American Assembly (výzkumné centrum na Columbia University) a Google (poskytl finance) stojí za průzkumem (PDF), který zkoumá pohled veřejnosti na sdílení souborů a postihy za porušování autorského zákona.
První zjištění asi moc nepřekvapí: podle výsledků respondenti nesouhlasí s tím, aby byli za pirátění obsahu uživatelé odpojováni od Internetu nebo jim byl omezen přístup k síti.
Druhým hlavním zjištěním, které už se ve studiích a analýzách týkajících se pirátství vyskytuje poměrně běžně, je, že to není tak horké s negativním dopadem stahování pirátských kopií na ekonomiku. Tento průzkum zjistil, že uživatelé P2P sítí nakupují o 30 % více hudby než ti, kdo P2P sítě nepoužívají.
Zajímavý postřehů je ale více - veřejnost, tedy alespoň hlavně ta americká, rozlišuje důsledně sdílení veřejné a soukromé. Osm z deseti respondentů si myslí, že je v pořádku sdílet soubory s členy rodiny, šest z deseti si myslí totéž o sdílení s přáteli.
Ale pouze mezi 4 až 15 procenty si myslí, že je v pořádku nahrávat obsah na Internetu pro veřejné šíření, vkládat odkazy na pirátský obsah na Facebook či prodávat nelegální kopie autorsky chráněného materiálu.
Průzkumu probíhal nejen v USA, ale také v Německu a ukazuje na některé kulturní rozdíly v těchto zemích. V Německu veřejnost více podporuje vymáhání dodržování autorského práva - 59 % lidí si myslí, že by stažení nelegální kopie hudby či filmu mělo být trestatelné, v USA je to o něco méně: 52 %.
A i když průzkum vznikl pro Google, zjistil, že 53 % Američanů si myslí, že by vyhledávače měly blokovat odkazy vedoucí na pirátské kopie hudby či videa.
Průzkum potvrdil ale i to, že mladí lidé jsou v otázce autorského práva uvolněnější. Skoro polovina populace v USA i Německu někdy kopírovala, sdílela či "zdarma stáhla" hudbu, film nebo TV obsah. Většina podobných aktivit ale provádějí v malém měřítku a příležitostně - pouze 14 % dospělých to dělá často a pouze 2 až 3 procenta velmi často (a mají sbírku více než 1000 písniček či více než stovky filmů).
V obou zemích je "offline sdílení" provozováno v prakticky stejné míře jako "online sdílení". A samozřejmě se také zjistilo, že "digitální trh" v Německu je výrazně menší, než ten v USA.
V Německu mají uživatelé nejenom méně zařízení, ale také se zde pomaleji rozjíždějí legální online zdroje pro hudbu či filmy. Studie navíc zmiňuje i poměrně jasné pravidlo - "Více možností streamingu = méně kopírování a stahování".