Vlákno názorů k článku UVDT se zlobí na CZ.NIC od Jan Prevratil - Nemohu nez souhlasit - skutecne neni duvod, proc...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 10. 2002 11:24

    Jan Prevratil (neregistrovaný)
    Nemohu nez souhlasit - skutecne neni duvod, proc by narodni domena nemohla byt spravovana statem (ovsem za predpokladu, ze se tak bude dit efektivne; ani u nas uz efektivita statni spravy neni nedosazitelnou chimerou). Uvaha o domene jako o verejnem statku je vystizna - koneckoncu v nekterych statech je pouzivani tohoto statku regulovano napr. povinnym delenim do subdomen (*.co.uk).
    Pritom CZNIC si narodni domenu v podstate uzurpoval - neexistuje duvod, proc by zrovna tato skupina expertu, magu a byznysmenu (navic pusobici jako uzavreny exkluzivni klub - viz causu UVDT) mela byt povolanejsi ji spravovat nez kdokoliv jiny. Proste prisli prvni, vykolikovali uzemi a vladnou.
    Casto se navic objevuji stiznosti na neochotu CZNIC rozhodovat spory tykajici se domen, zejmena v pripade parazitnich registraci - nelze se mu ani moc divit, protoze neni vybaven verejnou moci pro autoritativni rozhodnuti sporu; ta je tradicne vyhrazena statu a v konecne instanci soudu.
    Netvrdim, ze sprava narodni domeny statem je jedinou spravnou moznosti - neni vsak urcite pravdou, ze jde o katastrofu. Navic existuje mnoho prechodnych variant - treba ve Francii domeny prideluje AFNIC (www.nic.fr), ktery sdruzuje providery, uzivatele i zastupce verejne moci; sprava narodni domeny probiha koordinovane s prislusnymi ministerstvy, existuji pomerne podrobna pravidla pridelovani jmen a jejich struktury a AFNIC napriklad overuje, zda pozadovane jmeno nekoliduje s prumyslovym vlastnictvim.
    Jan Prevratil
  • 8. 10. 2002 11:59

    Pluton (neregistrovaný)
    Nojo, ovsem nahrazovat monopol statem a stat monopolem je vec ktera se historicky ukazuje jako system blato-louze. Je spis veci nahody ktery z toho bude zrovna bude v danou chvili lepsi. Jediny spravny, historicky overeny model je nechat stat delat absolutni minimum veci, a monopolum nastolit konkurenci. Kde nelze konkurenci nastavit, tam je treba transparentne regulovat. Neboli prevedeno na domeny - namisto NICu ustavit autoritu ktera bude nad veci dohlizet (klidne to muze delat treba CTU), a registrace nechat firmam. Tedy co nejvetsimu poctu firem. A hlavne - nenechat proboha statni urady do registraci nejak strkat nos..
  • 8. 10. 2002 12:23

    Stepan Cirkl (neregistrovaný)
    1) jak uz tu nekdo spravne uvedl, pokud se Vam nelibi CZ.NIC a umite to delat lepe, tak vytvorte CZ.NIC2 a dokazte ICANN ze to CZ.NIC dela spatne, vy to budete delat lepe a mate za sebou poporu ceske internetove komunity.

    2) pokud chce stat prebrat domenu, tak vpodstate musi udelat jedno a to same.

    3) Pokud se CZ.NIC stane uzavrenou organizaci, pak je IMHO duvod proc zalozit novou organizaci pro spravu TLD .cz a pokusit se presvedcit ICANN ze CZ.NIC nema duveru ceske internetove komunity. Zatim se to nestalo, ale je potreba kauzu s UVDT pozorne sledovat.

    4) Stat domenu spravovat vposdstate neumi. Na domeny statu (gov.cz, mil.cz, edu.cz) si hned bez vyberoveho rize vybral externi firmu. Obavam se, ze by to s domenou .cz nebylo jinak. Dale zde existuje spousta lidi, ktery si stezuji na pomalost NICu, ale stat IMHO bude este pomalejsi. Ten neprideli domenu bez papiru podaneho ve trerch kopiich a uredne overenymi podpisy. K tomu este hromadu dalsich dokladu ze ste vubec o tu domenu opravnen pozadat. Pak jeste budeme rikat zlatej NIC, ten chtel potvrzovat jen nektere zmeny.

    5) spory o domeny nebude moc rozhodovat ani stat. Ten taky bude cekat na vyjadreni nezavisleho soudu. V tomto je uplne jedno, kdo bude domenu spravovat. A podle mne je tento pristup spravny.

    6) cena za domenu IMHO neni pro nikoho, kdo to mysli s internetem vazne velky problem a IMHO opravdu ma branit spekulacim. Pokud si na Internetu jen chcete hrat, tak si musite vystacit s domenou nizsiho radu. Pokud si chete hrat na radioamatera, tak taky mate k tomu hrani vyhrazene urcite prostory ve frekvencnim pasmu. V pripade pridelovani domen statem by cena za prideleni byla spravnim poplatkem a ten by sel prakticky bez jakekoliv kontroly do statni pokladny. A podivejte se, kolik si stat rekne za zapsani do obchodnikho rejstriku, coz je taky vlastene jen neaky rejstrik odpovidajci svim charakterem k registru domen v .cz.


    To je snad vsechno. Pravo na doplneni pripadne poupraveni vyjadreni si vyhrazuji :-)

  • 8. 10. 2002 15:45

    Fanda Hajek (neregistrovaný)
    Ad 3) Dnes mi prisla vyzva ke kontrole udaju pred platbou za domenu. Chtel jsem opravit tel. cisla po precislovani.
    Ale k notari s tim veru nepudu.
    Proc to neopravej automaticky sami??
  • 8. 10. 2002 15:49

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    CZ.NIC by dle meho nazoru NEMEL nijak zasahovat do dat, ktere do systemu zadaji zakaznici.

    Zaroven musim upozornit na to, ze CZ.NIC na zmenu telefonnich cisel a vhodnost udelat to drive, upozornoval. Tusim, ze to proslo i nejakym clankem na LUPE. Je samozrejme otazka, zda by nemel CZ.NIC pri kazde zmene davat celostrankovy inzerat do MF DNES, ale myslim, ze takhle je to lepsi.

  • 8. 10. 2002 17:05

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    Obvykle se tu CZ.NICu zastávám, ale tohle opravdu nezvládl. Je dost uživatelů, kteří opravu před 1.9. provést nemohli, protože nová čísla začala platit až po 22.9. Kdyby pánové trochu uvažovali a změnu pravidel místo 1.9. udělali od 1.10., ušetřili by zákazníkům poměrně dost starostí. A vzhledem k tomu, že to stejně odhlasovali už na jaře, ten měsíc by je nezabil.
  • 8. 10. 2002 17:20

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Souhlasim s Vami. Myslim, ze predtsavenstvo melo pri predlozeni navrhu zvazit vsechny okolnosti, pripadne na to mel nekdo upozornit na Valne hromade sdruzeni (technickou skupinou ten problem neprochazel).
  • 8. 10. 2002 16:01

    Novak (neregistrovaný)
    ...tak to je otazka... nevim, proc tam vubec telefon je. Jeste se mi nestalo, ze by mi nekdo z CZ.NIC volal a rekl: "Posilali jsme vam e-mailem vyzvu k uhrade, ale poplatek nam dosud neprisel. Dostali jste nasi vyzvu? Ne, tak vam ji posleme jinam." Ne, misto toho je domena zrusena a prilezitost dostava Mr. Simon a podobni vykukove. Takze, stalo se nekomu z vas, ze by mu volal CZ.NIC ? Neni tam telefon nahodou na NIC ? :-) Jinak jsem proti tomu, aby cz domeny kontroloval stat. Hrozne pomysleni.
  • 8. 10. 2002 16:31

    Lubor Kolář (neregistrovaný)
    Presne na to uz jsem tu asi pred mesicem poukazoval. Pokud jejich drahy automat platbu nesparuje, nikdo, opakuji NIKDO, nevyuzije zadny z uvedenych kontaktu, at se jedna o telefon, fax, postovni adresu, zkratka cokoliv.
    Protoze maji monopol, predpokladaji (a bohuzel zcela spravne), ze na ne nikdo nemuze a oni si k zakaznikum (ono to vyzni komicky, ale opravdu jsme jejich zakaznici, i kdyz si treba ja pripadam jako ponizeny sluzebnicek, kdyz nahodou neco potrebuji) mohou dovolit cokoliv.
  • 8. 10. 2002 17:27

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    CZ.NIC - pokud mohu volne prelozit uvahy z minuleho roku, se domniva, ze jeho zakaznici jsou zodpovedni a udrzuji sve udaje v souladu s aktualnim stavem. Diky tomuto faktu je zbytecne vytvaret rozsahlou pripominaci administrativu.

    Mimochodem, pocet domen, ktere mesicne vyexpiruji (=klient nezaplati udrzovaci poplatek), je skutecne velmi maly - yudiz ten problem je marginalni.

    Jinak telefonni cislo neni primarne urceno na komunikaci CZ.NIC zakaznik, ale na kontakt mezi uzivateli domen. Napriklad v pripade, ze nejaka domena nefunguje, nebo je zdrojem SPAMu ci cokoliv dalsiho. CZ.NIC samozrejme nezkouma, k cemu jsou telefonni cisla v databazi pouzivana :-)

  • 9. 10. 2002 11:33

    Novak (neregistrovaný)
    Jen 2 poznamky. Precislovani telefonu v databazi je vec vcelku jednoducha, automaticky to zvladne napr. freeware od CTc, ve kterem je hromadny prevod cisel (i mobilu). Nevadi mu ruzne formaty zapisu telefonu. Ano, zakaznik by se mel starat o svuj zaznam, ale udela to alespon desetina z nich? Maximalne..

    Pokud je pocet zrusenych domen opravdu velmi maly, nebyl by problem zakaznika kontaktovat a overit si, ze o domenu uz zajem nema. Vetsinou je to (podle mych zkusenosti) tak, ze kontaktni mail je nekde na freemailu, user ho zrusi a je hotovo... zadna vyzva/upominka uz neprijde. A pokud by CZ.NIC mela nejakou motivaci (= bylo by konkurencni prostedi), vazila by si kazdeho zakaznika, protoze by to byl platici zakaznik...ne domenovy spekulant, ktery nikdy nezaplati.

    ....ale to chci asi moc :o) Proto nasim zakaznikum, kterym zrizujeme CZ domeny, davame do zaznamu domeny nas kontaktni e-mail a o vyzvy se jim starame sami.
  • 9. 10. 2002 11:41

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Mozna by stalo zato si zjistit, k cemu je ta databaze vlastne urcena. Mala napoveda - kdyby slo o databazi pro vnitrni potreby CZ.NICu, asi by nebyla verejne dostupna ...
  • 8. 10. 2002 16:35

    Stanislav Kozina (neregistrovaný)
    Proc to neopravej automaticky sami??

    Podle nejakych neoficialnich informaci se snad o nejakem automatickem "precislovani" uvazovalo, ale nakonec nebylo provedeno vzhledem k "pestrosti" formatu uvedeni cisel v databazi. Schvalne si zkuste par cisel najit. Zavorkami, pomlckami a lomitky se to jen hemzi :-)

  • 8. 10. 2002 16:39

    Leo (neregistrovaný)
    Za prve je jejich binec ze si neosetri vstup do databaze treba jednotnym formatem telefonu, a za druhe i pres tu pestrost to precislovat jde, jenom chtit... Leo
  • 8. 10. 2002 16:49

    Lubor Kolář (neregistrovaný)
    Asi tak nejak, vyhazim z toho retezce vsechny neciselne znaky (az na pripadne prvni +). Potom (pokud je na zacatku plus nebo dve nuly) uberu zacatek az po 42. Pokud je zbytek desetimistnej, pak prelozit, jinak je to blbe zadany cislo.
    Sam jsem si takovej malej prekladac udelal na preklad cisel z diare. Je vesele, ze u NICu v tech desitkach milionu, co vyberou za domeny, nenajdou pitomejch (at nezeru a programatorum preju) 50 tisic na naprogramovani toho prevodu.
    Ale opet jsem tam, co minule. Proc to delat? Zakaznici potrebujou nas, nikoliv naopak (jak to byva bezne) a potom my ty udaje stejne na nic nepouzivane.
  • 8. 10. 2002 16:55

    Stanislav Kozina (neregistrovaný)
    Za prve je jejich binec ze si neosetri vstup do databaze treba jednotnym formatem telefonu

    Za nulte je binec lidi, kteri nevi, jak se pise spravne jejich telefonni cislo. FYI, je to na zacatku kazdeho telefonniho seznamu.

    za druhe i pres tu pestrost to precislovat jde, jenom chtit

    Nepochybuji o tom, ze spravna telefonni cisla jde korektne precislovat, v DB vsak narazite treba na jiz dlouho neplatna cisla z dob analogovych ustreden, ktera nejakym algoritmem neprecislujete (ackoliv nahrada nefunkcniho cisla jinym nefunkcnim asi neznamena zhorseni stavajiciho stavu;-)) -- a to je opet binec osob, ktere ta cisla jiz davno neopravily...

  • 8. 10. 2002 17:17

    Leo (neregistrovaný)
    Ano, ale pokud se systemu nepovede automaticky precislovat (protoze cislo nemelo spravny tvar, muze automaticky poslat zpravu na kontaktni email, ten je v databazi taky ne?). Jenom chtit, Leo
  • 8. 10. 2002 17:25

    Stanislav Kozina (neregistrovaný)
    Asi mate pravdu. Stejne se ta diskuse stava ponekud akademickou, vzhledem k naprosto minimalnimu vyuziti zminenych telefonnich cisel...
  • 8. 10. 2002 17:18

    hil (neregistrovaný)
    Na stránkách Telecomu je (nebo aspoň byl) ke stažení prográmek o pár kb, který najde jakékoliv číslo po zadání starého. Za ty vybrané miliony by snad nebyl problém to pomocí něj, nebo něčeho podobného udělat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).