Pokud zpracovatel vyzkumu neuvede jak k cislum prisel, maji ale vysledky maximalne polovicni vypovidaci hodnotu (verohodnost). Co se tyce presnosti, velmi se mylite. I projekce peoplemetrova mereni se udavaji na tisice osob, prestoze vzorku je, pokud vim, jen neco kolem 1500 na celou republiku. Statistik Vam totiz vzdy vygeneruje naprosto presna cisla i kdyby se ptal jen 3 respondentu z deseti milionu ;-). Na Vasem miste bych pridal do titulku "Podle statistickeho odhadu GfK v Cesku lide nakoupili...".
P.S. Ne, ze bych chtel povazovat nas skromny shop za nejak vyznamny, ale v ramci objektivity mohu sdelit, ze mne se tedy na odbyt STB a iDTV nikdo z GfK (a posledni dobou ani nikdo jiny) urcite neptal. Pritom nekolik modelu dovazime i primo (mimo prodejce v CR), takze jejich prodej ve statistice urcite zahrnut neni. Nedivim se, ze agentura GfK mlci. Dostala prece zaplaceno za nejaka cisla, nikoli za pravdiva cisla, a ptat se vsech je tak narocne (a zbytecne) ... ;-).
Zpráva od ČTK tuto informaci bohužel neobhovala a dolovat něco navíc GfK se rovná předem neúspěchu, jakákoli další data jsou předmětem jejich obchodu a i k těm zveřejněným se málokdy chtějí vyjadřovat.
V tomto případě si ale troufnu odhadnout, že GfK přišla k číslům skrze prodejce / distributory. Součástí zprávy od ČTK byla i informace o Domažlicku a zjišťovat, že se za půl roku prodalo 635 set-top-boxů, to se dělá dotazníkem, navíc v tak malé oblasti, těžko... Navíc je to neekonomické.
Bylo by mozne sdelit metodu, jak agentura GfK ke zverejnenym cislum prisla? Jde o sumarizaci primych dat od dovozcu/prodejcu nebo o statisticky pruzkum dotaznikoveho typu?