Skutečnost, že 78% pedagogů při výuce používá počítače stavíte jako něco, co je sice dobré, ale není to nejlepší a mělo by se to zvýšit. Pro článek je asi vhodná snaha o maximalizaci, ale v běžném životě je to naprostá blbost. Proč by učitelé měli při výuce používat počítače? Pro výsledek a dokonce i kvalitu výuky je to irelevantní. Jediné plus je, že někdo, pravděpodobně dodavatelská firma, dostane zaplaceno.
Mám 2 zkušenosti ze středního školství. Školní rada se rozhodla nakoupit interaktivní tabule. Od té doby existuje učitelka, která je za ni zodpovědná, co ji použije při každé hodině. Otevře si připravenou prezentaci a efektně podtrhává červenou a modrou barvou slova a otáčí snímky. Takže něco, co by zvládl počítač s projektorem za 50 tisíc. Blbé je, že je to pořád stejně nezáživné a nekomplexní jako s obyčejným výkladem, či zpětným projektorem. Druhá zkušenost se týká počítače a projektoru. Učitel otevře prezentaci a pomalu ji za hovoření o snímcích proklikává, zatímco žáci si obsah prezentace pečlivě přepisují. Na dotaz, zda by tyto své prezentace neposkytl studentům ke stažení (zkopírování) a sloužily by jako taková jednoduchá skripta, odpověděl výrazně negativně. Proč, to již nebyl schopen vysvětlit.
Ctěl jsem tím říct, že kvalita výuky není na počítačích, ale na učitelích. Nezvednete ji tím, že do škol koupíte počítače, protože nejsou učitelé, kteří na ně čekají, aby mohli rozjet tu "správnou" počítačovou, zábavnou a efektivní výuku.
A ještě k platům, přidat bez uvážení s tím, že se rázem kvalita zlepší a přibudou noví kvalitní učitelé je taky pěkná blbost. Ano, učitelé vám budou chvíli vděční, ale způsob výuky se nezmění, protože učitelé se nezmění. Budou jen bohatší.
posledni odstavec je samozrejme nesmysl, i kdyby bohatsi = odpocatejsi (napr. nemusi varit doma, jde do restaurace, muze si koupit dovolenou u more, muze si dovolit hlidani deti, ci muze si dovolit ucit mene hodin), tak uz se to na kvalite vyuky setsakra podepise. Oni ty lidi nejsou nabruceni, unaveni a mrzuti jen tak pro nic za nic, ze by chteli. Alespon ne vetsina.
To by mě zajímalo, kde žijete... Učitelé nejsou unavení, respektive to by se měl považovat za unaveného každý, kdo žije. Povahou práce nejsou nijak výjimeční (tedy až na to, že na jejich práci závisí vzdělání jiných - jejich studentů). A nechcete mi snad tvrdit, že platy učitelů jsou tak mizerné, že si nemohou dovolit závodní stravování a učí 8 hodin denně... Většina učitelů, co znám, učí denně v průměru 4 hodiny (někdy 6, někdy 2).
Oni jsou nabručení a mrzutí proto, že je jejich práce, konkrétně studenti otravují. Pokládají "hloupé" všetečné otázky, ví o některých věcech více než oni, chtějí jiný průběh hodit apod. To je všechno pracnější než to, co dělají teď.
Nespraví to peníze, nové bílé tabule a fixy, počítače. Je to mentalitou.
Spis je otazkou, kde zijete Vy, kdyz tvrdite, ze ucitele nejsou unaveni. Chtel bych videt Vas, jak byste zvladal to, co musi zvladat ucitel. A vubec nejde jen o tu dobu, co uci (stoji pred tabuli), ale i o tu dobu, co ma pripravu na vyuku (at uz pripravu materialu, pisemek, ukolu, opravovani pisemek a ukolu). Jde samozrejme i o dobu, kdy vykonava pro Vas neviditelne cinnosti spojene napr. s tridnictvim, hlidanim deti o prestavkach apod.
Z toho, co pisete, je videt, ze vubec nemate potuchy, o co jde. No, hlavne ze mate "jasno".
Skoro jste ve me vzbudil predstavu, ze nasi ucitele houfne prchaji za lehci praci do diamantovych dolu v JAR. :o)))
Zbytecne se snazite zkreslit realitu az humornym zpusobem. ezko Vam to zde nekdo bude verit.
(Mam ve veci jiste prakticke zkusenosti...)
coz je ovem demagogie a ani smajlik na tom nic nezmeni... je to prave tak, ze kvalitni lide rozhodne neprchaji do skolstvi... nicmene je pravda, ze nekteri ucitele na to jebou, po zacich nic nechteji, nejsou na ne prisni, ale naopak jim vse dovoli a proto jsou oblibeni a .... ano, maji casto nejvyssi osobni ohodnoceni. Take mam ve veci jiste prakticke zkusenosti.
mam dve mlade kamaradky, ktere sly ucit, prvni to vydrzela 1 rok, druha 1 mesic.. ted delaji nekde v kanclu za o mnoho tisic lepsi plat a na namahavost si nestezuji. Vy zijete mimo realitu, nemate vubec zadne informace o teto veci.
Dokoncim Vasi myslenku, proc jsou nabruceni a mrzuti. Studenti je otravuji (a to ne jeden po druhem, jako kdyz Vam volaji zakaznici, ale cela trida najednou). Kdyz jim vynadate, tak na Vas nabehnou rodice, ze jste na jejich superhodne a genilani dite zlej a ze narusujete jeho dusevni vyvoj. Kdyz jim jednu flaknete, tak zrovna muzete dat vypoved. Na nekterych skolach tu vypoved dostanete automaticky ke konci cervna, pres leto na pracak a v zari jste zase znovu zamestnan. Ale znam ucitele, co to snasi v pohode a diky tomu, ze se jedna o zacarovany kruh, tak i s zaky vychazi docela v pohode.
Nebojte se, nejsem ucitel. Znam jich moc na to, abych neudelal stejnou chybu.
Pridavat s uvazenim by mela byt vec reditele skoly.
Nicmene ted jsou skoly ve slepe ulicce - nedostatek financi se resi tak, ze se ucitelum pridavaji dalsi a dalsi povinnosti (misto aby se na jejich splneni najali dalsi lide), pricemz napr. na zakladni skole je cela rada takovychto i casove narocnych povinnosti bud financne uplne nehodnocena, nebo hodnocena jen smesne nizkymi castkami.
Takze takove "pridavani s uvazenim" by asi zahrnovalo kontrolu, jak a komu s jakym pracovnim nasazenim bylo pridano. Cesta by tedy mozna mohla byt: dobre placeny schopny reditel, ktery dostatek penez vhodne rozdeli mezi sve podrizene tak, aby ty schopne (kteri jeste nerezignovali) udrzel a misto tech ostatnich postupem casu nasel kvalitnejsi nahradu.
A vec kapku mimo tema, nicmene souvisejici s vyslednym produktem skoly: krom prav zaku (event. rodicu) posilit prava ucitelu (resp. skol)...
Zvýšením platů se pochopitelně kvalita učitelů zvýší a to dost výrazně. Vyšší platy budou lákat do školství daleko více lidí a uspějí jen ti schopnější - ti co si budou chtít udržet místo budou muset přidat, protože jinak na jejich pozici bude stát fronta lidí, kteří ji za ně rádi převezmou.
Při současné úrovni platů (tj. kdy učitel bere jako zedník - a před čtyřicítkou méně) není ve školství žádná konkurence, ředitel musí brát v podstatě každého a rozlišit dobré a špatné učitele může tak možná tisícovku.
Jsem realista, tak je mi jasne, ze pouze zvysenim platu se jeste kvalita vyuky zvysit nemusi. Ale nenapada me zadna moznost, jak docilit zvyseni kvality vyuky bez zvyseni platu. Tj. zvyseni platu je pro zvyseni kvality skolstvi podminka nutna, nikoli dostacujici.
Naprostý souhlas, jde o skutečně nutnou podmínku. Nedávno jsem se dozvěděl, že z právě "odpromovaného" ročníku pedagogické fakulty jde učit necelých 10 procent absolventů: proč asi?! Tyto statistiky se naštěstí už nevedou...