Jsem pravidelným návštěvníkem propasti Macocha a jeskyní v okolí a musím říct, že v jeskyni není signál ani GSM pro telefonování a ani se tam nemohu připojit na internet!!! Je to neskutečný BORDEL!!! Jak si to můžete dovolit, koupil jsem si přece GO za 95,-Kč a dobíjím si jednou za půl roku 200,- Kč, takže si za to platím!!!! Chci okamžitě pokrytí i pro podzemní řeku Punkva, neboť na ní jezdí návštěvníci na lodičkách a taky nemají signál!!! Chci za svých 35Kč měsíčně kvalitní služby, protože si je platím!!! A okamžitě chci mluvit s generálním ředitelem!!!!
problem jsem ve vlaku mel spis s GPS, GSM signal byl v pohode (nevim, jak to resili), ale GPSka nedokazala zamerit polohu, slo o vlaky typu InterCity, InterCity2 a Pendolino - samozrejme v zahranici, konkretne ve Finsku, v cechach ani nevim, jestli takovyhle vlaky vubec nekde jezdi, ale hlavne ze mi zase zdrazili jizdenku o 22% a jezdime furt stejnym krapem...
No GPS se samozřejmě ve vlaku ani u okna často nechytá. Stejně je tomu v budovách. Musí se totiž chytit signál z několika družic. Je úplně jedno, zda jde o motoráček nebo Pendolíno. Leda, že by měl vlak střešní okna, což mají některé vyhlídkové vlaky v Německu a Švýcarsku.
Ja tam jezdim taky dost pravidelne i s pripojenim na net a jediny problem je v Orlickych horach mezi Usti nad Orlici a Chocni, tam v tech udolich misty signal opravdu neni. Jinak v pohode.
Co se tyce mych zkusenosti s pripojenim na internet z vlaku [na te trase]:
Bezny rychlik - pripojeni na internet naprosto bez problemu
EC/IC vagony s pokovenymi skly - je o neco horsi, ale porad se da
Pendolino (jezdil jsem s nim v zacatcich kdyz jezdilo asi mesic jako normalni rychlik) - naprosta tragedie, pripojit se dalo jen na nadrazich
Z toho mi vychazi jednoznacne ze problem bude v tech sklech. I kdyz muzu to brat tak, ze za to muze operator, ze nema zakladnovku u trati kazdych 500m jako ve meste - tak to asi mysli CD ;-)
Myslím, že nejčistější řešení je pokrýt tratě. Pokud operátoři použijí správné antény, tak nebude problém ani s handoverem kvůli vysoké rychlostí projíždějících souprav (zdravím T-mobile a jeho bývalé pokrytí pražské magistrály mikrocelami). Operátoři se zatím zaměřovali na silnice, a vlaky zanedbávali. Více se vlakům věnoval jen T-mobile.
Provozovatelé vlaků a autobusů by si měli uvědomit, že možnost pracovat za jízdy (oproti autu), je jejich velká přednost. A zavést tak zásuvky napájení a WiFi všude.
Dvakrát měsíčně jezdívám Pendolinem na trase Praha-Olomouc a i když mám tu cestu i vlak rád, absence připojení k Internetu mi dojem výrazně kazí. Nemluvě o tom, že pak místo bouchání do počítače zabíjím čas tím, že si chodím do bistro-vozu pro pivo, takže to má zjevně negativní vliv i na moje zdraví. :-)
Ale abych neodbočoval: rád bych poděkoval Patrickovi za tenhle mimořádně důkladně zpracovaný článek. Myslím, že každý takový článek může přispět tomu, aby se operátoři a České dráhy konečně rozhoupali a Internet do vlaků zavedli.
No a? Jestli operátoři nestojej o průměrný občany, my zas nestojíme o průměrný operátory, a hnedle jak bude někde ve vlacích wifina, tak se na nějaký milostivý UMTS můžem krajcvajc. Si myslíš, že mobilní Internet musí bejt od těch 3 našich kašpárků jenom? Se hodně pleteš. A aby na to nedojeli. Omezený Vodafone a T-Mobile se svym omezenym intranetem obzvlášť.
GPS přijímač se ve vlaku chytá (vlastní zkušenost s přístrojem Garmin Map76c), výhled z okna obvykle v rovinaté krajině stačí (něco jiného je mezi kopci) k tomu, aby zachytil družice nízko nad obzorem (ty "nad hlavou" pochopitelně kvůli střeše nevidí). Stačí GPS přijímač položit na stolek pod okne na nějakou podložku (taška) nebo opřít o okno tak, aby anténa byla nad úrovní dolní hrany rámu. A pochopitelně to musí být ve starším voze bez pokovench oken, kterých je ovšem většina. Pokovená okna má asi 30 jednotek řady 471, které jezdí okolo Prahy (patrové soupravy CityElefant) a některé (zdaleka ne všechny) vozy vlaků EC/IC.
Neblaznete, byste jim spotreboval par W energie, vite jak by se to projevilo na spotrebe celeho vlaku? (co si pamatuju ze svych studentskych let, tak zasuvkami byl vybaven temer kazdy vagon, jenze v 99% pripadu nebyly pod proudem).
Já tedy vlaky moc nejezdím, ale na trase Praha - Ostrava není signál jen v místech kopců a trati vedoucí kolem potoků údolím (část mezi Holomoucí a Hranicemi). Jinak není podstatnější problém. Jasně, není to UMTS, jen GPRS, ale na čtení zpráv, stažení mailů a odpovědi na ně to stačí. Asi nikdo nemůže dost dobře čekat, že za cestu vlakem bude stahovat GB filmů přes torenty ... A samozřejmě není signál v tunelech :))
Momentálně ČD vpodstatě nemají žádné speciální vozy na EC/IC. I na nich začaly jezdit vozy vytažené odnkud "z kopřiv". Jakékoliv peníze na modernizaci se rozplynou, aniž by se cokoliv koupilo a nikdo neví proč :-(. Takže s těmi zásuvkami natož internet připojením to asi nebude žhavé. Možná něčím vybaví těch 7 pendolín. Operátoři samozřejmě mají možnost pokrýt hlavní tratě podobně jako dálnice. Problémy budou v hlubokých údolích s tunely (Choceň - Ústí, Blansko - Brno, Rudoltice - Zábřeh) a samozřejmě s těmo skly.
Jeden z železničářských zákonů říká, že elektřina je v drátech od přírody, takže tím to nebude. :)
Jinak v těch vagónech to bylo buď vypnuté, nebo ještě bývá problém v obstarožních měničích, které pulzní zdroj nedokáže zapnout, případně tam měnič není a elektřina tam je jenom po připojení vozu k síti ve stanici při úklidu.
Pokud bazirujete na takovych detailech, tak ona to bude nejspis soucast "Podorlicke pahorkatiny", jak tak ted koukam na mapu. Ale to na tom nic nemeni, ze krome tech uzkych udoli jinde signal je.
Nejsem sice první a předpokládám, že asi ne poslední, ale děkuji za kvalitní článek a musím konstatovat, že pro mě přínos Lupy z hlediska užitečných informací za poslední dobu výrazně vzrostl.
A co stará dobrá wifina? Nebylo by to nakonec řádově levnější než se trápit s GSM? Internet by to vyřešilo a na mobily si už bezdrát AFAIK taky hledá cestičku.
mam HTC Touch Cruise a ve vlakach, kteryma pravidelne jezdim (prvni vygooglenej: http://mm.denik.cz/3/ec/rychlik_20070428_denik_clanek_solo.jpg) se chyta naprosto v pohode a drzi celou cestu (jezdim z Plzne smerem na CB). Obcas chvilku trva prvotni zamereni, ale pak uz je to OK. Obdobne je to treba doma - staci na chvilku dat k oknu a taky se za chvilku chytne.
Spor operátor - dráhy by měl řešení. Jaká je síla signálu na trati? Jaké je síla signálu uvnitř vagonu? Jaký je "odpor" vagonu? Na jakých tratích a proč není signál(v tunelu...)?
Konkurence drah - mno je potřeba trh uvolnit. SA není první firma, co chtěla mít svoje dálkové vlaky na území ČR. Ne vždy dostanou dráhy přes ústa za vše: znění smluv s kraji, strhávání částek za extrémně zpožděné spoje, nepřesné reklamy(zásuvky,...), občas netekoucí voda na WC -> dráhy se chovají tržně.
Prakticky denně jezdím ve vagónech 2. třídy na trase Praha - Plzeň. Používám modemy AnyDATA ADU-510L a Axesstel MV410L. Pro ty , kdo je neznají: ADU-510 je USB "pacička" s integrovanou anténou, MV410L je stolní CDMA+wifi stanice.
ADU-510 dokáže udržet spojení jen na části trasy a se zvyšující se rychlostí vlaku má rostoucí problémy. Ve vlaku skoro nejde používat.
MV410L postavené na stolku u okna (i v "pokovených" vagónech Deutsche Bahn) naproti tomu udrží použitelné spojení prakticky celou cestu s krátkými výpadky. Obecně největší problém je v údolí řeky mezi Karlštejnem a Berounem, kde nemají signál ani mobilní telefony a je to očividně chyba pokrytí. Poctivě je potřeba řící, že MV410L má dvě antény pro CDMA, dlouhé kolem 20cm, což se nutně projevuje a je to také důvod, proč ho používám. Na plně nabitou Li-Pol baterii vydrží ca. 2,5 až 3 hodiny.
K zásuvkám ve vlacích ČD musím říci, že ačkoli jezdím velmi často v lůžkových vozech, kde jak zásuvky tak střídač pro napájení zásuvek jsou osazeny a podle průvodčích i zapnuty, ještě jsem se nesetkal se skutečně aktivním vývodem. Ani v umývárně vedle toalety, kde je zásuvka pro holicí strojek snad ve všech typech vagónů. ČD nechť si tedy zametou před vlastním prahem.
Doporučení k přestoupení do 1. třídy nechci komentovat, nenapadají mě slova, která by šla použít ve slušné společnosti. Návrh mohu s velkou dávkou tolerance označit snad jen jako "nehorázný".
Dříve jsme doma běžně telefonovali s T-Mobilem a byli jsme k internetu připojeni přes Breeze s anténou za oknem. Od té doby co máme nová plastová okna s pokovenými skly máme také problémy s telefonováním a s připojením k internetu. Tedy, s připojením už problémy nemáme, protože jsme se museli připojit jinak. Btw: Jiným mobilním operátorům okna nevadí.
a to rek kdo ? wifi bez problemu zvladne prechod z jednoho AP na jine a bezne se to pouziva (napriklad prave ted sedim v arealu, kde je +- 30APcek vykryvajicich lokalitu a terminaly se samozrejme, aniz by to obsluha jakkoli poznala, prepinaji na to neblizsi/nejlepsi signal).
Není dokonalá, ale souhlasím s pisatelem, že soukromý podnikatel by nabídl cestujícím maximální komfort, aby jich nalákal co nejvíc. ČD dostávají ztrátu z osobní dopravy proplacenou státem, takže je jim celkem jedno kolik prodělávají.
Ono je to spíš o tom, že ty zásuvky snesou max 70 - 90 W, takže stačí jeden dobrodinec s ponorným vařičem a v lepším případě jen vypadne jistič, který je většinou tak dobře utajen, že většina průvodčích neví, kde ho hledat a pokud jde o servis, tak toto se řeší jen při periodických prohlídkách, protože na častější kontroly nejsou lidi, čas, ani peníze.
Což je jaksi ale problém státu, že není schopen vypsat VŘ na nějaký nezanedbatelný počet tras. Soukromník vám to taky bez dotací snad vyjma trasy Praha-Ostrava nevyjezdí.
1.) dik za fajn clanek, myslim, ze to patrick zase jednou vystihl (tak jako wifi v cr nebo stream)
2.) mozna by pro ty, co jezdi ostrava-praha apod., a potrebuji lepsi net, bylo fajn zalozit nejakou petici, stranky, hnuti, ..., tak jak to bylo na zacatku netu v cr, kdyz byl monopol telekomu, a tlacit na ceske drahy a operatory
3.) to, ze v pendolinu neni zarizeny net je skoda (chtel bych napsat - vysmech -, ale to by bylo moc silne slovo)
asi by bylo fajn, kdyby mel kazdy rychlik alespon jeden vuz se 100 proc. (vzdy) funkcnimi zasuvkami a mozna i netem, aby nad tou funkcnosti nekdo dohlizel, aby slo na netu dohledat, kde bude tento vuz zarazen, zasuvky monitorovane kamerou => vandala zasuvek ihned zpacifikovat, potrestat, znemoznit mu niceni dalsich zasuvek
4.) v necem se vsak blyska na lepsi casy, uz se blizi doba, kdy pohodovy notas s ssd diskem bude mit vice a vice lidi, takze hlavni problem bude jen ten net
5.) ja jezdim s cd denne a ta kvalita se nejak moc nezlepsuje, nekdy si rikam, ze bych mel byt rad, ze vubec neco jede
jezdim na trati valmez-ostrava - vyluky tratove koleje jsou minimalne kazde rocni obdobi, a to nekdy v tak fajn terminech, jako je cerven, kdy tridy jezdi na vylety, doporucuji zazit na vlastni kuzi
v zel. stanicich maji plakaty - ZRYCHLUJEME - diky vylukam se lidi na teto trati tomu uz smeji
kdyz zacne padat prvni snih trochu vice, tak ten motoracek ty stoupani mezi frydlantem nad ostravici, frenstatem a valmezem nedava, pozdeji sice uz nasadi do cela toho maleho vlacku tezkou nakladni lokomotivu, ale proc se proboha nikdo nediva na predpoved a nenasadi ji hned, kdyz je jasne, ze zacne (sice poprve), ale vice snezit (letosni zima je celkem prizniva, zatim)
6.) chapu, ze ti co jsou dole strojvudci, vypravci, pruvodci se snazi sec muzou, ale bohuzel, kdyz ma vlak zpozdeni, tak se pak nabaluje zpozdeni na pripojich, na autobusech atd., v tom horsim pripade musite jit pesky
7.) nekde jsem videl jizdni rad z 2.sv.v. a uz tehdy vlaky jezdily na teto trati stejne rychle jako dnes v roce 2008, chapu, ze je to dano hlavne poctem zel. st. a zastavek na teto trati, ale at se ti manazeri nahore nesnazi nabulikovat tem lidem co na te trati jezdi 40 let, ze zrychluji.
8.) myslim si, ze nejrychlejsi reseni (z zlediska let i ceny) bude ten notas s ssd s dlouhou vydrzi na bat. + kombinace tech "robustnich" modemu od ufona + (u oken bez kovu) usb modem, bude to ovsem bez manazerskeho komfortu, tak jak by si jej jiste vsichni ctenari lupy prali.
Checht. Spořka je tak v háji, že už dává leasing i lidem, kteří mají ošklivý záznam v Solusu. Jako mému kolegovi, který předloni nedoplatil spotřební úvěr, protože dostal infarkt a strávil 6 měsíců v nemocnici, podvodník jeden. 5 leasingových společností (bank) ho odmítlo, ČS nezaváhala a dala mu. Tedy ten leasing, samozřejmě.
Ale účet bych u nich zatím neprovozoval ani za nic. :)
s GPS si hraju už pár let, s vlakama taky, takže - GPS se fixne, při troše dobré vůle, ve vlaku bez pokovenejch oken.
V Pendolinu (testovano na zacatku listopadu) byl signal minimalni (mel sem GPSku fixlou uz z nastupiste) a dost vypadaval, Garmin GPSmap 60CSx sem mel hned u okna (bezprostredne), i 20cm od nej znamenalo ztratu signalu.
On ten signal projde strechou, ale u starejch srotu (Bdmtee, Bcka, 850) a ne u 681.
Internet ve vlaku bude dostupný jakmile začnou po kolejích jezdit žluté vagony Student Agency. Představa, že fosilni moloch Českých drah přináší nějakou moderní technologii pro cestující je poměrně půvabná.
11 let používám ve vlaku mobil a kde je signál tak bez problémů. Jezdím 1.třídou všemi druhy vlaků. Ani s GPS nemám problém. Používám Java aplikaci vlkgps 0.8.1 nebo Trek Buddy a externí přijímač Evolve. Problém mám s rychlostí netu, ale můj mobil umí pouze GPRS a to je pomalé už z principu funkce.
Když jsem byl ve Vídni, tak mě zaujalo, v tamějším metru měli GSM signá, lidi normálně telefonovali. Minimálně v centru všude signál byl. Tak by mě zajímalo, proč to tak není i v Praze. To by se opravdu nevyplatilo pokrýt aspoň céčkovou trasu, od hlaváku po Pankrác?
Ja jsem zas kdesi cetl, ze pry stejne byl za jizdy ve vlaku metra takovy hluk, ze to nebylo moc pouzitelne. A jelikoz pokryt ty tunely bylo docela nakladne, tak od toho upustili.
Ono kdyz me napr prijde jizdeka (bezeslev) do Praglu a zpet na +- 300 (presnou cenu zjistovat radsi nebudu), vlak ma v prumeru 15-20min zpozdeni, musim prestupovat a trva to v nejlepsim pripade 2hodiny, pricemz za 400 tam dojedu autem (za necelou hodinu a s neporovnatelnym komfortem) ....
Pak nema asi smyslu mluvit o poctu cestujicich ze.
Odpověď na mail na Vaší adresu:
Technical details of permanent failure:
Google tried to deliver your message, but it was rejected by the recipient domain. We recommend contacting the other email provider for further information about the cause of this error. The error that the other server returned was: 550 550 5.1.1 <patrik.zandl@iinfo.cz>: Recipient address rejected: User unknown in local recipient table (state 14).
Která doména je povolená ve Vašich příjemcích? Seznam?
A směl bych se zeptat, proč zaměstnanec, který dostane do permanentního užívání služební auto, musí tento příjem normálně danit, zatímco železničář, který dostane režijku, nikoliv? Proč jeden ano a druhý ne, když oba používají dopravní prostředky zaměstnavatele?
"prakticky u všech vozů 1. třídy, určených pro vlaky SC, EC/IC a Ex" ... tak 1 az 2x za 2 tydny jezdim bud EC 114, nebo IC 516 a je tam pravidlo tak 20-30% ze se tam objevi vagon se zasuvkami v prvni tride ale spis mi prijde ze uz to uplne zrusili. V SC jsou zasuvky vzdy akorat sem tam se muze stat ze narazite na zlomeny kolik ktery zustal v zasuvce zastrceny od nejakeho inteligenta co neumi ani vypojit kabel :]
Tyhle pitome tahanice maji stejne jadro jako drtiva vetsina dalsich problemu na zeleznici -- fakticky monopol CD na osobni dopravu bez vetsi konkurence.
To by jste koukali, jak rychle by byla ve vagonech wifina, kdyby ty na kolejich jezdila konkurence, ktera by internet mela... Takhle? Co bychom se starali. Kdyz clovek potrebuje vlakem, stejne musi jet v 99% pripadu s nami, tak co... ze si v zime ani ruce nemuze na zachode umyt? Ze je pretopeno nebo kosa jak na Sibiri? Muhehee, koho to zajima...?
Pokrytí metra je v plném rozsahu, ale jen STANICE (není pokryta nová stanice Letňany, ale to je jiná aféra). Tunely mezi stanicemi nebyly pokryty nikdy. Je pokryt jen usek Hlavní nádraží - Muzeum, a to jen proto, že je krátký, rovný, a signál z Muzea se prosvítí až na hl.n. :)
You can access the Internet in all DB Lounges and on all trains which feature the HotSpot logo on the following routes:
* Dortmund - Düsseldorf - Cologne (also via Hagen and Wuppertal)
* Cologne - Frankfurt am Main Airport
* Frankfurt am Main - Stuttgart - Munich
* Frankfurt am Main - Hanover - Hamburg
Mluvil jsem člověkem, který toto osobně realizoval na trati na středozápadě USA. Nezmiňoval se o tom, kdo to zaplatil.
WiFi síť uvnitř vlaku na 2.4GHz napojená jediným vysílačem na celém vlaku na 5.8GHz přenašeče vhodně rozmístěné podél trati. Kvůli úspoře počtu vysílačů nejen na traťovém tělese ale i na kopcích kolem apod.
Jestli budou dráhy řešit spíš daňovou uznatelnost režijních jízdenek nebo co si to zase odbory vymyslely, tak se internetu ve vlacích zcela jistě nedočkáme... Možná to drahám nedochází, ale pro spoustu lidí by to bylo zajímavé a přitáhlo by je to k cestování (aspoň těmi čistšími) vlaky.
BTW, nevíte, jak prakticky vypadá použití internetu v autobusech např. Student Agency? Jde to? Dře to?
S temi zasuvkami ve vlacich je to opravdu trapne. Na jinem serveru :-) vysel pred casem clanek, kde se psalo ze funkcni zasuvky ma v EC/IC snad jen nekolik desitek vagonu.
Ohledne Internetu jsem ale takovy problem nemel, na mnoha mistech jsem dokonce mel signal "4G", zbytek tak nejak pokrylo EDGE. Samozrejme nepocitam ze to bude zcela bez vypadku, prumerne to pouzivat slo. Trasa Olomouc - Praha.
Pan Jančura moc povídá, ale v tomto případě se vznáší někde v oblacích. Nebude první kdo si na vlacích vyláme zuby, zvlášť když začíná slibovat nesplnitelné (super soupravy vyrobené v kusové potřebě pro SA, ketré nikdo zatím nemá...). V autobusech už přibrzdil, ale to už je mimo téma. Ano on nepřivede signál do vlaku, tam kde není resp. se musí domluvit s operátory.
Tak ta antimonopolní konkurence si bude muset napřed pořídit nějaké vagóny a lokomotivy. Buď drahé nové nebo nějaký secondhand (nabízí se Německo). Záleží kolik bude peněz a tedy to zdaleka nebude zítra a všude. Wifi síť po vlaku jsou pak jen další nadbytečné náklady, ale pokud nebud signál podél trati, tak se stejně nechytne. A samotná trať a vše podél té trati asi monopolní zůstane - Správa železniční dopravní cesty.
no dobře, ale wifi nepodporuje handover (tedy nemůžete chytat wifi z podél tratě) a tedy ideální řešení je vytáhnout CDMA / UMTS anténu na vlak a ve vlacích to rozvést před wifi, do každého vagonu 2 hotspoty
pokud by byl dobrý signál UMTS / CDMA podél koridorů, myslím že takové řešení i na koleně postavené, by bylo dobře funkční...
podobně to mají bibliobusy (4G od TMo a CDMA od O2 a vzájemně se zálohují, přes ASUS WL500)
To je sice taky možné, ale já jsem tím chtěl říct, že ČD jsou do sebe zahleděný na cestující se neohlížející moloch. Něco jako třeba O2 nebo spořka. A raději bude řešit pseudoproblémy typu "zdanit režijky nebo nezdanit režijky", než "co bychom mohli udělat pro cestující, aby s námi rádi jezdili".
Nejen SA má v autobusech dostupný Internet: například ČSAD Jablonec nad Nisou jej nabízí na expresní lince do Prahy a ČSAD Semily nabízí už od září 2008 ve zkušebním provozu možnost využití Internetu v jednom páru spojů linky Horní Mísečky - Jilemnice - Turnov - Praha = viz: http://www.csadsm.cz/tzpr080916.asp
nechapu v cem vidis problem. wifina ve vagonu a pak vlak s okolnim svetem spojen z jednoho centralniho bodu. Treba nejaka vylepsena komunikace pohyblivych bodu pres satelit. Tusim ze treba student agency tak ma fungovat(jestli funguje, tak to teda nwm, ja jel 3x a nikdy to nefungovalo, ale to uz asi nebude technickym problemem:)
U nas na fakulte sme se pred nejakym rokem ucili o Wlan(nebo tak nejak se to jmenuje), ktera by mela byt technologii zitrka, ktera umi to co wifi, akorat mnohem lip a neztraci pri pohybu. Od te doby jsem o tom vubec neslysel, ale verim ze casem zacnu. Jak to tak vidim, tak nez se neco s internetem ve vlaku u nas stane, tak prave Wlan uz bude optimalnim resenim, pokud uz to nebude primo zastaralou technologii:D
Brečíš na špatném hrobě. Zdanění režijek je výmysl Kalouse Ušatého, který stále řeší, jak to udělat, aby nemusel bohatým brát a sehnal peníze. Potíž je v tom, že z těch chudých už se nedá vyždímat skoro nic a když se to zkusí, tak to začne smrdět stávkou. Není to žádná novinka, na dráze už se stávkovalo jednou, trvalo to týden a brzy na to padla vláda. Další stávka má začít 12. ledna a pokud Kalous nedostane rozum, tak se opět nejméně týden nehne na dráze ani kolo, na to se můžete spolehnout.
Uz 10 let jezdim pravidelne po trati Ceska Trebova - Praha a musim rict ze na nekterych castech teto trati (subjektivne cca 20%) signal nikdy nebyl. Pokovena nebo nepokovena okna v tom nehraji zadnou roli.