Jenze osoba, ktera si v hotelu pousti televizi, prece uz zaplatila za televizi kterou ma doma, ne ? Tedy pokud je to cech (ano, i cesi obcas bydli v ceskych hotelech, i kdyz vlastnici hotelu to nevidi radi) a pokud neprovedl tu prisahu ze nema televizi (coz IMHO neprovedl nikdo).
Takze kdyz si ten clovek zustane v obyvaku, je vse v poradku, zatimco kdyz kvuli atmosfere vyrazi s prateli na namesti a sleduje tam ten samy porad, tak je to najednou problem a poradatel akce to musi zaplatit a pravdepodobne to zahrnout do vstupneho kde to zaplati onen clovek vlastne podruhe ?
ono vyčíslení poplatku podle kapacity daného prostoru je mimochodem taková koko..na, že větší bych nevymyslel. Pokud chcete spáchat akci pro své spolužáky po 20 letech a povede se vám domluvit se s hospodským na pronájmu tanečního sálu, jehož kapacita je 200 lidí - zacálujete 200 lidí i když z 25 pozvaných dojde 15. Bohužel vím, že to takhle funguje - osobně jsem se s tím setkal.
Odkdy mohu bez patricne licence uzit stavajici dila za ucelem vytvorenim noveho?! Toto je prece nesmysl a to nejen v hudebni oblasti... (vezmu 10 patentu od ruznych vlastniku a vyrobim novy produkt... apod.)
Dvojí zpoplatnění za puštěné rádio nebo TV ve veřejných prostorách mi nehorázné nepřipadá.
Pokud prvním poplatkem máte na mysli koncesionářský poplatek, ten platíte Českému rozhlasu a České televizi ze zákona jako držitel rozhlasového a televizního přijímače a slouží k tomu, aby ČRo a ČT mohly vyrábět a šířit svůj program. Koncesionářský poplatek platíte bez ohledu na to, jestli přijímač využíváte ve svém podnikání k možnosti dosažení vyšších zisků.
Druhý poplatek platíte organizacím zastupujícím autory (OSA) a interprety (Intergram), jejichž díla televize a rádia vysílají, protože jejich dílo z toho přijímače konzumují kromě vás jakožto držitele přijímače i vaši zákazníci a vy i díky tomu vyděláváte. Pokud bude například některý hoteliér tvrdit, že ne, tak není nic jednoduššího než televizory z pokojů odstranit. Že pak bude muset snížit cenu za nocleh, když nebude nabízet požadovaný komfort hostům? Takže přece jen vydělává...
Jak jsem napsal v jiném svém příspěvku, považuji vydělávání na něčem, co mám zadarmo a bez svolení autora, za parazitování.
Vaše zdůvodnění, že hotelový pokoj není veřejný prostor a proč, zní sice logicky, ale určitě tam nějaký problém bude. Třeba ten, že držitel přijímače umožňuje, aby hudbu, která se z jeho reproduktoru line, mohl poslouchat kdokoliv? Prosím, neargumentujte tím, že do pokoje se nevejdou tisíce lidí jako do sportovní haly nebo na náměstí, že to poslouchá často jen jeden nebo dva lidé na pokoji, poplatky to zřejmě budou zohledňovat.
Vaše první vysvětlení, že jednou zaplatí autorům stanice a jednou provozovatel veřejné produkce, mi stále nepřipadá nelogické a dvojí placení nehorázné, protože to není dvojí placení za to stejné. Stanice neplatí ve svých poplatcích za to, že to jiná organizace nebo osoba pouští nahlas na náměstí, ale v přeneseném smyslu za to, že to hraje jednotlivým lidem a domácnostem v obýváku nebo v autě.
Asi jste zaměstnavateli (byť ne explicitně, ale popisem práce ve své pracovní smlouvě - přečtěte si tu část autorského zákona, která hovoří o dílech vytvořených v zaměstnaneckém poměru pro zaměstnavatele) dal souhlas k užívání.
Navíc je otázka, jestli vámi vyplněná políčka excelovské tabulky naplňují známky díla, které je způsobilé autorskoprávní ochrany, anebo to je ta židle (jako často uváděný protipříklad duševního výtvoru), na kterou si váš zaměstnavatel opakovaně sedá.
Znovu: televize (a je jedno která), když platila za to, že ve vysílání použije konkrétní hudební skladbu, tak platila za to, co vysílá "do obýváků". Neplatila za to, že to pořadatel nějaké akce na náměstí pouští masám lidí nebo že hoteliér umožňuje každý den desítkám či stovkám lidí se na to dívat na pokojích a ještě si za to nechat od těch lidí platit. Takové sledování není "zaplaceno" ani reklamou, protože na žádném hotelovém pokoji není peoplemetr.
Mimochodem: proč si myslíte, že satelitní vysílání ČT je kódováno a dekódovací kartu by nemělo být možné zakoupit jinde než na území ČR? Protože ČT platí autorské poplatky jen a právě za své diváky-koncesionáře na území ČR, ačkoliv signál z družice je zachytitelný na výrazně větším území.
Nevím, a jak jsem uvedl, vaše vysvětlení se zdá být logické, v tom nejsme v přímém rozporu. Na druhou stranu si ale dovedu představit, že přijímače na pokojích mohou být překvalifikovány na pronájem a k tomu stanoven nějaký poplatek.
Skutečně jím je? Vy si uložíte vaše zavazadla do veřejného prostoru (kam může každý kdykoli vstoupit? - je přece veřejný!)? A co tak že by se nějaký hotelový nespavec přišel k ránu podívat na východ slunce z vašeho okna...
Nepoužívejte, prosím, na podporu svých argumentů absurdní situace. Přece ne každá veřejná produkce se nutně musí odehrávat na volně přístupném prostranství. Veřejná produkce je i v malém sálku, kam jsou vpuštěni jen držitelé vstupenek.
Nejsem právník, ale logika věci říká, že dochází k veřejné produkci a ten policista, co Vás zastaví by měl hned vedle pokuty požadovat i doklad o vyrovnání se s ochranným svazem autorským...
Autorský zákon vám dává možnost přehrávat dílo pro osobní potřebu, za což jste považován vy, vaše rodina. Nevím, jak by v případě soudní žaloby rozhodoval soud, kolik pozvaných lidí je ještě v toleranci a kdy už to je veřejné provozování díla. Zda tam ti lidé jsou zadarmo na pozvánku nebo za koupenou vstupenku, není až tak směrodatné, vždy provozujete dílo, k němuž jste taková práva nezískal. Označení "uzavřená společnost" může nést i firemní ples pro 500 lidí a přesto se jedná o veřejnou produkci.
Jedinou možností, jak se vyhnout placení autorských poplatků za veřejnou produkci, je důsledné vyhýbání se užití děl autorů zastupovaných ochrannými svazy. Můj spolupracovník pořádá každoročně hudební festival, na kterém hrají amatérské skupiny své vlastní skladby, na OSA posílá ohlášení s připojeným čestným prohlášením všech účinkujících skupin, že hrají výhradně vlastní skladby - a nemá problém.
Mozna jste opomnel, ze tim, ze si stazeny film vypalim na prazdne medium jsem castecne zaplatil licenci na shlednuti... (medium, vypalovacka, tiskarna/kopirka - snad jsem nic nevynechal) - nemam nic proti tomu, abych byl oprosten od vypalneho za veskerou elektroniku a souvisejici zbozi, ktera je zatizena vypalnym pro autorske svazy (a ze jich tu mame!) a pak radne zaplatil PLNOU cenu licence shlednuti filmu... - nyni platim dvakrat a naprosto zbytecne... - divite se, ze se uzivatele brani (byt teenegeri maji primarne jine pohnutky pro tuto cinnost).
Autorske svazy vcele s MK a vyhlaskami a zakony z nas delaji apriori zlodeje... opravdu se divite, ze se tak nasledne (!) chovame? Jak razantni bude postih na Ministerstvu kultury, kde se jednalo prokazatelne a podstatne vetsi zpusobenou skodu? (Ministr Jandak o tom vedel uz drive, ale neuvolnil prostredky, prece si nebude vozit prdel v necem tak podradnem jako ceske lidove auto apod.)
Neni pravda! I kdybyste provedl verejnou produkci POUZE umelcu, kterou NEJSOU v autorskem svazu budete muset zaplatit za tuto verejnou produkci autorskemu svazu! Jo, ze o tom vetsina nevi neni muj problem...
Psani knih ma k technice hoodne daleko, resp. cela humanika - chcete rici, ze to, co jste popsal je v humanitni oblasti skutecne mozne? Takova mixaz Pana prstenu s Harry Poterem strihnuty se Sapkovskym a Clarkem, to by bylo poctenicko...:-)
Je prave zakladnim omylem, ze autorske svazy zastupuji POUZE sve ovecky... (je to pravda nelogicke (pro techniky jako ja bych to nazval totalni kravinou), ale ma to nejakou oporu v platnych predpisech).
To sice je (ztráta = záporný zisk), nicméně v tomdle kontextu to je hodně důležitý. Nebo je Tvojí firmě jedno, zda má na konci roku zisk milión nebo výnosy milión? Mojí firmě to jedno neni :-)
Pokud by platilo "považuji vydělávání na něčem, co mám zadarmo a bez svolení autora, za parazitování" pak můj bývalý zaměstnavatel parazituje na mnou vytvořených excelovských výpočetních tabulkách, protože jsem sice svou výplatu dostal, ale za opětovné výpočty už zaplaceno nemám.
Zejmena pikantni je to v oblastech, kde diky technickym a povrchovym podminkam nemuzete tyto verejnopravni media sledovat (CRa nejsou schopni k Vam dopravit signal, abych byl presny) a presto jste ze zakona povinen platit neco, co Vam stat neni schopen dopravit... kocourkov...
Zda by za veřejnou produkci bylo považováno to, že je něco slyšet z vašeho auta za jízdy městem, si netroufám odhadnout. Logická úvaha mi říká, že pokud jste to pouštěl sobě v autě a bylo to "mimochodem" slyšet i mimo auto, že by to veřejná produkce nebyla, podobně jako pořadatel koncertu platí podle počtu návštěvníků koncertu (pro jednoduchost počítáno jako kapacita sálu) a ne počtu těch, kteří jdou okolo kulturáku a část z toho slyší.
Fatboy Slima neznám; podle informací, které jsem si našel na internetu, to asi bude cizinec. Takže s jeho nevyplácením OSA nemáte úplně pravdu, podle mezinárodních smluv české autorské svazy, kterým bylo ministerstvem kultury uděleno oprávnění k hromadné správě autorských práv (jsou jimi OSA u autorů hudby a textů písní, Intergram u hudebních interpretů a vydavatelství, Dilia u herců a autorů literárních děl, OOA-S u autorů výtvarných děl, snad jsem na žádnou další nezapomněl), spravují autorská práva i cizích umělců v oboru své působnosti. Jak se to případně přeúčtovává, nevím a není to pro reakci na váš příspěvek podstatné.
Rád zaplatím umělci za živé představení a rád zaplatím umělci za CD, ale copak můžu? Můžu jenom zaplatit distributorovi 10x, protože jiná možnost jak se k uměleckému dílu dostat neexistuje. Až přestanou distributoři nutit umělce do výhradních smluv, začne být konkurence a cenu půjdou dolů. Až jeden film nebo jednu skladbu budou nabízet více distributorů, pak teprve můžeme mluvit o férových podmínkách. Dokud budou distributoři zneužívat dominantního postavení a exkluzivních smluv a ceny nebude určovat trh, ale jejich žravost, do té doby považuji kopírování pro osobní potřebu za společensky přijatelné.
Jděte s těmito alibistickými názory s prominutím do prdele. Pořád žvaníte o tom, že svým nelegálním stahováním nikomu nečiníte škodu. Já jen nevím, proč byste se zrovna Vy měl obohacovat na úkor někoho jiného. Vaším obohacením je shlédnutí/neautorizované vlastnictví vypáleného filmu. Pokud vám vstupné/půjčovné/cena originálního nosiče přijde neadekvátní, tak na ten film prostě nečučte jako ostatní slušně vychovaný lidi - místo stahování, vypalování a koukání na filmy, které Vás vlastně nezajímají můžete zkusit také vytvořit nějaké hodnoty. Argumentovat tím, že dopravci nevznikla žádná škoda, když jel cestující zadarmo (metro by stejně jelo, místa bylo dost a za cenu běžného jízdného bych stejně nejel) mi připadá přihlouplé - prostě buďto jeďte a doržujte podmínky nebo jděte pěšky. A na závěr mi dovolte jednu radu pro Vás a Vám podobné: Pokud zkopírujete a použijete dálniční známku nebo třeba tisícikorunovou bankovku, tak tím taky nikomu nevznikne přímá škoda (Franta pekař bude mít pořád stejně housek), takže to určitě vyzkoušejte!!!
Máte pravdu, aktuální zákonnou úpravu neznám. Stále si však myslím, že je v pořádku když někdo něco vytvoří a za určitých podmínek a za náležitou úhradu zpřístupní ostatním. Pokud s tím jako uživatel nesouhlasím, musím oželet i samotné dílko - nedá se nic dělat. Přístup JÁ to CHCI, ale NECHCI za to PLATIT (popř. platit TOLIK) a proto si to stáhnu /výstižnější však je UKRADNU/, je pouhým využitím pozice síly (autor popř. zástupci vykonovatelů autorských práv se dnešními prostředky neumí účinně bránit a Vy můžete z bezpečí svého domova poučovat producenta, za jakou částku má prodávat svůj produkt, jinak ho budete nadále okrádat). Nehledě k tomu, že díky takovému jednání cena originál DVD roste (budete se divit, ale všechny náklady i zisky jsou plánované a pokud prodám méně DVDček /protože se jiní bez práce, rizika a investic obohatili na práci mé/, musím jejich cenu zvednout nebo přijdu o zisk), je tento postoj z mého hlediska i morálně neúnosný. Něco podobného dělali komunisti při vyvlastňování soukromého majetku (to asi nepamatujete), ale být v kůži těch okradených (tedy někdo nakládá s vaším majetkem, jako by byl jeho) byste zřejmě nechtěl.
Uz jsem myslel, ze tady ten argument nezazni :-). Takze ridici autubusu by meli jezdit zadarmo, ucitele by meli ucit zadarmo, lekari by meli lecit zadarmo (pokud vam zrovna nedaji nejaky prasky), protoze pri jejich cinnosti jim taky zadny housky/kov/jinej material neubyde.
Rozdil vidim v tom, ze filmari film natoci a vydaji na dvd.
Ja jej ziskam tak, ze mym ziskanim jim nevznikne zadny dodatecny naklad. Zatimco lekari, ridici atd... mi musi tu sluzbu poskytnout, tedy plytvat na me svym casem, za ktery nedostanou zaplaceno.
Coz je ale skutecna hovadina, nebot lekari se plati nejen za jeho cas, ale napr. to, ze vlastni pristroje na vysetrovani z X desitek milionu, kterejma vas pak vysetruje a do kterejch musel investovat a ktery musi zaplatit, ma-li fungovat. Podobne filmari nebo autori SW museji investovat spoustu prachu, aby jejich dila vznikla. Stejne tak pekari v cene rohliku neplatite jen za mouku atd., ale za spoustu dalsich veci.
OK, proti tomu nic. To, ze se ale nekde treba nekde nedodrzuje zakon neni argument pro to, aby se nedodrzoval nikde. A pokud si nekdo doma nakopiru 3 CDcka, tak by mel bejt tomu odpovidajici postih. Pokud jich ale nekdo rozdistribuje tisice, tak snad vi co dela a musi pocita s pripadnym odpovidajicim postihem.
To je ale volba prislusnejch umelcu. Nikdo je neuti s pistoli u hlavy (nebo aspon ne vetsinou :-), takze kdyz se tak rozhodnou, tak ja to muzu jen vzit na vedomi pripadne na ne apelovat, at se priste rozhodou jinak a prodavaji to jinde.
Pokud umelec podepise smlouvu s nejakou spolecnosti a pak rika "klidne si to kopirujte", tak mi pripada docela jako debil. Je preci svepravnej a pokud to chce volne sirit, tak to muze dat rovnou na internet a ne se pak stavet proti spolecnosti, se kterou pred tim podepsal smlouvu.
Vazne to mam vysvetlovat? Prime naklady lekare jsou prd ve srovani s temi neprimymi, o to jde. Ty prime klidne muzete zanedbat. Kdyz se nebude platit lekarum, tak nas nebude mit kdo a cim lecit.
Vážně vám mám vysvětlovat, že mluvím o něčem úplně jiném?
Je úplně šumafuk, jestli lékař má, nebo nemá nějaké přímé náklady. Podstatné je, že ty jeho přístroje a ordinace mají nějakou kapacitu. A tudíž mu "černí pacienti" přímo zvyšují i ty nepřímé náklady. Musí platit větší plochu, více sester, více přístrojů...
Zatímco vydavatel DVD nemá od neplatících konzumentů žádné náklady navíc.
Jistě, když nebude platit vůbec nikdo, tak oba své činnosti nechají. Ale já se vám snažím vysvětlit tenhle principiální rozdíl. Který buď nechápete, nebo ignorujete.
Obávám se, že plačete na špatném hrobě. Já jsem nepsal nic o tom, že nikomu nevzniká škoda.
A rozdíl mezi škodou a náklady je v tomto případě zcela zásadní. Nikoliv jako když jsem mluvil o zisku, když bylo vhodnějších mluit o příjmech (a nich plynoucím zisku).
Tohle vlákno je totiž o rozdílu v tom, když zkopírujete DVD a když například navštívíte lékaře (byť s minimálními přímými náklady).
Ono by asi tisicikorunove bankovky spoustu lidi kopirovalo, tak jako filmy, pokud by to slo stejne jednoduse, bohuzel bezne dosazitelna technika to neumoznuje, respektive neudelate kopii 1:1 :-))) a ten Franta pekar tu upiratenou tisicovku hned pozna.
Koho zastupuje OSA?
OSA zastupuje pouze autory, kteří s touto organizací mají uzavřenou smlouvu o zastupování. To znamená, že při veřejných hudebních produkcích jejich děl vybírá OSA od pořadatelů poplatky a následně jim vyplácí autorské odměny. Nicméně, pokud organizátor hudební produkce nenahlásí (s desetidenním předstihem), že na jím pořádané akci budou prezentována pouze díla autorů nezastupovaných, vybere od něj OSA poplatky taktéž a rozdělí je opět "svým koním" (viz §100, odst.6 autorského zákona). Vzniká tak dojem, že OSA zastupuje všechny autory, není to však pravda.
Tak to potom klobouk dolů naším zákonodárcům a nedejBože, abych poslouchal na zahradě rádio a okolo šel policista, který to schodou okolností uslyší, protože tím v tu chvíli poruším autorský zákon o veřejné produkci a půjdu si na dva roky pobručet ;-)
V tom pripade by mal ucitelovi kazdy jeho ziak odvadzat nejake percento svojho platu ak mame byt dosledni... Kolko platite svojmu ucitelovi cestiny, za to, ze nie ste analfabet a mozte tu vyjadrovat svoje nazory.
Obavam se ze doprdele muzete v tomto pripade jit leda vy, jelikoz evidenentne neznate ani aktualni zakonou upravu.
Nemluve o tom, ze za shlednuti kvalitniho filmu rad leckdo zaplati v kine a k tomu by mel za priplatek odpovidajici cene placky (= maximalne 20Kc) dostat i to DVD. Bavime se preci o pravech a autorska dila a tato prava jsem si koupil v okamziku, kdy jsem si koupil listek do kina. Nadale mam tedy pravo dilo shlednout kdykoli a to maximalne za poplatek rovnajici se nakladum na produkci. Zkuste to v praxi, vrele doporucuji.
Totez plati o audio produkci, at si umelci vydelavaji na koncertech a nahravky tam rozdavaji jako bonus. Proti tomu nemuze nikdo nic rict, ale odvazit se nahravku prodava a chci za ni nejake extra poplatky to je u me kradez doslova a do pismene.
To me teda ne obzvlast prirovni k pekari: ...housku neukradnete protoze by vas pekar videl... -OMYL housku neukradneme protoze by pak pekari CHYBELA!!! Naopak pekar dostane zaplacenou jen za housky ktere upece nikdo mu neplati za housku vice nez 1x...
Od inteligentních jedinců rozumně reflektující realitu bych podobné výkřiky tedy nečekal ... pokud by se měly splnily jejich vrcoucná přaní, tak vítejte v policejním státě.
Zákon se tady nedodržuje v celé plejádě daleko zásadnějších a nebezpečnější záležitostech nez sou nějaky zoufalci na siti či ve veitnamských tržnicích ..proto je skutečně pikantní jak většinou neschopná či jindy pro změnu všehoschopná policie najednou zasahuje ... proste zakon plati vzdycky jen pro nekoho, a nejlepe na ty nejslabsi ... samozrejme Sverakovi, Ondrickovi ani Janakovi nehrozi ze k nim vlítnou na domovni prohlidku, proto si bez premýšlení placaj takovýchle kraviny ... takze realisticky je jasny ze nejaky postihy bejt musej, ale melo by to bejt v mezich prestupku a ne poradat takovyhle monstr akce a hony na carodejnice
To je otázka jestli to je nebo není argument ..kazdopadně kdyz vidíš jak se na vrcholu beztrestně krade ve velkým, tak tě to určitě k poctivosti příliš nemotivuje ..tedy celou spolecnost, jenze statni aparat se pochopitelne radsi vydovádí na nekrytých jednotlivcich nez aby si dal praci s nejakym dobre zajistenym zviretem a tohle proste vytačí :(
Určitě? Myslím, že jim musíte jenom nahlásit kdo a co bude hrát a snad musíte i nějak doložit, že jsou to neorganizovaní umělci, či co. Což už samo o sobě je docela nehorázné - na to, že autorskoprávní svazy jsou vlastně soukromé organizace do jejichž věcí (třeba účetnictví) nám nic není.
Ovšem, že byste i v tomto případě musel platit - to si nejsem jist.
To se mi opravdu nezdá, ale věřím vám. Možná je to i dneska jinak. Před nějakým tím rokem jsem se k něčemu takovému připletl a myslím, že to skončilo tím, že se OSA spokojila s oznámením.
Nebo nemůžete si to plést se situací, když uděláte veřejnou produkci a tu předem neohlásíte? V tom případě OSA-e tuším platíte pokutu i když nevystupovali umělci OSA-u zastupovaní.
Ale možná se fakt pletu.
Toto je sporné. Teoreticky je nutné, aby si organizátor diskotéky (v případě že nechce platit kolektivnímu správci práv, tj. OSA) sehnal ode všech hraných autorů povolení k veřejné produkci jejich díla. Prokáže-li však DJ, že zmixováním existujících záznamů na deskách vzniká nové a unikátní dílo, pak tuto povinnost organizátor veřejné hudební produkce nemá. V případě, kdy se na takové akci hraje živě např. ze syntezátorů (tzv. liveset), dílo vzniká přímo během hudební produkce a nevzniká tedy jeho záznam, tudíž se ustanovení autorského zákona na takovéto vystoupení nevztahuje
Lze to vysvětlit rozdílností technických a uměleckých oborů ... v opačném případě by nebylo možné vůbec vytvářet třeba koláže ... u hudby se v podstatě o to samé
Pokud se nepletu, tak pokud zmixujete cizí hudbu, tak se musíte vypořádat s autory té hudby. Možná i s jejich zástupci z OSA-y. Ale když tu zmixovanou hudbu budete veřejně hrát, tak už se to bere, jako že není hraná autora zastupovaného OSA-ou. A neplatíte za veřejnou produkci autora zastupovaného OSA-ou.
Tedy pokud je to rozdíl - a ten samotný odkaz, mluvící o nutnosti nahlásit veřejnou produkci, tenhle můj názor podporuje. Ale jak už jste psal dříve - mění se to.
z tohoto duvodu se ti kteri nechteji byt zastupovani OSOu prihlasi k jiné organizaci (napr. http://www.svazautoru.org) aby na ně nemohlo byt uplatňovana povinna sprava
Provedu veřejnou produkci kapely nebo umělce, který není v "ochranném svazu autorském" a stejně musím tomuto svazu platit :)
Očividná loupež, ale nikdo s tím nic nedělá. Peníze si prý rozdělí autoři, kteří jsou ve svazu. Ale z jakého důvodu? Proč má Gott dostávat prachy za to, že poslouchám např. X Japan?
Plkate peknou volovinu, jelikoz autorska prava na porad zaplatila prave televize a je uplne jedno jestli CT, Nova, ... Vy platite bud prave tim poplatkem (CT) nebo reklamou. Tudiz jakekoli dalsi zpoplatneni neni nejen nemoralni ale jde minimalne o nezakone obohaceni se a IMO by s tim kdokoli uspel i u soudu (samozrejme ne v CR).
Celé to stojí kolem veřejného/neveřejného prostranství hotelového pokoje. V současnosti se to po novele zákona nebere jako veřejný prostor a OSA-e se neplatí. Ta ovšem křičí a bere si na pomoc EU podle které údajně hotelový pokoje veřejným prostranství je. Jak to dopadne...?
Pane Midliku, sam jste absudrni.
Hotelovy pokoj neni verejne prostranstvi ve vztahu k prijimaci, stejen jako neni prijimac ve vasem obyvacim pokoji.
Pokud ovsem budu sanci ziskat "baksis" rad prohlacim za verejny prostor i vasi toaletu.
Zde jde videt jen nenasytnost marnych umelcu a organizaci je zastupujicich, pak se divite lidem, ze pirati.
MImochodem, zadny hotel, restauraci ci neco podobneho nevlastnim .
Opravte mě někdo, zda se mýlím, ale jsem přesvědčen v toto...
Malý nástin situace (pouze příklad, čerstvě jsem zakončil studium a na vilu za X milionů se mi ještě "pirátsvím" nepodařilo ani vydělat, ani ušetřit ;-) ):
Jsem majitel luxusního domu. Mám k dispozici samozřejmě i salonek pro zhruba 100 lidí. Zvuková aparatura + zaplacený DJ samozřejmostí. Pozvu si 10 lidí z mého blízkého okolí + každý nechť si vezme koho chce, abych zaplnil sál - všem dám pozvánku. Pro přiblížení k Vaší situaci říkejme tedy pozvánce "vstupenka". Samozřejmostí je, že nikdo jiný přístup mít nebude.
Pak se tedy jedná o UZAVŘENOU společnost, tudíž o produkci pro UZAVŘENOU společnost, nikoliv o VEŘEJNOU produkci a tudíž nejde o porušení autorských práv (berme, že DJ hraje z originál CD/LP ).
O koze o voze.
Jde o to, že když si bez zaplacení stáhnu AV dílo, tak umělci nevznikne ani koruna nákladů navíc. Všechny náklady bude mít stejné tak jako tak. Jenom mu nevznikne zisk navíc. Který by jinak možná vzniknul a možná nevzniknul.
Pokud bych nezplatil za lékařské ošetření, tak lékaři vnikly přímé náklady. Minimálně bych ho připravil o volný čas, který by jinak mohl využít třeba k dalšímu vzdělávání.
Pokud bych jel bez zaplacení autobusem, tak už to není tak zřejmé - snižuji pohodlí ostatních cestujících a v případě plného autobusu dokonce přímo bráním dalšími zisku. Teprve v případě nekonečně velkých autobusů by se situace stahování. S tím rozdílem, že při cestách autobusů převažují pasažéři, kteří cestovat "potřebují" a černí pasažéři raději by jeli i když za peníze, tak v případě AV pirátství převažují lidé, kteří kopírují jenom proto, že je to stojí minimum úsilí a většinu "úlovku" by raději oželeli, než zaplatili.
On je prave problem v tom, ze nebyva umerny mire poruseni zakona. Vlastni sankce z trestniho rizeni totiz nejsou az tak velke (vyresi to podminka), nicmene alespon v zahranici tohle vlastnici prav obchazeji tim, ze pozaduji v obcanskopravnim rizeni zcela nesmyslne nahrady za udajne utrpene skody a ac se je ani nenamaji nejak prokazovat, tak jim to soudy vetsinou spolknou.
Takze v pripade, ze jste stahoval (ci-li) sdilel treba deset alb a deset DVDcek, tak po vas bude prislusna asociace pozadovat za kazde tak trista tisic nahradu skody, takze celkove budete odsouzen k nahrade sesti milionu. Coz je pro vetsinu odsouzenych naprosto likvidacni castka, takze prijdou uplne o vsechno a jeste zbytek zivota hypotetickou skodu splaceji. To je primarnim ucelem techto zalob. Zastrasit potencialni stahovace drakonickymi tresty bez ohledu na miru zavineni.
Ne je to opravdu tak, za kazde verejne pipnuti zaplatite OSA. Tak rok nazpet chtela dokonce OSA poplatky i za zpev u taboraku na detskych taborech. Urcite se to da i ted na internetu najit.
Dalsi nehoraznost je dvoji zpoplatneni u TV a radii ve verejnych prostorach.
V tomhle kontextu je to právě úplně šumafuk, protože jsem nemluvil o žádné konkrétní částce.
Prostě když si koupím DVD, tak vznikne i příjem i zisk (a když nekoupím, tak nevznikne příjem a nevznikne zisk).
Tedy přesněji vznikne příjem a zvýší se zisk, nicméně já se mohu na to dívat i individuálně o mohu mluvit i o zisku z toho jednoho DVD, takže i formulace, že vznikne příjem i zisk je správná.
Pochopitelně tahle diskuze se týká vysvětlení elementárních jevů a proto se pohybujeme ve velmi jednoduché ekonomice, kde například kvůli daním nemůže vzniknout situace, že zvýšení příjmů (a zafixování výdajů) nevede ke zvýšení zisku. Ale tohle je tady úplně zbytečné řešit.
Dvojí zpoplatnění rádia je to, že prvně OSA-e zaplatí stanice a potom OSA-e zaplatí majitel přístoje, který ho nechá vyhrávat na veřejnosti.
Koncesionářský poplatek je opravdu něco úplně jiného.
Co e týká hoteliérů, tak tam jde především o to, že hotelový pokoj pronajatý hostem NENÍ veřejný prostor. Pokud si myslíte, že je pak mi sdělte, kde a kdy si nějaký pokoj zaplatíte, já se tam s kamarády bez vašeho svolení přidám.
Že na tom někdo vydělává, nebo nevydělává je zajímavé zdůvodnění, ale platí se podle toho jestli je produkce ve veřejných prostorách. Nikoliv, jestli je provozovat podnikatel, nebo neziskovka.
Dovolte mi otázku...
Když si pustím ve svém bytě/pokoji v panelovém domě hudbu na svém přehrávači ze svého ORIGINÁLNÍHO nosiče například FatBoy Slim (který určitě do seznamu autorů, které OSA vyplácí, nepatří) a při tom všem se zrovna rozhodnu, že budu mýt okna svého pokoje - tudíž budou otevřené a hudba se poline i za okna směrem na ulici, porušuji tím autorský zákon o veřejné produkci? (Pomiňme prosím fakt, že se jedná o jakési narušení soukromí mých sousedů, poněvadž jim pouštím něco, co se jim vlastně ani nelíbí - a pouštět budu, protože zrovna FatBoy je mým oblíbeným interpretem, který se mnohem lépe poslouchá s Volume otočeným více v pravo ;-) )
Nebo jiný příklad..
Jsem fanouškem autotuningu, samozřejmě krom výrazného vzhledu mého vozu mám i vydatnoé ozvučení. Opět poslouchám CD již zmiňovaného FatBoy Slima a to konkrétně při průjezdu centrem města. Jakožto správný a namyšlený tuningář chci, aby si všichni mé auto prohlédli, takže si dávám na čas ajedu značně pomalu.. A při té celé dlouhé době přehraji opět několik songů z onoho inkriminovaného CD. Porušil jsem tím zákon o veřejné produkci?
Já si to pouštěl čistě a jen pro sebe..fakt, že kolemjdoucí měli o diskotéku v pracovní době postaráno, mě přeci nemusí trápit...nebo se mýlím?
(opět prosím pomineme fakt, že autoTuning v naší zemi není zcela legalizován a že pomalou jízdou poněkud narušuji plynulost dopravy v centru města)
To zase není až tak úplně pravda.
Ano, u nás je také náhrada vzniklé škody, ale ty ceny nejsou tak závratně vysoké, jak zde zmiňujete. Nechci tím chránit MAFIÁNSKÉ organizace, jakou je nepochybně Ochranný Svaz Autorů, InterGram či IFPI, naopak...stále je odsuzuji za jejich obohacování se na umění. Osobně jsem v podmínce za ilegální reprodukci z vypálených CD nosičů, takže vím o čem mluvím.
ALE za 72 ks CD s vlastními výběry - cca 1'400 samostatných songů a tudíž možná i na 800 původních orig.nosičů (jak bylo policejními experty uznáno) jsem dostal následující trest:
náhrada škody pro OSA 1'600,- dále pro IFPI 600,- a trest odnětí svobody na 4 měsíce podmíněno 15ti měsíci + paušální poplatek za soudní líčení, které proběhlo pouze formou samosoudce 2'000,-.
Samozřejmě vše bylo staženo z iNetu a navíc dále reprodukováno. Vše se samozřejmě dá zjistit z oněch nosičů..sám jsem je tak vytvářel :-D
Nestěžuji si...mám to za pár a pak hodlám bojovat všemi dostupnými prostředky proti téhle mafii..
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).