajistit základní práva a jejich ochranu a do ničeho jiného se nemontovat. Minimální omezení v podnikání, minimální omezení ve volbě občana v oblasti školství, zdravotnictví atd. atd. atd. předpokaldem ovšem je maximální odpovědnost občana - za svá rozhodnutí si ponese důsledky sám (jak se asi dívám an kampeličky a sanaci bank? ;))).
  • 9. 10. 2002 15:00

    Pavel Gula (neregistrovaný)
    Taky bych nesouhlasil. To, že Internet není státní, je možná pravda v CZ, ale jinak je ICANN z US a ten a jiné organizace rozhodující o technických direktivách Inetu rozhoduje přímo vláda US. Takže nebude daleko od pravdy tvrzení, že fungování internetu je na základě představ a americké vlády. Samozřejmě víceméně v uvozovkách.

    Ale proč všichni tak zbrojít vůči vládě? Dejme tomu, že předchozí vlády stály fakt za ránu pěstí do zubů. S čímž se maximálně ztotožňuji. Ale teď možná nová vláda, která i když bude mít mouchy, tak alespoň je OTEVŘENĚJSI než kterákoliv předtím (viz např Tvrdík a jeho přepadení muničních skladů - kdo se předtím odvážil na takové fiasko upozornit?).

    A dále, trošku obdobná situace je možná s elektronických podpisem. Vždyť tady stát dává jakési licence soukromým společnostem na správu a údržbu těchto databází. S doménami by to mohlo být obdobné. Řekněme si upřímně, kde si asi myslíte, že by stát sebral odborníky na registraci DNS záznamů? Tolik jich zase v celé administrativě státu za státní plat není a nechat je někde vyškolit? směšné. Takže zase stát zůstane u nějaké soukromé firmy a doufejme, že CZ NIC bude jen jednou z několika a ne jedinou.
  • 9. 10. 2002 15:20

    Lubor Kolář (neregistrovaný)
    Musim rict, ze se prakticky pod vsechno muzu akorat podepsat.
    Pouze bych byl velmi opatrny s tvrzenim:
    když si stojím za svými právy, tak se mnou jednají jinak a mám menší problémy

    Protoze nadrazeny problem je ten, ze je zde minimalni vymahatelnost prava, takze i kdyz mate narok na odpoved do 30ti dnu, nic se nestane, pokud ji neposlou, maximalne se stane to, ze nekdo rekne, ano, stala se chyba a tim to pro vsechny konci.

    A jeste treba zde:
    pokud budeme úplatky nabízet

    Ja nemam dojem, ze by vetsina lidi uplatky sama od sebe nabizela, ale ze kdyz si o ne nekdo rekne, tak jim radsi vyhovi (protoze se to vyplati). Napr. kdyz ja jsem zadal o povoleni a byl jsem neprimo pozadan o uplatek ("to vite, mame tu male mzdy, tady jde vsechno pomalu"), nic jsem nedal a povoleni mi opravdu vyridili v dobe, kdy bylo zrejme, ze mi je k nicemu (povoleni melo byt na tri nedele a kladne rozhodnuti jsem dostal tyden pred koncem toho obdobi). Kdybych ji neco strcil, tak jsem povoleni mel a nekolikanasobne se mi zaplatilo (poukazuji pouze na "obchodni" stranku veci). Uplatkarstvi ma jeden zasadni problem - jsou tam dva vinici a nikdo postizeny, oba na tom profituji.
  • 9. 10. 2002 20:50

    pb (neregistrovaný)
    Jiz jsme od tematu, ale budiz:

    Tahle statni sprava neni tak katastrofalni, "pouze" nevedi, kdo co ma/musi/muze. To je ten problem, se systemovym aspektem celeho problemu jsem se dosud nesetkal. Ale pravda je, ze resivam jine kauzy nez Vy.

    Na Vase pripady doporucuji:
    - kontaktovat kontrolni organ MV
    - kontaktovat nektery z poradu nasich TV
    - vetsi obeznameni s Vasimi pravy a dusledne vyzadovani jejich plneni
    - okamzite podavani stiznosti
  • 9. 10. 2002 20:55

    pb (neregistrovaný)
    Nase zkusenosti se rozchazeji. Problem tohodle statu je ten, ze si kazdy mysli, ze to za nej vyresi ten druhy nastvany. A logicky se to pak neresi nikdy.
  • 9. 10. 2002 21:02

    pb (neregistrovaný)
    Prevzeti spravy statem povazuji za rozetnuti uzlu. NIC byl zajimavy experiment, ktery ukazal slepou ulicku - jak by rekl Jara da Cimrman.

    Ted to chce jinou cestu, kterou nenajdeme kdyz si budeme povidat pres tuhle diskuzi. Chce se to sejit a zacit jednat.

    Takze otazka snad uz neni co s NIC, ale kdy a kde si vyjasnit nase stanovista a dobrat se k necemu konstruktivnimu!
  • 9. 10. 2002 22:34

    W. K (neregistrovaný)
    A Lubore, urcite to neni ne treba tvou spoluvinou ale nejakou neznamou chybou ktere se dopoustis v jednani s lidmi? Ctu tvoje prihody nekolik let v ruznych konferencich a statisticky se mi to nezda. Kolega chodi neustale s blocky od policie. Nejprve se nam vsem zdalo, ze se to muze stat kazdemu a ze dotycny kolega ma smulu. On ale chodil s blocky tak 2x tydne a s uplne aburdnimi ciframi jako je 1600 Kc za prekroceni rychlosti o 12 km/h, 1200 Kc za stani jednim kolem na travniku, 1000 Kc za nezaply pas apod. Tak jsme ho zpovidali a bylo to jasne. On nehral hru o nejnizsi pokutu, on diskutoval, nechaval si ukazat kalibraci radaru, sluzebni prukazy a vse "na co ma narok". Nerikal policistovi, ze nema lehkou praci a ze lituje prestupku a jeste se mu to nikdy nestalo. Nedavno me zastavil policista za jizdu na cervenou. Tak jsem vzal klacek (zacina to dobre:-) a nakreslili jsme si do pisku na Hlinkach v Brne krizovatku Bauerova/Hlinky a nakonec z toho vylezlo, ze jsem vubec pres semafor nejel, vyjel jsem z vedlejsi az za nim. On me na to rekl, ze mi to teda promine. Potlacil jsem jesitnost a podekoval jsem, ze je na me hodny a omluvil jsem se, ze jsem ho zdrzel. On me rekl, at si dam priste pozor a odjel. Bylo to za 0 korun.
    Jinak co se tyce prepisu, tak me to take irituje a vyresil jsem to tak, ze 1/2 dne v praci je pro me dulezitejsi nez 300 Kc ktere dam cloveku, ktery to za me vystoji. Najmi si nejakeho psychoterapeuta, treba ti rekne kde delas chybu. Statni urednik je clovek a existuji urcita interni pravidla... napriklad kdyz nekoho na urade naseres, (tim ze se chovas jako kdyby tam byl kvuli tobe, nebo mu nedej boze reknes, ze ho platis s dani:-) da ti sice razitko, ale o 180 stupnu obracene a podle toho pozna dalsi urednik "co jses zac". Na vojne se v osobnim spisu ohybal levy horni rozek. Kdyz te odveleli na jinou posadku, tak poddustojnik te podle rozku identifikoval a opet jsi nemel lehke ziti...
  • 9. 10. 2002 23:03

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Nemuzete zit ve vetsim omylu :-)

    Technicke normy Internetu (RFC) a jine technicke standardy jsou obvykle navrhovany IETF (Internet Engineering Task Force) a schvaluje je IAB (Internet Architecture Board), ktery je organem ISOC (The Internet Society - www.isoc.org), coz je NGO organizace - mimochodem take se muzete stat clenem (ja jim jsem).

    Pokud by stat ziskal domenu v nejblizsich dvou letech, dal by ji do spravy Ceskeho Telecomu (vyberove rizeni jiz probehlo). Do CZ.NICu muzete vstoupit relativne snadno, do Ceskeho Telecomu jen velmi tezko :-)

  • 10. 10. 2002 8:54

    Lubor Kolář (neregistrovaný)
    Ja vim, ale co tim dosahnu (viz ma odpoved trochu jinde)? Me problemy to nevyresi, akorat tim ztratim spoustu casu a nervu a jeste si (presne jak pise Walther) uredniky na$eru, tak, ze uz nikdy nic nedostanu.
    Ja jsem si vcelku dost vedom, jake prava mam a na co mam/nemam narok, ale (opet jsem to uz psal), vzhledem k praktice nevymahatelnosti prava je mi to uplne naprd. A opravdu to neni o tom, ze dovedu akorat nadavat, ale je to o tom, ze me boj s vetrnymi mlyny unavil a prave to, ze nejsou vysledky, je duvod, ze uz to ani nezkousim. Ono kdybych po vynalozenem usili neceho dosahl, bylo by to o necem jinem.
  • 10. 10. 2002 9:01

    Lubor Kolář (neregistrovaný)
    To mne samozrejme napadlo taky. Ale v pripadech, ktere jsem jmenoval, na osobnim jednani vubec nezalezelo (resp. nebylo mozne to ovlivnit, at "kladne", nebo "zaporne"). Jak na inspektorate (nebo jsem si tu frontu snad "vykecal"?), tak u policajtu (snad maji nejake terminy, do kdy to musi vyresit, navic je kontaktovala i pojistovna, aby ji ten zaver dali) apod.
    Pokud nekde jednam osobne, tak to vetsinou nedopadne az tak spatne (samozrejme jak kdy, ale pokud se tyka treba tech pokut apod., tam mam velice dobrou bilanci :-).
    Samozrejme nevylucuji, ze clovek s maximalnim nadanim pro diplomacii by mohl nejakym zpusobem uspet (mohl zajet 60km na Policii a dat rec /aby to vyjadreni konecne poslali/, mohl zkusit navstivit vedouciho inspektoratu /aby ho vzali prednosne/, mozna mohl pokecat s vedouci na katastru /aby ho zapsali driv a zadarmo/), ale vse jednak za cenu znacne casove ztraty a druhak to je presne to, co kritizuji, ze normalni clovek tu sanci nema.
  • 10. 10. 2002 11:34

    Viados (neregistrovaný)
    Naprosto presne! Nejlepsi je stat, o kterem nevite, dokud neni krize. Zaplatit dane na fungovani radnic, policie, armady a soudu a konec. Zadne stovky uradu, tisice formularu, miliony razitek ap. Krasny ideal, skoro jako pohadka ...
  • 10. 10. 2002 12:45

    Petr (neregistrovaný)
    Jo, to mátepravdu. Ale bohužel ten problém mají i ti, kteří mají čistý rejstřík, reálný podnikatelský záměr, ale nejsou ochotní při úkonu, na který mají ze zákona nárok, rozhazovat prachy na právníky a úplatky. Nepochybuji o tom, že, jste-li ochoten investovat dost peněz, tak nemusíte mít ani čistý rejstřík, ani podnikatelský záměr a všechno jde samo a rychle.
  • 13. 10. 2002 19:49

    Jarek Jesenský (neregistrovaný)
    Díky za stručný nástin asertivního jednání, ale obávám se že i díky takovým "přizpůsobivým" jako Vy zůstanou čeští úředníci takoví jací jsou.
    Trvám na povinnosti úředníků pracovat tak jak jim velí zákon a předpisy i bez toho, abych jim vychvaloval hrníčky, obvolával 4 známé, stál hodiny ve frontě, nebo musel někomu platit za to že za mne frontu vystojí!
    Nikdo tu ještě nezmínil zápis do Obchodního rejstříku, kde je světový standard zápisu od několik dnů do několik týdnů. U nás čekáte klidně i půl roku, s desetitisícovým úplatkem měsíc, se stotisícovým JEDEN DEN (takže je vidět že to jde, když se chce)!
    Také se mi např. nelíbí český způsob přidělování SPZetek (viz pěkná čísla prezidenta, státních úředníků, známých lidí a pod.), proč nemohou být pěkné číselné kombinace legálně prodávané za vyšší cenu a ty nejvíce žádané v aukcích jako jinde na západě? Asi proto, že by více peněz dostal Dopravní inspektorát a ne jeho zaměstnanci do kapsy ...
  • 14. 10. 2002 17:45

    David Weil (neregistrovaný)
    Pane Jesenský, děkuji za překroucení mého příspěvku ;). Jen málo lidí z mého okolí by mne asi nazvalo "přizpůsobivým". Zkusím to napsat jinak.

    Odpovídal jsem na příspěvek o úplatcích a snažil jsem se jen napsat, že většiny věcí lze i v českém banánistánu dosáhnout jinak, než úplatky. Jde to v klidu a bez arogance, je ovšem potřeba dost diplomacie a času (a pochopitelně slušnost, ale to by mělo být normální vždy a za všech okolností). Napsal jsem, že i nadále tento stav považuji za velmi neuspokojivý a rozhodně by to neměl být stav normální. Přál bych si, aby bylo samozřejmé, že podám žádost a v zákonné lhůtě dostanu, oč žádám. Byl bych ještě radši, kdybych 90 % žádostí a lejster vůbec podávat nemusel, protože to jsou věci, do kterých se stát cpe naprosto zbytečně.

    Vrátím se však ještě ke katastru - bohužel to, co jsem psal, už od 1. října neplatí. Nové koště, totiž ředitel, projevuje snahu dobře mést a znemožnil přednostní vyřizování. Zda to skutečně zabrání i korupci a zda katastr bude vyřizovat požadavky v zákonem stanovených lhůtách, zůstává otázkou.

    Já myslím, že v základních otázkách, jako je vymahatelnost práva, dodržování zákonů, korupce atd., rozhodně nejsme ve sporu.

    Neshodneme se však zřejmě v postoji Don Quijota - já s větrnými mlýny už bojovat nehodlám. Raději budu bránit stavbě nových, než abych se mlátil někde, kde už nic nezměním a s někým, kdo za to nemůže a sám nic nezmůže. Ona ani ta pomalost úřadů totiž není tak jednobarevná, jak si většina lidí myslí. Uvedu ještě konkrétní příklad - během letošních letních prázdnin přecházel katastr na nový sw systém. Díky chybě v systému se špatně převedly všechny byty v OV a bylo nutno je opravit ručně a aby toho nebylo málo, tak ve chvíli, kdy se sáhne na jednu jednotku v domě, tak se musí opravit v daném čísle popisném všechny. A to je časově dost náročné. Navíc jen díky přechodu získal KÚ dvouměsíční skluz. Ani jedno nezavila a ani nemohla ovlivnit žádná z osob, se kterými přijdete běžně do styku. Má tedy smysl si na nich vylévat zlost? Buzerovat je s termíny? Změní se tím něco? Víte, Vy si na ten úřad jdete jednou za rok či dva, ale ta úřednice tam sedí den co den, kdekdo na ni řve, aniž by za to mohla, změnit místo v podstatě také nemůže, protože by těžko našla jiné. Takže si myslím, že být vůči těmto lidem slušný není nic špatného. Naopak ji tím mohu jedině vylepšit den a je možné, že díky tomu bude příjemná třeba i na Vás, který jste stál ve frontě za mnou (ad absurdum).

    Chyba je totiž jinde a tam je potřeba napřít síly.
  • 14. 10. 2002 18:32

    Jarek Jesenský (neregistrovaný)
    Děkuji za poměrně obšírné vyjasnění, věřte že opravdu nejsme ve sporu :-).
    Jen jsem chtěl poukázat na jeden z dalších možných špatných postojů k našim úředníkům, a to je smíření se s daným stavem :-)
    Samozřejmě že asertivitu a slušnost považuji za základ úspěchu při jednání nejen s úředníky, takže k tomu jsem ani necítil potřebu se vyjadřovat :-)
    Přeji Vám hodně úspěchů ve frontách i jinde v životě :-)
  • 17. 10. 2002 12:19

    Guderian (neregistrovaný)
    Ne z přesně stejného důvodu, proč bychom neměli znovu zavádět socializmus.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).