Vzhledem k tomu, že v tarifech se nic nemění k lepšímu z pohledu internetového uživatele. Většina lidí zůstane u tarifu co má do doby než ho operátor zruší a následně provede změnu bez sankcí. To samo je negativní víc pro operátora, než pro zákazníka ten potřebuje "udrndat" zákazníky na nové ještě "lepší " tarify. To se týká všech operátů .
Jak padlo již na podzim operátoři se v tarifech snaží zbavit nebonitních zákazníků a chtějí aby přešli na předlacenky nebo k virtuálům. Bonitní zákazníky si chtějí uvázat ale..... ....bonitní klienti nejsou tarifový turisté , nemění tarifi zůstávají u tarifu protože nemají důvod k přechodu na jiný nemají důvod ty peníze jim za to nestojí. To jde proti tomu operátorskému "zlepšování" kdy ta zmena může namenat jeho odchod.
Takže bude zajímavé kdo se vycuká dříve.
Pane Peterko, tradičně obdivuji Vaši trpělivost a pozornost při detailní analýze smluvních dokumentů operátorů.
Zaujala mě Vámi zjištěná opakovaná textová chyba v podmínkách Vodafonu - jestlipak se k tomu operátor postaví chlapsky a částku, o kterou náležitě sníží honorář svým právníkům, poukáže tentokrát na Váš účet?
Ten titulek je jak z Rudého práva. Pan Peterka nějak zapomněl podotknout, že ono "okleštění" je ve skutečnosti návrat k právním vztahům, ke kterým se oba dobrovolně zavázali.
Subjekt A se zavázal odebírat 2 roky služby o měsíční hodnotě X, subjekt B se zase zavázal je poskytovat. Podmínky vypovězení smlouvy jsou ve smlouvě samotné, pokud odpovídají dobrým mravům a zjsití se až ex post (=subjekt B je pravděpodobně vůl), lze je napadnout soudně.
Normy chránící spotřebitele do obchodního práva nepatří, tam se předpokládá rovnost subjektů a jejich schopnost používat mozeg, takže hovořit o "okleštění" je opravdu hyperbola.
Aplikování ideologie striktně bez přemýšlení je známkou fundamentalismu. To cos předved, je názorná ukázka takového postupu. S fundamentalisty nemá cenu věcně diskutovat, protože ve svém světě omezeném jejich ideologií mají vždy pravdu. Bohužel (spíš bohudík) to tak jednoduše nefunguje v reálném světě.
Já to vidím takto {
Jistota příjmů ovlivňuje ochotu subjektu investovat, jinak řečeno ovlivňuje výrazně jeho činnost. Vím-li že mám na 2 roky jistotu určitého minimálního příjmu ve výši x a chci investovat do výstavby vysílačů 2x, riskoval bych v případě platnosti volného smluvního prostředí ztrátu nejvýše 2x-x, čili 1,0x. Za Husákových podmínek jsem mohl teoreticky tratit až 2x-x/5, čili 1,8x.
Nižší ceny u dlouhodobých smluv jsou odměnou za dodanou jistotu příjmů. Omezuje-li stát tuto jistotu, přibližují se smlouvy předplaceným službám, a to oboustranně, rostou (či lépe řečeno pomaleji klesají) tedy i ceny pro spotřebitele.
Na druhou stranu je tu ovšem potenciální zisk spotřebitele z případného přechodu k jinému subjektu. Ve výsledku tak možná "pružný" zákazník skutečně pár korun vydělá. Ovšem ti, kteří nejsou často nalepeni na ceníky operátorů s ochotou pokaždé hned přejít k o něco lepší nabídce a kterých bude zřejmě mnohem víc, s velkou pravděpodobností mnohem více prodělají. }
Většina lidí ale evidentně jinak.
Husakova novela pocitala se ziskem, ktery uvadeli sami operatori, takze, kdyz clovek odstoupi drive, tak operator nic netrati, protoze na ten svuj "deklarovany" zisk se dostane, to ze si ho sami operatori podhodnotili, protoze se jim to nehodilo zase v jine kauze na veci nic nemeni.
Ja to vidim takto, pokud ma operator moznost (ze zakona) jednostranne menit smluvni podminky, mel by timtez pravem disponovat i jeho zakaznik => tudiz kdykoli se rozhodnout, ze pro nej jiz stavajici smlouva neni nadale dostatecne zajimava.
Dale, i pri predchozi pravni uprave rozhodovaly soudy tak, ze 100% platba je nezakonnym obohacenim se. Nebot operator, v pripade ukonceni smlouvy, nebude dale poskytovat sluzbu, a tudiz nebude ani realizovat naklady na tu sluzbu. Muze pak sice pozadovat nejakou kompenzaci, ale tu musi byt taktez schopen dolozit.
Stavajici stav je navic v rozporu s legislativou EU, tudiz budeme (opet) platit miliony z dani na prohrane soudy.
To by platilo ovšem v případě že operátor následně nebude dělat ze zákazníků hlupáky a nezačne nabízet výhodnější podmínky (jako se to stalo při přichodu "neomezených" tarifů) všem, kromě těch co si uvázal na 2 roky. A těm co chtějí na výhodnější nabídku přejít bude vyhrožovat pokutami a doplatky.
O tom, jak výhodné podmínky operátoři zákazníkům nabízejí, svědčí i fakt, že prakticky nelze už ani mít výhodnější telefon jako dříve, kdy ten úvazek měl aspoň nějaké bonus "nový telefon každý dva roky" za kačku. Dneska je prý strašná výhoda si vzít mobil na splátky, to je prý bonus pro zákazníka :-D
To máte sice pravdu, ale buď chcete mít právní stát, nebo Peterkovu Kindergarten, kde můžete přijít s lopatičkou na ČTÚ a říci, že smlouvu, kterou jste podepsal, považujete za cár papíru, protože to bylo před obědem a teď, po svačině jste si to "rozmyslel".
Stejně tak fungují nájmy na dobu určitou, pracovní smlouvy na dobu určitou, stejně tak fungují obchody s měnami a komoditami v budoucnosti...
Opravdu není důvod proč dělat výjimku u telekomunikačních služeb a dělat z takoéto protispolečenské činnosti příležitost ke zviditelnění jednoho státního úřadu a jednoho zmateného publicisty.
Jak se píše víše, je potřeba nezapomínat na tu partičku poslanců, kteří tohle umožnily.Pravidelně bych je v těchto článcích jmenoval, aby se nezapomělo....
Jako chápu, že smlouvy se mají dodržovat, pokud získám nějakou zásadní výhodu, to je logické, třeba dotovaný mobil atd.Jenže to už se neděje a když, tak to jde "bokem" smlouvy a nic dotováno není, jsou to jen splátky a ty stejně dotyčný musí doplatit.Prostě by to mělo být vyvážené, což imho není.Prasečina je také prolongace..... a rozhodně by všichni měli mít stejná práva a povinnosti.Dělit to na firmy, živnostníky a neživnostníky, je prostě nesmysl.Prostě chtějí zamezit tomu, aby mezi sebou museli bojovat a držely (musejí) cenovou basu.Myslím že Kelner si to proloboval, vždyť jde o velké peníze a ty cenové souboje co vedli, byli podnikatelsky nesmyslné a směšné, myslím z pohledu VF/O2/TMO.(ne z pohledu zákazníka)Tohle "pochopily" a teď nastane cenový klid a skryté zdražování.Jediná možnost je, aby většina přecházela k Vodafone a ti dva "domluvení" museli reagovat, jiná možnost už zase není a v brzké době nebude.
Když podepíšete se svým chlebodárcem smlouvu o dílo a ten ji jednostranně vypoví, taky hodíte její plnění za hlavu? Pokud je zde zmiňovaný zákon v něčem chybný tak pouze a jen v tom, že v něm není zakotvena sankční pokuta ve výši STA procent nasmlouvaného objemu. Smlouva je smlouva, ber nebo nech být,,,,
V oborech podnikani, kde z nejakych duvodu prestala fungovat konkurence (trzni selhani se bere na ekonomce v prvnim semestru) musi nejak zafungovat statni regulace. Je to na zeleznici, v energetice, tak proc zrovna telekomunikace z toho vynechavat, kdyz symptomy jsou zretelne (vysoke zisky co plynou divdendami ven, az provokativne napadne shodne ceny, ve srovnani se zahranicim nizka ochota investovat v kontrastu s vyssimi cenami).
Je otazkou, zda zrovna Husakova novela je to prave orechove a zda misto poslancu nemely zasahnout jine slozky statni spravy. To se ale radu let v podstate nedeje. Naopak jsem svedky zvlastnich rozhodnuti typu zruseni prvni aukce kmitoctu LTE. Ale lepsi neco nez nic.
Kazdopadne v zemi, kde majitel nejvetsiho operatora vozi svym letadlem prezidena ze statni navstevy v Cine se podobna zakonna uprava dala bohuzel cekat.
pan Peterka zapomněl napsat, že Husákova novela z roku 2013 přinesla ten kýžený blahobyt.
Takže teď se věc vrací k normálu, částečně.
Nevidím nic špatného na tom zaplatit zbytek měsíčních paušálů, když jsem se k tomu upsal a dostal benefit.
To, co vymyslel pan dobrotivý Husák, byla vylomenina.
A co je tím benefitem? Telefon za korunu, ale kdeže. To (v době kdy Husákova novela platila) operátoři moc nedávali. A i kdyby. Dotovaný hardware se platit zvlášť a při ukončení služby si jej bylo / je třeba doplatit.
Benefitem je cena bez vysokohorské přirážky. To dává smysl, pokud operátor masivně investuje, což se taky nedělo, přirážka se týká i volání a SMS, kde se žádné velké investice nekonají.
Jediné co dává smysl je že operátoři se snaži zákazníky uvázat na vysokých cenách aby jim neutekli, neboť se dá předpokládat budoucí snižování cen.
Což by bylo nemyslitelné na trhu který funguje. Což se neděje, stát dělá že to nevidí, tak zasáhli poslanci lidovou tvořivostí. Na hrubý pytel, hrubá záplata.
Úroky u lichvářů jsou taky regulované.